اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

تبلیغات تلفن همراه

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تبلیغات تلفن همراه ، طبق تعریف انجمن بازاریابی تلفن همراه، تبلیغات تلفنی پیام های تبلیغاتی را از طریق گوشی های تلفن همراه، پی دی ای ها یا دیگر دستگاه های ارتباطات بی سیم به کاربران منتقل می کند. به طور کلی، تبلیغات تلفن همراه انتقال یک پیام درباره محصولات و خدمات است که از طریق دستگاه های تلفن همراه صورت می گیرد. تبلیغات تلفن همراه با پیامک آغاز شد و اکنون با توجه به طبقه بندی انجمن بازاریابی تلفن همراه، گزینه ها و ابزارهای مختلفی می توانند برای ارتباطات بازاریابی تلفن همراه استفاده شوند که عبارتند از: وب سایت های تلفن همراه، برنامه های کاربردی تلفن همراه، سرویس کوتاه، سرویس پیام چند رسانه ای، ویدئو و تلویزیون تلفن همراه. از مهم ترین ویژگی های آن تعاملی و شخصی بودن است. در تبلیغات تلفن همراه تعاملات سریع، آسان، ارزان و موثر میان مشتریان و شرکت ایجاد می شود و می توان پیام های شخصی را بدون در نظر گرفتن تفاوت در زمان و مکان به مخاطبان هدف منتقل کرد. از این رو، شرکت ها تبلیغات تلفن همراه را به عنوان بخشی از راهبردهای ارتباطات بازاریابی یکپارچه پذیرفته اند. در حال حاضر، بیشتر شرکت های پیشرو در جهان مانند پراکتراندگمبل، مایکروسافت، دیسنی، کوکاکولا، سونی پیکچرز و مک دونالد آن را پذیرفته اند و هر سال آن را در بودجه بازاریابی خود در نظر می گیرند.

 

عوامل  فردی -تبلیغات تلفن همراه

عوامل بسیاری می توانند بر مفید و موثر بودن آن تاثیر بگذارند. برای  موفقیت تبلیغات تلفن همراه، مانند هر نوآوری جدید دیگر، اول باید مصرف کنندگان آن را بپذیرند. بدین منظور باید عوامل فردی تاثیرگذار بر نگرش درباره تبلیغات تلفن همراه شناسایی و بررسی شوند؛ زیرا ایجاد نگرش مثبت و تبدیل نگرش به پذیرش یکی از مهم ترین قدم های لازم در بازاریابی تبلیغات تلفن همراه است که باعث شکل دهی رفتار مناسب مخاطبان می شود. برخی از این عوامل فردی به تفکیک توضیح داده  خواهد شد.

 

نوآور بودن فرد

نوآور بودن، اغلب یک ساختار شخصیتی شناخته شده تعریف می شود که در پیش بینی تمایلات مصرف کننده برای پذیرش طیف گسترده ای از نوآوری های فناورانه استفاده  می شود. در تفسیر آزاد در زمینه پذیرش فناوری، نوآور بودن به درجه ای از علاقه و تمایل در تلاش برای آزمایش یک فناوری یا مفهوم جدید یا محصول نوآورانه یا خدمات اشاره دارد. بنابراین، نوآوری یک صفت شخصیتی معرفی شده که با پذیرش فناوری در ارتباط است. افراد نوآور، برای دانش دست اول خود در جایگاه یک نوآوری از نگاه همسالان خود ارزشمند و محترم هستند و از لحاظ فنی شایسته تلقی می شوند، درباره پیچیدگی فناوری کمتر سردرگم می شوند و کمتر به زحمت می افتند که این خود نشان دهنده تاثیر مستقیم و مثبت بر سهولت استفاده از فناوری است. محققان مولفه های کلیدی مشتریان نوآور را شناسایی کرده اند که عبارت اند از به دنبال تازگی بودن، سطح تحریک بهینه، تنوع در جستجو و گرایش های اکتشافی با توجه به سرمایه گذاری های تبلیغاتی فراوان صنعت ارتباطات و حضور قوی رسانه ارتباطات با تلفن همراه، افراد با سطح بسیاری از نوآور بودن معمولا به دریافت مقدار زیادی از اطلاعات درباره ارتباطات با تلفن همراه علاقمند هستند. این به نوبه خود موجب تلاش برای بدست آوردن دانش فراوان درباره تمام مسائل مربوط به ارتباطات با تلفن همراه توسط این افراد می شود.

