اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

سیستم بازاریابی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

سیستم بازاریابی ، بازاریابی بیش از آنکه یک حوزه مطالعاتی یا رشته دانشگاهی باشد، یک فلسفه کسب‌وکار است. فلسفه‌ای که در آن صاحبان کسب‌وکار سودآوری خود را تنها در ارائه ارزش به مشتری و تأمین انتظارات او می‌دانند. فلسفه بازاریابی در محیط کسب‌وکار رقابتی، اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند. در همین راستاست که یکی از بخش‌های سه گانه مهم در نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)، بخش بازاریابی (Marketing) در نظر گرفته شده است. مسئولیت اصلی رشد سودآوری در هر سازمانی با بخش بازاریابی است که این هدف از طرق مختلف حاصل می‌شود.

راهکارهای بازاریابی سامانه‌های مدیریت در راستای ایجاد بستری سیستمی جهت دستیابی به اهداف بازاریابی سازمان ارائه می‌گردد. در این راهکارها مواردی همچون بخش بندی بازار بر اساس شاخص‌های مورد نظر سازمان، رتبه‌بندی و امتیازدهی مشتریان، طرح‌ریزی و مدیریت کمپین‌های بازاریابی و دریافت پاسخ‌ها و بازخوردهای هر کمپین جهت سنجش اثربخشی اقدامات بازاریابی سازمان مورد توجه قرار می‌گیرند.

راهکارهای بازاریابی سامانه‌های مدیریت از طریق یکپارچگی کاملی که با کانال‌های ارتباطی سازمان دارد، امکان انجام کمپین‌های بازاریابی را از کانال‌های ارتباطی مختلف سازمان فراهم می‌کند. ماهیت کسب‌وکار، بازار هدف، مشتریان و سیاست‌های بازاریابی سازمان به صورت مستقیم بر روی روش‌ها و نیازهای سیستمی سازمان و در نتیجه بر روی راهکار بازاریابی سازمان اثر می‌گذارد. راهکارهای بازاریابی سامانه‌های مدیریت جهت دستیابی به اهداف بازاریابی سازمان‌ها و منطبق بر نیاز آن‌ها ارائه می‌گردند.

بازاریابی چیست؟

به زبان ساده، به اعمالی که باعث انجام فعالیتی از سوی مشتری می‌شوند که برای کسب‌وکار سودمند است بازاریابی
گفته می‌شود. بازاریابی همه استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی را در بر می‌گیرد که شرکت‌های مختلف با بهره برداری از آن‌ها در
جهت پیدا کردن جایگاهی برای محصولات و خدمات خود در بازار و ترغیب مخاطب هدف به خرید تلاش می‌کنند.

سیستم بازاریابی

سیستم بازاریابی – کالج مدیریت

انواع سیستم بازاریابی

  • سیستم اطلاعات بازاریابی

این سیستم با جمع آوری، طبقه بندی، تلخیص و تجزیه و تحلیل آمار و ارقام و اطلاعات لازم، برنامه ریزان و کلیه مدیران استراتژیک شرکت را در امر برنامه ریزی بهینه و کنترل عملیات بازاریابی یاری می‌نماید، یعنی اینکه سیستم اطلاعات، اطلاعات اولیه و خام را که در رابطه با محیط درونی شرکت و محیط بیرونی آن بالاخص در زمینه های اقتصادی، تجاری و سیاستهای رقباء به طور پراکنده وجود دارد جمع اوری نموده و پس از طی فرایند لازم آن ها را به شکل اطلاعات مرتبط و با مفهوم دراورده و سپس آن ها را در جهت استفاده در امر  تصمیم گیری در اختیار مدیران موسسه قرار می‌دهد.

  • سیستم برنامه ریزی بازاریابی

این سیستم با تهیه برنامه های بلند مدت و برنامه های کوتاه مدت و سالانه، مهمترین و بارزترین وظیفه مدیران را در مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌دهد، یعنی با در نظر گرفتن امکانات و منابع مؤسسه از یک طرف و واقعیت های محیطی از طرف دیگر اهداف شرکت را تعیین نموده و بلافاصله خطی مشی های لازم را همان راه های نیل به اهداف هستند، مشخص نماید. سیستم برنامه ریزی در بعد استراتژیک به بررسی ها، براوردها و پیش‌بینی‌های جامع‌تر و طولانی‌تری دست زده و با انعطاف های لازمی که از خود نشان می‌دهد، امکانات و استعدادهای مؤسسه را در جهت اهداف اصلی سوق و توانایی مدیران را نیز در مواجه با اوضاع غیر قابل پیش بینی و استفاده بهینه از فرصت های موجود در بازار افزایش می‌دهد.

  • سیستم سازمانی بازاریابی

این سیستم نیز با طراحی ساختار های سازمانی مناسب برای مؤسسات آن ها را در استفاده بهتر از امکانات موحود و فرصت های پیش‌رو، مدد می‌رساند به طوری که مؤسسات می‌توانند با اتکا به سیستم بازاریابی خود، برنامه هایشان را به نحو احسن اجراء نموده و خود را با شرایط محیط تجاری، اقتصادی، مالی، جغرافیایی و تکنولوژیکی و سایر متغیر های محیطی به نحو مناسبی تطبیق دهد.

  • سیستم کنترل بازاریابی

این سیستم از طریق نظارت و بررسی مستمر فعالیت های بخش بازاریابی، ارزیابی نتایج حاصله، مقایسه آن ها با نتایج مورد انتظار مسئولین شرکت، پیدا کردن نقاط قوت و ضعف برنامه، تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف و نقایص و نارسایی های برنامه بازاریابی، مدیران بخش بازاریابی مؤسسات را در انجام وظایف هدایت و کنترل و یاری می کند.

عملیاتی سیستم بازاریابی

پر واضح است که دیگر صرف اجرای کمپین‌های بازاریابی برای شرکت‌ها دغدغه نبوده بلکه شاخص‌های کلیدی ارزیابی کمپین‌ها و بازخوردهای آن‌ها، همچنین میزان هزینه و درآمد هر کمپین، برآورد دقیقی به مدیران سازمان بالاخص واحد بازاریابی خواهد داد تا به تصمیم بهتری برای اجرای کمپین‌های بعدی برسند. در سیستم بازاریابی شرکت سامانه‌های مدیریت می‌توان از صفر تا صد اجرای کمپین‌ها را انجام داده و برای بعد از اجرا نیز محاسبه ROI را داشت. ثبت انواع کمپین‌های بازاریابی مانند بازاریابی ایمیلی، شرکت در نمایشگاه‌ها، انواع تبلیغات، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی مستقیم و … در سیستم بازاریابی ممکن خواهد بود. از طرفی به وسیله بهره‌گیری از لیست‌های بازاریابی پویا و ایستا می‌توان کمپین‌ها را برای بخش خاصی از مشتریان یا بازار اجرا نمود و بازخورد آن‌ها را دریافت کرد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

ارزش آفرینی در کسب و کار

ارزش آفرینی در کسب و کار ، ارزش آفرینی یکی از پنج مولفه ای است که کارآفرینی را تعریف می…

کمپین بازاریابی

کمپین بازاریابی ، اگر در دنیای کسب و کار باشید و رسانه های تخصصی این حوزه را دنبال کنید تحلیل…