اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

استراتژی بازاریابی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

استراتژی بازاریابی ، توسط شرکت های مختلف برای جلب توجه مصرف کنندگان آن‌ها استفاده می شود. همچنین برای آگاهی مشتریان درباره ویژگی ها، مشخصات و مزایای محصولات شرکت مورد استفاده قرار می گیرد. این اساسا متمرکز بر تشویق مشتریان هدف برای خرید محصولات و خدمات خاص است. استراتژی های بازاریابی ممکن است کاملا نوآورانه باشند و یا می توان آن‌هایی که قبلا توسط تجارت‌های دیگر استفاده شده را مورد آزمون مجدد قرار داد.

استراتژی بازاریابی چیست؟

استراتژی بازاریابی، (به انگلیسی: Marketing strategy) استراتژی است که تعیین می‌کند یک سازمان چگونه به اهداف بازاریابی خود می‌رسد، مثلاً بر کدام بازارها و محصولات متمرکز شود و چه مقدار برای فعالیت‌های بازاریابی هزینه کند.
بازاریابی را می‌توان آمیزه‌ای از علم و تجربه دانست. با داشتن علم و طریقهٔ اجرای بازاریابی تجربه‌ای به دست می‌آید که منجر به راهی برای به دست آوردن مشتری است. بازاریاب‌ها از تکنیک‌های گوناگون کیفی و علمی برای به دست آوردن و برآورد کردن استراتژی‌های خود استفاده می‌کنند. هر بازاریابی سعی بر به وجود آوردن و به کارگیری یک برنامهٔ بازاریابی موفق است.

انواع استراتژی بازاریابی

۱- تبلیغات پولی

این امر شامل رویکردهای متعددی برای بازاریابی است. شامل روش های سنتی مانند مدیاها و تبلیغات رسانه های چاپی می باشد. همچنین یکی از شناخته شده ترین روش های بازاریابی، بازاریابی اینترنتی است. این شامل روش های مختلف مانند PPC- پرداخت به ازای هر کلیک- و تبلیغات پولی گوگل ادوردز می شود.

۲- بازاریابی موضوعی

بازاریابی موضوعی، بازاریابی خدمات و محصولات یک شرکت را به یک علت یا مسئله اجتماعی مرتبط می کند. این نیز به عنوان بازاریابی ارتباطی شناخته شده است.

۳- بازاریابی ارتباطی

این نوع بازاریابی اساسا بر روی مشتری مداری متمرکز است. بهبود روابط موجود با مشتریان و بهبود وفاداری مشتری از اصلی ترین اهداف این نوع بازاریابی است.

۴- بازاریابی پنهانی

این نوع استراتژی بازاریابی بر بازاریابی محصولات تمرکز دارد در حالی که مشتریان از استراتژی بازاریابی بی اطلاع هستند. همچنین به عنوان بازاریابی در خفا نیز شناخته می شود.

 

استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی – کالج مدیریت

۷ عنصر کلیدی در استراتژی بازاریابی

۱- مشتریان- دلیل اینکه چرا بازاریابی درحال تکامل است و دلیل اینکه ما نیاز به استراتژی های زیادی در این زمینه داریم، مشتری است. من یک مشتری هستم. عادت‌ها و تصمیمات خرید من نسبت به شما کاملا متفاوت است. هر استراتژی، مشتریان را بعنوان نقطه شروع استراتژی درنظر می‌گیرد و سپس به سمت جلو حرکت می‌کند. از این رو، استراتژی‌ها بطورکلی با بخش‌بندی، هدف گیری و موقعیت یابی و حرکت به جلو سر و کار دارند.

۲- شرکت- در شرکت، مقصود ما نقاط قوت و ضعف درونی شرکت است. تجزیه و تحلیل SWOT یک ابزار تجزیه و تحلیل قوی برای شرکت‌ها است که تعیین می‌کند چه شرکتی قادر است و چه چیزی را نمی‌توان توسط شرکت‌ها بدست آورد. برای طراحی یک استراتژی، شرکت باید تجزیه و تحلیل داخلی خود را انجام دهد و تصمیمات درستی اتخاذ کند.

۳- رقابت- رقابت هم بر مشتریان و هم بر شرکت تاثیر می‌گذارد. فعالیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی در عمل همواره بدلیل افزایش ترس از رقابت صورت می‌گیرند.

۴- محیط سیاسی- بسیاری از عوامل بر محیط سیاسی یک کشور تاثیر می‌گذارند. سطح کنترل بر سیاست‌ها، ساختار سیاسی و همچنین عوامل مختلف دیگری به ساخت محیط سیاسی و حقوقی یک کشور کمک می‌کنند.

۵- محیط تکنولوژیک – بسیاری از خوانندگان، این موضوع را بر روی یک گوشی هوشمند می‌خوانند. آیا یک دهه پیش، چنین چیزی ممکن بود؟ چه اتفاقی افتاد برای همه آن شرکتهایی که بالای خط یک دهه پیش بودند؟ نوکیا کجاست؟ محیط تکنولوژیکی بسیارسریع تغییر می‌کند و شرکت‌هایی که سازگار نیستند شکست می‌خورند. از این رو، تکنولوژی یک عنصر برجسته از استراتژی بازاریابی است.

۶- محیط اجتماعی- مک دونالد در هر کشور جدید که وارد می‌شود منوی خود را تغییر می‌دهد. این به دلیل محیط اجتماعی است. کشورهایی همچون ایالات متحده و انگلستان، دوستدار گوشت هستند درحالی که در مکان‌هایی همچون هند گوشت عمدتا ممنوع است و مردم به رستوران‌ها و هتل‌هایی که خوراک گوشت ارائه می‌دهند نمی‌روند. بنابراین محیط اجتماعی در مکان‌های مختلف متفاوت است. براساس محیط اجتماعی، استراتژی نیز متفاوت است.

۷- محیط اقتصادی- اگر بخواهید محصول بهتری را روانه بازار کنید، محیط اقتصادی یک کشور بسیارمهم است. بسیاری از برند‌ها هنوز تنها در کشورهای توسعه‌یافته موجودند، و حتی در کشورهای درحال توسعه موجود نیستند. این بدلیل GDP (تولید ناخالص داخلی) پایین کشورهای درحال توسعه و تحت کشورهای توسعه‌یافته است، که حواشی دلخواهی را برای ایجاد یک برند بر‌تر نمی‌دهند. از این رو، هنگام طراحی یک استراتژی، باید ورود به بازار اقتصادی مناسبی را هدف‌گیری کنید.

اهداف استراتژی بازاریابی

– فرصت حفظ مشتریان و نحوه فروش محصولات را برای شما فراهم می‎ کند.

-به شما کمک می‎ کند تا پیام های خود را به مشتریان انتقال دهید.

-به درک شما از مشتریانتان کمک می ‎کند و نیازهای واقعی مشتری را در اختیار شما قرار می‎ دهد.

-استراتژی بازاریابی بودجه و مدت زمان بازاریابی را تعیین کرده و این به شما خواهد گفت که ثمره ارتباطات شما با مشتریان تا چه میزان مطلوب است.

-استراتژی بازاریابی نگاه شما را به سمت آینده معطوف می‎ نماید که این امر شما را از سرمایه گذاری ‎ها‎ی بی مورد در برخی قسمت های شرکت باز می‎ دارد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

نوآوری بازاریابی

نوآوری بازاریابی ، بکارگیری شیوه‌های مدیریت بازاریابی برای ایجاد تغییرات چشمگیر در طرح، بسته‌بندی، کارایی و عملکرد محصول است. ترکیب دو…