اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط
آخرین زمان ویرایش:

نیچ مارکتینگ

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مفهوم نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ ( به انگلیسی Niche Market ) بخش کوچک و ویژه ای از بازار است که محصول یا خدماتمان را متمرکز به برآوردن نیازهای مشتریان آن بخش می کنیم.

نیچ مارکتینگ یک استراتژی کارآمد برای کسب و کارهای کوچکی است که می خواهند با صرف بودجه کم، محصول یا خدماتشان را به بخش خاصی از بازار معرفی کرده، به فروش برسانند و شانس خود را برای زنده ماندن در رقابت با شرکت های بزرگ افزایش دهند. خیلی ها و به ویژه استارتاپ ها به نیچ مارکت ( یا نیش مارکت ) تنها بعنوان راهبردی برای ورود به بازار، معرفی محصول به مشتری و دریافت بازخورد نگاه می کنند؛ در حالی که این رویکرد در سازمان های بزرگ و با جریان درآمدی بالا هم به دفعات و برای افزایش حاشیه سود مورد استفاده قرا می گیرد.

نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ – کالج مدیریت

مزایای نیچ مارکتینگ

با نیچ‌مارکت بیشتر متوجه نیازهای خاص مشتریان خواهید شد و ارتباط بهتری با آنها برقرار می‌کنید. حضور مشتری‌های کمتر به معنای فرصت بیشتر برای ارتباط نزدیک‌تر با آنها است.

بسیاری از مشتریان در  بازاریابی نیچ چون آنچه خواستار آن هستند به خوبی تامین می‌شود و می‌توانند تعامل بهتری با کسب و کار داشته باشند خریدهای خود را تکرار می‌کنند.

 

چطور یک بازار را به نیچ تبدیل کنیم؟

با نیچ مارکتینگ هر چقدر هم که رقابت زیاد باشد باز هم می‌توانید بازاری برای خود ایجاد کنید. بعضی از شرکت‌ها حتی با کشف و برآورده کردن نیازهایی که مورد توجه قرار نگرفته است بازارهای جدیدی ایجاد می کنند.

برای حضور موفق در بازاریابی جاویژه، نیاز به نکاتی است که قبل و در حین کار باید رعایت کنید:

تحقیقات کامل: بازاریابی یعنی مشخص کنید که آیا این نیچ‌مارکتینگ برای کسب و کار شما عملی و قابل‌اجرا است. یک بازار در عین کوچک بودن باید به اندازه کافی بزرگ و سودآور باشد. شناخت خوبی از مشتریان پیدا کنید. باید آنچه را که می‌خواهند به آنها عرضه کنید، نه آنچه فکر می‌کنید آنها می‌خواهند.

دانش کافی: برای موفقیت در نیچ مارکتینگ باید درک درستی از صنعت و کسب‌و‌کار خود داشته باشند. شرکت در رویدادهای مرتبط و آشنایی با روش‌های بازاریابی  به این امر کمک می‌کند. رقبای خود را دست کم نگیرید و با مطالعه و عملی کردن اطلاعات یک سر و گردن از آنها بالاتر باشید.

تطبیق پذیری: برندهایی که با استراتژی نیچ‌مارکتینگ کار می‌کنند باید به دنبال روش‌هایی باشند که مناسب مشتریان آنها است. بعضی مشتریان به ایمیل ها بهتر جواب می‌دهند، در صورتی که در بازاری دیگر ارتباط بهتری با ویدئو دارند. خود را با ویژگی‌های شخصیتی آنها تطبیق دهید.

 

راهبردها و استراتژی های نیچ مارکتینگ

کمپین های بازاریابی دهان به دهان یا Word-of-Mouth

این کمپین ها بیش از آنکه بر فعالیت های عمومی بازاریابی و تبلیغاتی استوار باشند، تلاش می کنند بین مخاطبان، پیرامون محصول بحث و دیالوگ ایجاد کرده، به شکلی نامحسوس مشتریان شما را با نام برندتان آشنا کنند.  مواردی مانند تامین مالی برنامه ها یا اهدای جوایز در رویدادهای مرتبط با نیچ مارکت از جمله این تکنیک ها هستند. هرچند طراحی و توسعه این کمپین ها عموما زمان بر بوده و دیر به نتیجه دلخواه می رسند اما در صورت نتیجه بخشی، خروجی آنها به شدت چشمگیر بوده و وزن برند شما با استفاده از معرفی شفاهی افراد به یکدیگر به شدت افزایش می یابد.

