/ در بازاریابی / توسط
آخرین زمان ویرایش:

بازاریابی چند سطحی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بازاریابی چند سطحی ، یک راهبرد در فروش است که در آن، سودی که عاید فروشنده می‎ شود هم به صورت مستقیم است و هم به صورت غیر مستقیم؛ بدین صورت که فروشنده به غیر از سودی که از فروش مستقیم محصول بدست می‎ آورد، از فروش محصول توسط افرادی که به وسیله او استخدام شده اند و مشغول به فروش اجناس هستند، درآمد کسب می کند.

سیستم بازاریابی چند سطحی (MLM) قابل استفاده برای هر کسب و کاری است که سیستم آن بر اساس اختصاص پورسانت به سطوح مختلف بازاریابان می باشد. مانند پنبه ریز، بیز، بادران و …

با پیاده سازی این نرم افزار در وب‎سایت، سیستم با هر ثبت نام به مشتری یک کد به او اختصاص می‎ دهد که اگر در ثبت نام ‎های بعدی، اشخاص جدید از آن کد بعنوان کد معرف استفاده کنند، تخفیف‎ هایی که توسط مدیر فروشگاه تعیین شده به شخص معرف تخصیص داده می‎ شود.

 بازاریابی چند سطحی چیست؟

بازاریابی چند سطحی، نوعی بازاریابی است که در آن فروشندگان با فروش محصولات و جذب افراد جدید، درآمد کسب می‌کنند. آن ها قسمتی از درآمد کسب‌شده توسط افراد جذب‌شده را دریافت می‌کنند. این فروشندگان به‌نوبت، به فروش و جذب افراد جدید وادار می‌شوند. این امر در امریکا در آغاز قرن نوزدهم با کمپانی عطر کالیفرنیا، که به نام Avon شناخته می‌شود، آغاز شد. ((بازاریابی چند سطحی)) را در گوگل جستجو کنید؛ محال است با اصطلاحاتی مثل ((کلاه‌برداری)) و ((شیوۀ هرمی)) مواجه نشوید. ادعاهایی مبنی بر بالا بودن ثبت و هزینۀ کالا و گزارش‌هایی مبنی بر زیاد بودن سود، به ایجاد تصویر منفی برای این نوع بازاریابی دامن می‌زند. اما گزارش‌های مبنی بر درآمد میلیاردی افرادی چون Donald Trump و Myron Wentz از طریق ارتباطاتشان با سازمان‌های بازاریابی چند سطحی، این تصویر را تا حدودی متعادل می‌سازد و فهم این‌که چرا بسیاری از مردم سعی می‌کنند بخشی از این کار باشند را تا حدودی آسان می‌کند.

 

بازاریابی چند سطحی

بازاریابی چند سطحی – کالج مدیریت

تاریخچه بازاریابی چند سطحی

در مورد اصل پیدایش بازاریابی چند سطحی اختلافاتی وجود دارد اما می توان از جمله فعالیت هایی که از سال ۱۹۲۰ میلادی در این باره صورت گرفته شواهدی یافت. برای نمونه، شرکت ویتامین کالیفرنایا که بعد ها به نام نوتری لایت تغییر نام داد، و یا شرکت عطر کالیفرنیا که بعد ها به نام ایوان تغییر نام داد، از جمله شرکت هایی بوده اند که از این طرح استفاده کرده اند.

اولین بازاریابی چندسطحی احتمالا توسط Lee Mytinger و William Casselberry در شرکت Nutrillite انجام شد. در سال ۱۹۴۱، آن ها طرح جدیدی تاسیس کردند که بر اساس آن توزیع کنندگان می توانستند ۳% از فروش افرادی که جذب کرده بودند را به دست آورند. زمانی که این اسپانسرها و جذب شده ها ۱۵۰۰۰دلار محصول فرختند، اسپانسرها توانستند مراوادات عمده فروشی سودآور خود را آغاز کنند. برای تشویق اسپانسرها به کار بیشتر و موفق تر، به افراد جدید حق برخورداری از درآمد اعطا می شد. تفاوت اصلی میان کسب و کار آن ها و بازاریابان شبکه ای سنتی توانایی آن ها در برخورداری از درآمد حاصل از فروش توسط افراد جدید توزیع کننده بود.

مزیت بازاریابی چندسطحی:

۱)     فروش دهان به دهان یعنی در هزینه های تبلیغات و بازاریابی پس انداز می شود.

