اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط
آخرین زمان ویرایش:

بازاریابی موبایل

زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه

تعریف بازاریابی موبایلی

اصطلاح بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ در ابتدا بیشتر معادل بازاریابی پیامکی (SMS Marketing) محسوب می‌شد. اما به تدریج با افزایش قابلیت‌های موبایل‌ها، رواج گوشی‌های هوشمند (Smartphones) و فراهم آمدن دسترسی به اینترنت از طریق موبایل، بازاریابی موبایلی به مفهوم بسیار گسترده‌تری تبدیل شد.

هر نوع فعالیت بازاریابی که از طریق شبکه اینترنت اداره شود و مشتریان به طور مداوم با استفاده از یک دستگاه تلفن همراه شخصی به آن متصل شوند. در Wikipedia موبایل مارکتینگ را بازاریابی به وسیله یا داخل دستگاه گوشی معنا می‌کند.

تاریخچه مختصر موبایل مارکتینگ

تاریخچه موبایل مارکتینگ به زمانی که اولین sms و کد کوتاه تلفن همراه در سال ۲۰۰۳ راه اندازی شد، باز می گردد.

Pontiac و Nike اولین برندهایی بودند که کمپین SMS را در سال ۲۰۰۵ راه انداختند. این زمانی بود که هر دو برند متوجه شدند که موبایل مارکتینگ، آینده است زیرا مردم شیفته تلفن های همراه شده بودند.

در سال ۲۰۰۷، ۲٫۴ میلیارد کاربرِ SMS در سراسر جهان وجود داشت. اپل اولین آی فون خود را در ایالات متحده راه اندازی کرد و کدهای QR در سال ۲۰۱۰ به موبایل مارکتینگ افزوده شدند، که منجر به شروع عصری جدید در بازاریابی گردید.

در سال ۲۰۱۱، موبایل مارکتینگ یک صنعت جهانی ۱۴ میلیارد دلاری بود.

در سال ۲۰۱۳، Android و iOS در بازار غالب شدند و این زمانی بود که برنامه های کاربردی (اپلیکیشن‌ها) محبوب شدند و گوشی های هوشمند جایگزین تلفن های همراه سنتی شدند.

در سال ۲۰۱۴ تعداد کاربران تلفن همراه از تعداد کاربران کامپیوتر پیشی گرفت و مردم از طریق تلفن های همراه‌شان به اینترنت دسترسی پیدا می‌کردند.

امروزه ۸۹ درصد از زمان کاربران موبایل در اپلبکیشن‌ها صرف می‌شود و ۱۱ درصد باقی مانده صرف مرور وب‌سایت‌ها می‌شود. این دلیل شماره یک است که ۷۱ درصد از بازاریابان می‌گویند که موبایل مارکتینگ، هسته کسب و کارشان محسوب می‌شود، در حالی که ۶۸ درصد برندها، موبایل مارکتینگ را به کلیت استراتژی بازاریابی خود وارد کرده اند.

برندهایی که از استراتژی موبایل مارکتینگ استفاده نمی‌کنند، باید استراتژی بازاریابی خود را بازنگری کنند؛ چرا که چنین برندهایی در هر لحظه مشتریان را از دست می‌دهند.

 

چرا موبایل مارکتینگ مهم است؟

این نکته که مشتریان خرید دیجیتالی خود را از لپ تاپ به گوشی انتقال داده‌اند، از دید بیزنسی بسیار مهم است. در سال‌های اخیر، استفاده از گوشی موبایل بر استفاده از لپ تاپ سبقت گرفت و بیشتر شد. به طوریکه میزان استفاده اینترنت در تلفن های همراه به بیش از ۶۰ درصد رسید.

بازاریابی‌هایی که با بهینه‌سازی بازاریابی گوشی موبایل همراه باشند برای استفاده در سطح جهانی مناسب‌ترند. مهم نیست که شرکت شما چقدر بزرگ است، باید استراتژی موبایل مارکتینگ خود را تقویت کنید و از کسی کمک بگیرید که در این زمینه توانایی‌های بالایی دارد.

