اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط
آخرین زمان ویرایش:

قانون پارکینسون

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

پارکینسون چیست؟

پارکینسون نام یک قانون مهم در روان شناسی و مدیریت است

که در سال ۱۹۸۵،توسط نویسنده و تاریخ نگارانگلیسی،سیریل نورتکوت پارکینسون (۱۹۰۹-۱۹۹۳)

در قالب یک کتاب طنز در توصیف رفتار انسان معرفی گردید :

“قانون پارکینسون تعقیب پیشرفت” .این نویسنده و مورخ انگلیسی در مقاله ای اشاره می کند

که تعداد کارمندان یک نظام بوروکراسی سالانه ۵ تا۷ درصد افزایش پیدا می کند ،

بدون این که میزان کار آن سازمان افزایش پیدا کند.

چکیده نظریه او چنین بود :” کارها تا وقتی ادامه پیدا می کند که زمان در اختیارشان را پر کنند”.

قانون پارکینسون در زندگی روزمره

فارغ از آگاهانه بودن یا ناآگاهانه بودن آن، قانون پارکینسون به طور مرتب در زندگی روزمره ما اتفاق می‌افتد. برای مثال:

  • وقتی دانشجو هستید، در پایان هر ترم لازم است که یک مقاله ارائه دهید. معمولاً این مقاله‌ها را تنها ۷۲ ساعت قبل از ضرب‌الاجل تحویل، شروع و ۵ صبح آن‌ها را برای استاد خود ایمیل می‌کنید.
  • تمام هفته را وقت دارید، تا پژوهش خود را انجام دهید، اما تا عصر جمعه کاری انجام نمی‌دهید و می‌خواهید آن را در چند ساعت باقی‌مانده به پایان ببرید.
  • با اینکه می‌دانید جشن عروسی در پیش دارید، اما برنامه‌ای برای کم کردن وزن خود ندارید، و در ۴ هفته پایانی رژیم غذایی سنگینی می‌گیرید تا وزن خود را به ایده‌آل برسانید.

اگر یکی از موقعیت‌‌های بالا را تجربه کرده باشید، به راحتی درک می‌کنید که قانون پارکینسون چیست. ساده است، مدت‌ها برای انجام کاری فرصت دارید، اما آن را انجام نمی‌دهید و ناگهان به ماشینی تبدیل می‌شوید که در لحظات پایانی، کار را به اتمام می‌رساند.

 

قانون پارکینسون

قانون پارکینسون – کالج مدیریت

از شر حشرات موزی دنیای “بهره ور” و “توسعه یافته” خلاص شویم!

دنبال “وقت پرکن” های روز مره خود بگردید! همان ایمیل چک کردن های روز مره و یا مرور اخبار های داغی که هر روز چندین بار انجام می دهید و فکر میکنید ۱۰ دقیقه یا ۲۰ دقیقه (و یا خدایی ناکرده ۳۰ دقیقه!) از وقت شما را میگیرند! این گونه “وقت پرکن” ها اصطلاحا حشرات موزی دنیای توسعه یافته امروزند! حشراتی که کاری بجز ایجاد مزاحمت در زندگی شما نمی کنند، و هر چقدر هم تلاش کنید (با دمپایی و سم پاشی!) به این راحتی از شر آنها خلاص نمی شوید!

 

دیگر تعاریف عمومی و مدیریتی قانون پارکینسون:

قانون پارکیسنون چند تعریف عمومی دارد که از جمله می توان به این موارد اشاره نمود:

” هزینه ها بدون استثناء آن قدر بالا می روند تا با درآمد ها یکسان شوند! هر چه درآمد تان بیش تر باشد،

خرج می کنید و همچنان در موقعیت قبلی خود باقی می مانید.”

اگر هنوز این قانونه را باور ندارید به این بیندیشید که چرا اکثرانسان ها از نظر مالی پیشرفت نمی کنند؟

اگر به هیچ وجه قانع نمی شوید، پس ، قانون شکنی کنید ! پارکینسون در مقاله ای طنز آمیز،

خود را در مجله اکونومیست تحت این سه معادله به قانون خود اشاره کرده است:

 

سه معادله قانون پارکینسون:

وقت بیشتر = اتلاف بیش تر

کارمند بیش تر= بیکاری بیش تر

دخل بیش تر = خرج بیش تر

نوشته های مشابه

مدل های تصمیم گیری

انواع مدل‌های تصمیم‌ گیری انواع مدل های تصمیم گیری وجود دارد که در ۴ دسته‌ی زیر طبقه‌بندی می‌شوند: منطقی شهودی…

بروکراسی چیست

بروکراسی بروکراسی چیست ؟ کلمه “بروکراسی ” ابتداء در قرن هیجدهم توسط اقتصادان فرانسوی به نام “وینست دوگورنی ” مطرح…