کمپین کسب اعتبار و Endorsements

این راهبرد در حقیقت چیزی نیست جز درخواست از افراد «صاحب نفوذ» در نیچ مارکت ، مبنی بر تایید یا طرفداری از محصول و سازمان. همچنین فهرست کردن آنها و اعلام نامشان به عنوان کسانی که استفاده از محصول ما را پیشنهاد می کنند ایده بسیار خوبی است. راه اندازی این کمپین‌ها در بازاریابی آنلاین و خصوصا شبکه‌های اجتماعی بسیار پرطرفدار هستند. موضوعی که غالبا تحت عنوان اینفلوئنسر مارکتینگ شناخته می شود. هرچند به طور معمول در این کمپین‌ها به جای استفاده از افراد صاحب نفوذ در مارکت، از افراد پرطرفدار و در حقیقت «پیشنهاد دهنده‌ها» استفاده می‌کنند.

بعنوان مثال، می‌توانید از یک وبلاگ نویس یا نویسنده خوشنام بخواهید درباره پلتفرم آنلاین نویسندگی شما اظهار نظر مثبت کرده یا آن را تبلیغ کند. اثر بخشی این نوع از کمپین ها به میزان زیادی به اعتبار کسی که به عنوان گوینده انتخاب می کنید و هم چنین به میزان صداقت در انتقال پیام بستگی دارد.

کمپین های تاییدی موازی

 این استراتژی بیش از هرچیز به «در معرض دید قرار دادن برندتان برای مخاطبان نیچ مارکت» تاکید می کند. برای مثال تبلیغات در ویدئوهای آموزش نویسندگی می تواند راهکار خوبی برای برندینگ پلتفرم آنلاین نویسندگی شما باشد.

به طور کلی استراتژی های بازاریابی جاویژه براساس نیازها و خواست های پایدار مشتریان تببین شده و از مواردی مانند کانال های توزیع تاثیر می پذیرند. این استراتژی ها با توجه به تفاوت ها یا مختصات فرهنگی مشتریان توسعه پیدا می کنند.

از راهبردهای مناسب نیچ مارکتینگ می توان ایجاد برندی تازه به عنوان زیرشاخه ای از یک برند اصلی اشاره کرد. این راهکار بویژه اگر برند مادر به خوبی در بازار شناخته شده باشد اثر بخشی بالایی خواهد داشت.

چطور برای بازاریابی گوشه ای برنامه ریزی کرده و آن را به کار ببریم؟

برنامه ریزی و اجرای برنامه های نیچ مارکتینگ عموما با سوالاتی که به بهبود فعالیت های در دست اقدام منجر خواهند شد آغاز می شود. مشتریان نیچ مارکت انتخابی چه مجله هایی را مطالعه می کنند؟ چه کسانی را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند؟ به چه نوع وبسایت هایی بیش از سایرین اهیت می دهند؟ چه چیز انتخاب های آنان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد، تبلیغات یا معرفی دوستان؟ سعی کنید ویژگی های روانی عمومی خرید و نحوه استفاده از اوقات فراغت را در آنها بشناسید.

با به دست آوردن شناخت کافی از بازار هدف، شروع به توسعه طرح بازاریابی (Marketing Plan) می کنیم. تمام جنبه های طرح با در نظر گرفتن تاثیری که تکنیک مورد استفاده بر تصویر برندمان می گذار آغاز شده و بر اساس آنچه در مرحله تحقیقات اولیه آموخته ایم توسعه می یابد. تکنیک ها و راهبردهای نیچ مارکتینگ بسته به ارزش های خاص بازار هدف می توانند به شکلی نامحسوس یا کاملا واضح پیاده سازی شوند؛ این موضوع بویژه در راهبردهای بازیابی دهان به دهان اهمیت می یابد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

رسانه اجتماعی

رسانه اجتماعی چیست؟ رسانه اجتماعی از دو واژه «رسانه» به معنای بستر یا وسیله ارسال پیام  و «اجتماعی» که در…

کوچینگ کسب و کار

کوچینگ کسب و کار چیست؟ افرادی که کار کوچینگ کسب و کار را انجام می دهند عموما افراد کارآفرین یا…