 

چگونگی ایجاد استراتژی موبایل مارکتینگ

هر برند و سازمان باید استراتژی بازاریابی موبایلی مختص خود را براساس صنعتی که در آن فعالیت می‌کند و مخاطبان هدف خود توسعه دهد. در زیر گام‌های طراحی یک استراتژی موبایل مارکتینگ توضیح داده شده است.

گام اول: ایجاد پرسونای خریدار موبایلی

اولین قدم در هر استراتژی بازاریابی، درک مخاطبان است. پرسونای خریدار (Buyer Persona) ابزار ارزشمندی برای رسیدن به این درک و شناخت است. پرسونای خریدار صرفاً نمونه‌هایی خیالی از انواع مختلف مشتریان شما هستند. پروفایلی از مشتری که پس‌زمینه، توصیف شغلی، منابع اصلی اطلاعات، اهداف، چالش‌ها، نوع محتوای موردعلاقه، اعتراض‌ها، تفریح‌ها و نقش هر کدام را در فرآیند خرید توصیف می‌کند. وقتی تصویر واضحی از مخاطبان هدف خود داشته باشید، تعیین کانال ارتباطی و رساندن پیام‌های بازاریابی‌تان آسان‌تر خواهد بود.

به‌طور خاص، جزئیات مربوط به عادت‌های مخاطبان هدف خود در استفاده از تلفن همراه را نیز جمع‌آوری کنید. چه میزانی از استفاده‌ی آن‌ها از وب ازطریق دستگاه‌های همراه انجام می‌شود؟ آیا کامل کردن فرآیند خرید در گوشی هوشمند برای آنها راحت است؟ اگر خودتان هنوز کاربران زیادی ندارید تا بتوانید به اعداد و ارقام خوبی دست پیدا کنید گزارش‌‌های زیادی در این زمینه در دنیا منتشر شده است که البته مربوط به کشورهای خارجی است ولی کمابیش در ایران نیز صادق است. برخی از آن‌ها را در گزاره‌های زیر می‌خوانید.

  • ۶۵٪ ایمیل‌ها ابتدا روی دستگاه همراه باز می‌شود.
  • ۴۸٪ کاربران سشن‌های اینترنت همراه خود را در موتورهای جستجو شروع می‌کنند.
  • ۵۶٪ خریداران B2B (تجارت به تجارت) بیشتر از گوشی‌های هوشمند برای دسترسی به محتوا و مطالب فروشندگان استفاده می‌کنند.
  • ۹۵٪ افراد بزرگسال بیشتر از گوشی‌های هوشمند خود برای دسترسی به مطالب و اطلاعات استفاده می‌کنند.

برای درک بهتر بازار هدف خاص خود به Google Analytics مراجعه کنید و در آن میزان ترافیک سایت خود را که ازطریق گوشی‌های همراه وارد شده‌اند. نتیجه گام نخست شما باید یک تصویر خیالی از مشتری‌تان باشد با ویژگی‌های جنسیتی، رفتاری، تحصیلاتی، جمعیت‌شناختی، جغرافیایی و …. که نیازمند به محصول یا خدمت شماست و از طریق موبایل همراه خود در حال اسفاده است.

بازاریابی موبایل

بازاریابی موبایل – کالج مدیریت

گام دوم: تعیین اهداف

با کمک مدیران کسب‌وکارتان، هدف استراتژی بازاریابی موبایلی خود را مشخص کنید. با پرسیدن بعضی از سؤالات زیر از گروه‌تان می‌توانید اهداف‌تان را مشخص کنید:

