اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

تحول بازاریابی

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تحول بازاریابی ، بازاریابی یا marketing در طول زمان دچار تحولات زیادی شده است، به گونه ای که در دنیای تجارت امروز مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است و باید برای کسب رضایت مشتری تلاش کرد. در صورتی که قبلا اینگونه نبود، آنچه قبلا اهمیت داشت فقط فروش محصولات بود و مهم نبود محصولی را که به مشتری فروخته اید دارای کیفیت است یا مشتری از آن راضی می‌باشد، تنها چیزی که اهمیت داشت فروش و بدست آوردن پول بود.

برای موفقیت در یک کسب و کار، یک پارامتر مهم آشنایی با فرآیند بازاریابی است. به عنوان صاحب یک کسب و کار لازم است بدانیم بازاریابی چیست و تحول بازاریابی از ابتدا تا کنون چه بوده است. تصور کلی (بویژه در شرکتهای داخلی) از بازاریابی، صرفاً تماس تلفنی با مشتریان احتمالی و متقاعد کردن آنها در مورد محصوب ارائه شده است. طبیعتاً این کار فرآیند پر هزینه با بازدهی بسیار کمی میباشد.

تحول چیست؟

تحول در ارتباط با افراد به معنی شبیه دیگران شدن نیست بلکه به مفهوم مانند خود شدن ، رشدکردن، غنی شدن و متبلور ساختن توانائی ها بوسیله تجربه و تدبیر است.

در ارتباط با سازمانها که مجموعه افراد می باشند تحول باز هم به مفهوم تغییر از طریق کسب تجربه و تدبیر است.

فرایند تحول در سازمانها متأثر از تجربیات و اهداف جدید است.

تحول بازاریابی ، معمولاً سازمانها به رشد و توسعه خود از طریق افرادی ادامه می دهند که در سازمانهای دیگر تجربه کرده اند و به اندازه کافی جرأت دارند که از این تجربیات در جهت ایجاد تحول در سازمان استفاده کنند و یا افراد درون سازمان که جسارت و توانائی لازم جهت ایجاد تحول را دارا می باشند بهترین انتخاب درون سازمانی برای مدیریت تحول می باشند.

تحول بازاریابی چیست؟

طی دهه‌های گذشته، در یک روند پیوسته‌ی فزاینده، کنترل مشتری بر بخش‌های مختلف فرایند خرید بیشتر شده و به همان نسبت قدرت کنترل کسب و کارها بر این فرایند، کاهش یافته است.

به همه‌ی تغییرات مهم و بنیادی که باید در ماهیت بازاریابی و فعالیت‌های وابسته به آن به وجود بیاید تا در این دوران جدید، اثرگذار و ارزش آفرین باقی بماند، تحول بازاریابی گفته می‌شود.

سیر تحولات بازاریابی

بازاریابی تولید گرا

بازاریابی تولید گرا به این معنی است که شما هزینه های خود را در تولید انبوه کاهش می‌دهید. به صورت کلی یعنی اعتقاد به تولید انبوه ناشی از صرفه جویی نسبت به مقیاس است، به گونه ای که با بالا بردن حجم تولید محصول، هزینه متوسط هر واحد محصول خود را کاهش می‌دهید و می توانید از این طریق هزینه ها را کاهش و سرمایه خود را به سود حداکثر برسانید. با این روش طراحی و کیفیت را پایین و خود به خود احتمال جذب مشتری را کاهش می دهید.

بازاریابی محصول گرا

در بازاریابی محصول گرا، محصول به گونه ای تعریف می شود که باید دارای کیفیت و کاربرد بالایی باشد. تولید یک محصول با کیفیت عالی موجب می‌شود مشتری ها به واسطه ی ویژگی محصولات اقدام به خرید کنند، ولی باید بدانید صرف اینکه محصولات عالی داشته باشید منجر به فروش بیشتر محصولات خود نمی‌شوید. در صورتی می‌توانید محصولات با کیفیت خود را به فروش برسانید که به نیاز های مشتریانتان پاسخ دهید.

