اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در استارت آپ / توسط

شبکه سازی

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

شبکه سازی چیست؟

شبکه سازی ، به هنر ساخت روابط موثر و سازنده، شبکه سازی گفته می شود. در شبکه سازی، شما با افرادی ارتباط برقرار می کنید که قصد دارید با آن ها اطلاعاتی را تبادل کنید، حمایت آن ها را کسب کنید، با آن ها وارد رابطه ای عمیق تر شوید، عقاید و علایق خود را به اشتراک بگذارید یا حس تعلق خود را به آن ها نشان دهید.

شبکه سازی، موضوعی بسیار مهم است. شبکه سازی موفق، مزایای زیادی در دل خود دارد. شبکه سازی موفق، انرژی و زمان مورد نیاز برای دستیابی به اهداف را تا حد زیادی کاهش می دهد. مثلا افراد موفق بهترین شغل ها را از طریق مهارت های ارتباطی خود به دست می آورند و نیازی به دنبال کردن آگهی های استخدامی و حضور در جلسات مصاحبه ندارند. هرکسی می تواند این کار را انجام دهد و این موضوع به موقعیت و سن ربطی ندارد.

چگونه می توانید شبکه سازی را یاد بگیرید؟

تفکر شماره یک: شبکه سازی را به عنوان اصل مهم روابط اجتماعی بدانید.

شبکه سازی به شما کمک می کند با دیگر افراد ارتباط برقرار کنید و سریع تر بتوانید به اهداف خود دست پیدا کنید. ما انسان ها از شبکه سازی برای پیدا کردن شغل، فروش محصولات و خدمات، یادگیری موضوعات جدید و افزایش اثرگذاری استفاده می کنیم.

اقدام شماره یک: تکنیک های روابط اجتماعی را یاد بگیرید و آن ها را اجرا کنید.

برای این که بتوانید روابط تجاری و اجتماعی خوبی برقرار کنید، باید مهارت های ارتباطی مورد نیاز برای شبکه سازی موفق را بلد باشید. خواندن این کتاب، شما را با تمام مهارت های اجتماعی موردنیاز در شبکه سازی آشنا خواهد کرد.

تفکر شماره دو: از موقعیت و شرایط خود آگاه باشید.

شبکه سازی نیازمند به کارگیری هوش اجتماعی است. زمانی که در موقعیت های اجتماعی قرار می گیرید، رفتارهای خود را هم به صورت تک به تک و هم به صورت گروهی پیش بینی کنید. با این کار شما می توانید با اتفاقاتی که برای خودتان یا دیگران می افتد راحت تر هماهنگ شوید. زمانی که موقعیت آن جمع را ارزیابی کنید، می توانید انتخاب های درستی انجام دهید؛ مثلا تصمیم بگیرید که یک جوک را بگویید یا نگویید، به تلفن خود پاسخ بدهید یا ندهید، اعتقاد خود را بیان کنید یا اصلاً آن را بر زبان نیاورید. این رفتار باعث می شود هوشمندانه تر رفتار کنید.

اقدام شماره دو: یاد بگیرید موقعیت های اجتماعی را درک کنید.

از این پس باید موقعیت های روزانه را درک کنید. در شرایط مختلف از خودتان این سوال را بپرسید که: «در این شرایط چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ در این شرایط منافع، نیازها، احساسات و اهداف احتمالی چیست؟» اگر به این سوال ها به درستی پاسخ دهید، قادر هستید که رفتار متناسب با موقعیت را انتخاب کنید. شاید بپرسید که چگونه می توانید موقعیت را ارزیابی کنید؟ در چنین شرایطی باید گوش کردن و توجه کردن را جدی بگیرید. هر زمانی که خواستید رفتار مناسب را انتخاب کنید، قبل از پاسخ دادن به شرایط، یک ثانیه مکث کنید و به مغز خود فرصت بدهید تا کلمات و رفتار مناسب را انتخاب کند.

تفکر شماره سه: همه ما انسان ها درون مغزهای خود با یکدیگر ارتباط داریم.

تحقیقات روانشناسان ثابت کرده است که حالت های عاطفی انسان ها، روی احساسات و افکار دیگران تاثیر می گذارد. درک این موضوع باعث می شود بهتر بتوانیم تعاملات اجتماعی و روابط با دیگران را درک کنیم. در واقع ما انسان ها، باعث ایجاد حالات عاطفی در یکدیگر خواهیم شد.

اقدام شماره سه: با خوشبینی و مثبت نگری، دیگران را تحت تاثیر قرار دهید.

