اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط
آخرین زمان ویرایش:

استراتژی‌های بازاریابی Pull و Push

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

استراتژی‌های بازاریابی Pull و Push : مهم‌ترین روندهای بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهند که میزان حساسیت و سخت‌گیری مشتریان در انتخاب محصول و خدمات موردنظرشان، افزایش یافته است. به عبارت دیگر، چنانچه مزایا و منافع حاصل از خرید محصول برای مشتری از قیمت پرداختی آن‌ها پیشی نگیرد، مشتری به خرید آن رغبت پیدا نمی‌کند. این امر، اهمیت استراتژی‌های بازاریابی و مفهوم ایجاد ارزش را برای استارت آپ ها بیش از پیش می‌کند. مدل و برنامه جامع کسب‌وکار، ساختاری مفهومی و کلی از بازی رقابتی شرکت و نحوه و شدت رقابت فراهم می‌کنند. سازمان برای باقی‌ماندن در بازار رقابت نیاز به استراتژی دارد.

استراتژی بازاریابی کششی (Pull Strategy)

هدف اصلی استراتژی بازاریابی کششی، آگاه‌سازی و جذب مشتریان بالقوه به سمت محصولات و خدمات برند است. همان‌طور که از نام آن پیدا است، این استراتژی مشتریان را به سمت استفاده از محصولات و خدمات، می‌کشاند. استراتژی کششی ( که اینباند مارکتینگ نیز نامیده می‌شود) مشخص‌کننده تمامی تلاش‌ها و فعالیت‌های برند اکتیویشن و تاکتیک‌های تبلیغاتی (نظیر بازاریابی دهان به دهان، ایونت مارکتینگ، کمپین تبلیغاتی ۳۶۰ و گوریلا مارکتینگ) است که در صورت ایجاد تجربه مثبت و موثر، مشتریان را به سمت استفاده از محصولات و خدمات، سوق می‌دهد. به طور کلی می‌توان گفت استراتژی‌های کششی دربردارنده تمام اقدامات و تلاش‌هایی است تا مشتری در حال و آینده، محصول یا خدمت شما را از میان رقبا انتخاب کند.

استراتژی‌های رقابتی کششی، یک فعالیت محدود و مدت‌دار نیستند، بلکه می‌بایست به صورت مستمر و در قالب یک بازی رقابتی دنباله‌دار با تغییر شرایط بازار و محیط پویای رقابتی، تاکتیک‌ها و شیوه‌های جذب مخاطب را به روز رسانی کرد. استراتژی کششی تنها به ایجاد آگاهی از برند و محصولات ختم نمی‌شود. با شناسایی درست مخاطبان هدف و نقاطی که می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید، از تکنیک‌های بازاریابی مختلفی برای ایجاد قیف فروش بهره بگیرید.

اگر عمده مخاطبان هدف شما در فضای دیجیتال حضور دارند، استفاده از تبلیغات دیجیتال و هدایت آن‌ها به وب‌‌سایت موردنظر، موثر خواهد بود. بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) برای افزایش رتبه سایت در میان رقبا و افزایش احتمال یافتن وب‌سایت شما با استفاده از کلمات کلیدی ویژه و مرتبط، نوعی تکنیک بازاریابی کششی است که مشتریان را به سمت محصولات و خدمات شما، سوق می‌دهد. تولید محتوای وایرال، تبلیغات محیطی، تلویزیونی و سایر تکنیک‌های تبلیغات، جزئی از اقدامات بازاریابی کششی هستند که با هدف افزایش وفاداری مشتریان و فروش بلندمدت انجام می‌شود. متمایل کردن مخاطب به استفاده از محصولات و خدمات سازمان، نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی دارد، به همین دلیل، استراتژی‌های کششی عمدتا توسط صنایع بالغ و شرکت‌های باسابقه دنبال می‌شود.

یک استراتژی “کشش ” در فروش به میزان بالایی سرمایه گذاری بر تبلیغات و ترغیب مصرف کننده برای بالا بردن تقاضای کالا نیاز دارد. در حالتی که استراتژی موفق شود،مصرف کننده از خرده فروش برای کالا درخواست می کند،خرده فروش برای کالا از بنکدار درخواست می کند. و در نهایت بنکدار به تولید کننده سفارش می دهد.

