اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در کارشناسی ارشد / توسط
آخرین زمان ویرایش:

MBA

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

MBA چیست؟

مدیریت ارشد کسب و کار ((MBA) مخفف عبارت Master of Business Administration) درجهٔ کارشناسی ارشد در رشته مدیریت و اعلی درجه علمی (مدرک) حرفه‌ای در رشته تجارت است. از اوایل قرن بیستم سازمان‌های سنجش بین‌المللی برای ارزیابی ارزش این دوره‌ها وجود دارد. این دوره برای اولین بار در اواخر قرن نوزدهم در آمریکا طرح‌ریزی شد که حاصل صنعتی شدن این کشور و رویکرد علمی به مدیریت بود.

دوره دوساله تمام وقت MBA چیست؟

 در این شکل از اجرای دوره‌ها، سرفصل‌های رشته MBA به عنوان رشته کارشناسی ارشد،‌ طی مدت دو سال به دانشجویان آموخته شده و در پایان مدرک کارشناسی ارشد به آن‌ها اعطا می‌شود. در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر،‌ برای ورود به رشته MBA در مقطع کارشناسی ارشد، مصاحبه‌های مختلف در نظر گرفته شده و عمدتاً سابقه کار (ترجیحاً مدیریتی) نیز به عنوان یک مزیت در نظر گرفته می‌شود. حجم محتوای چنین دوره‌ای معمولاً در حدود ۶۰۰ ساعت درسی در نظر گرفته می‌شود.

آیا مدرک MBA می‌تواند درآمد من را افزایش دهد؟

موسساتی که به آموزش MBA می‌پردازند، به مجموعه‌ی متنوعی از آمارها و گزارش‌ها استناد می‌کنند تا شما را متقاعد کنند که دوره MBA و مدرک MBA می‌تواند ماشین پولسازی شما باشد. گزارش‌هایی وجود دارند که متوسط درآمد فارغ التحصیلان رشته مدیریت MBA را در مقایسه با سایر رشته‌ها می‌سنجند و معمولاً درآمد آنها را بالاتر از متوسط بسیاری از رشته‌های دیگر ارزیابی می‌کنند.

اما بهتر است فریبِ متوسط‌ها را نخورید. کسی که نیمی از بدنش در دمای ۱۰۰- درجه و نیمی دیگر از بدنش در دمای ۱۴۰ درجه قرار دارد، هنوز متوسط دمای بدنش ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. اما احتمالاً مرده است. متوسط‌ها معمولاً صادق نیستند. تأثیر شرکت در دوره MBA بر کیفیت زندگی و کار و درآمد شما، کاملاً به عمق یادگیری شما و این‌که تا چه حد، آموخته‌های رشته ام بی ای را به‌کار بگیرید، بستگی دارد.

البته این مسئله صرفاً به رشته ی MBA محدود نیست و اثربخشی همه‌ی دوره های آموزش مدیریت کسب و کار، تا حد زیادی تابع ویژگی‌های مخاطب و تلاش و یادگیری اوست.

MBA  - کالج مدیریت

MBA – کالج مدیریت

دوره‌ MBA نیمه وقت چیست؟

 در این شکل از اجرای دوره، دانشجویان در روزهای پایانی هفته یا در عصر روزهای کاری، در کلاسهای خود شرکت می‌کنند. چنین دوره‌هایی سه سال یا بیشتر طول می‌کشند.

دوره MBA ماژولار

دوره ماژولار، شکل دیگری از دوره MBA است که در آن، ممکن است به تناوب، کلاسهای دو یا سه هفته‌ای تشکیل شده و قسمت‌های بعدی،‌ در فواصل زمانی دیگر اجرا شود. این نوع دوره MBA‌ بیشتر به شکل سازمانی یا در شرایطی که اجرای پیوسته و منظم دوره با توجه به محدودیت سازمان یا دانشجو امکان‌پذیر نیست، به عنوان یک گزینه در نظر گرفته می‌شود.

هدف تحصیل در ام بی ای چیست؟

تحصیل در دوره MBA یک سرمایه گذاری شخصی بزرگ و یک تجربه هیجان انگیز به شمار می رود زیرا فرد، خود را در اجتماعی از مدیران، کارشناسان و کارآفرینانی می بیند که برای تحول نگرش و تغییر بینش کسب و کار خود ارزش قائل بوده و جویای ارتقاء مهارت و دانش کاربردی خود در زمینه مدیریت هستند. او و همراهان دیگر در طی این دوره به همکاری و همفکری با یگدیگر پرداخته و موردکاوی های مختلف را تجزیه و تحلیل می کنند، پیرامون موضوعات روز در دنیای تجارت به بحث و تبادل نظر پرداخته و پروژه های مشاوره را در کنار یکدیگر به سرانجام می رسانند؛ همچنین فرد با گذراندن این دوره، اصول و فنون رهبری را نیز آموخته و بدین ترتیب، مهمترین عوامل کلیدی موفقیت را کسب می نماید.

 

رویکرد آن چیست؟

MBA رویکردهای مختلف دانش مدیریت و قابلیت درک شایسته نکات ظریف در تجارت را در فرد می پروراند و بستری مناسب را برای اخذ تصمیمات مدیریتی سرنوشت ساز مهیا می نماید.
این دانش دربرگیرنده ابزار و مهارتهای لازم برای شناسایی فرصتهای جدید است.
پس از طی این مسیر تغییر و تحول، فرد خود را مملو از نگرشها و بینشهای تازه می بیند. MBA با دنیای واقعی تطابق دارد، یک مزیت رقابتی استراتژیک و مالی به شمار می رود.

گرایش‌های یازده‌گانه دانشگاه شریف شامل موارد زیر هستند:

۱- عمومی
۲- فناوری اطلاعات(IT)
۳- فناوری
۴- بازاریابی
۵- تجارت
۶- مدیریت منابع انسانی
۷- کارآفرینی
۸- مدیریت استراتژیک
۹- اقتصاد مدیریت
۱۰- مدیریت پروژه
۱۱- مدیریت اجرایی(EMBA)

زمینه های فعالیت فارغ‌التحصیلان MBA

فارغ‌التحصیلان این دوره با فراگیری دانش و فنون مدیریت ، قادر خواهند بود در زمینه های ذیل فعالیت نمایند:

  • اداره امور واحدهای ستادی سازمان‌های تولیدی و اجتماعی در جهت کمک به مدیران این سازمان‌ها برای اداره مؤثرتر سازمان‌های خود
  • اداره و راهبری مؤثر و کارآمد یک سازمان یا یک بخش تخصصی از آن ن
  • ایجاد تحول در یک بخش تخصصی سازمان با تجدید تشکیلات، رویه‌ها و شیوه های اداری آن بخش
  • کارآفرینی در یک سازمان برای شروع فعالیت‌های جدید یا ایجاد و اداره سازمان‌های جدید
  • طراحی تحول در کل یک سازمان و رهبری و هدایت تحولات کلی بعد از کسب تجربیات مدیریتی

نوشته های مشابه

تیم سازی چیست

تیم سازی تیم سازی چیست : هر سازمان یا کسب و کاری از نیروهای انسانی کم یا زیاد بر اساس مقیاس آن سازمان تشکیل می…

کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی چیست؟ کسب و کار اینترنتی چیست ؟ به مجموعه کارهایی که در فضای اینترنت انجام میشود کسب…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *