اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط

تعهد سازمانی

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تعهد سازمانی ، مشارکت کارمندان در مأموریت و چشم‌اندازِ یک سازمان و انواع تعهد سازمانیِ کارکنان مسائلی هستند که همچنان در مرکز طراحی هر استراتژی مدیریتی به آن پرداخته می‌شود. رهبران کسب‌وکار با شناختِ خصوصیاتِ روانی کارکنان، عواطف و انتظارات آنها و با پاسخ‌گویی به نیازهایشان، به شیوه‌ای که هم کارفرما و هم کارکنان از آن سود ببرند، توانسته‌اند آنها را رهبری کنند. با دنبال کردن این رویه، تعهد سازمانی کارکنان تضمین شده و به دنبال آن اهداف کسب‌وکار قابل دست‌یابی شده‌اند.

عبارت تعهد سازمانی به حدی در دایره‌ی واژگانی مدیریت مصطلح شده که بدون داشتن تصوری واضح از معیارها و ویژگی‌های تعیین‌کننده‌اش هر روز آن را به‌کار می‌بریم. عدم درک ماهیت تعهد سازمانی منجر به عدم دلبستگیِ کارکنان به سازمان و به دنبال آن تعیین استراتژی‌های مدیریتی معیوبی می‌شود که در دستیابی به اهداف‌شان کامیاب نیستند.

تعریف تعهد سازمانی:

اصطلاح تعهد به پیوندهایی اشاره دارد که افراد در محل کار خود با خود و افراد دیگر ایجاد می‌کنند. این مفهوم از نظر نوع و هدف متفاوت هستند. تعهد سازمانی دارای انواع استمراری، هنجاری و عاطفی می‌باشند. هدف حاصل از این مفاهیم به سازمان، سرپرست، تیم کاری، پروژه‌ها و غیره اشاره دارد.

تعهد به یک فداکاری و مسئولیت برای یک هدف خاص اشاره دارد. همچنین تعهد باید از “ماندن” با یک سازمان متمایز شود. برای ارائه یک دیدگاه خاص و در عین حال جامع‌تر از تعهد سازمانی، کلاین و همکاران تعریف زیر را ارائه می‌دهند:”تعهد یک پیوند روانشناختی ارادی است که نشان دهنده فداکاری و مسئولیت رسیدن به یک هدف خاص است”.

عوامل موثر بر تعهد سازمانی:

  • محبت به شغل خود(تعهد عاطفی)

محبت به شغل وقتی اتفاق می‌افتد که احساس وابستگی شدید عاطفی به سازمان و کارهایی که انجام می‌دهید، دارید. فرد به احتمال زیاد با اهداف و ارزش‌های سازمان شناخته می‌شود. اگر از کار خود لذت می‌برید، به احتمال زیاد احساس خوبی خواهید داشت و از شغل خود راضی خواهید بود. به نوبه خود، این افزایش رضایت شغلی احتمالاً بر احساس تعهد عاطفی شما می‌افزاید.

  • ترس از دست دادن(تعهد استمرار)

این نوع تعهدات هنگامی اتفاق می‌افتد که جوانب مثبت و منفی ترک سازمان را وزن کنید. ممکن است احساس کنید که باید در شرکت خود بمانید زیرا ضرر شما از ترک آن بیشتر از فایده‌ای است که ممکن است از یک نقش جدید به دست آورید.

این ضررهای درک شده یا “شرط بندی جانبی” می‌توانند پولی(از دست دادن حقوق و مزایا)، حرفه‌ای(از دست دادن مهارت‌های مربوط به سن و سال یا مهارت‌های مرتبط با نقش) و یا اجتماعی(از دست دادن دوستان یا متحدین) باشند.

شدت این “ضرر” ها اغلب با افزایش سن و تجربه افزایش می‌یابد. اگر در یک نقش تعیین شده موفق باشید یا اگر چندین تبلیغ در یک سازمان داشته باشید، احتمالاً تعهد استمرار را تجربه خواهید کرد.

  • حس تعهد به ماندن(تعهد هنجاری)

این نوع تعهدات وقتی اتفاق می‌افتند که احساس تعهد نسبت به سازمان خود داشته باشید، حتی اگر از نقش خود ناراضی باشید یا حتی اگر بخواهید فرصت‌های بهتری را دنبال کنید. در این نوع تعهد احساس می‌کنید باید در سازمان خود بمانید، زیرا این کار درستی است.

این احساس تعهد می‌تواند از عوامل مختلفی ناشی شود. ممکن است احساس کنید که باید در سازمان خود بمانید زیرا این سازمان در آموزش، پول یا زمان شما سرمایه گذاری کرده است.

این تعهد همچنین می‌تواند ناشی از تربیت شما باشد. به عنوان مثال، ممکن است خانواده شما تأکید کرده اند که باید به سازمان خود وفادار باشید.

اگر به دنبال صفحه اول در گوگل هستید سئو سایت کلینیک کسب و کار را امتحان کنید.

