اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی توصیه ای

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

بازاریابی توصیه ای ، که به بازاریابی دهان به دهان هم شناخته می شود، همچنان در حال تبدیل شدن به یکی از عملکردهای موثر برای بازاریابان است. ۹۲% از مشتریان به توصیه های دوستان و آشنایانشان، بیشتر از هر نوع دیگر از بازاریابی اعتماد می کنند. تاکتیک های بازاریابی توصیه ای از طریق استفاده از مشتریان خوشحال برای کمک به ترفیع برندهای کسب و کار، به شما کمک می کنند.

به کارگیری بازاریابی دهان به دهان به سادگی سبب می شود مشتریانتان برای محصول و برند شما تبلیغ کنند. در ادامه ده مورد از تاکتیک های بازاریابی توصیه ای مطرح خواهد شد، به کارگیری این موارد به توسعه ی  کسب و کارتان کمک می کند.

تاکتیک های بازاریابی توصیه ای

خودتان را بشناسید

اولین موردی که لازم است قبل از استفاده ازتاکتیک های بازاریابی توصیه ای انجام دهید، آن است که برندتان و محصولات و خدماتی که ارائه می دهید را به خوبی بشناسید.
پرسیدن سوالات زیر به شما کمک می کند بهتر خود را بشناسید :

  • برند شما به صورتی کلی در مورد چیست؟فتع اید؟
  • ارزش های شما شامل چه مواردی می شود؟
  • محصولات و خدمات شما چه کار می کنند؟
  • برند شما چگونه به افراد کمک می کند ؟

داشتن دانشی عمیق از برندتان و بیانیه ی ماموریت آن می تواند به شما کمک کند تا محصولات و خدمات خود را به گونه ای ارائه دهید که مخاطبانتان آن را ارج نهاده و با ارزش بشمارند.

کسب اطلاعات در مورد رقبا

آگاهی داشتن از رقبا گامی ضروری است برای آنکه از آن ها پیشی بگیرید. نیاز است با صنعتی که در آن فعالیت دارید آشنا باشید و سوالات و مشکلات معمول آن را بشناسید. و مهم است که بدانید رقبایتان برای پاسخگویی به آن مشکلات چه راه حل هایی دارند.

  • شما چه کار می توانید بکنید تا از آن ها بهتر باشید؟
  • آن ها از چه نظر با شما تفاوت دارند و چگونه می توانید از این تفاوت سود ببرید؟
  • آیا نقطه ضعفی در رقبای شما وجود دارد که بتوانید روی آن سرمایه گذاری کنید؟

با تحلیل درست رقبای خود، قادر خواهید بود تعیین کنید آن ها در حال حاضر چه می کنند و مرتکب چه اشتباهاتی می شوند. این کار به شما این امکان را می دهد که تاکتیک بازاریابی توصیه ای خود را قوی تر اجرا کنید.

مخاطبان خود را تعریف کنید

یکی از گام های مهم برای اجرای تاکتیک های بازاریابی توصیه ای آن است که به خوبی مخاطبان خود را بشناسید. وقتی مخاطبان هدف خود را مشخص کنید متوجه خواهید شد که آن ها چه چیزهایی را دوست دارند و چه چیزهایی را دوست ندارند. بعد می توانید استراتژی بازاریابی خود را تعریف کنید و متناسب با آن به مخاطبان خود خدمت کنید.

پیشنهاد می شود مخاطبان خود را به گروه های مختلفی از پرسناهای خریداران تقسیم کنید تا بتوانید به راحتی مشکل و دغدغه ی هر گروه را شناسایی کرده و در جهت رفع آن بکوشید. وقتی شما از مشکلی صحبت می کنید که برای گروه خاصی از مخاطبان بسیار ملموس و مشخص استف دقیقاً مانند آن است که از آن ها مراقبت می کنید و به مشکلات شان بها می دهید. این روش بهترین راه برای خدمت کردن به مشتریان و متقاعد کردن آن ها برای توصیه کردن برند و محصولات شما می باشد.

شیوه ی انحصاری را اعمال کنید

مردم به دنبال چیزی هستند که نمی توانند آن را داشته باشند و این مورد دقیقا همان چیزی است که محرک استراتژی بازاریابی توصیه ای است. پیشنهاد دسترسی مجزا و انحصاری به محصولات و خدمات شما، می تواند روشی کارا برای اجرای تاکتیک های بازاریابی دهان به دهان باشد. شما از طریق ایجاد حساب کاربری به راحتی قادر به انجام فعالیت هایی شبیه به این مورد خواهید بود.

