اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی تلفن همراه

زمان مطالعه: ۷ دقیقه
  1. بازاریابی تلفن همراه

تحول عظیم در تجارت الکترونیک باعث به وجود آمدن کانال های بازاریابی جدیدی شده است که بازاریابی تلفن همراه و یا صفحه سوم ارتباطات نام گرفته است. بازاریابی تلفن همراه یک سری از اقدامات بازاریابی است که از تکنولوژی ها و شبکه های همواره بی سیم برای ایجاد روابط تعاملی و شخصی شده بین سازمان با مشتریانش، استفاده می کند. بازاریابی تلفن همراه، ابزار قدرتمندی است که خرده فروشان می توانند جهت ایجاد ارتباطات نشانی، نظیر؛ آگاهی از نشان، نگرش به نشان، تداعی نشان، وفاداری مشتری و قصد خرید، از آن استفاده نمایند. پژوهش ها نشان می دهد که بازاریابی تلفن همراهی پتانسیل افزایش کیفیت ادراک شده از سوی مشتری را دارد. بازاریابی به وسیله تلفن همراه از بسیاری از رسانه های پیشین شخصی تر و خصوصی تر است. فریزر[۱] (۲۰۰۷) بیان می دارد که بازاریاب ها می توانند برنامه های جامع تبلیغاتی را در تلفن همراه، با هدف ایجاد پایگاه بزرگ از مشتریان بالقوه، درک بهتر مشتریان از طریق کاوش داده ها و تهیه فراهم کنند و در نتیجه با سهولت بیشتر گروه خاصی از مشتریان را هدف قرار داده و اثربخشی برنامه های تبلیغاتی خود را بسنجند. بازاریابی تلفن همراه، نسبت به رسانه های دیگر مانند تلویزیون، رادیو و روزنامه -از منظر سودمندی و طبیعت تعاملی- از تفاوت سودمندانه ای برخوردار است. به شکلی ساده، می توان گفت که بازاریابی تلفن همراه عبارتست از ارسال پیام های تبلیغاتی از طریق گوشی های جامعه هدف به شکل موسیقی، تصویری، متنی یا صوتی به منظور دستیابی به اهداف تبلیغات. بازاریابی تلفن همراه، استفاده از تلفن همراه برای ارائه اطلاعات شخصی شده به مشتری بر اساس زمان و مکان وی، در جهت ارتقاء و ترفیع کالا، خدمات و ایده ها و در نتیجه سود بردن تمام فردی تمام ذینفعان است.

  1. برنامه های کاربردی تلفن همراه 

در سال های اخیر، افزایش تعداد مشترکین گوشی های هوشمند، استفاده از برنامه های کاربردی تلفن همراه را تحریک کرده است. ظهور نرم افزارهای تجاری و حرفه ای برای گوشی های هوشمند با سیستم عامل های مختلف باعث شده تا گوشی های هوشمند به سکویی برای گسترش تجارت الکترونیک در بین مردم تبدیل شوند. برنامه کاربردی تلفن همراه، نرم افزاری کاربردی است که روی گوشی هوشمند یا سایر دستگاه های همراه اجرا می شود. به طور کلی، برنامه کاربردی به نرم افزاری برای اهداف بازاریابی اطلاعات و بهره وری کلی مانند: ایمیل، تقویم، مدیریت تماس و جستجوی اطلاعات آب و هوا اشاره دارد. اگر چه موج گسترده در تقاضای کاربران، موجب توسعه سایر طبقه بندی برنامه های کاربردی شامل بازی ها، کتاب های الکترونیکی، خدمات شهری و سیستم عامل های شبکه های اجتماعی شده است. همچنین سایر برنامه های کاربردی امکان دسترسی به اطلاعات کسب و کار، امور مالی، سبک زندگی، سرگرمی و غیره را فراهم ساخته است. کاربران گوشی هوشمند به طور متوسط ۸۲ درصد از زمانی را که از گوشی استفاده می کنند، از برنامه های کاربردی تلفن همراه استفاده می کنند. بازار جهانی برنامه های کابردی تلفن همراه انتظار دارد که تا سال ۲۰۱۸ به بیش از ۳۰میلیارد دلار برسد. برای جذب کاربران بیشتر، بسیاری از تولیدکنندگان برنامه های کاربردی، نسخه اصلی برنامه خود را رایگان پیشنهاد می دهند و پس از آن، هزینه اشتراک ماهانه ثابت برای خدمات برتر تعیین می کنند و برخی دیگر نسخه کامل را به صورت رایگان ارائه می کنند.

