اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی مدرن

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بازاریابی مدرن ، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برای فروش بیش‌تر محصولات و خدمات‌شان از علم بازاریابی استفاده می‌کنند. بازاریابی در چند دهه‌ گذشته شکل جدیدی به خود گرفته و از کانال‌های جدیدی برای پیش‌برد اهدافش استفاده می‌کند. البته این موضوع به معنای کنار رفتن بازاریابی سنتی نیست، بلکه فقط شیوه‌های جدیدتری به وجود آمده که ممکن است برای برخی از شرکت‌ها مفیدتر و کم هزینه‌تر باشد. در این مطلب به بررسی اصول بازاریابی مدرن و چگونگی استفاده از آن می‌پردازیم و سپس به سراغ بررسی تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن می‌رویم.

بازاریابی مدرن چیست؟

بازاریابی مدرن به نوعی از بازاریابی می‌گویند که در آن از ظرفیت و پتانسیل اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و به‌طور کلی ابزارهای جدید و تکنولوژی استفاده می‌شود تا خدمات و محصولات شرکت به مخاطبان معرفی شود. بازاریابی جدید ارتباط نزدیکی با دیجیتال مارکتینگ دارد؛ در واقع بازاریابی دیجیتال قسمتی از بازاریابی مدرن است.

دیجیتال مارکتینگ با استفاده از ابزارهای جدید محصولات یا خدمات یک شرکت را به شیوه‌ای جدید به مخاطبان و مشتریان نشان می‌دهد. وب سایت، ایمیل، اینستاگرام، تلگرام و تمامی ابزارهای دنیای وب، تعدادی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ هستند. در بازاریابی جدید سعی می‌شود از تمامی ظرفیت‌ ابزارهای تکنولوژی استفاده شود تا شرکت با کمترین هزینه ممکن، محصولات و خدماتش را به مشتریان معرفی کند و در گام بعدی آن‌ها را به خرید ترغیب کند.

در بازاریابی جدید بسیار مهم است که شما از ابزاری استفاده کنید که در سریع‌ترین زمان و با کمترین هزینه شما را به هدف‌تان می‌رساند. برای مثال ممکن است شرکتی بخواهد محصول جدیدش را با یک بودجه محدود به مشتریان سابقش معرفی کند. حالا فرض کنید که دو راه ایمیل مارکتینگ و اس‌ام‌اس مارکتینگ برای معرفی این محصول وجود دارد. با توجه به بودجه‌ محدودی که گفته شد، وظیفه تیم بازاریابی مدرن این است که مزایا و معایب هر کدام از این راه‌ها را بررسی کند و بهترین روش را برای این موضوع انتخاب کند.

مزایا بازاریابی مدرن

  • هزینه‌های سنگین برای تبلیغات ندارد و جز به جز هزینه‌ها قابل پیگیری هستند.
  • در دست داشتن داده‌های دقیق از مشتریان، اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی اجرا شده و … .
  • عدم محدودیت مکانی و زمانی
  • دسترسی آسان به مشتریان
  • امکان در نظر گرفتن نیازهای تک تک مشتریان

معایب بازاریابی مدرن

  • شاید تنها عیب بازاریابی مدرن این باشد که همانطور که کار خوب شما را به سرعت در همه جا پخش می‌کند و می‌توانید خیلی سریع در آن رشد کنید، به همان میزان هم اگر در روند کسب و کار خود اشتباهی بکنید، به سرعت این اشتباه شما به گوش مخاطبان می‌رسد. پس باید حواس‌تان جمع باشد تا کوچک‌ترین خطایی نکنید.

اصول بازاریابی مدرن چیست؟

برای گرفتن بهترین نتیجه باید اصول بازاریابی مدرن را در نظر داشت و از تمامی اصل‌های آن استفاده کرد تا با کمترین هزینه ممکن، بیشترین بازده صورت گیرد. اولین اصل در این نوع بازاریابی در نظر داشتن «اندازه سود» است. در واقع شرکت‌های زیادی هستند که حتی رکورد فروش خود را شکسته‌اند اما در اصل مقدار زیادی پول از دست داده‌اند. این موضوع به‌خاطر استراتژی‌های غلط بازاریابی بوده است. دومین اصل در این بازاریابی «ارزیابی شاخص‌های کلیدی» است.