 

تعهد سازمانی

تعهد سازمانی – کالج مدیریت

 

مزایای اصلی تعهد سازمانی:

از آنجا که تعهد سازمانی تعیین می‌کند که کارمندان تا چه مدت در سازمان شما خواهند ماند، کارمندان متعهد دارایی‌های هر سازمانی هستند. برخی از مزایای اصلی تعهد سازمانی به شرح زیر است:

  •  بهره وری بالای کارمندان

کارمندان متعهد بسیار کارآمد هستند. آن‌ها به سازمان، اهداف، چشم انداز، رسالت و تیم رهبری خود اعتقاد دارند. این کارمندان نه تنها سطح بالایی از بهره وری را نشان می‌دهند بلکه اطمینان دارند که همکاران و اعضای تیم نیز از همین میزان بهره وری برخوردار هستند.

  • کاهش غیبت

یک کارمند متعهد و با انگیزه، غیبت بسیار کمتری نسبت به همکاران خود گزارش خواهد کرد. کارمندان متعهد مشتاقانه منتظر کار هستند، کارشان را تمام می‌کنند، پروژه‌های خود را به اتمام می‌رسانند و به دستیابی اهداف سازمانی کمک می‌کنند.

  • بازیکنان عالی تیم کاری

از آنجا که کارمندان متعهد به شدت در سازمان سرمایه گذاری می‌کنند، آن‌ها در همکاری با تیم‌ها بسیار عالی هستند. آن‌ها به میزان قابل توجهی در افزایش بهره وری تیم نقش دارند.

  •  حامیان جدی:

کارمندان متعهد به سازمان خود اعتقاد دارند و از این رو طرفداران مؤثر و مثبتی از کارفرمایان خود هستند. آن‌ها حامی محصولات، خدمات و خط مشی‌های کارفرمای خود هستند.

چگونه تعهد سازمانی را بهبود بخشیم؟

  • ایجاد یک فرهنگ کار گروهی قوی

ایجاد یک فرهنگ کار گروهی قوی، یک محیط کار سالم را تسهیل می‌کند. هیچ دو کارمند در یک سازمان نمی‌توانند دقیقاً یکسان باشند. هنگامی که افراد از پیشینه‌های مختلف در کنار هم جمع می‌شوند، در نحوه مشاهده و درک چیزها اختلافاتی ایجاد می‌شود و همین امر در مورد کار افراد در یک تیم صادق است. با این حال، اگر سازمانی فرهنگ سازی در تیم را ترویج کند، کارکنان انگیزه می‌گیرند که در کنار هم کار کنند و به اهداف بالایی برسند. این امر به افزایش سطح تعهد آن‌ها و ایجاد یک هماهنگی با فرهنگ کار طولانی مدت کمک می‌کند.

  •  اهداف و انتظارات مشخص را به کارمندان ابلاغ کنید

بیشتر کارمندان می‌خواهند بخشی از آینده‌ای غیر قابل مقاومت باشند، آن‌ها می‌خواهند بدانند که مهمترین چیز در کارشان چیست و چگونه می‌توانند در کار خود به برتری دست یابند. برای اینکه اهداف دارای معنا و اثربخشی باشند، باید اهداف و انتظارات مدیریت به وضوح به کارمندان اطلاع داده شود. کارمندان وقتی احساس مالکیت بکنند، تمایل به ماندن طولانی مدت در سازمان خواهند داشت.

  • شفاف باشید و ارتباطات باز را ترغیب کنید

بگذارید کارمندان در آنچه که در درون سازمان اتفاق می‌افتد و اینکه چگونه می‌توانند در توسعه سازمان سهم بیشتری داشته باشند، مشارکت داشته باشند. وقتی سازمان با کارمندان خود شفاف باشد، کارکنان احساس ارزشمندی و افزایش تعلق خاطر می‌کنند. بنابراین، بهبود عملکرد کارکنان از طریق شفافیت حتمی است.

  • حفظ اخلاق کار

کارمندان می‌خواهند نسبت به سازمانی که با آن کار می‌کنند، احساس خوبی داشته باشند. داشتن استانداردهای بالای اخلاق کاری باعث می‌شود کارکنان نسبت به سازمان احساس انگیزه و احترام کنند. وقتی کارمندان می‌دانند که یک سازمان اخلاق بالایی دارد، آن‌ها با سازمان در ارتباط هستند. اخلاق شغلی خوب به هر کارمند اطمینان می‌دهد که برای رشد شغلی خود در سازمان بدون ریا و صادقانه تلاش کند.

  • ایجاد یک فرهنگ کار مثبت

فرهنگ مثبت کار جایی است که کارمندان احساس می‌کنند که بخشی از سازمان هستند و در آنجا احساس انگیزه کرده و برای به اشتراک گذاری ایده‌های جدید و تسهیل ارتباط با مدیریت بدون ترس تشویق می‌شوند. کارمندان را ترغیب کنید تا تناسب شخصی با فرهنگ سازمان پیدا کنند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

ابزار تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک چیست؟ ابزار تفکر استراتژیک یکی از اصطلاحات جدید در دنیای استراتژی ،  تفکر استراتژیک است. در رابطه با علل مطرح شدن تفکر…

رضایت شغلی

رضایت شغلی ، سازمان, اجتماعی است که حیات و پایداری آن به وجود پیوندی قوی بین اجزا و عوامل تشکیل…