هنگام معرفی یک محصول یا خدمت، دعوت از افراد تاثیرگذار را در نظر بگیرید، به این صورت محصول شما به محصولی انحصاری تبدیل می شود که فقط گروه خاصی از آن استفاده می کنند و برای تمام افراد در دسترس نیست. این تاثیرگذاران می توانند بازخورد ارزشمندی را برای شما داشته باشند و از طرفداران و دنبال کنندگان خود دعوت کنند تا از محصولات و خدمات شما استفاده کنند و به این صورت آوازه ی محصولات و خدمات شما به صورت ویروسی در بین مخاطبان شایع می شود.

 

بازاریابی توصیه ای

بازاریابی توصیه ای – کالج مدیریت

 

ویژگی منحصر به فرد خود را شناسایی کنید

برای آنکه برندتان ارزش مورد پیشنهاد قرار گرفتن را داشته باشد، لازم است چند کار را انجام دهید تا افراد شما را به خاطر بسپارند. گاهی لازم است محصول یا خدمتی منحصر به فرد را ارائه کنید تا باعث شود مردم با دوستان و آشنایان خود در مورد شما صحبت کنند. اما اگر نام برند شما همانند رقبایتان در صنعت باشد، مخاطبان تان حتی شما را به یاد نخواهند آورند.

ممکن است شما محصول منحصر به فردی را ارائه می کنید یا شرکت تان فرهنگ خاصی داشته باشد. تعیین کنید چه چیزی شما را منحصر به فرد می کندو روی آن سرمایه گذاری کنید، به این صورت افراد ترغیب می شوند داستان برند شما را انتشار دهند. شما حتی می توانید از طریق طوفان مغزی تاکتیک های بازاریابی دهان به دهانی را خلق کنید که مخاطبان تان آن را به خاطر بسپارند.

جامعه اجتماعی تعامل برانگیز  ایجاد کنید

۷۲% بازاریابان برای توسعه ی طرفداران وفادار از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. وجود محفلی در شبکه اجتماعی که به خوبی بهم پیوسته و استخوان دار باشد یکی از ضروریات موفقیت تاکتیک های بازاریابی توصیه ای است.

در شبکه های اجتماعی اینچنینی است که متوجه می شوید مخاطبانتان چه نقش بزرگی را در پیشبرد اهداف تان بازی می کنند. لازم است مخاطبان هدف خود را به خوبی بشناسید تا تعیین کنید، کجا و و چگونه می توانید به صورت آنلاین با آن ها ارتباط برقرار کنید. ممکن است آن ها در کانال هایی مانند اینستاگرام فعالیت بیشتری داشته باشند.

وقتی کانال ارتباطی شبکه ی اجتماعی مناسب برای دسترسی به مخاطبان خود را شناسایی کردید، شروع کنید به ایجاد تعامل با آن ها کمی تحقیق در مورد سبک زندگی و رفتارهای معمول مخاطبان تان می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چگونه باید بامخاطبانتان ارتباط برقرار کنید تا احساس نزدیکی با شما بکنند. ببینید چه نوع تفریحاتی آن ها را به وجد می آورد؟ و از چه زبانی استفاده می کنند؟

سعی کنید از بازاریابی محتوا استفاده کنید، یعنی محتواهای خود را به گونه ای به کار ببرید که تعامل برانگیز باشد. مثلا از مخاطبان خود سوال بپرسید.

تاثیرگذاران صنعت خود را شناسایی کنید و با آن ها تعامل برقرار کنید

طبق مطالعات صورت گرفته ۷۵% بازاریابان تعاملات اثرگذاران (Influencers) را برای برقراری تعامل با مخاطبانشان، موثر و کارآمد ارزیابی می کنند. و ۷۶% بازاریابان بر این عقیده اند که این روش در ایجاد وفاداری بسیار موثر است.

تبلیغ کردن برای برند از طریق اثرگذاران، بهترین تاکتیک بازاریابی توصیه ای نیست. این تکنیک به این خاطر موثر واقع می شود که شما از طریق افرادی که بر تصمیم به خرید مخاطبانتان تاثیرگذاری بالا دارند به معرفی محصولات و خدمات تان می پردازید.

