اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط
آخرین زمان ویرایش:

برندسازی شخصی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

برندسازی شخصی

برندسازی شخصی یا همان پرسنال برندینگ به فرایند تحلیل، درک و شکل دادن به نحوه نگرش و تصویر ذهنی جهان بیرونی از شماست. برندینگ شخصی فارغ از داشتن یا نداشتن یک کسب و کار است و با گسترش دنیای دیجیتال و اینترنت، برندسازی شخصی برای هر شخصی مفید خواهد بود.

برندینگ شخصی همانند سایر خدمات بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ)، به متخصصان و کارشناسان مجرب این حوزه نیازمند است تا تمامی این برندسازی شخصی طبق اصول و معیارهای این کار انجام گیرد.

برنامه ریزی و شکل دادن به این امور برندینگ شخصی، در حوزه مدیریت برند قرار می گیرد و این روزها، با پیشرفت روزافزون اینترنت، داشتن یک برند شخصی قوی از هر زمان دیگری آسان تر شده است.

 برندسازی شخصی چیست؟

برندسازی ، درواقع، یک “قدرت نرم” است. همانند اصول برندسازی محصول، برندسازی شخصی هم بسیار مهم است. همه ما می دانیم این که صرفاً مدرک تحصیلی، تجربه یا عناوین شغلی می‌توانند موجب موفقیت فرد شوند، تصور درستی از بازار کار نیست. خواه‌ناخواه برندسازی و قدرت نرم بر همه ابعاد زندگی روزمره‌مان تأثیرگذار است؛ زیرا در محیط کاری و تخصصی بسیار مهم می‌شود، که دیگران راجع به ما و توانمندی ما چه فکر می‌کنند. برند مجموعه‌ای از تعریف‌ها و خاطرات مشتریان و اطرافیان از شماست که نوع نگاه اطرافیان درباره شما را شکل می‌دهد. درواقع برند مجموعه ویژگی‌های منحصربه‌فرد است که به کسب‌وکار و روابط آن با جامعه معنا می‌دهد.

 

۵ روش برند سازی شخصی یا پرسونال برندینگ

۱- قاپ مخاطبانتان را با حقیقت بدزدید.

حقیقت همیشه می‌درخشد. حتی بدون فناوریهای امروزی، آدمها همیشه راهی برای پیدا کردن راست و دروغ داشتند. و حالا که همه در رسانه‌های مجازی حضور فعالی دارند، پشت کردن به حقیقت کار دشواری است. بعضی از کسب و کارها وسوسه می‌شوند و برای رسیدن به سود سریع و آنی حاضر می‌شوند به حقیقت پشت کنند و به مشتریان خود دروغ بگویند. اما در درازمدت واقعاً ارزشش را ندارد. این قبیل روشهای غیراخلاقی برای کسب و کارهایی که می‌خواهند نامشان بر سر زبانها بیفتد و به نیکی از آنها یاد شود جواب نمی‌دهد.

حتی امکان مرجوع کردن محصول را برای مشتریانتان فراهم کنید و سر قولتان بمانید. همواره محتوای ثابت و مشخصی عرضه کنید و به برندتان وفادار بمانید. برای مثال، اگر خدمات مربیگری (coaching) به کارآفرینان عرضه می‌کنید، از برندهای بی ربط حمایت مالی نکنید. به محض اینکه از مراقبت و توجه به برندتان دست بکشید، مخاطبتان متوجه خواهد شد. آن گاه در مورد شرافت شما تردید خواهند کرد و اعتمادشان را به برندتان از دست خواهند داد. اما اگر اعتماد مشتریتان را به دست آورید، رفته رفته میان جمع رقیبانتان برجسته می‌شوید. مشتریان نیز که می‌دانند شما درستکار هستید، هنگام خرید از شما احساس امنیت می‌کنند.

 

۲-داستانی را به اشتراک بگذارید که هیچ کس نتواند آن را کپی کند.

چند دهه پیش، یک برند بدون تک بودن هم می‌توانست از شکست جان به در ببرد. چون آن زمان راه اندازی کسب و کار برای همه ممکن نبود. یا باید پول و پله کافی می‌داشتید و یا از اعتبار زیادی برخوردار می‌بودید. امروزه، فناوری بسیاری از این موانع را از میان برداشته است. برای مثال، این روزها حتی یک دانشجو هم می‌تواند در یک هفته یک پادکست راه بیندازد. می‌تواند در چند ساعت وبسایتی ایجاد کند و چند اپیزود پادکست ضبط کند. اگر در کارش سمج باشد، می‌تواند پس از مدتی دنبال کنندگان زیادی به دست آورد و از طریق حامیان مالی به درآمد برسد.

درست است که این خبر خوبی برای کارآفرینان باانگیزه است، اما به این هم توجه کنید که هیچ زمانی تا این اندازه رقابت وجود نداشته است. چیزی نگذشته بقیه کسب و کارها شروع به کپی برداری از ایده شما می‌کنند. اما آنچه هیچ کسب و کاری نمی‌تواند از شما بدزدد داستانتان است. به همین دلیل است که باید داستان خود را با مخابتان در میان بگذارید.

برای مثال اگر بلاگی در زمینه کسب درآمد دارید، با خوانندگانتان در میان بگذارید که چگونه دشواریهای مالی را پشت سر گذاشتید. اگر یک کسب و کار نویسندگی فریلنسر دارید، برایشان بگویید که چگونه از پس فلج قلم برآمدید. هر چه مخاطبانتان بیشتر با شما همذات پنداری کنند، بهتر. بدون داستان، کسب و کار شما نخواهد توانست از رقیبان متمایز شود. و با کپی کردن داستان موفقیت آمیز دیگر کسب و کارها، تنها به موفقیتی کوتاه مدت دست خواهید یافت.

 

۳- از اختراع دوباره هر چیزی دست بردارید.

حتماً شنیده‌اید که راز متمایز بودن در اصالت داشتن است. این گفته تا حدودی درست است، اما نه درمورد چیزی که همین الان هم عملکرد خوبی دارد.مثلاً وقتی رقیبتان پادکستی دارد که در حوزه کاری شما موفقیت آمیز است، شما هم می‌توانید از همین روش استفاده کنید. اگر پادکست جواب می‌دهد، دیگر به دنبال جایگزینهای بهتر از پادکست نباشید.چرا؟

چون اتلاف وقت است. در عوض، آن چه را که همین الان تأثیرگذار است کپی و آن را از آن خود کنید. مثلاً در مورد پادکست ببینید در چه حوزه‌هایی می‌توانید آن را بهبود ببخشید و آن را با برند خود سازگار کنید. اما حواستان باشد که چیزی که عوض دارد، گله ندارد. یعنی رقیبتان هم می‌تواند درست همین کار را با ایده‌های شما بکند. این است که وفادار بودن به برندتان و صداقت داشتن با مخاطبانتان این قدر اهمیت دارد.  در این صورت، رقیبتان نخواهد توانست ویژگیهای منحصربفرد شما را کپی کند.

برندسازی شخصی

برندسازی شخصی – کالج مدیریت

۴- به خاطر تک بودنتان به چشم بیایید

دست از تلاش برای کمک کردن به کل دنیا بردارید و به جایش تمرکز خود را بر روی کمک به گروه خاصی بکنید. مثلاً یک آژانس بازاریابی را در نظر بگیرید که به کسب و کارها برای معرفی محصولاتشان کمک می‌کند. این آژانس هیچ فرد خاصی را مخاطب قرار نمی‌دهد، بلکه هر از گاهی در طول سال به فروشی می‌رسد. اما اگر آژانس بازاریابی مشابهی تمرکز خود را بر گروه هدف بنگاههای املاک قرار دهد چه؟ فرض کنید یک بنگاه املاک به دنبال یک آژانس بازاریابی می‌گردد تا کسب و کارش را معرفی کند. فکر می‌کنید سراغ چه آژانس بازاریابی خواهد رفت؟ به همین دلیل است که پیدا کردن یک گوشه/جاویژه/ نیچ در بازار (niche) برای متمایز شدن از دیگر رقیبان ضروری است.