۲)     انحصار محصولات یعنی شرکت بیشتر از محصولات مشابه در فروشگاه ها می تواند درخواست هزینه کند.

۳)     این تکنیک، باعث افزایش مشتریان وفاداری می شود که از خرید کردن از افراد آشنا لذت می برند.

۴)     این سیستم به خاطرکمیسیون های بالا به فروشندگان به خاطر افزایش فروش، باعث افزایش انگیزه در فروشنده ها می شود.

تفاوت تجارت شبکه‌ای (NM) با تجارت چند سطحی (MLM)چیست؟

می‌توان گفت که تقریبا هر دو از یک اصل تبعیت می‌کنند. یعنی خرید مستقیم محصولات از یک کمپانی بدون دخالت واسطه‌ها و معرفی محصولات کمپانی به دیگران توسط مشتریان خود کمپانی. اما تفاوت در یک نکته است. کمپانی که محصولات‌ش را از شیوهٔ تجارت شبکه‌ای (Network Marketing) می‌فروشد؛ در حقیقت از طریق گروهی از مشتریانش است که محصولات را پسندیده‌اند و مایلند که نزدیکان‌شان نیز از مزایای آن محصولات برخوردار شوند و موضوع کمیسیون اهمیت چندانی ندارد. یعنی کمپانی ممکن است که به مشتریانی که بازاریابی می‌کنند؛ کمیسیون پرداخت کند و ممکن هم هست که یک کمپانی اصلا کمیسیونی برای کسی در نظر نگیرد. مثلا شما به سینما می‌روید. از فیلمی خوش‌تان می‌آید.

آیا واقعاً از طریق بازاریابی چند سطحی درآمد کسب می‌کنید؟

پاسخ کوتاه این است: به میزان فروشتان بستگی دارد. بدیهی است افرادی که بیشتر می‌فروشند، در مقایسه با آن ها که کمتر می‌فروشند، درآمد بیشتری دارند. قطعاً اگر اتکاء شرکتی کاملاً به‌حق کمیسیون باشد، نمی‌تواند درآمد معینی را تضمین کند، اما می‌تواند ارقامی را به‌صورت حدودی مشخص کند. هرچند یافتن اینترنتی ارقام برای تعیین میانگین درآمد فروش، مرز متوسط سود یا حتی میانگین گردش معاملات فروشندگان برای هر MLM امکان‌پذیر است، اما برای افرادی مثل من که واقعاً کنجکاو هستند، اطلاعات محدود است( ممکن است برای افرادی که در این حوزه کار می‌کنند، این امر متفاوت باشد). اطلاعات موجود نیز بر اساس درصد حق کمیسیون حاصل از فروش است و تطبیقش با میزان واقعی، دشوار است. فروشندگانی که به اهداف خاص دست می‌یابند، پورسانت قابل‌توجهی دریافت می‌کنند. در رسانه‌های اجتماعی، گزارش‌هایی از مرخصی‌های شگفت‌انگیز دیده‌ام که شخصی که ماه پرفروشی داشته، در کنار دوستانش از مرخصی خود لذت می‌برد. اما این گزارش‌ها فقط برای فخرفروشی دربارۀ مرخصی نیست؛ بلکه برای معاملۀ طرفداران رسانه‌های اجتماعی با ایدۀ کار برای آن شرکت است. (تصور کنید که مخاطب چنین تبلیغاتی با خود می‌اندیشد، اگر او قادر به انجام این کار است، مطمئناً من هم می‌توانم. پس کجا باید ثبت‌نام کنم؟) مشکل این است که با جذب فروشندگان بیشتر، تعداد افرادی که برای فروشندگان غلو می‌کنند، بیشتر می‌شود. پس چرا با جذب افراد جدید به ارقام فروشتان آسیب برسانید؟ چون برای این کار، حقوق و پورسانت می‌گیرید.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

روش تحقیق میکس متد

وانـگهی یکی دیگر‌ از‌ صاحب‌نظران طرح‌های تحقیق آمیخته را به شرح زیر به سه دسته تقسیم می‌کند: الف.طرح‌های‌ تـحقیق‌ آمیخته…

توسعه بازاریابی

توسعه بازاریابی ، قبل از آنکه این پیشرفت در بازار خرده‌فروشی رخ دهد، نوآوری و فناوری منجر به در دسترس…