البته به این موضوع در ابتدای مطلب هم اشاره شد و شما باید دائما شاخص‌های مورد نظرتان را با نتایج به‌دست آمده مقایسه کنید تا بهترین نتیجه برای فعالیت بازاریابی شرکت حاصل شود. اما آخرین اصل بازاریابی جدید این است پس از فروش، تازه کار شما آغاز می‌شود و باید مشتری را برای خرید‌های بعدی هم حفظ کنید. این موضوع دقیقا یکی از تفاوت‌های بازاریابی سنتی و مدرن است. در بازاریابی سنتی، فروش آخرین مرحله از بازاریابی است در صورتی که در بازاریابی جدید بعد از فروش، تازه کار شما آغاز می‌شود.

 

بازاریابی مدرن

بازاریابی مدرن – کالج مدیریت

شیوه های بازاریابی مدرن

به روش شرکت های بزرگ تبلیغات نکنید

روش های تبلیغاتی که در شرکت های بزرگ صورت می پذیرد، متفاوت از تبلیغات در شرکت های کوچک است؛ باید هم همینطور باشد. دلیل این موضوع آن است که شرکت های بزرگ قصدشان از تبلیغات برندینگ و سپس مهم تر از آن معرفی محصولات آینده است. این در حالی ست که شرکت های متوسط و کوچک نمی توانند و نباید به این شیوه عمل نمایند.

این تبلیغات هزینه سنگینی دارد. اما در عوض می توانند تبلیغات فروش خود را به گونه ای طراحی کنند که همیشه یک پیشنهاد تولید برای مشتریان آینده نگر خود داشته باشند. این شیوه راحت ترین ترین روش برای مشتاق نگه داشتن مشتریان خواهد بود.

اول محصولات ارزان را پیشنهاد دهید

از دیگر تکنیک ها و شیوه های بازاریابی مدرن، همیشه مشتری ها نمی خواهند همان هزینه ای را که شما درخواست نمودید بابت خدمات و محصولات بپردازند. تعداد زیادی از مشتریان در حال حاضر دوست ندارند پول زیادی پرداخت کنند. بدنبال کیفیت بسیار بالا نیستند. مدیران یک راه ساده دارند تا بتوانند در مواجهه با این بخش از مشتریان ، فروش خود را از دست نداهند. مدیران بازاریابی برای این بخش از مشتریان همیشه یک گروه محصولات به قابلیت های ساده و ارزان دارند تا فروش خوبی را از طریق آن کسب نمایند.

محصولات خاص خود را پیشنهاد کنید

فراموش نکنید که همه مشتریان یکسان نیستند. برخی از مشتریان هم بسیار مشکل پسند می باشند و تمایل دارند هزینه بالایی بپردازند تا بتوانند محصولات با کیفیت خاص خریداری کنند. پس شما می توانید میانگین فروش و درآمد فروش خود را با ارائه یک محصول و یا خدمات جامع تر افزایش دهید و یا اینکه می توانید چندین محصول را در قالب یک بسته پیشنهادی با قیمتی متفاوت به مشتری های مشکل پسند ارائه کنید.

مدیران بازاریابی خلاق از شیوه های غیر معمول استفاده می کنند

یکی از بهترین شیوه های بازاریابی مدرن این است که برخی اوقات باید به دنبال شیوه های های متفاوت باشید. لزومی ندارد همواره در چارچوبی از پیش تعیین شده فعالیت کنید. ممکن است شیوه ای پر سود به فکر تان برسد که بتوانید فروش تولیدات خود را بدون هیچ رقابتی ارتقا دهید. برای مثال یک بروشور کوچک را روی یک کارت پستال چاپ کنید و آن را برای افراد و یا شرکت های بازار هدف تان هستند، بفرستید. گاهی یک بروشور کوچک روی یک کارت پستال می تواند حجم بالایی از مشتریان جهت فروش ایجاد کنید.

تیزر های خود را باید اثربخش کنید

همیشه تیزرهای طولانی نمی تواند دلیلی برای موفقیت در بازاریابی و تبلیغات باشد. به همین دلیل توصیه می کنیم حجم تیزرها را کوچک کنید. در این حالت شما می توانید تعداد زیادی از تیزر های کوچک خود را با هزینه یک تیزر طولانی منتشر کنید. بعضی وقت ها شاید شوک شوید وقتی ببینید آگهی های کوچک تا چه حد توانستند روی افزایش تولیدات شما موثر باشند.

با شرکت های کوچک شراکت کنید

مدرن هوشمند می توانند با چند شرکت به صورت غیر رقابتی شریک شوند و به مشتریان مشترک خدمات و محصولات ارائه دهید. بدین ترتیب شما می توانید محصولات شریک خود را برای مشتری های خود به ارائه دهید و آن شرکت ها نیز محصولات شما را برای مشتریان خود تبلیغ کنند. این شیوه باعث می گردد مشتریان شما افزایش یابند و با کمترین هزینه تبلیغ گسترده ای برند خود ایجاد نموده اید.

چرا باید از بازاریابی مدرن استفاده کنیم؟

  • کاهش هزینه‌های بازاریابی: در سال‌های گذشته شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برای تبلیغات‌شان مجبور به صرف هزینه‌های سنگینی بودند. ببیلبوردهای سطح شهر، درج آگهی در روزنامه‌ها، چاپ تراکت و حتی تبلیغات در تلویزیون از جمله کارهایی بود که در بازاریابی سنتی انجام می‌شد و نسبت به مخاطبان و مشتریان جذب شده، هزینه سنگینی به شرکت تحمیل می‌کرد.
  • قابلیت‌های شخصی‌سازی فراوان: فرض کنید شما یک شرکت ارائه دهنده خدمات آموزشی هستید و می‌خواهید در نزدیکی کنکور به دانش آموزان کنکوری، پیشنهاد شرکت در اردوی نوروزی را بدهید. حال اگر از بازاریابی جدید استفاده کنید می‌توانید این پیشنهاد را از راه‌های مختلف، فقط به دانش آموزان کنکوری بدهید و برای سایر دانش آموزان هیچ هزینه‌ای صرف نکنید. به‌طور مثال می‌توانید فقط به دانش آموزان کنکوری پیامک ارسال کنید.
  • ارزیابی عملکرد شاخه‌های مختلف: در بازاریابی سنتی هیچ شاخصی برای بررسی دقیق هر کانال وجود نداشت. برای مثال اگر هم زمان از تبلیغات تلویزیونی و نصب بیلبورد در مترو استفاده می‌کردید، امکان محاسبه جذب مخاطب برای هر کدام از این روش‌ها وجود نداشت. اما در بازاریابی مدرن، حتی در صورت استفاده از چندین کانال بازاریابی هم می‌توانید نرخ جذب هر کانال را به‌طور مجزا بررسی کنید. این کار باعث می‌شود تا کانال‌های پر هزینه را حذف کنید. همچنین با این کار می‌توانید صرفه‌جویی بسیار زیادی در هزینه‌های بازاریابی داشته باشید.
  • تعامل با مخاطب: یکی از مهمترین ویژگی‌های بازاریابی مدرن، دوسویه و تعاملی بودن آن است. در تبلیغات سنتی شما صرفا پیامی را برای مخاطب می‌فرستید، بی‌آنکه با او تعامل داشته باشید یا پیامی دریافت کنید. ولی با توجه به ابزارها و رسانه‌های امروزی، می‌توانید با مخاطب‌تان حرف بزنید.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

تبلیغات موثر

تبلیغات موثر ، در دنیای امروز صنعت تبلیغات درحالی‌که پشتوانه‌ی قدرتمندی برای تضمین کیفیت ندارد، انواع محصولات گوناگون را (با…