بازاریابی فروش گرا

بازاریابی فروش گرا ساده ترین نوع بازاریابی می‌باشد. در این نوع بازاریابی محصول را تولید و سپس آن را در بازار بفروش می‌رسانید. بهتر است بدانید، فروش محصول به راحتی که فکر می‌کنید نیست، باید استراتژی بازاریابی داشته باشید و به تحقیق بازار بپردازید تا در این راه موفق شوید، پس به صرف اینکه یک محصول تولید کردید، این اقدام امکان پذیر نمی‌باشد که بتوانید آن را بلافاصله به فروش برسانید.

بازاریابی مشتری گرا

در این نوع بازاریابی، مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه ای که مشتری باید اولویت اول شما باشد. تمام فعالیت هایی که انجام می دهید باید برای این باشد که نیاز ها و خواسته های مشتری را شناسی کنید و مطابق با آن‌ها به نیازهایشان پاسخ دهید. به طور پیوسته باید در حال تحقیق و جویای مشتری ها باشید تا متوجه شوید مطابق با خواسته‌ی آن ها هست یا نیست؟ که در آخر آن را به گونه ای بهبود دهید تا رضایت مشتری را کسب کنید.

تحول بازاریابی

تحول بازاریابی – کالج مدیریت

انواع تحولات بازاریابی

عصر تولید: اولین تحول در بازاریابی

تحول بازاریابی ، در نیمه اول قرن ۲۰ میلادی، همزمان با افزایش مصرف گرایی، در اکثر بازارها همواره تقاضا بیشتر از عرضه بود. در چنین بازاری رقابت پایین، و مشتریان حاضر به خریدن هر محصولی بودند. بنابراین تنها وجه بازاریابی که حائز اهمیت بود، تولید محصول (product) مناسب بود. خودروسازی فورد با تولید یک مدل خودرو تنها با یک رنگ نیمی از بازار ایالات متحده را در دست گرفته بود.

علیرقم گذر از این دوره، میتوان با تولید انحصاری یک محصول (در یک اقتصاد بسته) شرایط را شبیه سازی کرد. در این حالت استراتژی قیمت گذاری، ترویج و … به کنار رفته و میتوان یکه تاز بازار بود.

عصر فروش : تحول بازاریابی پس از جنگ جهانی

با پایان جنگ جهانی دوم، و کاهش تقاضای تسلیحات نظامی، کمپانی ها رو به تولید محصولات عمومی آوردند. افزایش عرضه، و تزلزل بازار پس از جنگ، رقابت را برای شرکت ها شدیدتر شد. یکی از اولین پاسخها در چنین بازاری، تقویت واحد فروش (قدرت چانه زنی فروشنده) بود.

در بازار کنونی، نقش این المان در یک کسب و کار غیر قابل انکار و کاملا حیاتی است. اما اگر تنها استراتژی بازاریابی یک شرکت، تمرکز بر قدرت چانه زنی فروشنده باشد، سهم بسیار کمی از بازار نسیب آن شرکت خواهد شد.

عصر بازاریابی: تحول بازاریابی به سمت مشتری

با رکود بازار در اواخر قرن ۲۰، تمرکز شرکتها، سمت طراحی و تولید محصول مشتری محور رفت. محصولاتی بیشتر مورد توجه بودند که نیاز و رضایت مشتریان را بهتر جلب میکردند. اساساً مشتری مداری، خلاقیت و نوآوری در بازاریابی در این دوره شدت گرفت.

عصر جدید: تکنولوژی و بازاریابی

ظهور اینترنت بار دیگر و شاید بیش از هر اتفاقی دنیای بازاریابی را متحول کرد. شرکتهای کوچک و حتی افراد در این فضا میتوانند محصولات خود را ترویج بدهند و به تمام دنیا عرضه کنند. تمام پارامترهای بازاریابی، دسترسی به مخاطبین، محل (place) ارائه محصول، تحلیل رقبا و …. در این فضا میباشد.
نقش این تکنولوژی به حدی است که زیر شاخه بازاریابی دیجیتال به تنهایی برای موفقیت یک کسب و کار کفایت خواهد کرد. همچنین این فضا برای جایگاه و برندسازی شرکت ها بسیار موثر است.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

بازاریابی سرعتی

بازاریابی سرعتی ، بسیاری از شرکت ها از طریق سرعت عمل در صدد کسب یک مزیت رقابتی اند. آن ها…