بازاریابی تلفن همراه

بازاریابی تلفن همراه – کالج مدیریت

  1. دلایل استفاده از بازاریابی تلفن همراه

تلفن همراه، وسیله ای شخصی است: مردم اغلب به طور اشتراکی از تلویزیون و کامپیوتر استفاده می کنند، اما به ندرت تلفن همراهشان را با شخص دیگری به اشتراک می گذارند.

۳-۱٫ امکان ارتباط با چند روش وجود دارد-گوشی های تلفن همراه، امکان ارتباط صدا یا متن را ممکن می کنند. علاوه بر آن، می توانید ویدئوها و تصاویری ایجاد کنید، آن ها را ارسال کرده یا دریافت کنید و هم چنین صدا ضبط کنید یا حتی کاغذی را اسکن کنید.

۳-۲٫ تلفن همراه رسانه ای سیار است و همیشه به مخاطب دسترسی دارید-کامپیوترهای شخصی و تلویزیون برای به افراد در حال حرکت نیستند. دسترسی به محتوا در حال حرکت، نکته مهم تکنولوژی تلفن همراه است. شاید فردی در تعطیلات است. در حال سفر یا در خانه است. شما نمی توانید در لحظه دلخواه پیامتان را از طریق کامپیوتر یا تلویزیون منتقل کنید، ولی معمولا این کار از طریق تلفن همراه امکان پذیر است.

۳-۳٫ امکان اقدام فوری وجود دارد- معمولا مخاطب می تواند به سرعت پیام شما را دریافت کند و امکان اقدام سریع نیز وجود دارد؛ شخصی می تواند با دیدن یک پیام بلافاصله وارد وب سایت شما شود و اقدامی انجام دهند.

  1. انواع روش های بازاریابی تلفن همراه

۴-۱٫ نصب برنامه مکان یاب فروشگاهی- شما می توانید برنامه مکان یاب فروشگاه ها را بر روی گوشی تلفن همراه نصب کرده و سپس با تایپ کد محصول مورد نظر و کد پستی محل سکونت خود، آدرس نزدیک ترین فروشگاه آن حوالی را بگیرید. این روش، به شرکت ها کمک می کند تا لیستی از مشترکان تلفن همراه در هر منطقه پستی ایجاد کرده و آدرس فروشگاه های نزدیک محل سکونت آن ها را با کمک با پیامک ارسال کنند. از آنجا که خریداران در هر لحظه به اینترنت دسترسی ندارند، ارسال پیامک به تلفن همراه می تواند مفید واقع شود.

۴-۲٫ عضویت مشترکان تلفن همراه- شرکت ها می توانند برخی مشتریان را در لیست تبلیغات خود قرار داده و به مناسبت های مختلف مانند تخفیف، ورود کالاهای جدید و غیره به اعضای آن لیست پیامک بزنند.

۴-۳٫ استفاده از تلفن همراه در بهینه سازی بازاریابی پست الکترونیکی- یکی از راه های بازاریابی شرکت ها، استفاده از پست الکترونیک است که اگر آن را با ابزاری نظیر تلفن همراه تلفیق کنند، سبب ایجاد ارزش افزوده می شود. برای مثال، شرکتی برای معرفی رسمی محصول خود به برخی مشتریان پست الکترونیک می زند و از آن ها می خواهد که حضور یا عدم حضور خود در مراسم را به شماره تلفن همراهی که در پست الکترونیک آمده، پیامک بزنند. به این ترتیب، شرکت سریع تر می تواند برای فعالیت های خود برنامه ریزی کند و در روز برگزاری همایش هم پیامکی به منظور یادآوری مراسم به شرکت کنندگان بفرستد.

۴-۴٫ کوپن های تلفن همراه- در اقتصاد فعلی، «کوپن خرید» جذابیت خاصی برای مصرف کنندگان دارد. به طور کلی، مصرف کنندگان از پیشنهادهای مقرون به صرفه و کوپن های مناسب استقبال می کنند. یکی از راه های ارسال کوپن به مشتریان، استفاده از تلفن همراه است. برای مثال، کوپن رستورانی با لینک وب سایت آن به صورت پیامک برای کاربران فرستاده می شود. مشتری می تواند مستقیما از تلفن همراه به اینترنت متصل شده و از طریق سایت رستوران، سفارش غذا بدهد یا با ارسال پیامک، سفارش خود را اعلام کند.

۴-۵٫ سفارش دهی از طریق پیامک- اکنون برخی رستوران ها امکان سفارش دهی از طریق پیامک را عملی کرده اند. مشتریان با مراجعه به وب سایت رستوران ها، شماره تلفن خود را ثبت کرده و غذای مورد نظر را سفارش می دهند.

۴-۶٫ پیامک های تعاملی- فرستادن پیامک هایی مطابق با عادات خرید مصرف کنندگان، نوع دیگر از بازاریابی همراه محسوب می شود. برای مثال، مشتری با ارسال کدپستی محل سکونت خود، لیست فروشگاه نزدیک را دریافت می کند. پیامک دو طرفه هم چنین به خرده فروشان کمک می کند به طور مستقیم با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کرده و به معرفی نشان تجاری بپردازند. این روش تعامل ها و وفاداری بین نشان ها و مشتریان را افزایش می دهد.

۴-۷٫ راه اندازی سرویس های مبتنی بر مکان- سرویس های مبتنی بر مکان در هدف قرار دادن مشتریان در منطقه ای خاص خواهد بود. فروشگاه ها با استفاده از جی پی اس مکان مشتریان را شناسایی کرده و به ارائه کالاها با قیمت کمتر برای مشتریان آن منطقه می پردازند.

۴-۸٫ وب سایت تلفن همراه- امروزه، سایت های تلفن همراه به یکی از روش های اصلی بازاریابی بدل شده است و راه ساده ای برای اطلاع رسانی مصرف کنندگان وفادار به حساب می آید. در ماه ژونیه ۲۰۰۹، طبق آمار موسسه نیلسن،۹/۵۶ میلیون کاربر وب سایت های تلفن همراه وجود داشته و این آمار روز به روز در حال افزایش است. بنابراین ایجاد وب سایت های تلفن همراه برای شرکت یکی از راه های پردرآمد بازاریابی از طریق تلفن همراه خواهد بود.

۴-۹٫ استفاده از کدهای کوتاه-وقتی شما در حال برنامه ریزی برای بازاریابی تلفن همراه هستید، به این نکته توجه داشته باشید که کد کالاها و اسم وب سایت ها باید کوتاه انتخاب شوند تا مشتری به راحتی به خاطر بسپارد.

  1. انواع بازاریابی تلفن همراه

گونه UPT اصطلاح UPT سر نام عبارت Using Phone Technology است. این در حقیقت گونه قدیمی ترین به کارگیری تلفن همراه است که هنوز در مقیاس وسیعی در سراسر دنیا کاربرد دارد و امکانات اولیه ای مانند تماس تلفنی، اس ام اس و بلوتوث را شامل می شود. شیوه های ساده تر بازاریابی تلفن همراه بر اساس UPT هستند. باید اذعان کرد که ترکیب این شیوه (به خصوص استفاده از اس ام اس) با شیوه های ساده بازاریابی اینترنتی، نتایج بسیار خوبی حاصل کند.

گونه USPTاین اصطلاح سر نام عبارت Using Smart Phone Technology است. در این گونه از بازاریابی، اصولا به  گوشی های جدیدتری که تلفن هوشمند محسوب می شود، تکیه می شود. این ها گوش هایی هستند که حتما به یک سیستم عامل تلفن همراه اندروید و آیفون مجهزند و امکانات زیادی دارند. در حقیقت، این گوشی ها یک نوع کامپیوتر کوچک جیبی محسوب می شوند که از خصوصیات اصلی آن ها، امکان اتصال به اینترنت از طریق خطوط تلفن همراه و یا Wi-Fi است.

 

منبع: کتاب مبانی تجارت الکترونیکی ابراهیم پور. قندور، رضوانی نژاد

نوشته های مشابه

بازاریابی پست الکترونیکی

بازاریابی ایمیل -بازاریابی پست الکترونیکی بازاریابی پست الکترونیکی ، ایمیل مارکتینگ، نوعی بازاریابی مستقیم است که به واسطه رایانامه (ایمیل)…

اکوسیستم بازاریابی

اکوسیستم اکوسیستم بازاریابی ، واژه اکوسیستم، برگرفته از علم زیست‌شناسی از ترکیب دو واژه بوم‌شناسی (ecology) و سیستم تشکیل شده…