اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی ، وقتی صحبت از بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی می شود، نمی توان فهرستی از بایدها و نبایدها تهیه کرد، اما واقعاً باید مراقب رفتار در این محیط بود تا تلاش ها در این جامعه به موفقیت تبدیل شود. بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی با تعامل آغاز می شود. تعامل، خود رابطه ایجاد می کند و رابطه فرصتی می سازد تا اطلاعات محصول یا خدمات خود را به اشتراک بگذارید. رفتار خوب در این جامعه کلیدی ترین عنصر موفقیت در شبکه های اجتماعی است. نکته ای که اکثر شرکت ها و سازمان ها از قلم می اندازند، تعامل است. اغلب شرکت ها و سازمان ها گمان می کنند با عضو شدن در یک سایت شبکه اجتماعی، می توانند به سرعت به موفقیت مالی چشمگیری دست پیدا کنند که این موضوع غلط است.

تعامل با مشتری باعث ایجاد رابطه می شود و از همین رابطه می توان استفاده کرد. اما نباید این تصور را داشت که از این رابطه یک شبهه ایجاد خواهد شد و نیاز به گذشت زمان، تلاش مداوم و ایجاد علاقه برای مشتری دارد. ایجاد مطلب خلاقانه ای که بتواند کاربر را درگیر کند و نظر او را نسبت به دنبال کردن دیگر فعالیت های این شرکت (بدون پرداخت هزینه) مساعد کند، اصلی ترین کلید ایجاد رابطه با مشتری است. اگر شرکتی نمی تواند این کار را انجام دهد، بهتر است به یک مشاور مراجعه کند، در غیر این صورت، شهرت منفی حاصل از عدم فعالیت در شبکه اجتماعی، از شهرت مثبت آن ضرر بیشتری دارد و بهتر است شرکت اصلاً وارد این شبکه ها نشود.

اشتراک محتوا و ایجاد علاقه برای کاربر در هر شرکت و سازمانی هم که باشد، حتی اگر بهترین خدمات و کالاها را تولید کند، در نهایت منجر به شکست بازاریابی خواهد شد و تمام اعتبار آن شرکت در قلمرو شبکه مجازی از بین خواهد رفت. این اعتبار را می توان با مراقبت از  رفتار خود حفظ کرد.

در شبکه های اجتماعی مساله فقط خود آدم نیست. باید دیگران را شناخت و فقط تلاش نکرد تا محصول را فروخت. هیچ کاری با این روش به موفقیت نخواهد رسید. همچنین نباید شبکه اجتماعی را شلوغ کرد. اسپم کردن مطالب بدترین کار ممکن است؛ چرا که افراد دوست ندارند وقتی به صفحه خودشان سر می زنند، آبشاری از مطالب یک شخص خاص را مرور کنند. اسپم کردن در شبکه اجتماعی همانند اسپم ایمیل ها است و هیچ تفاوتی نمی کند. اگر کسی در شبکه اجتماعی به شما متصل شد، بدون اجازه او هیچ چیز برایش نفرستید. «بازاریابی با اجازه»، کلید اصلی در ارسال پیغام است.

اصل شبکه اجتماعی، اجتماعی بودن است و انسان باید از همگان یاد بگیرد. اگر شرکتی بخواهد مشتریان به صفحه اش مراجعه کنند، باید خود نیز به صفحه مشتریان سر بزند و مطالب آن ها را پیگیری کند. از این رو نمی توان انتظار داشت که به شبکه اجتماعی وارد شد و صفی از مشتریان را دید که درخواست دارند در صفحه شما عضو شوند. شبکه اجتماعی به معنی تنهایی حرکت کردن نیست و باید در صفحه های دیگران نیز عضو شد.

همچنین در شبکه های اجتماعی، باید در نظر گرفت که بخش های اصلی استراتژی بازاریابی چیست. از این رو باید شبکه اجتماعی مناسبی را انتخاب کرد که بتوان اطمینان حاصل کرد که این شبکه اجتماعی بیشترین میزان مخاطبان هدف را در خود دارد. شبکه اجتماعی از نظر هزینه بسیار پایین و بعضا بدون هزینه است و تنها هزینه زیادی که بابت آن پرداخت می شود، زمان است. در صورتی که توانایی بازاریابی در شبکه های اجتماعی توسط خود شرکت مقدور نیست، بهتر است شرکتی را انتخاب کند که می داند چه کار دارد می کند.

مزایای بازاریابی با شبکه های اجتماعی – بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

  • تقریبا می توان همه اقشار جامعه را در این شبکه ها پیدا کرد. محبوبیت شما در این شبکه ها بر رنکینگ وب سایت شما در موتورهای جستجو تاثیر گذار است.
  • می توانید به پرسش های کاربران پاسخ دهید و با آن ها ارتباط نزدیک برقرار کنید.
  • با انتشار یک تصویر، ویدیو یا مطلب جذاب می توانید هزاران هوادار برای خود دست و پا کنید.
  • فعالیت در این شبکه ها باعث می شود افراد زیادی لینک کالاها شما را در پروفایل خود ببینند.

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی – کالج مدیریت

معایب بازاریابی با شبکه های اجتماعی

  • تعداد زیادی شبکه اجتماعی وجود دارد که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارد.
  • برای بازاریابی موثر در این شبکه ها، باید حداقل یک ساعت در روز را به این کار اختصاص دهید. کاربران در این شبکه ها عقاید متفاوتی دارند و هر مطلبی را به اشتراک نمی گذارند. اکثر مطالبی که در این شبکه به اشتراک می گذارید، مطالعه نمی شود.
  • برای فعالیت های تخصصی، مخاطبان شما بندرت به پروفایل خود در این شبکه ها سر می زنند.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر تصمیمات خرید – بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

در شبکه های اجتماعی، کاربران عقاید خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند و پیشنهاد می دهند. این مطلب نشان می دهد که مصرف کنندگان به جستجوی عقایدی پیرامون کالا و یا خدمتی که قصد خرید آن را دارند، می پردازند. در واقع ۷۸ درصد مصرف کنندگان جهانی معتقدند که پیشنهادات افراد برای خرید کالاها و خدمات از هر رسانه ای بهتر است. محققان نیز بر این عقیده اند که عقاید افراد بسیار بی طرفانه تر از پیام های بازاریابی شرکت ها می باشد. مصرف کنندگان از شبکه های اجتماعی برای جستجوی این عقاید استفاده می کنند. اعضای شبکه های اجتماعی دو نقش را ایفا می کنند: آن ها به طور همزمان محتوای پیام ها را فراهم می کنند و یا از آن ها استفاده می کنند. بازاریابان باید به این نکته توجه کنند که پیام هایی که برای کاربران فرستاده می شود، نباید جنبه تحمیلی داشته باشد؛ بلکه این پیام ها باید از طریق افراد و یا شبکه های مورد اعتماد کاربران فرستاده شوند تا تأثیرگذار باشند.

مقایسه تجارت در شبکه های اجتماعی (خرده فروش های برخط) با تجارت الکترونیک

کارشناسان و فعالان حوزه تجارت الکترونیک معتقدند که میزان بحث و گفت وگو درباره این آگهی های تبلیغاتی، متوسط قیمت فروش آن ها و تعداد دفعات به اشتراک گذاری آن ها عوامل موثری در افزایش میزان ارجاعات از شبکه های اجتماعی به وب سایت های تجارت الکترونیک و خرده فروشی های برخط بوده اند. این گزارش نشان می دهد که ۵۰۰ خرده فروشی برخط برتر جهان در سال ۲۰۱۳ درآمدی برابر با ۲/۶۹ میلیارد دلار از طریق ارجاعات از شبکه های اجتماعی به دست آورده اند که این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۲، رشدی بیش از ۶۰ درصد را تجربه کرده است. این در حالی است که بازار جهانی تجارت الکترونیک در همین دوره زمانی تنها رشد ۱۷ درصدی را برای خودش به ثبت رسانده است. تجارت الکترونیک از طریق شبکه های اجتماعی از نظر درآمد هم آمار بسیار بالاتری در مقایسه با کل بازار جهانی تجارت الکترونیک دارد. حالا این روند رشد، گویا همچنان ادامه دارد و کارشناسان پیش بینی کرده اند که میزان خریدهای الکترونیکی از طریق شبکه های اجتماعی در سال های آینده هم افزایش پیدا می کند، تا جایی که انتظار می رود شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر دکمه ای به نام “خرید” را هم در ساختار خود بگنجانند تا به این ترتیب کاربران این شبکه ها بتوانند به طور مستقیم از این طریق وارد وب سایت تجارت الکترونیک مربوطه شده و خریدشان را انجام دهند. فیس بوک این کار را از ماه جولای سال ۲۰۱۴ به صورت آزمایشی و محدود انجام داد. توییتر نیز از اوخر ماه سپتامبر ۲۰۱۴ این کار را انجام داد.

نوشته های مشابه

تعریف شبکه اجتماعی

تعریف شبکه اجتماعی ، در تئوری شبکه اجتماعی سنتی، یک شبکه اجتماعی به این صورت تعریف می شود که یک…

کارکردهای شبکه های اجتماعی

کارکردهای شبکه های اجتماعی ، برخی از کارکردهای شبکه های اجتماعی عبارتند از: تقویت بازاریابی دهان به دهان تحقیقات بازاریابی…