اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط

برنامه ریزی در سازمان

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

برنامه ریزی چیست؟

برنامه ریزی در سازمان ، برنامه ریزی، پایه اساسی همه توابع مدیریتی است که شامل ایجاد اهداف، تعیین اهداف و تعریف روش هایی است که این اهداف باید دست یابند. بنابراین، یک رویکرد منطقی برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده است. برنامه ریزی، شامل انتخاب ماموریت ها، اهداف و اقدامات برای دستیابی به آن ها است. یک جنبه مهم برنامه ریزی تصمیم گیری است یعنی انتخاب گزینه های مناسب برای مسیر آینده.
سازمان ها به طور معمول باید در جهت اهداف دراز مدت و کوتاه مدت برای آینده برنامه ریزی کنند. با پیش بینی بازار و روند اجتماعی-سیاسی-اقتصادی، مدیران می توانند برنامه ای برای تعیین شرکت مورد نظر خود در آینده داشته باشند. برنامه ریزی شامل تعیین انواع و حجم مختلفی از منابع فیزیکی است که از خارج از سازمان به دست می آید، تخصیص این منابع به روش کارآمد در میان ادعاهای رقابتی و ایجاد ترتیب در تبدیل سیستماتیک این منابع به خروجی های مفید است.
از آنجا که برنامه ها برای دستیابی به اهداف ایجاد شده اند، هر برنامه باید منجر به هدف و اهداف سازمان شود. یک شرکت سازمان یافته برای دستیابی به اهداف گروه از طریق همکاری مطلوب و هدفمند، وجود دارد.
برنامه ریزی فاصله بین جایی که سازمان در حال حاضر است و می خواهد در آینده باشد را پلی ایجاد می کند. در غیاب برنامه ریزی، رویدادها به شانس تبدیل می شوند.

سازمان چیست؟

سازمان، نهادی اجتماعی است که هدفی مشخص را دنبال می‌کند. به عبارت دیگر، سیستمی است با مرزهای معین که به سبب داشتن ساختاری آگاهانه، فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد. یک نهاد مستقل است که ماموریت خاصی دارد و می‌تواند با نیت انتفاعی یا غیرانتفاعی تاسیس شده باشد و یک ماهیت اجتماعی دارد که دارای ساختار، اهداف و مرز مشخصی است.

اهمیت برنامه ریزی در سازمان

برنامه ریزی در زندگی به عنوان یکی از عوامل مهم و اساسی انسان ها محسوب می شود که به وسیله آن تعیین اهداف مورد نظر و روش های دستیابی به آن ها در زمان مشخصی را می توان پیش بینی نمود .

برنامه ریزی اصولا یک نگرش و راه زندگی است که متضمن تعهد به عمل بر مبنای اندیشه و تفکر آینده نگر تصمیم قاطع در اجرای امور منظم و مداوم بوده و بخشی جدایی ناپذیر حرکت انسان در طول سال محسوب می گردد و در سازمان ها رکن اساسی هرگونه اقدام و حرکتی مجسوب می گردد .

تعیین اهداف و یافتن راه رسیدن به آن و تصمیم گیری و تصمیم سازی در مورد اینکه چه راه هایی باید صورت طی شوند و به عبارتی طراحی وضعیت مطلوب برای آینده و انتخاب راه ها و وسایل رسیدن به آن و طراحی عملیاتی و اجرایی بر مبنای شیوه هایی که در اهداف مشخص شده می باشد . در نگرش دیگر برنامه ریزی عبارتست از : دست یافتن به هدف مورد نظر .

 

برنامه ریزی در سازمان

برنامه ریزی در سازمان – کالج مدیریت

فرآیند برنامه ریزی در مدیریت سازمان چیست؟

ایجاد اهداف

اولین گام در فرآیند مدیریت برنامه ریزی، شناسایی اهداف خاص سازمان برای هر بخش واحد است. تلاش های برنامه ریزی جامع برای موفق شدن، مستلزم این است که مدیران هر بخش در فرآیند برنامه ریزی شرکت کنند. بنابراین اهدافی که دوره آینده سازمان را هدایت می کنند باید روشن، مختصر و خاص باشند.
در این مرحله، فرآیند برنامه ریزی باید شامل یک مروری دقیق از هر هدف، که شامل دلایل انتخاب آن و نتایج پیش بینی شده از پروژه های مرتبط با هدف می باشد. به این منظور اهداف ایجاد شده و چارچوب هر بخش اصلی را مدیریت می کند.

تعیین گزینه ها

گام بعدی جستجو و پیدا کردن گزینه هایی است که به دنبال دستیابی به اهداف تعیین شده است. در این مرحله، مدیران نیاز به برنامه ریزی در مورد چگونگی حرکت از موقعیت فعلی خود به موقعیت تصمیم گیری شده خود در آینده دارند.
مدیران ممکن است گزینه های بسیاری ر ا پیدا کنند، اگرچه، حذف مواردی که مطلوبیت کمتری دارند و محدود کردن تعداد کمی از گزینه های مورد نظر، در شناسایی بهترین راه حل کمک خواهد کرد. مدیر می تواند به کمک تکنیک های کمی، تحقیق، آزمایش و تجربه به تعیین گزینه های مختلف کمک کند.

ارزیابی و انتخاب گزینه ها

هنگامی که گزینه ها شناسایی شد، هر گزینه باید با توجه به قدرت و ضعف و انطباق آن در دستیابی به اهداف سازمانی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. در زمان ارزیابی گزینه ها، مدیران باید حقایقی مانند هزینه های در نظر گرفته، تمرکز منابع، زمان بندی تکمیل، بازده سرمایه گذاری و غیره را در نظر بگیرند.
چالش های عمده ارزیابی موثر می تواند عدم قطعیت و در مورد آینده و ریسک باشد. عوامل مختلف نامحسوسی که در کنترل مدیریت دخیل نیستند مانند تغییرات بازار، عوامل اجتماعی-اقتصادی-سیاسی و غیره نیز دارای اهمیت می باشد. در این مرحله، مدیران می توانند از تحقیق در عملیات و ریاضی و همچنین روش های محاسباتی برای پیش بینی و تحلیل گزینه ها استفاده کنند.

تخصیص و ایجاد جدول زمانی

همانطور که برنامه ها اولویت بندی می شوند، جدول زمانی برای تکمیل وظایف مربوطه نیز باید نهایی شود. در این مرحله، تخصیص منابع و خط اختیار و مسئولیت نیز باید مشخص شود. مدیر باید توانایی های کارمندان را در نظر بگیرد و منابع مناسب را برای این کار اختصاص دهد.
همچنین جدول زمانی برای تکمیل باید واقع بینانه و منصفانه باشد. این گام در فرآیند برنامه ریزی، مهم است زیرا هماهنگی در فعالیت های بخش های مختلف را به ارمغان می آورد. زمان بندی و توالی عملیات باید به بخش های مربوطه، مدیران و کارمندان برای اجرای برنامه، اطلاع داده شود.

فرمول بندی برنامه های مشتق شده

برنامه های مشتق شده، زیر بخش هایی از برنامه عملیاتی است. تقسیم برنامه کلی به برنامه های مشتق شده برای اجرای موثر آن، ضروری است. برنامه های مشتق شده برای حمایت از برنامه اولیه یا عمومی و توضیح جزئیات در رسیدن به یک برنامه گسترده و بزرگ ضروری است.

بودجه بندی

هنگامی که برنامه ها نهایی شده و تنظیم می شوند، مرحله نهایی این است که آن ها را از طریق بودجه بندی به پارامترهای قابل اندازه گیری تبدیل کنیم. بودجه ها اغلب به صورت پول بیان می شوند. اما گاهی اوقات به صورت ساعات کاری، واحد فروخته شده و یا واحد اندازه گیری دیگری، نیز بیان می شوند.
یک شرکت معمولا دارای بودجه کلی است که نشان دهنده مجموع درآمد و هزینه ها با سود حاصل یا مازاد است. هر بخش از شرکت یا سازمان می تواند بودجه کلی خود را، که معمولا هزینه های سرمایه هستند، داشته باشد. بودجه ای که به خوبی برنامه ریزی شده باشد می تواند یک استاندارد برای اندازه گیری پیشرفت و اثربخشی فرآیند برنامه ریزی باشد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

بازاریابی سئو

بازاریابی سئو ، تا حالا از خودتون پرسیدید سئو چیست؟ امروزه هر جایی صحبت از طراحی سایت باشد، بحث سئو هم…

بازاریابی حضوری

بازاریابی حضوری ، یکی از دغدغه های سازمان های پخش و توزبع آموزش نیروهای فروش (بازار یاب حضوری- بازاریاب غیر حضوری)-(فروش…