ببینید به کار کردن با کدام دسته از مشتریان علاقه بیشتری دارید و کدام دسته از مشتریان درآمد بیشتری برایتان به همراه خواهد آورد. به محض اینکه داده‌های کافی گردآوری کردید، تمرکز خود را بر خدمت رسانی به مشتری ایده‌آل خود بکنید.انتظار نتایج آنی نداشته باشید، زیرا این تغییر رویه ساده نخواهد بود. اگر در حال حاضر مخاطبان تک و توک و پراکنده دارید، آرام آرام مسیر خود را به سمت مخاطبان خاص تغییر دهید. انتخاب گوشه‌ای از بازار برای دست و پا کردن مشتریان و طرفداران دوآتشه اقدامی ضروری است.

 

۵- برندی باشید که قابل اتکا باشد

اینکه برندی باشید که مشتریانتان بتوانند به آن اتکا کنند کم چیزی نیست. چند بار پیش آمده محصولی بخرید که از پس وعده وعیدهایش برنیامده باشد؟ یا به خدماتی متوسط بسنده کرده باشد؟ فرارفتن از انتظارات مشتریان روشی مطمئن برای متمایز کردن برندتان است.مطالعات روانشناسی نشان می‌دهد که وقتی چیز رایگانی به دیگران می‌دهید، آنها درصدد جبران برمی‌آیند. مشاوره رایگان، کتاب الکترونیک رایگان یا محتوای باکیفیت رایگان به مشتریان خود عرضه کنید. در نهایت، آنها نیز از جان و دل لطف شما را جبران خواهند کرد.

ببینید رقیبانتان چه کار می‌کنند و از پیشنهادهای ویژه آنها پیشی بگیرید. مثلاً اگر رقیبتان مشاوره رایگان ۱۵ دقیقه‌ای به مشتریان خود می‌دهد، شما آن را ۳۰ دقیقه کنید. وقتی تمرکز خود را بر کمک به دیگران قرار می‌دهید، مشتریان حواسشان هست و متوجه می‌شوند.مأموریت خود را این بگذارید که دغدغه‌تان نخست، خدمت رسانی به مشتریانتان باشد و بعد سود مالی. درست است، کسب و کار فقط فروش نیست، کمک به مشتریان برای رسیدن به خواسته‌هایشان نیز بخش مهمی از آن است.

 

چرا برندسازی شخصی اهمیت دارد؟

با برندسازی شخصی فرصت‌های حرفه‌ای بیشتری متناسب باکیفیت مهارت‌های شما برایتان فراهم خواهد شد. تلاش برای تهیه یک تصویر واضح از خودتان و توانایی‌هایتان باعث می‌شود، شناخت بهتری نسبت به خود پیدا کنید. نقاط قوت خود را بهتر بشناسید و آن‌ها را مشخصاً نشان دهید و همچنین برای نقاط ضعف خود برنامه‌ریزی کنید. به‌مرور در حرفه خود شناخته شوید و موقعیت‌های شغلی بهتر به شما پیشنهاد شود و ارتباطات ارزشمندی با متخصصین حوزه خود پیدا خواهید کرد.

نوشته های مشابه

بازاریابی انبوه

بازاریابی انبوه چیست؟ اساساً بازاریابی انبوه یک نوع استراتژی است که به سمت جلب سهم بزرگی از مخاطبان هدایت شده…

ویدیو مارکتینگ

ویدیو مارکتینگ چیست؟ توضیحات زیادی برای ویدیو مارکتینگ ( video marketing ) یا همان بازاریابی ویدئویی وجود دارد: ویدئو مارکتینگ به…