اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط
آخرین زمان ویرایش:

ماموریت سازمان

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مفهوم ماموریت سازمانی                                 

ماموریت یک سازمان فلسفه وجودی و چرایی فعالیت آن است. هرسازمانی در پاسخ به یک سری نیاز ایجاد می شود و هدف آن رفع آن نیاز می باشد بنابراین قبل از هر اقدام باید مشخص شود چه نیازهایی منجر به تشکیل سازمان گردیده است! دراکر می گوید طرح این پرسش«فعالیت ما چیست؟» مترادف با پرسش «ماموریت ما چیست؟» است. به عبارتی بیانیه ماموریت سازمان جمله یا عبارتی است که بوسیله آن مقصود یک سازمان از مقصود سازمان مشابه متمایز می شود و آن بیان کننده علت وجودی یک سازمان است

نکته : یک بیانیه ماموریت خوب به جای توجه به محصولات و خدمات خاص، به ارزشی که برای مشتری ایجاد می کند توجه دارد و به نیازی که برطرف می کند.

نکته: هیچگاه نمی توان به مقصود بنیادی(هدف غایی) دست یافت. نقش مقصود بنیادی راهنمایی و الهام بخشی است.یک روش تعیین هدف بنیادی، پرسیدن چراهای متوالی از هدف/محصول است.

 ویژگی های یک ماموریت

از دیدگاه ورن مک چیننز ماموریت سازمان باید دارای ویژگی های زیر باشد :

۱) سازمان را بدان گونه که هست و آنچه در نظر دارد بشود ، معرفی نماید .

۲) به اندازه ای محدود باشد که برخی از فعالیت های مخاطره آمیز را حذف نماید و بدان اندازه گسترده و وسیع باشد که نوید رشد خلاق و نوآوری را بدهد .

۳) سازمان را از سایر سازمان ها متمایز نماید .

۴)به عنوان چارچوبی عمل کند که بتوان بدان وسیله فعالیت های کنونی و آینده را ارزیابی کرد.

بیانیه ماموریت چیست؟

بیانیه ماموریت (Mission Statement)،کیستی و چرایی یک شرکت را مشخص می‌کند. از طرف دیگر، چشم‌انداز یک شرکت مشخص می‌کند که در نتیجه خدمات این شرکت، بازار هدف به کجا می‌رسد و چه تاثیری از برند خواهد داشت. بیانیه ماموریت،نقشه راه چشم‌انداز شرکت است. در واقع چگونگی رسیدن به بیانیه چشم انداز سازمان توسط بیانیه ماموریت سازمان لحاظ می شود.

این مقاله را مطالعه کنید: بازاریابی

 

ماموریت سازمان

ماموریت سازمان – کالج مدیریت

بیانیه چشم‌انداز چیست؟

بیانیه چشم انداز (Vision Statement) مشخص می‌کند که برند با اجرای بیانیه ماموریت خود به کجا خواهد رسید. چشم‌انداز جایگاه آرمانی یک کسب و کار را نشان می‌دهد. در ادامه تعدادی بیانیه چشم انداز از برندهای مطرح دنیا آورده شده است.

 مثال‌هایی از  بیانیه چشم انداز

لینکدین (LinkedIn) : خلق فرصت اقتصادی برای تمام اعضای متعلق به نیروی کار جهانی

فیس بوک (Facebook) : برقراری ارتباط با دوستان و دنیای اطراف خود در فیس بوک

انجمن آلزایمر (Alzheimer’s Association) : جهانی بدون بیماری آلزایمر

مایکروسافت (Microsoft) (در زمان تاسیس): رایانه ای روی هر میز و در هر خانه

وزارت بهداشت استرالیا (Australia Department of Health) : بهداشت و سلامتی بهتر برای همه استرالیایی ها، اکنون و برای نسل های آینده.

بیانیه ماموریت و چشم‌انداز چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

یک بیانیه ماموریت به نوعی یک چشم انداز عمل گرا است و هدف سازمان را به مخاطبان خود اعلام می‌کند. ماموریت اغلب شامل توضیحات کلی در مورد سازمان، عملکرد و اهداف آن است.

با رشد، یک شرکت ممکن است به اهداف اولیه برسد و به نوبه خود تغییر کند. بنابراین، بیانیه‌های ماموریت و چشم انداز در صورت نیاز باید مورد بازنگری قرار بگیرند تا با تحقق اهداف قبلی، بازتاب فرهنگ جدید کسب و کار باشند.

هر دو بیانیه ماموریت و چشم انداز اغلب برای تعریف دلیل وجودی سازمان برای مخاطبان داخلی و خارجی – مانند کارمندان، شرکا، اعضای هیئت مدیره، مصرف کنندگان و سهامداران، در یک “بیانیه ماموریت و چشم انداز جامع ” ترکیب می‌شوند.

چگونگی عملکرد بیانیه‌های ماموریت و چشم انداز

به طور معمول، مدیران ارشد کلیه بیانیه‌های ماموریت و چشم انداز شرکت را تدوین می‌کنند. سایر مدیران در سطوح مختلف ممکن است اظهاراتی را برای بخش های خاص یا واحد خود تعیین کنند. فرایند توسعه، مدیران را ملزم می‌کند که:

  • از طریق مصاحبه با کارمندان، تأمین کنندگان و مشتریان، فرهنگ، ارزش‌ها، استراتژی و دیدگاه آینده را به روشنی مشخص کنند.
  • تعهدی را که شرکت نسبت به ذینفعان اصلی خود شامل مشتریان، کارمندان، سهامداران و سایرین دارد، را نشان ‌دهند.
  • اطمینان حاصل کنند که اهداف قابل اندازه‌گیری هستند، رویکرد عملی است و چشم انداز قابل دستیابی است.
  • پیام را شفاف، دقیق و به زبانی ساده انتقال دهند.

مزایای بیانیه ماموریت و چشم انداز برای سازمان‌ها

مزایای داخل سازمانی

  • هدایت مدیریت در مورد موضوعات استراتژیک، به ویژه در زمان تغییرات اساسی
  • کمک به منظور تعریف بهتراستانداردهای عملکردی
  • تشوبق کارمندان به تولید بیشتر با ایجاد تمرکز و اهداف مشترک
  • کمک به ایجاد چارچوبی برای تعریف بهتر رفتار اخلاقی در سازمان با تکیه بر بیانیه ماموریت و چشم انداز

مزایای خارج سازمانی

  • استفاده از بیانیه ماموریت و چشم انداز به منظور دستیابی پشتیبانی بازارهدف، سهامداران و …
  • برقراری ارتباطات بهتر با مشتریان، تأمین کنندگان و شرکای کاری
  • ایفای نقش به عنوان یک ابزار برای برقراری ارتباط عمومی

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

سرقت ادبی چیست؟

سرقت ادبی سرقت ادبی چیست؟ می توان اینگونه بیان کردن که plagiarism سرقت یا تخریب (ایده ها یا سخنان فردی دیگر)…

قیف بازاریابی چیست؟

قیف بازاریابی (Marketing Funnel) چیست؟ ایده استفاده از کلمه قیف بازاریابی به این دلیل است که تعداد مشتریان بالقوه شما…