اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

فروش سازمانی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

فروش سازمانی ، فروش، جنبه‌ای از کسب‌و‌کار است که با تمرکز بر پیدا کردن مشتریان بالقوه در بازار، اطلاع‌رسانی درباره‌ی محصولات و خدمات ارائه‌شده و تسهیلِ معاملات، حاصل می‌شود. فروش سازمانی به‌ویژه بر فروش در حجم بالا یا سودهای کلان تمرکز دارد که معمولا نتیجه‌ی روابط قراردادی طولانی‌مدت است. درک مفهوم فروش سازمانی می‌تواند دنیایی از فرصت‌های سودآور را برای کسب‌و‌کار شما به ارمغان بیاورد. فروش خدمات یا محصولات به کسب‌وکارهای بزرگ، تفاوت‌های زیادی با فروش در حجم کم و فروش به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط دارد.

دنیای فروش هر روز پیچیده تر و پر رقابت تر می شود. این موضوع باعث شده که بحث عملکرد فروش یکی از مباحث داغ این حوزه باشد به ویژه در این موضوع بسیار هادتر است. اگر از هر فروشنده یا مشاور فروش بپرسید که چه عاملی بر عملکرد فروش تاثیر می گذارد، هر کدام به مواردی اشاره می کنند و تمامی این موارد نیز درست می باشد. در واقع بر عملکرد فروش، عوامل بسیار زیادی تاثیر می گذارند که برای بهبود آن باید این عوامل را مدیریت نماییم. نکته دیگری که اینجا وجود دارد این است که اگر هر فروشنده ای نیز این عوامل را بشناسد می تواند با برنامه ریزی برای بهبود این عوامل، فروش خود را متحول سازد. اگر شما این عوامل بشانسید، در عملکرد فروش خودتان و همچنین سازمان تان می توانید تاثیر بسزایی بگذارید.

فروش سازمانی چیست؟

در حقیقت فروش محصول یا ارائه خدمات از سازمانی به سازمان دیگر می باشد. این نوع بازاریابی با فروش به مشتری و یا B2C متفاوت می باشد. برای مشتری در خرید یک محصول عوامل زیادی موثر می باشند از جمله جنس، کیفیت، قیمت، برند و غیره. اما در فروش سازمانی تنها چیزی که مد نظر طرف مقابلتان می باشد قیمت محصول و سودی که برایشان حاصل می شود، می باشد. در حقیقت این یک نوع معامله کاملا منطقی می باشد و برخلاف فروش به مشتری شما نمی توانید با درگیر کردن احساسات طرف مقابل او را ترغیب به خرید و همکاری نمایید.

 

فروش سازمانی

فروش سازمانی – کالج مدیریت

۸ عامل موثر بر عملکرد فروش سازمانی

۱- استراتژی

اولین عامل بدون شک استراتژی است. شما بدون استراتژی مناسب نمی توانید اقدام های درست را انجام دهید و در نهایت در ابهام به سر خواهید برد و به نتیجه دلخواه نمی رسید.

۲- ساختار سازمانی

دیگر عاملی که می تواند در فروش برای شما چالش ایجاد کند، ساختار واحد و تیم فروش است. در واقع اگر شما ساختار درستی نداشته باشید، احتمالا نمی توانید از توانایی افراد به درستی استفاده کنید. در واقع یک ساختار نامناسب باعث می شود که شما افراد را در جای اشتباه قرار دهید و در نتیجه فرصت ها را از دست بدهید.

۳- عملیات

برای اینکه بتوانید فروش را مدیریت کنید، قبل از آن باید بتوانید آن را اندازه گیری کنید. در واقع اینجا نقش عملیات در چرخه فروش سازمان پررنگ است. اگر نتوانید عملیات را به خوبی تعریف نمایید، باعث می شود که ناکارایی در سازمان ایجاد گردد.

۴- توانمند سازی

سازمان فروش برای موفقیت باید برنامه های گوناگونی داشته باشد تا بتواند حداکثر بهره وری را ایجاد کند. اگر توانمندسازی فروش نادیده گرفته شود، دیگر با اطمینان می توان گفت که فروش به بیراهه می رود. توانمندسازی فروش مربوط به اقداماتی است که توسط سازمان باید صورت گیرد.

۵- مدیریت استعداد

برای انکه بتوانید به خوبی از افراد در جایگاه مناسب استفاده نمایید باید بتوانید یک برنامه جامع مدیریت استعداد داشته باشید. در واقع برای موفق شدن به افراد درست نیاز است و این از گذرگاه مدیریت استعداد می گذارد.

۶- آموزش

نیروی فروش برای موفق شدن به مهارت نیاز دارد و مهارت بدون آموزش مستمر به دست نمی آید. باید برای نیروی فروش سیستم آموزشی مشخصی تعریف گردد تا با توسعه دانش، نگرش و مهارت آن ها را در کسب اهداف سازمان و بویژه فروش سازمانی یاری نمود.

۷- توانایی (مهارت ها)

برای موفق شدن فروشندگان، آن ها باید مهارت های پایه فروش را یاد داشته باشند و بتوانند برای توسعه فروش خود اقدامات مورد لازم را اتخاد نمایند.

۸- انگیزش

در نهایت برای بهبود فروش، شما باید به نیروی خود انگیزه بدهید، زیرا افرادی که به فروش ورود پیدا می کنند به دنبال پیشرفت شخصی هستند و شما باید بتوانید این نیروی محرک را مدیریت و در جهت اهداف سازمانی شارژ کنید.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

کمپین بازاریابی

کمپین بازاریابی ، اگر در دنیای کسب و کار باشید و رسانه های تخصصی این حوزه را دنبال کنید تحلیل…