اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

راهبرد اقیانوس آرام

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

راهبرد اقیانوس آرام ، پارادایم رقابت در فضای کسب و کار، بر ذهن بسیاری از مدیران امروز جهان سیطره دارد، مدیران تنها راه پیروزی و موفقیت سازمان خود را در پیشی گرفتن از رقبا و گرفتن سهم بیشتر از بازار تقاضای موجود می دانند. آزاد شدن ذهن مدیران از این پارادایم نیازمند دیگر گونه نگریستن به مفهوم استراتژی است.

نویسندگان کتاب راهبرد اقیانوس آرام معتقد هستند که تنها راه پیروزی در رقابت توقف تلاش برای پیروزی در رقابت است و به جای ورود به رقابت خونین در اقیانوس سرخ باید وارد فضای بازار نامحدود اقیانوس‌های آرام شد و دست به خلق تقاضا زد. بازاری که در آن هنوز قواعد بازی مشخص نشده است و فرصتی برای رشد بسیار سودآور وجود دارد. در یک کلام به جای گرفتن سهم بیشتر از کیک باید به دنبال بزرگتر کردن کیک بود.

استراتژی اقیانوس آرام چیست؟

استراتژی اقیانوس آرام یک فرایند سیستماتیک و تکرارشونده است که با ارائه ابزارها (روش‌های ایجاد اقیانوس آرام) ، چارچوب‌ها (ذهنیت لازم برای حرکت به سمت اقیانوس آرام) و اصول (تولید و پیاده‌سازی استراتژی‌هایی برای رسیدن به اقیانوس آرام) به شما کمک می‌کند تا فرصت‌های بی‌نظیری را در بازار درک کنید و در بخش‌های سنتی بازار و خارج از مرزهای سنتی شروع به فعالیت نمایید. استراتژی اقیانوس آرام به دنبال راه‌هایی برای بهبود رقابت در بازار یا افزایش تقاضا نیست بلکه این استراتژی درصدد است تا شما را به سمتی از بازار رهنمون کند که رقابتی وجود ندارد و شما به جای افزایش تقاضا، باید آن را ایجاد کنید. در واقع مفهوم داروینیسم یا جنگ برای بقا در اقیانوس‌های آرام مطرح نیست در عوض شما باید به دنبال فرصت‌هایی باشید که شما را به سرعت به سمت سودآوری سوق دهند.

اگرچه اقیانوس آرام اصطلاح جدیدی است اما اگر به سیر تکاملی صنعت نگاهی داشته باشید متوجه می‌شوید که ایجاد صنایع جدید همواره در اقیانوس‌های آرام اتفاق افتاده است. نکته مهم این است که تمایل همزمان به ایجاد تمایز و کاهش هزینه همیشه به آسانی اتفاق نمی‌افتد. بسیاری از شرکت‌ها دچار این سوءتفاهم می‌شوند که استراتژی اقیانوس آرام با تمایز مترادف است. در چنین حالتی است که بیشتر تمرکز شرکت صرف بهبود وضع موجود یا ایجاد تنوع و نوآوری خواهد شد و همین رویکرد موجب می‌شود توجه به کاهش هزینه‌ها از طریق حذف برخی از عوامل بی‌اهمیت و اضافی به صفر برسد.

گام های ششگانه استراتژی اقیانوس آرام

گام اول: گام اول بازسازی مرزهای بازار است. در این گام باید چارچوب‌ها و مفروضات حوزه کسب‌وکار خود را به چالش گرفته و آن‌ها را دوباره تعریف کنید.

گام دوم: در گام دوم باید بر تصویر بزرگ تمرکز کنید. این به آن معناست که نباید خود را آنقدر درگیر آمار و ارقام کنید که از مسائل کلی، جهت گیری‌های کلان و موقعیت بازار خود غافل شوید.

گام سوم: گام سوم، فراتر رفتن از تقاضای فعلی است. برای این‌کار باید به جای آن که صرفاً بر برآورده کردن نیازهای فعلی مشتریان تمرکز کنید، به آینده نظر داشته باشید و مشتریان بالقوه و نیازهای آتی آن‌ها را مورد تحلیل قرار دهید.

 

راهبرد اقیانوس آرام

راهبرد اقیانوس آرام – کالج مدیریت

 

گام چهارم: گام چهارم، رعایت توالی استراتژیک است. در این گام ضروری است در خصوص آنچه قصد ارائه‌اش را دارید، به سوالاتی همچون “چرا کسی باید این محصول را خریداری کند؟”، “آیا قیمت آن مناسب است؟”، ” آیا مانعی در راه موفقیت محصول در بازار وجود دارد؟” پاسخ دهید.

گام پنجم: گام پنجم، چیرگی بر موانع سازمانی است و این موانع عمدتاً ناشی از ترس و محافظه‌کاری مدیران نسبت به ورود به حوزهٔ جدیدی از کسب‌وکار است که با ادبیاتی متفاوت اداره می‌شود.

گام ششم: گام نهایی، اجرایی کردن استراتژی است. برای این منظور بهتر است اجرای استراتژی را در چهارچوب یکی از فرایندهای شرکت خود درآورید. همچنین ضروری است با توجه به ماهیت مخاطره‌آمیز ورود به این عرصه، فضایی از اعتماد را در درون سازمان ایجاد نموده و آن را تحکیم بخشد.

قوانین استراتژی اقیانوس آرام – راهبرد اقیانوس آرام

استراتژی اقیانوس آرام چهار قانون در اختیار سازمان‌ها گذاشته است تا بازار جدیدی به‌جای رقابت در بازار قدیمی بسازند:

  • کاهش: قوانین دست و پاگیر و قدیمی بسیاری در روند تولید و ارائه محصولات و خدمات وجود دارد؛ که شما می‌توانید در جهت بهبود بخشیدن به کسب و کارتان این قوانین را کاهش دهید.
  • حذف: خیلی از قوانین بازار کار نیز هستند که هزاران بار توسط صاحبان کسب و کارهای مختلف استفاده شده‌اند؛ و دیگر ظرفیتی برای خلاقیت و نوآوری در آن‌ها وجود ندارد؛ اما شما نباید مثل مابقی دنباله رو این قوانین باشید؛ بلکه باید بدون ترس از تغییر این قوانین را حذف کنید.
  • ظهور یا افزایشنباید فقط به استانداردهای موجود قانع شوید؛ بلکه باید سعی کنید راهی برای ایجاد و توسعه استاندارهایی بالاتر از سطح بازار و صنعت پیدا کنید.
  • خلق: باید نوآوری و خلاقیت داشته باشید و برای کسب و کارتان استاندارد‌ها و فاکتورهای جدیدی تعریف کنید که توسط هیچ‌کدام از فعالان بازار تاکنون ارائه نشده‌اند.

نتیجه گیری: -راهبرد اقیانوس آرام

«استراتژی اقیانوس آرام» یک استراتژی رشد است که روی «خلق بازاری بکر» تمرکز دارد و هدف آن، ایجاد کسب‌ و کار در عرصه‌ ای است که قبلاً وجود خارجی نداشته است تا از این طریق پهنه‌ ای آرام و بی‌ تلاطم برای رشد و فعالیت کسب و کار فراهم شود. اقیانوس آرام چارچوبی بسیار نوآورانه است که اصول آن قواعد متعارف استراتژی کسب و کار سنتی یعنی مبارزه ی رو در رو و رقابت سرسختانه با رقبا را به چالش می کشد. چارچوب استراتژی اقیانوس آرام از دل چارچوبی به نام «نوآوری ارزش آفرین» به وجود آمده است که توسط کیم و مابورن در اواخر دهه ی ۱۹۹۰ میلادی تدوین شده بود.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

۷S مکنزی

۷S مکنزی ، یک ابزار برنامه‌ریزی استراتژیک است که به سازمان امکان می‌دهد مسیر حرکت به سمت اهداف موردنظر خود…

سازمان های رسمی و غیر رسمی

سازمان های رسمی و غیر رسمی ، پویاییهای زندگی سازمانی را فقط هنگامی می توان فهمید که علاوه بر ساختار…