آگاه باشید که حالت عاطفی شما روی دیگران تاثیر می گذارد. خوش بینی و مثبت بودن، باعث ایجاد احساسات مثبت در دیگران می شود. برعکس، منفی نگری و انتقادگری، باعث ایجاد تنش و ناراحتی در دیگران می شود. اگر می خواهید در شبکه سازی موفق باشید، به فردی مثبت تبدیل شوید. به دیگران کمک کنید به اهداف خود دست پیدا کنند. وقتی به دیگران کمک می کنید، خودتان نیز احساس خوبی نسبت به خود خواهید داشت و راحت تر به دنبال اهدافتان خواهید رفت.

 

شبکه سازی

شبکه سازی – کالج مدیریت

اشتباهات رایج در شبکه‌سازی:

۱) زیاده‌گویی

یکی از نکاتی که نشان می‌دهد شما با اهمیت شبکه ‌سازی  آشنا نیستید، زیاده‌گویی است. اینکه شما از دست‌آوردها و نکات مثبت رفتاری خود و نکاتی این‌چنینی علی‌الخصوص در ابتدای شکل‌گیری رابطه صحبت کنید، فقط منجر به سر رفتن حوصله شخص مقابل می‌شوید. در نظر داشته باشید همان‌طور که شما قصد دارید افرادی را در شبکه خود جای دهید، شما نیز در شبکه افراد دیگر جای خواهید گرفت و این یک ارتباط دو طرفه است. احتمالا اگر کسی سمت شما بیاید و به تعریف و تمجید از خودش بپردازد و گزافه‌گویی کند، حوصله شما سر می‌رود، پس این حق را به دیگران بدهید که آن‌ها نیز حوصله‌ی شنیدن صحبت‌های طولانی شما را نداشته باشند.

۲) تملق و چاپلوسی

به هیچ عنوان برای نزدیک شدن و ایجاد رابطه با دیگران، مجیز آن‌ها را نگویید. می‌توان چاپلوسی کردن را از اشتباهات رایج شبکه ‌سازی تجاری قلمداد کرد. البته اشکالی ندارد که از طرف مقابلتان تعریف کنید، اما این تعریف کردن نیز اصول خاص خودش را دارد و نباید هر تعریفی را انجام داد. اگر قصد دارید از دیگران تعریف کنید اشکالی ندارد. اما این تعریف باید بسیار دقیق و منحصر به فرد باشد. به طوری که هیچکس از آن شخص چنین تعریفی نکرده باشد. باید از تعاریفی که شامل صفاتی کلی باشند پرهیز کرد. مثلا شما چقدر مهربان هستید یا تو چقدر خوشگل و زیبایی، نتیجه عکس دارد و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

۳) سراغ خط قرمزها نروید.

برای باز کردن بحث، ادامه‌ی صحبت و معاشرت کردن، موضوعات زیادی هستند که می‌توانید به صحبت درباره آن‌ها بپردازید. سعی کنید تا حد امکان از صحبت‌های سیاسی، عقیدتی، قومیتی و به طور کلی مباحثی که می‌تواند حساسیت برانگیز باشد دوری کنید.

اگر احیانا طرف مقابل نیز بحث را به این حوزه‌ها ربط داد سعی کنید خیلی هوشمندانه از کنارش رد شوید و مثلا اگر از شما پرسیدند در انتخابات پیش رو به چه کسی رای می‌دهید یا امیدوارید که چه کسی انتخاب شود؟ شما می‌توانید در جواب بگویید که امیدوارید هرکسی که کارنامه بهتری دارد انتخاب شود. همچنین اگر کسی در مورد اخلاقیات مردم یکی از شهرها نظر شما را جویا شد، می‌توانید بگویید که به هر حال انسان‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند و همین تفاوت‌ها باعث زیباتر شدن زندگی می‌شود.

۴) حس سوء استفاده را القاء نکنید.

درست است که اهمیت شبکه ‌سازی  بسیار زیاد است و ایجاد ارتباط با خیلی از افراد برای گسترش شبکه خودمان است. اما نباید تنها هدف ما گسترش شبکه شخصی و کمک گرفتن از دیگران باشد. ایجاد روابط دوستانه بین شما و افرادی که در شبکه شما قرار می‌گیرند نیز اهمیتی فراوان دارد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

کسب وکارهای خانگی

کسب وکارهای خانگی ، کار از خانه قدمت دیرینه ای داشته و شاید بتوان گفت که پیشینه ی آن به…

نوآوری اجتماعی

نوآوری اجتماعی چیست؟ نوآوری اجتماعی ، نوآوری هایی هستند که هم از نظر هدف و مقصود و هم از نظر…

وردپرس › خطا

یک خطای مهم در این وب سایت رخ داده است.

دربارهٔ عیب‌یابی در وردپرس بیشتر بدانید.