/ در پایان نامه / توسط
آخرین زمان ویرایش:

تحقیقات مشاهده ای

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تحقیق مشاهده ای چیست؟

تحقیقات مشاهده ای ، اصطلاح تحقیق مشاهده ای برای اشاره به چندین نوع مختلف از مطالعات غیر تجربی استفاده می شود که در آن رفتار به طور سیستماتیک مشاهده و ثبت می شود. هدف از تحقیق مشاهده ای توصیف یک متغیر یا مجموعه ای از متغیرها است. به طور کلی، هدف به دست آوردن یک عکس فوری از ویژگی های خاص یک فرد، گروه یا محیط است. همانطور که قبلاً توضیح داده شد، تحقیقات مشاهده ای غیر آزمایشی است زیرا هیچ چیز دستکاری یا کنترل نمی شود و به همین ترتیب نمی توانیم با استفاده از این روش به نتیجه گیری علی برسیم. داده هایی که در مطالعات تحقیق مشاهده ای جمع آوری می شوند اغلب ماهیت کیفی دارند اما ممکن است کمی یا هر دو باشند (روش های مختلط).

 

روش های تحقیق مشاهده ای

مشاهدات طبیعت گرایانه

مشاهده طبیعت گرایانه یک روش مشاهده ای است که شامل مشاهده رفتار افراد در محیطی است که به طور معمول در آن رخ می دهد. بنابراین مشاهده طبیعت گرایانه نوعی تحقیق میدانی است (برخلاف نوعی تحقیق آزمایشگاهی). تحقیقات مشهور جین گودال در مورد شامپانزه ها نمونه ای کلاسیک از مشاهده طبیعی است. دکتر گودال سه دهه را با مشاهده شامپانزه ها در محیط طبیعی خود در شرق آفریقا گذراند. وی با مشاهده در طبیعت، مواردی مانند ساختار اجتماعی شامپانزه، الگوهای جفت گیری، نقش های جنسیتی، ساختار خانواده و مراقبت از فرزندان را بررسی کرد. با این حال، مشاهده طبیعت گرایانه می تواند به سادگی مشاهده خریداران در یک فروشگاه مواد غذایی، کودکان در زمین بازی مدرسه یا بیماران بستری روانپزشکی در بخش های آن ها باشد. محققانی که درگیر مشاهدات طبیعت گرایانه هستند، معمولاً مشاهدات خود را تا آنجا که ممکن است بلامانع انجام می دهند تا شرکت کنندگان از مطالعه در مورد آن ها آگاهی نداشته باشند. به چنین رویکردی مشاهده طبیعی گرایانه مبدل گفته می شود. از نظر اخلاقی، اگر شرکت کنندگان ناشناس بمانند و این رفتار در یک محیط عمومی رخ دهد که افراد معمولاً انتظار حفظ حریم خصوصی را ندارند، این روش قابل قبول در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال، خریداران مواد غذایی که کالاهایی را در سبد خرید خود قرار می دهند، رفتاری عمومی دارند که به راحتی توسط کارمندان فروشگاه و سایر خریداران قابل مشاهده است. به همین دلیل، بیشتر محققان مشاهده آن ها از نظر اخلاقی برای مطالعه قابل قبول است. از طرف دیگر، یکی از استدلال های خلاف اخلاق مشاهده طبیعی گرایانه “رفتار حمام” که در ابتدا در کتاب بحث شد این است که مردم حتی در یک سرویس بهداشتی عمومی انتظار منطقی از حریم خصوصی دارند و این انتظار نقض شده است.

مشاهده شرکت کنندگان

رویکرد دیگر جمع آوری داده ها در تحقیقات مشاهده ای، مشاهده شرکت کنندگان است. در مشاهده مشارکت کنندگان، محققان در گروه یا وضعیتی که مطالعه می کنند، شرکت کننده فعال می شوند. مشاهدات شرکت کنندگان از آنجا که شامل مشاهده رفتار افراد در محیطی است که معمولاً مشاهده می شود، بسیار شبیه مشاهدات طبیعی است. همانند مشاهدات طبیعی، داده هایی که جمع آوری می شوند می توانند شامل مصاحبه (معمولاً بدون ساختار)، یادداشت های مبتنی بر مشاهدات و کنش متقابل آن ها، اسناد، عکس ها و سایر مصنوعات باشند. تنها تفاوت مشاهده طبیعی با مشاهدات شرکت کنندگان این است که محققانی که در مشاهده شرکت کنندگان شرکت می کنند به اعضای فعال گروه یا موقعیت هایی که مطالعه می کنند، تبدیل می شوند. دلیل اصلی مشاهده شرکت کنندگان این است که ممکن است اطلاعات مهمی وجود داشته باشد که فقط برای شخصی قابل استفاده باشد و یا فقط توسط شخصی قابل تفسیر باشد که در گروه یا شرایط شرکت کننده فعال باشد. مانند مشاهدات طبیعت گرایانه، مشاهدات شرکت کننده نیز می تواند پنهان باشد و نه پنهان. در مشاهدات مبدل شرکت کنندگان، محققان وانمود می کنند اعضای گروه اجتماعی هستند که مشاهده می کنند و هویت واقعی خود را به عنوان محقق پنهان می کنند.

