وعده برند ، برندها بخشی از زندگی ما شدهاند که البته فراموش کردهایم چقدر به آنها وابسته شده ایم. ما برندها را به عنوان میانبری در فرآیند خرید خود بکار میبریم. ما از برندها برای ایجاد حس اطمینان در زمان تصمیم گیری خرید استفاده میکنیم و ما حتی از برندها برای تعریف خودمان در جامعه استفاده میکنیم.
برند چیست؟
خیلیها برند را با شعار، تبلیغ یا لوگو اشتباه میگیرند. در پاسخ به سوال برند چیست، یک پاسخ ساده داریم.
برند تجربه و ادراکی است که از سازمان، محصول یا شخص در ذهن ما شکل گرفته است.
برندها در ذهن و قلب مشتری زندگی میکنند. چرا که از جنس ادراک مشتری هستند. هر کسی ممکن است به طریق خاصی برند را تجربه کند. یک کارمند، ادراکی از برند دارد که با ادراک مشتری متفاوت است. سرمایهگذار و سهامداران نیز تجربه متفاوتی نسبت به مصرفکنندگان دارند. مخاطبان رسانه ممکن است نه مشتری برند باشند و نه سهامدار آن، اما آنها هم بر اساس تبلیغ برند تجربه متفاوتی کسب میکنند. ما در کسب و کار مهمترین مخاطبانمان مشتریان هستند.
تاریخچه برند
ظاهراً واژهی برند از کلمهای قدیمی در زبان مردم اسکاندیناوی گرفته شده است (+). آنها کلمهی Brandr را برای داغ زدن روی پوست دامهای خود بهکار میبردهاند. این واژه که به معنای آتش نیز هست، احتمالاً با Burn به معنای سوزاندن که در انگلیسی بهکار میرود همریشه است.
وعده برند چیست؟
وعده برند همان طور که از نامش پیداست، تعهدی است که برند در قبال جامعه مخاطب بر دوش دارد. یک موسسه آموزشی تعهد دارد با آموزش افراد، تغییر در سطح مهارتشان ایجاد کند. یک مدرس آیلتس (IELTS)، تعهد دارد به دانشجویانش کمک کند تا نمره بهتری در آزمون کسب کنند. تولیدکننده کفش ورزشی هم متعهد است از بهترین تکنولوژی استفاده کند تا ورزشکاران هنگام دویدن حس راحتی داشته باشند.
اجزای وعده برند
۱– ثبات تجربه (Consistency of experience)
این یک بخش واضح و البته حیاتی در ساخت یک برند است که مشتری همواره تجربه مشابهی در زمان استفاده از محصول یا خدمت شما داشته باشد. وقتی من وارد رستوران مکدونالد در پکن یا لندن می شوم، من انتظار دارم غذای فرنچ فرایز من طعم مشابهی داشته باشد و البته آن برشهای طلایی شده را در غذا ببینم.
۲– ثبات نما و احساس (Consistent look-and-feel)
در اغلب سطوح پایهای، برای ساخت برند شما میبایست یک تصویر قوی از برند ایجاد کرده و توسعه دهید. شما وقتی در استارباکس باشید، حتی اگر نام بالای سردر را ندیده باشید از نمای داخلی این را خواهید فهمید. این ثبات نما و احساس در مورد لوگو، رنگها، فونت، دکور، لباس پرسنل و خیلی موارد دیگر میز صادق است که برخی از آنها در آمیخته بازاریابی به عنوان محیط فیزیکی (Physical Environment) شناخته میشوند.ژ
۳– ثبات کیفیت (Consistent quality)
این کافی نیست که یک تجربه ثابت به مشتریان خود ارائه دهید. این ثبات در خصوص کیفیت محصول نیز می بایست وجود داشته باشد. غذای فرنج فرایز شرکت مکدونالد بهترین در دنیا نیست ولی همیشه این کیفیت در همه دنیا یکسان است.
۴– تمایز در جایگاه رقابتی (Distinct competitive position)
یک برند میبایست بر روی برخی موارد پافشاری کند و خود را از رقبا متمایز کند. سه برند قوی در سوپرمارکتهای بزرگ سه جایگاه رقابتی متفاوت دارند : وال مارت با قیمت پایین، تارگت با تخفیفات ناگهانی، وسترن پاسیفیک در وجود همه محصولات مورد نیاز شما در طول زندگی. این جایگاهها باعث میشود تا یک مصرف کننده براحتی برندی که با او متناسب است را انتخاب کند.

وعده برند – کالج مدیریت
کیفیت وعده برند قوی
۱٫ معتبر
مشتریان تشحیص می دهند کدام وعده برند، واقعی است. وعده برند شما باید هدف برندتان را مطابق ارزش های آن، و با الهام از ماموریت و چشم انداز آن برساند.
۲٫ متقاعد کننده
وعده برند شما باید چیزی را متعهد شود که برای مشتریان شما مهم است. باید مشکل مشتری شما را به روش غیر منتظره ای حل کند.
۳٫ منحصر بفرد
برای موثر بودن یک وعده برند، باید متمایز باشد. باید موقعیت برند شما را با شناساندن شما به عنوان تنها ارائه دهنده یک راه حل منحصر به فرد و موثر تقویت کند.
۴٫ جالب و به یاد سپردنی
وعده برند خوب آن است که با مشتری شما باقی بماند. یعنی زمانی که مشتری شما به مشکل منحصر به فردی برمی خورد که برند شما راه حلی برای آن دارد، به یاد شما بیفتد.
۵٫ واقعی
مشتریان باید باور کنند که برند شما قادر به عمل به وعده خود است. یکی از چیزهایی که آن را باورکردنی می کند، قابلیت سنجش آن است. اگر وعده برند شما را بتوان به نحوی با نتایج ملموس سنجید، آن را واقعی تر می سازد.
۶٫ واضح
وعده برند شما باید به زبان ساده بیان شده و به راحتی قابل فهم باشد. حتی وعده برندهای ضمنی باید به خوبی تعریف شده و هم توسط شرکت و هم مشتریان آن فهمیده شود.
تنها تحقق وعده برند کافی نیست!
حتی اگر یک شرکت و برند به تمام وعده های دیرینه ی خود عمل کرده و متعد باقی بماند باز هم احتمال بروز مشکل وجود دارد.
شناسایی نیاز های مشتری از الزاماتی است که بی توجهی به آن ها عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.
برای مثال کمپانی های تولید پوشاک که در قالب جهانی فعالیت می کنند باید همیشه به علایق مصرف کنندگان که اغلب در طول زمان دچار تغییر می شود توجه نمایند.
هم چنین توجه به کلیت اقدامات سازمان دارای اهمیت است. به عنوان مثال برندی که عنوان سلامت را به عنوان وعده برند خود معرفی کرده است باید به جنبه های زیست محیطی محصولات خود نیز توجه ویژه ای داشته باشد.