استراتژی‌های بازاریابی Pull و Push

استراتژی‌های بازاریابی Pull و Push – کالج مدیریت

روشهای اصلی Pull :

  • استفاده از تبلیغات و رسانه های جمعی برای ترویج محصول
  • تبلیغات دهان به دهان
  • مدیریت ارتباط مؤثر با مشتریان
  • استفاده از تخفیفات و محرک های فروش

استراتژی بازاریابی فشاری (Push)

برخلاف استراتژی کششی که در بلندمدت منجر به افزایش وفاداری به شخصیت برند و رفتار مصرف کننده و نرخ بازگشت مشتریان می‌شود، استراتژی بازاریابی فشاری، رویکردی کوتاه‌مدت است که بر فروش فوری تمرکز دارد. در این استراتژی، به جای سوق دادن و کشاندن افراد به سمت سازمان، محصولات و خدمات به سمت مشتری فرستاده می‌شوند. کسب‌وکار مستقیما محصولات و خدمات خود را به مشتری عرضه و آن‌ها را به خرید ترغیب می‌کند. معرفی محصول جدید، همواره طیف وسیعی از تاکتیک‌های بازاریابی فشاری را به دنبال دارد؛ چراکه کسب‌وکارها به روش‌های مختلف مانند بیلبوردهای تبلیغاتی، ایمیل مارکتینگ، سمپلینگ، ارائه تخفیف، بسته‌بندی خلاقانه محصول و تکنیک‌های بازاریابی در نقطه فروش، به دنبال جذب مشتری و فروش بالا هستند.

به طور کلی می‌توان گفت تمام اقدامات بازاریابی پیرامون افزایش آگاهی از برند، جذب و کشش (Pull) مشتریان به سمت سازمان و ارائه و عرضه (Push) خدمات و محصولات به آن‌ها در نقاط فروش متمرکز است. ترکیب درست فعالیت‌های بازاریابی Push و Pull، سودآوری و کسب مزیت رقابتی را برای سازمان فراهم می‌کند. شرکت تبلیغاتی مات با ارائه کلیه خدمات جامع بازاریابی، کسب‌وکار شما را در طراحی و اجرای استراتژی‌های بازاریابی Push و Pull و کسب سود یاری می‌کند.

روشهای اصلی Push :

تبلیغات در وب سایتهای مرتبط

بازاریابی به وسیله ایمیل

تماس تلفنی تصادفی

ایمیل برای مشتریان احتمالی

توسعه فعال برجسته ساختن نام تجاری .

نتیجه گیری کلی برای دو مفهوم استراتژی های PUSH و PULL :

استراتژی Push : استراتژی کوتاه مدت با حوادث خاص ( event ) و کمپین های زمان بندی شده همراه است .
استراتژی Pull : ایجاد اعتماد و دریافت ارزش .

یک استراتژی بازاریابی  موفق معمولاً از تکنیک های هر دو استراتژی Pull و Push استفاده می کند. اگر شما یک کسب و کار جدیدی را شروع کرده اید و از طریق خرده فروشان قصد فروش محصولات خود را دارید، مسلماً به متقاعد کردن این رابط ها برای خرید و انبار محصولات خود نیاز پیدا خواهید کرد! همچنین شما نیاز به افزایش آگاهی نام تجاری خود در بین مشتریان دارید و همینطور می بایست اسمی را بسازید که دهان به دهان تکرار شود. اگر شما محصولی دارید که مطابق با نیاز مشتری ست و تمام آمیخته های بازاریابی را در نظر گرفته اید، می توانید از هر دو روش برای توسعه محصول خود استفاده کنید.

اگر شما صاحب یک کارخانه هستید یک سری هل دادن های اولیه برای محصول جدید شما مورد استفاده و لازم است.چون نام تجاری شما هنوز برای مخاطب نا آشناست. پس تبلیغات مثلا با شبکه برای جلب توجه همه طبقات یا مشتریان آینده شما یکی از بهترین راه ها در استراتژی هل دادن است.

نوشته های مشابه

بازاریابی چابک

بازاریابی چابک : با وجود اهمیت بالای طراحی و تدوین استراتژی رقابتی برای باقی ماندن در عرصه رقابت، آنچه کسب‌وکارها…

مدل SMART

مدل SMART مدل  smart : تمام کسب‌وکارهایی که در صنعت موردنظر شما فعالیت می‌کنند، لزوما موفق نیستند. از میان طیف…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *