اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط
آخرین زمان ویرایش:

استراتژی مشارکتی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تعریف استراتژی

استراتژی مشارکتی ، بهترین پاسخی که می‌توان به سؤال استراتژی چیست داد این است که «استراتژی یک برنامه عملیاتی است که برای دستیابی به یک هدف مشخص طراحی شده است.» به کمک استراتژی تلاش می‌کنیم تا موقعیت بهتری را نسبت به رقبا به دست بیاوریم.

مفهوم استراتژی

مفهوم استراتژی زاییده فضای رقابتی و محدودیت منابع است . انسان در جهانی پر از محدودیت زندگی می کند .صرف منابع محدود بر موضوعات غیر اصلی جریمه اش واگذاری میدان رقابتی به رقیبی است که منابع محدود خود را بر موضوعات اصلی متمرکز کرده است. موضوعاتی که نتیجه اش مزیت های بیشتری (نسبت به رقیب) را به همراه دارد.

استراتژی مشارکتی چیست؟

استراتژی مشارکتی روشی است که در آن یک شرکت پلت فرمی مشترک برای ایجاد همکاری بین همه‌ی ذینفعان برای بهبود فرایند کسب و کار، نوآوری محصول و قیمت گذاری، حفظ مشتری یا کارمند فراهم می‌کند.

مراحل ساخت یک استراتژی مشارکتی موفق:

  • درک هدف کسب و کار:

یک شرکت ممکن است استراتژی مشارکتی برای نیازهای مختلف کسب و کار داشته باشد. به عنوان مثال: استراتژی برای بهبود فرآیند کسب و کار ممکن است از استراتژی حفظ کارمندان متفاوت باشد. بنابراین کسب و کار باید هدف خود را که می‌خواهد با استفاده از استراتژی مشارکتی به دست بیاورد، تعریف کند.

  • شناسایی ذینفعان:

این عامل یکی دیگر از اهداف مهم برای یک شرکت برای تعیین این است که چه کسی می‌تواند به اطلاعات کسب و کار دسترسی پیدا کند. قوانین دیده شدن اطلاعات باید برای حفاظت از اطلاعات از دزدیده شدن یا نشت شدن تنظیم شود.

  • تکنولوژی را بر اساس نیازهای کسب و کار انتخاب کنید:

بسیاری از اپلیکیشن‌های کاربردی فانتزی موجود در بازار وجود دارد، اما همه‌ی آنها ممکن است دارای قابلیت‌های مشابهی برای پاسخگویی به نیازهای شما نباشند. علاوه بر نیاز کسب و کار، شما باید عوامل دیگری همچون هزینه‌ی نرم افزار و مقیاس پذیری، مدت زمان توسعه، تلاش تعمیر و نگهداری را در نظر بگیرید. اینجا دقیقاً جایی است که CRM مشارکتی به استراتژی مشارکتی می‌رسد.

  • اندازه گیری اثربخشی استراتژی:

کسب و کار باید دارای برخی از KPI ها باشد که نشان می‌دهد چگونه استراتژی مؤثر است، آیا می‌توانید با همان استراتژی ادامه دهید یا نیاز به تغییر دارد.

 

اگر به دنبال طراحی سایت هستید کلینیک کسب و کار را دنبال کنید.

 

استراتژی مشارکتی

استراتژی مشارکتی – کالج مدیریت

 