  • درحال‌حاضر برای دستگاه‌های همراه چه کارهایی انجام می‌دهیم؟ (با این سوال شروع کنید تا وضعیت فعلی کسب‌وکارتان برای پرسونای موبایلی را بررسی کنید).
  • اگر هم‌اکنون از بازاریابی موبایلی استفاده می‌کنید، عملکردتان چگونه است؟ ( این پرسش به شما کمک می‌کند که بدانید درحال‌حاضر کدام شیوه‌ها جواب می‌دهند، کدام‌یک مؤثر نیستند و کدام‌یک اندازه‌گیری و سنجیده نشده‌اند).
  • اهداف اصلی‌تان از گنجاندن بازاریابی موبایلی در استراتژی کلی‌تان چیست؟ (با این سوال باید هدف‌تان از شروع استراتژی بازاریابی موبایلی‌تان را تعیین کنید که دنبال چه چیزی هستید از جذب و حفظ بیشتر کاربران موبایلی.)

گام سوم: تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs)

درست مانند سایر روش‌های بازاریابی در بازاریابی موبایلی نیز باید عملکردتان را باید آزمایش و بهینه کنید. مشخص کنید که کدام KPI واقع‌گرایانه و قابل اندازه‌گیری، موفقیت کمپین بازاریابی موبایلی شما را تعیین می‌کنند. برای نمونه چنین مواردی می‌تواند KPI در بازاریابی موبایلی باشد:

درگیرسازی کاربران (Engagement):

در این شاخص کلیدی به دنبال این هستیم تا کاربران را در سایت یا اپ خودمان بیشتر درگیر کنیم. درگیری به معنای ایجاد تعامل بیشتر است. هر چقدر کاربران شما با محتوا و المان‌های سایت‌ شما بیشتر ارتباط بگیرند و اقداماتی که از آن‌ها می‌خواهید را انجام دهند درگیرسازی بیشتری اتفاق می‌افتد و این درگیرسازی در نهایت منجر به افزایش فروش یا جذب کاربر فعال بیشتر می‌شود. درگیرسازی به خودی خود یک سنجه نیست ولی زیر مجموعه‌هایی دارد که می‌تواند بسته به کارتان یک یا چندتا از این سنجه‌ها را در نظر بگیرید. به عنوان مثال طول نشست (Session Length)، تعداد نمایش اپ منحصربه‌فرد (App Screen Per Session)، تعداد کاربران ثبت‌نام کرده یا تعامل‌کرده (Opt-ins) و …

جذب کاربران (Acquisition):

در این شاخص کلیدی می‌سنجیم که چه تعداد کاربر جدید موبایلی را توانسته‌ایم جذب کسب‌وکار خود کنیم.

میزان درآمد هر کاربر (Average Revenue Per User):

میزان کل درآمد تقسیم بر تعداد کاربران

ارزش بلندمدت هر کاربر (Costumer Lifetime Value):

میزان درآمدی که هر کاربر در طول یک دوره زمانی برای شما ایجاد می‌دهد.

هزینه هر نصب (Cost Per Install):

کل هزینه‌ای که در یک کمپین مشخص برای نصب گرفتن انجام دادید تقسیم بر تعداد کسانی که اپ شما را نصب کردند.

نرخ بازگشت (Retention Rate):

اختلاف تعداد کاربرانی که در پایان یک دوره زمانی مشخص (مثلاً یک ماه) با شما بوده‌اند از تعداد کاربران در آغاز هیمن دوره زمانی تقسیم بر تعدد کاربران در آغاز دوره زمانی

گام چهارم: رصد متریک‌های بازاریابی موبایلی

در این گام باید یک یا چند سنجه‌‌ای که انتخاب کردید را با ابزارهایی مثل آنالیتیکس گوگل رصد کنید و ببنید که آیا شما را به اهداف تعیین شده‌تان در گام اول می رساند یا خیر. چند مثال از بخش‌های پراهمیت آنالیتیکس را در ادامه توضیح خواهیم داد.

