اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط

نوآوری سازمانی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

نوآوری سازمانی چیست؟

نوآوری سازمانی ، سازمانها برای بقاء خود در دنیای متلاطم و متغیر امروز به اندیشه های نو و نظرات جدید نیاز دارند. افزایش تهدیدها از یک سو و استفاده از فرصتها از سوی دیگر در محیط متشنج و غیرقابل پیش بینی، سازمانها را با جزر و مدهای شدید روبرو می سازند و آنها را به سوی تغییر و نوآوری به چالش می کشاند.
نوآوری با واژه هایی مانند خلاقیت، اختراع و تغییر ارتباط مستقیم دارد اما با آنها هم معنی و مترادف نیست.

نوآوری چیست؟

اگر بخواهیم نوآوری را به زبان ساده بیان کنیم، می‌توان گفت: «ماهیت نوآوری، ایجاد تغییر در محصولات یا خدمات و یا روش خلق و عرضه آن‌ها، با هدف پاسخگویی به بازارهای جدید و نیازهای متغیر مشتریان است. انجام صحیح این تغییرات و موفقیت در آن، منوط به مشاهده پیوندها، کشف فرصت‌ها و استفاده مناسب از آن‌ها است.»

تقریباً در تمامی متون آکادمیک، صحبت‌ها و نظرات کارآفرینان موفق و تجارب توسعه فناوری، نقش دانش و مهارت‌های فناورانه در کنار خلاقیت و نوآوری در موفقیت کسب‌وکار، مورد تأکید قرار گرفته است. اما مدیریت کارآمد فرآیند نوآوری، در گرو درک صحیح و عمیق مفهوم نوآوری است. به عبارت دیگر، یکی از مشکلات کلیدی در مدیریت نوآوری، فهم متفاوت افراد از این واژه بوده که اغلب با مفهوم اختراع، اشتباه گرفته می‌شود.

تعریف سازمان

سازمان، نهادی اجتماعی است که هدفی مشخص را دنبال می‌کند. به عبارت دیگر، سیستمی است با مرزهای معین که به سبب داشتن ساختاری آگاهانه، فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد. یک نهاد مستقل است که ماموریت خاصی دارد و می‌تواند با نیت انتفاعی یا غیرانتفاعی تاسیس شده باشد و یک ماهیت اجتماعی دارد که دارای ساختار، اهداف و مرز مشخصی است.

 

نوآوری سازمانی

نوآوری سازمانی – کالج مدیریت

چگونه نوآوری سازمانی را تقویت کنیم؟

  • با شکست کنار بیایید:

اگر نگاه عمیق‌تری به استارتاپ‌های کوچک که در بیست سال اخیر جای پای محکمی در بازار پیدا کرده‌اند بیندازید، مطمئناً سازمان‌های پیشرویی را می‌بینید که همان‌قدر که به موفقیت‌های خود افتخار می‌کنند، به شکست‌هایشان نیز می‌نازند.

سازمان‌ها باید از اینکه چگونه مدیران و رهبرانشان توآوری سازمانی را تشویق می‌کنند، کاملاً آگاه باشند و تمهیدات لازم برای این موضوع را ایجاد کنند. این مفهوم از چیزی به سادگی گوش کردن به زبانی که بالادستی‌ها هنگام مواجهه با ایده‌های جدید به خود می‌گیرند تا مسائل پیچیده‌تری همچون ارزیابی مجدد ساختار انگیزه در بسته‌های جبران خدمت را شامل می‌شود. علیرغم اینکه یک همکار پیشنهادی دهد که موجب بهبود کوچکی در سازمان شود یا با پیشنهادات خود، محور تکنیکی صنعت را از نو تعریف کند، باید انتظار داشت که ارزیابی عملکرد در تیم از مدیرعامل گرفته تا سرپرست مستقیم، بر اساس نبوغ و قوه ابتکار آنان باشد، نه مهارت آنان در محتاطانه رفتار کردن.

  • مدیریت در سطح کلان را اصل اساسی بدانید:

سایمون سینک اذعان دارد که: وقتی ما به مردم می‌گوییم که کارشان را چطور انجام دهند، کارمند خواهیم داشت؛ اما وقتی به افراد اعتماد می‌کنیم تا کاری را انجام دهیم، رهبران را تربیت می‌کنیم. ”

مدیریت کلان یا مدیریت بافاصله نه‌تنها برای تشویق ذهنیت رهبری ضروری است بلکه نقش مهمی در کمک به خلاقیت در تیمتان ایفا می‌کند. افراد باید نوعی حس مالکیت داشته باشند تا بتوانند چیزهایی را که پیش از این انجام نداده‌اند، امتحان کنند و اجازه دهند الهاماتشان به راه‌حل‌های عملی تبدیل شود. برای کمک به دستیابی به این هدف، ابتکارات جدید باید به طور مستقل از روش معمول انجام کسب‌وکار انجام گیرند، زیرا ممکن است نیاز به مجموعه‌ای از فرآیندهای جدید برای موفقیت وجود داشته باشد.

  • به دنبال علائق غیرکاری هم باشید

سلیکا انکا و سالوادور اراگون در مقاله خود که در سال ۲۰۱۴ در مجله هاروارد بیزینس ریویو منتشر شد، توضیح دادند که چرا اجازه می‌دهند که کارکنان علایق خارج از محیط کاری‌شان را به فضای کار وارد کنند و چرا این موضوع برای بهبود رضایت کار کلی، مهم است. بااین‌حال، رضایت کارکنان تنها یکی از اثرات جانبی این عمل است.

وقتی مردم می‌دانند که می‌توانند علایق فوق‌العاده خود را با همکارانشان به‌طور آشکاری به اشتراک بگذارند و تشویق می‌شوند که شخصیت واقعی خود را در محیط کار بیان کنند، کارشان برایشان بیش از عناوین شغلی مطرح می‌شود و این یک پیش‌شرط برای اجازه دادن به ایده‌های جدید است که به صورت آزاد در سازمان شما به اشتراک گذاشته شود.

مدیران باید مراقب باشند که اعضای تیم را از صرف زمان برای علائق خارج از حیطه کاری‌شان در ساعات غیرکاری محروم نکنند، حتی اگر به نظر می‌رسد هیچ ارتباطی با بهبود مهارت‌های اصلی نداشته باشند که تصور می‌شود آن‌ها را در نقش‌های خود موفق کند. تشویق اعضای تیم برای کسب دیدگاه‌های بیرونی که هیچ ارتباطی با کار آن‌ها ندارند، می‌تواند به تیم کمک کند تا ایده‌های جدیدی را درراه‌هایی که احتمالاً پیش‌بینی نمی‌شود، ایجاد کند و این یعنی نوآوری سازمانی بهبود می‌یابد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

شاخص های مدیریت راهبردی

شاخص های مدیریت راهبردی ، در این مطالعه شامل تجزیه و تحلیل، حیطه ی برنامـه ریـزی، انعطاف پذیری، افق زمانی…