مشاهده ساختاری

روش مشاهده دیگر مشاهده ساختاری است. در اینجا پژوهشگر مشاهدات دقیق یک یا چند رفتار خاص را در یک محیط خاص انجام می دهد که ساختار بیشتری نسبت به تنظیمات استفاده شده در مشاهدات طبیعی یا شرکت کنندگان دارد. غالباً محیطی که مشاهدات در آن انجام می شود، تنظیم طبیعی نیست. در عوض، محقق ممکن است افراد را در محیط آزمایشگاه مشاهده کند. روش دیگر، محقق ممکن است افراد را در یک محیط طبیعی (مانند محیط کلاس) مشاهده کند که آن ها به نوعی ساختار یافته اند، به عنوان مثال با معرفی برخی از وظایف خاص که شرکت کنندگان باید درگیر آن شوند یا با معرفی یک موقعیت خاص اجتماعی یا دستکاری.

مشاهدات ساختاری بسیار شبیه مشاهدات طبیعی و مشاهدات شرکت کنندگان است از این جهت که در هر سه مورد محققان رفتار طبیعی را مشاهده می کنند. با این حال، تأکید در مشاهده ساختاریافته بر جمع آوری داده های کمی و نه کیفی است. محققانی که از این روش استفاده می کنند به مجموعه محدودی از رفتارها علاقه مند هستند. این به آن ها امکان می دهد رفتارهایی را که مشاهده می کنند کمی کنند. به عبارت دیگر، مشاهده ساخت یافته نسبت به مشاهدات طبیعی یا شرکت کننده کمتر جهانی است، زیرا محققی که به مشاهدات ساختاری اشتغال دارد، به تعداد کمی از رفتارهای خاص علاقه مند است. بنابراین، محقق به جای ثبت هر آنچه اتفاق می افتد، فقط بر رفتارهای بسیار خاص مورد علاقه تمرکز دارد.

 

تحقیقات مشاهده ای

تحقیقات مشاهده ای – کالج مدیریت

 

انواع مختلف تحقیقات مشاهده ای

تحقیقات مشاهده ای انواع مختلفی دارند و نقاط قوت و ضعف خود را دارند. این روش در بازاریابی و علوم اجتماعی استفاده می شود. همانطور که قبلاً گفته شد، متغیرها ایجاد یا دستکاری نمی شوند. در تحقیقات مشاهده طبیعی محقق به سادگی آنچه را که در مقابل خود می بینند ثبت می کند. افرادشان چه کاری انجام می دهند و چگونه با یکدیگر تعامل دارند. این می تواند مشاهده حیوانات در طبیعت از پشت نابینایان، خریداران در یک فروشگاه مواد غذایی، دانش آموزان در کلاس یا سربازان در میدان جنگ باشد. نوع دیگر مشاهده شرکت کنندگان است که محقق درگیر می شود و با پرسیدن سوالاتی (معمولاً بدون ساختار) با یادداشت برداری، عکس برداری، نقاشی و سایر کارهای ثبت سوابق، با افراد تعامل می کند. مطالعات موردی و تحقیقات بایگانی دو شکل دیگر از تحقیقات مشاهده ای است. مطالعات موردی معمولاً شامل مطالعه عمیق تری در مورد یک فرد، گروه یا رویداد است و می تواند طبیعی یا مشارکتی باشد. بایگانی مشاهده داده های قبلی است که غالباً به منظور دیگری جمع آوری و تحلیل شده است.

 

قوت ها و ضعف های تحقیق مشاهده ای

نقاط قوت روش مشاهده در تحقیقات بازار این است که کمتر فرضی است زیرا در مقایسه با آنچه که آن ها می گویند انجام داده اند یا انجام داده اند، آنچه را که مردم خریداری می کنند ثبت می کند. همچنین به محققان این امکان را می دهد تا رفتار افراد را هنگام مواجهه با نمایش های واقعی، انتخاب قیمت مشاهده کنند تا اینکه رفتار آن ها را بر اساس نظرسنجی یا پاسخ گروه متمرکز پیش بینی کنند. برخی از نقاط ضعف تعصب انسانی است زیرا مشاهده کننده انسانی است که تعصب خاص خود را دارد. همچنین، نمی توان دانست که فرد در حال تفکر، میان رده یا روند تصمیم گیری آن ها است. به عنوان مثال، آیا آن ها چیزی را انتخاب کرده اند زیرا خیلی عجله داشتند، آیا واقعاً این نمایشگر را دیدند، هزینه ای نبوده است زیرا بسیار ثروتمند هستند. دستیابی به اطلاعات جمعیتی مورد نظر ممکن است دشوار باشد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

تحقیقات ثانویه

تحقیقات ثانویه ، در برخی شرایط، محقق ممکن است مستقیماً در فرآیند جمع آوری اطلاعات دخیل نباشد و در عوض،…

تحقیقات اکتشافی

تحقیق اکتشافی چیست؟ تحقیقات اکتشافی ، تحقیق اکتشافی به عنوان تحقیقی تعریف می شود که برای بررسی مسئله ای که…