  • داده‌های Mobile Behavior (رفتار موبایلی) نشان می‌دهد که محتوای مناسب موبایل شما چقدر مخاطبان را جذب کرده است.
  • داده‌های Mobile Conversion (نرخ تبدیل موبایل) نشان می‌دهد که آیا بعضی از صفحات فرود اصلی شما باز هم باید برای دستگاه‌های همراه بهینه‌سازی شود یا خیر.
  • جدول موجود در داشبورد Site Content شامل متریک‌هایی مانند PageViews (نمایش صفحات) و بانس ریت (Bounce Rate، نرخ دفع کاربر) است. با کلیک روی منوی «Secondary Dimension » در بالای ستون اول و انتخاب «Device Category» (دسته‌بندی دستگاه) از زیرمنوی «Users» (کاربران)، دسته‌بندی دستگاه را اضافه کنید. سپس این جدول پربازدیدترین صفحات وب‌سایت برای هر دستگاه را نمایش می‌دهد و می‌توانید مشاهده کنید که موبایل چقدر بر ترافیک وب‌سایت شما اثر گذاشته است.

این اطلاعات نشان می‌دهد که کدام عبارات جستجو ترافیک موبایلی را به سایت شما هدایت می‌کند، مخاطبان دستگاه‌های همراه شما به کدام مطالب بیشتر علاقه دارند و ابتدا باید کدام صفحات را برای مخاطبان دستگاه‌های همراه خود بهینه‌سازی کنید.

 

ویژگی های ارزشمند موبایل برای بازاریابی و بازاریابان

تنظیم فهرستی از ویژگی‌های ارزشمند موبایل برای بازاریابی و تبلیغات و ارتباط با مخاطب، چندان دشوار نیست و هر یک از ما، ظرف چند دقیقه می‌توانیم فهرست بلندی از مزایای آن را ارائه کنیم. با این حال، تأکید فهرست‌وار بر تعدادی از این ویژگی‌ها می‌تواند مفید باشد:

شخصی است

موبایل یکی از شخصی‌ترین وسایل ماست و کمتر کسی حاضر است موبایل خود را با فرد دیگری به اشتراک بگذارد. اغراق نیست اگر بگوییم موبایل، ادامه‌ی دست و مغز ماست و از این منظر، دسترسی به موبایل، دسترسی مستقیم به مشتری در نزدیک‌ترین لایه‌ی قابل تصور است.

اغلب همراه ماست

موبایل معمولاً همراه ما و روشن و متصل به اینترنت است. صفحه‌ی نمایش موبایل، یکی از نخستین چیزهایی است که پس از بیدار شدن می‌بینیم و نیز بسیاری از ما، در واپسین ساعات شب، در شرایطی که چشم‌مان به صفحه‌ی موبایل دوخته شده است، به خواب فرو می‌رویم.

 

در موبایل، امکان پرداخت لحظه‌ای وجود دارد

بنابراین اگر مخاطب به تصمیم خرید قانع شود، می‌تواند همان لحظه این تصمیم را عملی کند.

موبایل در دسترس‌ترین منبع برای کسب سریع اطلاعات است

حتی کسانی که استفاده از لپ‌تاپ و کامپیوترهای شخصی را به موبایل ترجیح می‌دهند، در کوچه و خیابان و فروشگاه‌ها و نیز در جلسات و مهمانی‌ها، برای کسب سریع اطلاعات چاره‌ای جز مراجعه به موبایل ندارند.

کانال مهمی برای مصرف محتواست

 بخش قابل توجهی از محتوای دیجیتال روی موبایل مصرف (خوانده، شنیده، دیده) می‌شود. اخبار، محتواهای شبکه های اجتماعی، ایمیل‌ها، کلیپ‌های تصویری، فایل‌های صوتی و پادکست‌ها از جمله محتواهایی هستند که بسیاری از ما آن‌ها را روی موبایل مصرف می‌کنیم.