 

تبلیغات تلفن همراه

تبلیغات تلفن همراه – کالج مدیریت

 

سطح دانش

یکی از جنبه های اصلی موثر بر رفتار مصرف کننده، سطح دانش فرد درباره یک کالا یا خدمات است. در واقع، مرکز روانی تعیین رفتار مصرف کننده، دانش فرد است.  دانش موجود بر فرایندهای شناختی مربوط به تصمیم گیری مصرف کننده تاثیر می گذارد؛ زیرا دانش موجود مصرف کننده تعیین کننده توانایی او در درک ویژگی ها و استفاده از نوآوری از جمله تبلیغات تلفن همراه است. اگر مصرف کننده دارای مقداری دانش معین و قطعی درباره نوآوری های مورد نظر یا درباره محصولات مشابه آن باشد، نوآوری دارای پیچیدگی کمتری تصور می شود. در این زمینه دانش مربوط به کاهش پیچیدگی ادراک شده بازاریابی تلفن همراه، دانش مربوط به ارتباطات با تلفن همراه است. آشنایی بیشتر یک مصرف کننده با ارتباطات تلفن همراه به طور کلی باعث کاهش مشکلات و دشواری در استفاده از خدمات بازاریابی تلفن همراه خواهد شد. دانش خوب درباره صنعت مخابرات، مصرف کنندگانی با درک بیشتر از تبلیغات تلفن همراه  فراهم می کند. بنابراین مصرف کنندگان با دانش بیشتر درباره صنعت مخاربران معمولا به دانستن بیشتر در زمینه تبلیغات تلفن همراه مایل هستند و این خود نشان دهنده نگرش مثبت تر مصرف کنندگان درباره تبلیغات همراه اول  است.

 

نفوذپذیری اجتماعی -تبلیغات تلفن همراه

نفوذپذیری اجتماعی، به نفوذی اشاره می کند که محیط اجتماعی شخص بر نگرش او به یک شی دارد. مطالعات نشان داده که نگرش مصرف کننده به تبلیغات  از روابط اجتماعی مصرف کنندگان با دوستان، خانواده و کارکنان تاثیرپذیر است. همچنین تجارت مثبت و منفی تبلیغات تلفن همراه احساس شده از یک مصر ف کننده به دیگری، در روابط اجتماعی منتقل می شود. بنابراین، محیط اجتماعی کاربر می تواند بر نگرش مصرف کنندگان به تبلیغات  تاثیر بگذارد. در واقع نفوذپذیری اجتماعی، درجه ای است که یک کاربر درک می کند و متوجه می شود که دیگران معتقدند که او باید از نوآوری استفاده کند.

 

نگرش کلی به تبلیغات

شواهد روشنی وجود دارد که احساسات و هیجاناتی که با تبلیغات تحریک می شود، به محصولات و برندها انتقال می یابد و اغلب مطالعات نشان داده که نگرش به تبلیغات یک میانجی و پیش بینی کننده قوی از اثربخشی تبلیغات است. نگرش مصرف کنندگان به بازاریابی تلفن همراه، کمتر پایدار است و به آسانی تغییر می کند؛ بنابراین نگرش درباره بازاریابی تلفن همراه و تبلیغات تلفن همراه به  شدت به نگرش کلی فرد به تبلیغات وابسته است.

نوشته های مشابه

اعتماد به تبلیغات اینترنتی

اعتماد به تبلیغات اینترنتی ، اعتماد، از جمله مولفه های حیاتی تجارت الکترونیکی تلقی می شود. اعتماد، فضای اجتماعی ای…

ویژگی های یک سایت حرفه ای

یک طرح و نقشه راه منطقی برای طراحی و پیاده سازی وب سایت -ویژگی های یک سایت ویژگی های یک…