اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی شخصی سازی شده

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بازاریابی شخصی سازی شده ، یک استراتژی بازاریابی است که بر روی هدف قرار دادن افراد خلاق در حوزه بازاریابی تمرکز دارد. این روش همچنین بر روی ارسال پیام های منحصر به فرد به مشتریان حال حاضر یا مشتریان آینده کار می کند. این کارها با کمک تحلیل داده و تکنولوژی دیجیتال انجام می‌گیرد. بازاریابی شخصی‌سازی را همچنین با نام بازاریابی فرد به فرد (تک به تک) نیز می‌شناسند. همانطور که از نامش پیداست، این استراتژی برای رفع نیاز افراد به صورت فردی به کار گرفته می‌شود. بازاریابی شخصی‌سازی متمرکزترین نوع بازاریابی هدف‌دار است و بر خلاف بازاریابی شخصی‌سازی، بازاریابی انبوه برای دست‌یابی به افراد یک جغرافیا یا منطقه طراحی شده است.

بازاریابی شخصی سازی شده چیست؟

اطلاعات فردی، جمعیت شناختی (دموگرافیک) و رفتارهای مشتریان را در جهت ارائه خدمات و محصولات، مورد بررسی قرار می دهد تا محصول و یا خدمات مختص به هر فرد را شخصی سازی شده در مکانی صحیح و زمانی مشخص به مشتری ارائه دهد. شخصی سازی، همانطور که از معنا و مفهوم آن پیداست به معنای ارائه خدمات منحصر به هر فرد با توجه به اطلاعات بدست آمده از آن ها می باشد. تا بحال به ایمیل ها و پیام های تبلیغاتی و یا بسته های پیشنهادی فروش که بدستتان می رسد توجه کرده اید؟ در ابتدای پیام، شمارا با نام کوچک صدا میزنند… برای برخی شرکت ها به طور ناخواسته و فقط در جهت ایجاد ارتباطی صمیمانه می تواند باشد، اما برای برخی به معنای ارائه دادن خدماتی که فقط مختص شما طراحی و تولید شده اند می باشد.

مزایای بازاریابی شخصی سازی شده

مزیت بزرگ بازاریابی شخصی سازی شده این است که این روش به شرکت اجازه می‌دهد تا به طور مستقیم با مشتری فعلی یا مشتری آینده ارتباط برقرار کند و با استفاده از اطلاعات فردی، نرخ تبدیل و نرخ تعامل را بالا ببرد. این نوع تبلیغاتِ هدف‌دار میزان نرخ تبدیل را بالا می‌برند و همچنین یک مسیر فروش بسیار عالی است. بر اساس گزارش Experian، ایمیل‌های دریافتی که شخصی سازی شده بوده‌اند ۲۹% بیشتر میزان باز شدن داشته‌اند. همچنین ۴۱% نرخ کلیک بیشتری نسبت به باقی ایمیل‌هایی که شخصی‌سازی نشده بوده‌اند داشته‌اند. شرکت‌هایی که از بازاریابی شخصی سازی شده استفاده می‌کنند معمولا ۱۹% فروش بیشتری دارند.

بازاریابی شخصی سازی شده نه تنها فروش را افزایش می‌دهد بلکه مشتریان را خوشحال‌تر می‌کند. با محتوا و تبلیغاتی که برای یک فرد شخصی سازی شده است، آن فرد احساس نزدیکی بیشتری با شرکت می‌کند و همین مورد به طور مستقیم بر روی پولی که مشتری هزینه می‌کند تأثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد برای سه چهارم مشتریان، ایمیلی که به آن‌‌ها ارتباطی ندارد خسته‌کننده و عذاب‌آور است. در ادامه این افراد کم‌تر میل به تعامل با برند را دارند و این بر روی میزان خریدشان تأثیر می‌گذارد.

استراتژی‌های مؤثر در بازاریابی شخصی‌سازی شده

شناسایی نیاز مشتریان

مشتریان انتظار دارند تا بازاریابان و برندها از نیاز آن ها آگاه باشند.  هنگامی که آن ها یک عبارت طولانی را در قسمت نوار جست‌وجوی سایت یا موتور جست‌وجو وارد می‌کنند، انتظار دارند تا پاسخی دقیقاً مطابق با نیازشان به نمایش درآید. اگر مخاطبی دقیقاً به دنبال یک محصول خاص باشد، به احتمال قوی از تمامی جزئیات آن اطلاع داشته و نیاز وی به مراحل نهایی خرید نزدیک‌تر است. با این حال اگر این جست‌وجو یک عبارت کلی باشد، می‌توان حدس زد که مشتری هنوز اطلاع دقیقی از گزینه مورد نظر خود نداشته و به دنبال اطلاعات برای تصمیم نهایی است.