امکان تعریف و دسترسی به شاخص های کنترلی

 امکان تعریف شاخص‌های کمّی و سنجش اثربخشی فعالیت‌ها، یکی از ویژگی‌های دیجیتال مارکتینگ است. موبایل مارکتینگ هم از این ویژگی بهره‌مند است. اما انواع سنسورها و ابزارهای سخت‌افزاری و فرایندهای نرم‌افزاری تعبیه شده در موبایل (از جمله سنجش موقعیت جغرافیایی کاربر) امکان‌های خارق‌العاده‌ای برای طراحی سیستم‌های کنترل کاربران موبایل در اختیار توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها قرار می‌دهد.

 

انواع استراتژی های موبایل مارکتینگ

استراتژی موبایل مارکتینگ دارای انواع مختلف است. نوع انتخاب بستگی به اهداف و استراتژی کلی کسب و کار دارد.

برای درک بهتر، بیایید مثالی را در نظر بگیریم. کارل جونیور، کمپین پیام های متنی را در سال ۲۰۱۳ راه اندازی کرد. رستورانی یک پیام متنی را برای مشتریانش ارسال می‌کرد که برگر ۶ دلاری را به قیمت ۲٫۹۹ دلار ارائه می‌کند. این کمپین نرخ عظیم ۱۹درصدی را برای خرید دوباره داشت.

آیا می دانید چرا کارل جونیور از استراتژی پیام های متنی استفاده کرد و نه چیز دیگری؟ زیرا هدف آنها افزایش فروش بود.

قانون ساده این است که استراتژی موبایل مارکتینگ خود را به هدف کسب و کار مرتبط کنید و سپس مناسب ترین نوع را انتخاب کنید.

در اینجا برخی از انواع استراتژی های موبایل مارکتینگ که می‌توانید آزمایش کنید را ذکر می‌کنیم:

بازاریابی موبایل چیست؟

بازاریابی موبایل چیست؟ – کالج مدیریت

الف. بازاریابی مبتنی بر اپلیکیشن (APP-BASED)

در این نوع استراتژی موبایل مارکتینگ از اپلیکیشن‌های تلفن همراه استفاده می‌شود. می تواند به یکی از دو فرم باشد:

  • ایجاد اپلیکیشن
  • تبلیغات اپلیکیشنی

ایجاد اپلیکیشن خود بهترین انتخاب است، زیرا ۹۰٪ از زمانی که کاربران از موبایل استفاده می‌کنند در اپلیکیشن‌های تلفن همراه صرف می‌گردد.

داشتن یک برنامه اختصاصی برای نام تجاری شما دارای مزایای دیگری است مانند:

  • مشارکت مشتری
  • کانال جدید برای بازاریابی و ارتباطات
  • افزایش آگاهی برند

مشکل احتمالی که کسب و کار شما را از داشتن اپلیکیشن خودتان محدود می‌کند هزینه آن است. یک برنامه قابل اعتماد و حرفه ای برای شما هزینه ای کمتر از ۳۸ میلیون تومان ندارد. اگر چه شما می توانید با ۵ تا ۱۰ میلیون تومان هم یک اپلیکیشن داشته باشید، که البته نباید انتظارات زیادی از آن داشته باشید. در هر حال سعی کنید اپلیکیشن‌تان کیفیت بالایی داشته باشد. انتشار اپلیکیشنی که کیفیت خوبی ندارد؛ نه تنها هیچ کمکی به شما نمی‌کند، بلکه می‌تواند به برند شما آسیب بزند.

پس کسب و کارهای کوچک چه چیز دیگری می توانند انجام دهند؟

تبلیغات تلفن همراه یکی از بهترین روش‌های تبلیغات آنلاین است. تبلیغات موبایلی Google Ads و تبلیغات فیس‌بوک دو پلت‌فرم تبلیغاتی پیشرو هستند. در این تبلیغات آگهی شما در اپلیکیشن‌های تلفن همراه شخص ثالث نشان داده خواهد شد. این یک روش عالی برای ارسال ترافیک هدفمند به صفحه اصلی شما است.

برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن برای ترویج برنامه خود آماده اید؟ همین حالا می‌توانید با کارشناسان جی ادز تماس بگیرید و برای تبلیغات اپلیکیشن خود یا تبلیغات در اپلیکیشن‌های دیگر مشاوره بگیرید.

ب- بازاریابی پیامکی

ارسال پیشنهادات مربوط به مشتریان ، از طریق متن به عنوان بازاریابی پیامکی شناخته می‌شود. بیش از ۹۶٪ از کاربران گوشی های هوشمند از SMS استفاده می کنند. این نشان می دهد که این روش بازاریابی نرم افزار تلفن همراه چقدر می تواند قدرتمند باشد – اگر درست انجام شود. با درنظرگرفتن یک دست یابی ۹۸ درصدی ، شما نباید بازاریابی پیامکی را رد کنید.

همانطور که آدرس‌های ایمیل مشتریان خود را در بازاریابی ایمیلی ثبت می‌کنید، باید شماره تلفن همراه مشتریان مورد علاقه خود را نیز جمع آوری کنید. این قسمت سختش هست. شما باید یک پایگاه اطلاعاتی از علایق شخصی کسانی ایجاد کنید که به شما اجازه ارسال پیام های متنی را داده اند. این تنها راهی است که برای کسب و کار شما جواب می‌دهد. یادتان باشد که منظورمان از بازاریابی پیامکی ارسال انبوه پیامک‌های تبلیغاتی آزاردهنده نیست.

پیتزا دومینو گروه فیس بوک خود را ارتقا داد و با کمک پیام های متنی، فروش خود را افزایش داد. صاحب امتیاز و مدیر منطقه این برند، رایان سوانسون، می‌گوید:

فروش در فروشگاه، زمانی که ما پیام های متنی ارسال می‌کنیم یا [توسط کاربران قبلی] مردم را پای فیس بوک می‌کشانیم، بی سابقه هستند.

ج- تبلیغات جستجوی تلفن همراه

نظرتان درباره اجرای کمپین تبلیغات کلیکی برای کاربران تلفن همراه چیست؟‍ احتمالا شما هم هنگام جستجو در تلفن همراه، نتایج تبلیغاتی را مشاهده کرده‌اید، این تبلیغات، تبلیغات جستجوی تلفن همراه هستند.

این نوع تبلیغات می تواند برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرد:

  • تولید لید
  • افزایش فروش
  • نصب اپلیکیشن
  • افزایش ترافیک سایت
  • هدف‌گیری جغرافیایی

یک کمپین تبلیغات جستجوی تلفن همراه می‌تواند از شبکه تبلیغات کلیکی مانند Google Ads یا Bings Ads تنظیم شود. اگر قصد دارید این نوع از کمپین تبلیغاتی را اجرا کنید، باید به طور اختصاصی تبلیغات تلفن همراه را انتخاب کنید. برای شروع تبلیغات تلفن همراه می‌توانید روی کمک‌ کارشناسان جی ادز حساب ویژه‌ای باز کنید.

نتایج پژوهشی نشان می‌دهد که ۶۸ درصد از کاربران از طریق جستجوی تلفن همراه مسیر مورد نظر خود را (که می‌تواند مربوط به شرکت، فروشگاه، تعمیرگاه و یا هر کسب و کار دیگری باشد) دریافت می‌کنند. البته با توجه به اینکه بیشتر کاربران ایرانی از Google برای جستجو استفاده می‌کنند و Google Business در ایران در دسترس نیست، امکان استفاده از افزونه موقعیت جغرافیایی در تبلیغات گوگل مربوط به کسب و کارهای ایرانی وجود ندارد.

۷۰٪ از کاربران گوشی های هوشمند می‌گویند که دکمه تماس در تبلیغات جستجوی تلفن همراه بسیار مهم است. امکان افزودن شماره تماس ایران به تبلیغات گوگل وجود دارد.

