اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازارپردازی

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مرچندایزینگ یا بازارپردازی چیست؟

مرچندآیزینگ یا بازارپردازی ایده ای است که از خلاقیت تغذیه می کند و تمام عوامل به شیوه ای هم افزا و یکپارچه هستند. مرچندایزینگ شامل طیفی از فعالیت‌های بازاریابی می‌شود که در محل فروش انجام می‌شود و هدف آن فروش هرچه بیشتر یک محصول است. مرچندایزینگ (Merchandising) با برنامه‌ریزی چیدمان اجناس یک فروشگاه و خرده‌فروشی کالا را برای فروش به مشتریان احتمالی آماده خواهد نمود. مرچندآیزینگ طراحی چیدمان فروشگاه، بازاریابی کالای مناسب، در زمان مناسب، مکان مناسب، تعداد مناسب و برچسب قیمت مناسب هست.

بازارپردازی کالا

بازارپردازی کالا، به تمام فعالیت های تبلیغاتی برای فروش یک کالا گفته می شود، اما اغلب این روش را به اشتباه بازارپردازی خدمات (فعالیت های تبلیغاتی برای فروش خدمات) نیز می گویند. در هر صورت این نوع بازارپردازی می تواند فروش هر دو نوع محصولات فروشگاهی یا آنلاین را پوشش دهد، به طوری که فعالیت های تبلیغاتی در فروشگاه آنلاین به صورت طراحی وب سایت و جستجو در سایت … و در فضای فروشگاه از طریق انتخاب قفسه ها، بنرهای تبلیغی و … می باشد.

بازارپردازی خرده فروشی

بازارپردازی خرده فروشی به همه فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی گفته می شود که در یک فروشگاه خرده فروشی فیزیکی، به نوعی به فروش محصول به مشتری کمک می کند. این نوع بازارپردازی محدود به مکان های فیزیکی است، با این حال می توان از آن برای همه نوع فروشگاه، مرکز خرید و … استفاده کرد. در هر صورت با افزایش بازارپردازی دیجیتال، امروزه اصطلاح بازارپردازی خرده فروشی برای بخش دیجیتال نیز به کار می رود.

بازارپردازی بصری

در صنعت خرده فروشی، بازارپردازی بصری به تمام تکنیک های عرضه کالا گفته می شود که برای نشان دادن ظاهر و مزایای محصولات و خدمات فروش به کار می رود. این نوع بازارپردازی شامل فاصله بین کالاها، نورپردازی و طراحی است و برای هر دو نوع بازارپردازی آنلاین و فروشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی بازارپردازی بصری به چیدمان کالاها، انتخاب رنگ، نمایش سه بعدی، تناسب کالا و بنر تبلیغاتی ارتباط دارد. این بازارپردازی در حوزه دیجیتال شامل طراحی وب، گیف ها، ویدئوها و شامل هر طراحی بصری است که برای برجسته کردن ویژگی ها و مزایای یک محصول یا خدمات استفاده می شود.

بهره وری از گوشی های همراه هوشمند

حدود ۴۰ درصد از مشتری ها با خرید آنلاین میانه خوبی ندارند و این تعداد زمانی که صحبت از خرید با موبایل به میان می آید دو برابر یعنی ۸۰ درصد می شوند.

اما همان طور که می دانید در عصر کنونی، یکی از الزام های موفقیت، آشتی با تکنولوژی است حتی اگر کسب و کارتان ماهیت آنلاین هم نداشته باشد باید برای آن یک فضای آنلاین مناسب طراحی کنید.

در نظر گرفتن یک برنامه موبایلی جامع نیز ضمن معرفی بهتر کسب و کارتان می تواند سطح فروش شما را به مقدار زیادی افزایش دهد خرید از فروشگاه شما در سطح آنلاین باید با هر صفحه نمایشی آسان بوده و کار با آن برای مشتریان از هر نظر راحت باشد.

بازارپردازی

بازارپردازی -کالج مدیریت

هر چه شفاف تر و بهتر

باید به شدت از گیج کردن مشتری های خود پرهیز کنید زیرا زمانی که این اتفاق می افتد، به تدریج مشتری ها پراکنده می شوند خوشبختانه روش هایی وجود دارد که می تواند یاری رسان واقع شود.