مزایای برنامه‌ریزی با رویکرد مشارکتی چیست؟

  • مشارکت نوعی احساس مالکیت و دلبستگی  ایجاد می‌کند و زمینه‌ای قوی برای مداخله در باهمستان را فراهم می‌سازد.
  • باعث می‌شود که مداخله در همه سطوح باهمستان از اعتبار بیشتری برخوردار شود.
  • طیف گسترده‌تری از افراد را در روند برنامه‌ریزی گردهم می‌آورد و دسترسی به دورنماها و ایده‌های بیشتری را فراهم می‌کند.
  • رویکرد برنامه‌ریزی مشارکتی از لغزش‌های ناشی از عدم آگاهی درباره واقعیت باهمستان یا جمعیت هدف دور می‌ماند.
  • از همان آغاز کار اشخاص و نهادهای موثر را درگیر می‌کند.
  • برای گروه‌های غالبا محروم از حق رای، فرصت ایجاد می‌کند تا صدایشان شنیده شود و به باهمستان می‌آموزد که این گروه‌ها هم حر‌ف‌های مهمی برای گفتن دارند.
  • موجب آموزش مهارت‌هایی می‌شود که فراتر از روند برنامه‌ریزی هم به کار می‌آیند و در درازمدت باعث بهترشدن باهمستان می‌شوند.
  • بعضی از اعضای باهمستان را که شاید در حالت عادی هیچ ارتباطی با هم نداشته باشند گرد هم می‌آورد و آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد.
  • فرآیند برنامه‌ریزی مشارکتی باعث می‌شود که میان سازمان شما و باهمستان و افرادی که درگیر کار هستند اعتماد متقابل به وجود آید.
  • فرآیند برنامه‌ریزی مشارکتی معمولا نشان‌دهنده رسالت و اهداف افراد عادی و سازمان‌های باهمستان‌محور است.
  • این فرآیند به‌طور ضمنی همه اعضای باهمستان را درخور احترام می‌شمارد و بدین لحاظ برای مشارکت افراد در باهمستان و قدرت‌بخشیدن به آن‌ها ضوابطی ایجاد می‌کند که سازمان‌های دیگر و کل جامعه خود را ناگزیر می‌بینند که از این ضوابط پیروی کنند.
  • منطق اقتضا می‌کند که یک رویکرد برنامه‌ریزی مشارکتی تاثیرگذار باشد.
  • و سرانجام اینکه، امتیاز این است که با چنین رویکردی کارها آن طور که باید، انجام می‌شوند.

چه کسانی باید در روند مشارکتی دخالت داشته باشند؟

کسانی که هدف تغییر هستند

منظور کسانی است که تغییر برای تاثیرگذاری بر آن‌ها و با نیت ثمربخش بودن برای آن‌ها صورت می‌گیرد. چنین هدفی ممکن است بسیار مشخص باشد (مثلا اجرای یک برنامه آموزش فنی-حرفه‌ای برای دختران نوجوانی که مادر شده‌اند) و یا بسیار کلی باشد (مانند اجرای یک برنامه پیشگیری از مصرف دخانیات برای کل باهمستان.)

عاملان یا کارگزاران تغییر

کسانی هستند که سیاستگذاری می‌کنند یا افکار عمومی را شکل می‌دهند. این دسته هم شامل کسانی است که کارشان سیاستگذاری است و هم کسانی را دربر می‌گیرد که به‌طور کلی بر باهمستان تاثیرگذارند و با پشتیبانی یا مخالفت خود ممکن است به تحقق مداخله کمک کنند یا مانع آن شوند.

سیاستگذاران

  • مقامات برگزیده یا به کارگماشته محلی
  • مقامات کشوری یا دولت مرکزی که انتخاب شده‌اند یا منصوب شده‌اند و در باهمستان یا در زمینه مساله‌ای که مداخله با هدف تغییر آن صورت می‌گیرد، نفوذ دارند.
  • رئیس‌های نهادهای دولتی محلی (از جمله سازمان بهزیستی) که مجری سیاست‌های گوناگون در باهمستان هستند. اگر آن‌ها از آغاز کار در جریان قرار بگیرند ممکن است که مقررات را تعدیل کنند و یا فرآیند اجرای آن‌ها را به شکلی تغییر دهند که راه برای اجرای مداخله هموار شود.
  • استادان دانشگاه‌های محلی که در موضوع مورد بحث صاحب‌نظر هستند.

افراد بانفوذ در باهمستان

  • اعضای باهمستان کسب‌ و کار
  • روحانیان و اجتماع رهبران دینی
  • رهبران و معتمدان محلی، کسانی که مورد احترام دیگران هستند و دیگران از آن‌ها حرف‌ شنوی دارند.
  • مدیران یا کارکنان سازمان‌های دیگری که تحت تاثیرمشکل یا موضوع مورد بحث قرار می‌گیرند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

استراتژی سرپرستی

استراتژی چیست ؟ -استراتژی سرپرستی استراتژی سرپرستی ، برای اینکه بدانیم استراتژی چیست اول باید مقدمه ای از مفهوم آن را…

مدیریت نوآوری

مدیریت نوآوری ، روزی نیست که خبری درمورد نوآوری، ایده‌های خلاقانه در تجارت و کسب‌و‌کارهای تازه منتشر نشود. نوآوری بیش…