این آمار نشان می‌دهد که چگونه خریداران بالقوه، شما را بر روی گوشی های خود پیدا می کنند، و از شما چه انتظاراتی دارند.

یک کمپین تبلیغات موبایلی می‌تواند بهترین استفاده را برای اشتراک گذاری شماره تلفن شما جهت تماس مشتریان بالقوه با کسب و کار شما را فراهم آورد.

از طریق تبلیغات جستجوی موبایلی همچنین امکان نمایش اطلاعات اپلیکیشن و انتقال کاربران به گوگل پلی و اپ استور اپل وجود دارد.

د- تبلیغات تلفن همراه درون بازی (IN-GAME)

یک تبلیغ تلفن همراه در حین بازی در بازی های موبایل هنگام شروع بازی و یا حین بازی کردن (گیم موبایل) نمایش داده می‌شود. یک تبلیغات تلفن همراه در بازی می‌تواند یک تبلیغ بنری، یک تبلیغ ویدیویی یا یک آگهی بنری در تمام صفحه باشد.

بازار بازی های جهانی ۸۶٫۱ میلیارد دلار است. گیمرها عاشق پول خرج کردن در بازی هستند.

تبلیغات تلفن همراه در حین بازی برای همه نیست. این نوع تبلیغات برای تمام کسب و کارها سودمند نیستند، بنابراین قبل از راه اندازی کمپین تبلیغاتی خود، از طریق مشاوره رایگان با کارشناسان جی ادز، مطمئن شوید که برایتان سودمند خواهد بود. در کل برای اینکه تبلیغات درون بازی برای شما کارآمد باشد، بایستی محصول یا برند شما به بازی یا بازی کنندگان مرتبط باشد.

این تبلیغات را می‌توان برای ایجاد آگاهی از نام تجاری استفاده کرد. نمایش نام تجاری خود چندین بار به مخاطبان هدف در یک روز کمک خواهد کرد که آنها شما را به یاد داشته باشند.

شما باید با تبلیغات تلفن همراه در بازی هوشمندانه رفتار کنید، در غیر این صورت علاوه بر هدر رفتن بودجه تبلیغاتی می‌تواند باعث تاثیر منفی برای برند شما شود.

هـ. کد QR

کدهای QR هنوز مرموزند، بخاطر این واقعیت که کاربری که کد QR را از تلفن همراه اسکن می‌کند، نمی داند که این کد او را به کجا هدایت خواهد کرد. یک کد سریع پاسخ (QR) یک نوع بارکد ماتریسی است که ترکیبی از اعداد، بایت ها، الفبا و کانجی هاست. بارکد QR برای ذخیره داده ها استفاده می‌شود.

زمانی که کاربر کد QR را از طریق دوربین موبایل اسکن می‌کند، کد اسکن شده و به یک URL ترجمه می شود و کاربر را به وب سایت طراحی شده هدایت می‌کند.

کاربران نمی دانند کد کجا آنها را هدایت می‌کند و این دلیلی است که کدها را مرموز می کند. آنها باید به توصیف کد QR اعتماد کنند.

با وجود رمز و راز، آنها در میان مردم مشهور هستند. کاربران iOS در سراسر جهان بدون هیچ گونه تردیدی از کدهای QR استفاده می‌کنند.

زمانی که کاربران با اسکن کد QR به دنبال دریافت کد تخفیف هستند، ارجاع آنها به وب‌سایت‌تان، برای افزایش ترافیک، اصلا ایده خوبی نیست. بیش از ۸۷ درصد از مردم کد QR را برای دریافت کوپن اسکن می‌کنند.

سایت‌های بسیاری برای ساخت کد QR به صورت آنلاین وجود دارند، که برای ساخت کد کیوآر می‌توانید به آنها مراجعه کنید.

و-تبلیغات بنری موبایل

یک تبلیغ بنری در وب سایت ها زمانی که کاربر در حال گشت و گذار در دستگاه تلفن همراه خود است، ظاهر می‌شود. این تبلیغات شبیه آگهی هایی است که شما در سایت‌های همکار گوگل (شبکه Display) می بینید.