تکنیک های بازارپردازی

شما وقتی می توانید درک عمیق تری از انواع بازارپردازی پیدا کنید که تعدادی از تکنیک های بازارپردازی را با هم مقایسه کنید. به عنوان مثال در تکنیک بازارپردازی متقاطع، کالاهایی که به نوعی به هم مرتبط هستند (مانند نان و کره بادام زمینی) در کنار هم گذاشته می شوند تا مشتری را به خرید بیشتر ترغیب کند. در ادامه تعدادی از این تکنیک ها را به شما معرفی می کنیم.

 

اولین برداشت

اولین برداشت همیشه نقش مهمی در بازارپردازی فروشگاه های فیزیکی و آنلاین ایفا می کند. خرده فروش ها سعی می کنند با کنترل متغیرها، تاثیر مثبتی روی مشتری بگذارند تا او در فروشگاه بماند و به دنبال کالای مورد نظرش بگردد؛ فروشگاه های فیزیکی معمولاً از طریق تبلیغات در تلویزیون، اینستاگرام و … اولین برداشت را در مخاطب به وجود می آورند. در حوزه دیجیتال نیز متغیرهای زیادی باید مورد توجه قرار بگیرد تا اولین برداشت، اثر خود را بگذارد. از میان این متغیرها می توان به سرعت سایت اشاره کرد زیرا اگر سرعت بارگذاری سایت بیش از ۳ ثانیه طول بکشد، در ۵۳ درصد موارد باعث می شود افراد قید آن سایت را بزنند. جستجو در سایت اغلب یکی از اولین روش هایی است که مشتری بالقوه با یک سایت وارد تعامل می شود و بنابراین اولین برداشت در اینجا می تواند منجر به بهبود تجربه مشتری و حتی افزایش درآمد شود. به هر حال خرده فروش های آنلاین برای موفقیت باید سهولت جستجو در سایت و سرعت بارگذاری آن را جدی بگیرند.

 

نورپردازی

تنظیم نور نقش مهمی در همه نوع بازارپردازی دارد. همانطور که در یک نمایش تئاتر از نورپردازی برای نشان دادن حالت ها، بازیگران و صحنه استفاده می شود. بازارپردازی مدرن نیز از نورپردازی برای نمایش محصولات، برجسته کردن تبلیغات خاص و حتی گذاشتن تاثیر روی حس و حال مشتری بالقوه استفاده می کند. علاوه بر این به کارگیری رنگ نقش مهمی در تصمیم گیری های خرید دارد و نورپردازی می تواند به بزرگ نمایی رنگ های خاص کمک کرده و حتی مشتریان را به یک سمت خاص هدایت کند.

 

ترافیک

ترافیک نیز از مقوله های مهم در حوزه بازارپردازی است که به ترافیک (حجم بالای) مشتریان در فروشگاه های فیزیکی و ترافیک دیجیتالی مشتریان بالقوه که صفحات محصولات خاص را بازدید می کنند، گفته می شود. ترافیک فیزیکی می تواند تحت تاثیر نمایش کالا، قفسه بندی و … باشد و ترافیک دیجیتالی نیز تحت تاثیر بهینه سازی موتورهای جستجو، رسانه های اجتماعی و سایر برنامه های بازاریابی دیجیتالی قرار می گیرد. در هر صورت ترافیک را می توان به عنوان بخشی از بازارپردازی در نظر گرفت به عنوان مثال شما حتماً دیده اید که بسیاری از خرده فروش ها، بطری یا پاکت های شیر را در انتهای فروشگاه قرار می دهند زیرا که می دانند تعداد زیادی از مشتریان برای خرید شیر به فروشگاه می آیند و در مسیر رفتن به سمت قفسه شیر یا هنگام برگشت، به سایر کالاها نیز نگاه کرده و ممکن است تصمیم به خرید بگیرند. امروزه رهبران بازاریابی دیجیتال نیز تاکید ویژه ای روی ترافیک سایت کرده اند، به عبارتی بهینه سازی وبسایت باعث می شود مشتری بتواند سفر خوبی در فروشگاه آنلاین داشته باشد و در صورت رضایت، دوباره به فروشگاه سر زده و آن را به دیگران نیز پیشنهاد دهد و به این ترتیب ترافیک سایت بالا می رود.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

شبکه اجتماعی

شبکه اجتماعی چیست؟ شبکه اجتماعی آندره کاپلن و مایکل هانلین رسانه‌های اجتماعی را این گونه تعریف می‌کنند: "گروهی از برنامه‌های…

امضای دیجیتال

امضای دیجیتال چیست؟ امضای دیجیتال مفهوم امضای کاغذی سنتی را در بر دارد و آن را به یک اثر انگشت…