شما باید در هر لحظه این سؤال مهم را از خود بپرسید: « مشتریان در کجای قیف قرار دارند و چگونه می‌توان نیاز هر یک از آنان را برطرف کرد؟ » حتی می‌توانید با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر گفت‌وگوی زنده در وب‌سایت، این سؤال را از خود آن ها بپرسید. علاوه بر این نظرسنجی‌ها و تست کاربران نیز می‌تواند شما را در شناخت نیاز مشتریان یاری کند.

به یادسپاری اطلاعات مشتریان و فعالیت آنها در هر یک از دستگاه‌های خود

مشتریان بسیار تمایل دارند تا شما آن ها را به خاطر بسپارید. برای مثال اگر روزی آن ها با رایانه خود اقدام به ثبت نام در یک نسخه رایگان نموده و فردای آن روز یک ایمیل تبلیغاتی در مورد تشویق به استفاده از نسخه رایگان دریافت کنند، ممکن است سردرگم و ناامید شوند. چرا که این پیام ممکن است برای آن ها دلایل مختلفی همچون لغو شدن ثبت نام سابق داشته باشد. همچنین ممکن است، مشتریان اقدام به دانلود یک کتاب رایگان از وب‌سایت شما کرده و هفته بعد ایمیلی مربوط به دانلود همان کتاب دریافت کنند. این مثال نمونه کاملی از یک تجربه بد و منفی برای مشتریان است.

در بازاریابی شخصی شده باید فعالیت‌های کاربران به صورت مؤثری رصد شده و از هر راهی برای بهبود ارتباط با آن ها استفاده کرد. اگر مخاطبان احساس کنند که شما به خوبی آن ها را به خاطر می‌آورید، حس خوشایندتری خواهند داشت. به یادسپاری مخاطبان شامل طیف وسیعی از اقدامات همچون شناسایی نوع محتوای مورد علاقه، محصولات و خدمات محبوب، فعالیت‌های سابق آن ها در وب‌سایت‌های مرتبط و موارد بسیار دیگری از این قبیل می‌شود.

پیش‌بینی نیازهای آینده مشتریان

اطلاعات شخصی و فعالیت‌های مشتری می‌تواند الگوی دقیقی برای پیش‌بینی نیاز آن ها ارائه کند. برای مثال اگر شخصی به دنبال کسب اطلاعات در مورد تاریخ و قیمت پرواز به مقصد خاصی است، ارائه یک پیشنهاد بیمه مسافرت و یا رزرو هتل به موقع می‌تواند معجزه کند. با همین اطلاعات ساده از فعالیت یک کاربر، به سادگی می‌توان اهداف آینده او را پیش‌بینی کرد و پیشنهادهایی متناسب با همین نیازها ارائه داد. همین موضوع در مورد محصولات و خدمات نیز کاملاً صدق می‌کند. برای مثال با توجه به فعالیت مخاطب می‌توان دریافت که آن ها به چه خدمات جانبی نیاز داشته و یا چه نسخه ارتقاء یافته‌ای می‌تواند برایشان مفید باشد.

چرا بازاریابی شخصی شده می‌تواند موفق ظاهر شود؟

اگر شما یک بازاریاب سنتی باشید، به احتمال زیاد از کاهش رغبت به استفاده از شیوه‌های سنتی و حرکت مردم به سمت شیوه‌های نوین بازاریابی متعجب خواهید شد. در واقع دلیل این کوچ عظیم و دسته‌جمعی، به مخاطبان بازمی‌گردد؛ مخاطبانی که پس از سال‌ها بمباران تبلیغاتی و هدف قرارگرفته شدن توسط آگهی‌های نامربوط، تصمیم به بی‌توجهی به این شیوه و خارج شدن از چرخه آن گرفتند. تبلیغات بی‌معنی و نامربوط در هر شرایطی زندگی این مخاطبان را تحت هدف خود قرار می‌داد. چه در خانه، چه در محل کار و حتی چه در ماشین، مخاطبان دائماً در حال شنیدن تبلیغات و پیام‌های نامربوط به خود بودند. تحقیقات نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از مخاطبان از شنیدن پیام‌های تبلیغاتی نامربوط برندهای مختلف اذیت می‌شوند.

نوشته های مشابه

بازرگانی بین المللی

بازرگانی بین المللی ، در تجارت جهانی هر اتفاقی که در گوشه ای از دنیا رخ دهد، می تواند بر روی…