Google Ads بزرگ‌ترین شبکه تبلیغاتی است که به شما اجازه می‌دهد تبلیغات بنری موبایل را تنظیم و اجرا کنید. هزینه های تبلیغات بنری گوگل با اینکه هر سال افزایش پیدا می‌کند (به خاطر افزایش استفاده از آن) اما هنوز یکی از مقرون به صرفه ترین نوع تبلیغات آنلاین است. تبلیغات بنری موبایلی یکی از تکنیک های پیشروی موبایل مارکتینگ است که کسب و کارها ترجیحش می‌دهند و هنوز هم تا به امروز از آن استفاده می‌کنند.

به یاد داشته باشید: تبلیغات بنری موبایل را می‌توان برای همه کسب و کارها به کار برد.

ز- بازاریابی مبتنی بر مکان

این‌ها تبلیغات بسیار هدفمندی هستند که هنگامی که کاربر هدف در یک منطقه خاص قرار می‌گیرد، نمایش داده می‌شوند، برای مثال شما می توانید آگهی های خود را تنظیم کنید تا زمانی که کسی در شعاع دو مایلی از رستوران محلی‌تان قرار دارد، برایش نمایش داده شود. البته استفاده از این امکان تبلیغاتی در گوگل ادز برای ایرانیان در دسترس نمی‌باشد.

این نوع موبایل مارکتینگ به خوبی برای همه نوع کسب و کار، سودمند است؛ چرا که ۸۸٪ از کاربران گوشی های هوشمند قبل از خرید چیزی، از طریق تلفن‌های خود جستجوی محلی می‌کنند. (مثلا: خرید لوازم آرایشی تهرانپارس)

زمانی که کاربر در حال جستجوی محصول یا خدماتی هست، در واقع بهترین زمان برای نشان دادن تبلیغ به او هست.

شرکت استارباکس بازاریابی مبتنی بر مکان را در سال ۲۰۱۴ با موفقیت انجام داد. او مکان کاربر را براساس شناسه دستگاهشان ردیابی کرد و به محض این که در نزدیکی یک شعبه استارباکس واقع می شدند، آنها یک آگهی بسیار شخصی را دریافت می کردند.

اگر یک آگهی از هر برندی دریافت کنید، آن را نادیده نمی گیرید، درسته؟

استارباکس افزایش چشمگیری را در فروش های خود شاهد بود. شانس بازدید از فروشگاه پس از دیدن یک آگهی مبتنی بر مکان ۱۰۰٪ افزایش یافت.

مشتریان دوست دارند آگهی های مبتنی بر مکان را مشاهده کنند.

طبق یک مطالعه ،۶۷ درصد از کاربران گوشی های هوشمند می خواهند آگهی های مربوط به مکان خود را ببینند، در حالی که ۶۱ درصد از کاربران گوشی های هوشمند دوست دارند نظاره گر آگهی های سفارشی برای محیط آنی خود باشند.

تبلیغات مبتنی بر مکان فقط تخفیفات را پیشنهاد نمی‌دهند، بلکه مشتریان شما را خوشحال می‌کنند. آنها دوست دارند که برندها، تبلیغات سفارشی را براساس موقعیت آنها ارسال کنند. خوب پس چرا نباید از این امکان استفاده کنیم؟

نوشته های مشابه

بازاریابی عصبی

بازاریابی عصبی بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ (NeuroMarketing) یکی از حوزه های جدید در بازاریابی است که از تکنولوژی های پزشکی مانند عکسبرداری…

سیستم اطلاعات بازاریابی

سیستم اطلاعات بازاریابی یک سیستم اطلاعات بازاریابی مجموعه‌ای از فرایندها و روش‌ها است که به‌منظور تولید، تحلیل، انتشار و نگهداری اطلاعات پیش‌بینی‌شده…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *