اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در پایان نامه / توسط
آخرین زمان ویرایش:

تحقیق اثبات گرا

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

تحقیق اثبات گرا ، اثبات گرایی یا همان پوزیتیویسم، شکل غالب تحقیق در بیشتر رشته های مدیریت و تجارت است. بیشتر کارشناسان مدیریت و تجارت با این سبک از تحقیق آشنایی دارند.

محققان اثبات گرا، معمولا فرض را بر این می گیرند که واقعیت به صورت عینی مشخص است و می توان آن را با استفاده از ویژگی های قابل اندازه گیری (کمّی) توصیف کرد. این ویژگی ها از مشاهده گر (محقق) و ابزارهایش مستقل اند. محققان اثبات گرا اغلب تلاش می کنند نظریه ها را آزمایش کنند تا درک پیش بینانه خود را از پدیده ها افزایش دهند. آن ها در عمل، اغلب فرض را بر این می گیرند واحدهای تحلیلی که واقعیت را تشکیل می دهند، می توانند به صورت عینی به نهاد و گزاره تقسیم شوند (به طور معمول، نهاد یک ماهیت یا شیء تلقی می گردد).

اثبات گرایی را مدل علوم طبیعی تحقیق اجتماعی در نظر گرفته اند. روش ها و ابزار تحقیق علوم طبیعی، برای مطالعه پدیده های اجتماعی و سازمانی مناسب تشخیص داده می شود. به طور معمول، محققان اثبات گرا گزاره هایی تولید می کنند که موضوع تحقیق را در غالب متغیرهای مستقل، متغیرهای وابسته و رابطه بین آن ها توصیف می کند.

از این رو، «اورلیکوسکی و بارودی» (۱۹۹۱) در بررسی ادبیات تحقیق در رشته سیستم های اطلاعات، زمانی تحقیقات در زمینه سیستم های اطلاعات را اثبات گرا طبقه بندی می کردند که در آن ها، شواهدی مبنی بر وجود گزاره های صوری، اندازه گیری کمّی متغیرها، آزمون فرضیه ها و استقرا درباره پدیده ای از یک مئل به یک جمعیت مشخص وجود داشته باشد.

مقاله «بنباست، گلدشتاین و مید» (۱۹۸۷) مدل خوبی از کاربرد رویکرد اثبات گرا در انجام مطالعه موردی در سیستم های مدیریت است. مقاله «لاندن و هارت» (۲۰۰۴) نیز مدل خوبی از رویکرد اثبات گرا در نظریه پردازی در تجارت بین الملل است. این نویسندگان گزاره های متعدد درباره روش ورود موفق شرکت های چند ملیتی در بازارهای جدید ارائه کرده اند.

 

تحقیق اثبات گرا

تحقیق اثبات گرا – کالج مدیریت

مطالعه موردی اثبات گرا در تجارت بین  الملل

مقاله «هوانگ و الیس» (۲۰۰۲) مدل خوبی از رویکرد اثبات گرا در مطالعه موردی است. در این تحقیق که به بررسی مسئله سرمایه گذاری مشترک در تجارت بین الملل پرداخته شده است، مولف به این مسئله می پردازد که سرمایه گذاران چگونه شرکای تجاری بالقوه خود را شناسایی می کنند. محقق از مطالعه موردی چند گانه برای مطالعه ۱۸ شرکت سرمایه گذاری مشترک چینی – هنگ کنگی بهره گرفت.

یافته های کلیدی آن ها از این قرار است که سرمایه گذاری مشترک، افزون به اینکه مکانیزمی است برای به حداقل رساندن هزینه های معاملات و جمع آوری سرمایه با کمک دارایی های مکمل یکدیگر، ابزاری است برای انتقال دانش بین شرکت ها. مطالعه آن ها بر اهمیت نقش روابط اجتماعی در مراحل اولیه فرایتد انتقال دانش تاکید دارد.

نوشته های مشابه

روش های تحقیق در پایان نامه

روش های تحقیق در پایان نامه ، هر محققی باید در طرح نامه، روش تحقیق خود را مشخص کند. روش…

تحقیق تفسیری

تحقیق تفسیری یا تفسیرگرا به اندازه تحقیق اثبات گرا در تجارت و مدیریت رایج نیست؛ اما در طول ۲۰ سال…