ممکن است تاثیرگذاران هر فردی را شامل شوند از وبلاگ نویسان و افرادی که در صفحات اجتماعی معروف هستند گرفته تا پیشروان صنعت و مشتریان موجود. لازم نیست وقتی می خواهید تاثیرگذارانی را برای برند خود انتخاب کنید، به اجتماع خود بسنده کنید. به دنبال افرادی باشید که دایره ی ارتباط وسیعی دارند و می توانند به راحتی افراد را به تعامل ترغیب کنند.
بهتر است از تاثیرگذارانی استفاده کنید که مرتبط، مشهور، و برای تاکتیک های بازاریابی توصیه ای، موثق باشند.

اضافه کردن جنبه ی انسانی به برند

هرچقدر افراد بیشتری با برند شما ارتباط برقرار کنند، احتمال آنکه برند شما را به دیگران توصیه کنند بالا می رود. این اتفاق برای تاکتیک های بازاریابی دهان به دهان بسیار خوشایند است. برای ایجاد ارتباطی قوی با مخاطبانتان، در شبکه های اجتماعی به برند خود وجهه ی انسانی ببخشید. بگذارید مشتریان تان بدانند که با برندی تعامل برقرار کرده اند که شخصیت و هویت دارد. شخصیت هویت در برندینگ شرکت مشخص می شود، بهیاد داشته باشید برندسازی خود را به طور کامل انجام دهید تا در ادامه ی فرآیند بازاریابی با مشکلی مواجه نشوید.

پاسخگویی به نظرات و تذکرات مخاطبان بهترین روش برای اضافه کردن وجهه ی انسانی به تعاملات اجتماعی بردتان می باشد. مهم نیست مثبت باشد یا منفی، فقط سعی کنید وقتی مخاطبان با شما تعامل برقرار می کنند پاسخگو باشید.

به روز نگه داشتن دنبال کنندگان و مخاطبانتان نسبت به رویدادهای برند و توسعه ی محصولات روش خوبی است برای آنکه با آن ها در ارتباط باشید. همچنین این کار سبب می شود مشتریان متوجه شوند که برای آن ها احترام قائل هستید.

روی تجربه مشتریان سرمایه گذاری کنید

تاکتیک های بازاریابی دهان به دهان توسط توصیه ی مشتریان تقویت می شود و توسعه می یابد. بهترین راه برای به جریان انداختن این توصیه ها خلق تجربه برند مثبت برای مشتریان است. افراد معمولاً در مورد تجارب معمولی که با برندهای مختلف دارند صحبت نمی کنند. آنچه در موردش صحبت می کنند از دو حالت خارج نیست، یا در مورد تجربه ای بسیار مثبت و با اهمیت صحبت می کنند یا در مورد تجربه ای منفی. هرچه تجربه ی منحصر به فرد تری خلق کنید، از آن سمت کمپین بازاریابی توصیه ای شما به شکل قابل ملاحظه ای بهبود خواهد یافت.

به مشتریان وفادار خود پاداش بدهید

یکی از موثرترین تاکتیک های بازاریابی دهان به دهان برای تبدیل مشتریان به مدافعان وفادار برند، از طریق پیشنهاد محرک و انگیزه بخش به آن ها است. شما می توانید به مشتریان پیشنهادات ویژه ای بدهید یا محتوای انحصاری برای آن ها ایجاد کنید، به گونه ای که احساس خاص بودن و برتری پیدا کنند. به واسطه ی ترغیب آن ها برای به اشتراک گذاری تجربه ای که با برند شما ایجاد کرده اند، می توانید روی وفاداری شان حساب باز کنید.

اگر می خواهید از این تاکتیک استفاده کنید، به یاد داشته باشید باید پاداشی به مشتریان تان بدهید که خاص و ویژه باشد و منجر به برانگیخته شدن احساسات آن ها شود، و همچنین هدیه ای نباشد که عموما از سایر برندها نیز دریافت می کنند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان ، همیشه ابزاری مهم برای کسب و کارها بوده است. این ابزار فروش را به این…

موقعیت برند

موقعیت برند چیست؟ موقعیت برند، درواقع فرایند قرار دادن نام تجاری شما در ذهن مشتریان است. موقعیت نام تجاری فراتر…