اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

پلن بازاریابی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

پلن بازاریابی چیست؟

پلن بازاریابی ، یک سند تجاری است که به هدف توصیف وضعیت کنونی شرکت در بازار و با اشاره به استراتژی بازاریابی در یک دوره زمانی مشخص بر اساس عناصر مارکتینگ نوشته‌شده است. یک برنامه بازاریابی معمولا برای یک تا پنج سال تهیه می‌گردد.

ضرورتِ داشتن پلن بازاریابی چیست؟

ابتدا در تعریف پلن بازاریابی باید بگوییم که این پلن هدف‌ها و راهبردهایِ (استراتژی‌هایِ) یک کسب‌وکار را در مدت زمان مشخص توضیح می‌دهد و به ما می‌گوید که برای رسیدن به هدف‌های خود چگونه باید کسب و کارمان را سازمان‌دهی و آن را اجرایی کنیم و چگونه باید نتایج کسب و کار خودمان را اندازه بگیریم.

پنج گام برای تدوین پلن بازاریابی موفق

یک گزارش بررسی وضعیت تدوین کنیم.

پیش از آنکه نگارش پلان مارکتینگ خود را آغاز کنید، باید بدانید در چه وضعیتی قرار دارید. نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای شما کدام است؟ تدوین یک گزارش ارزیابی (SWOT( اولین گام در جهت ایجاد یک برنامه بازاریابی محسوب می‌شود. به علاوه، باید فهمی از وضعیت موجود بازار داشته باشید. به عنوان مثال، در قیاس با رقبایتان در چه وضعیتی دارید؟ انجام یک ارزیابی رقیب در این مرحله می‌توان به شما کمک کند.

به این بیاندیشید که چگونه سایر محصولات در بازار از محصولات شما بهترند؟ همچنین، نقاط ضعف رقبایتان را بررسی کنید. آن‌ها چه چیزی را از قلم انداخته ‎اند؟ چه چیزی می‌توانید ارائه کنید که به شما نسبت به رقبایتان مزیت رقابتی بدهد؟ و اینکه چه چیزی می‌تواند شما را از سایرین متمایز کند. پاسخ به چنین سوالاتی به شما کمک می‌کند تا دریابید مخاطبانتان از شما چه می‌خواهند تا بعد از به مرحله دوم برویم.

مخاطب هدف خود را مشخص کنید

هنگامی که به فهم بهتری از بازار و وضعیت شرکت رسیدید، اطمینان پیدا کنید که مخاطب هدف خود را می‌شناسید. اگر در حال حاضر از ابعاد شخصیت خریداران خود مطلع هستید، در این مرحله می‌توانید صرفا به اصلاح و بهبود داشته‌های خود بپردازید. اگر از ابعاد شخصیت خریداران خود اطلاعی ندارید، شمایی از آن تهیه نمایید. برای انجام آن یابد یک گزارش بازار نیز تهیه کنید.

ابعاد شخصیت باید اطلاعات آماری از سن، جنسیت و درآمد را دربرگیرد. البته این گزارش متغیرهای روان‌شناختی و نه صرفا آماری از قبیل اهداف و نقاط آسیب را نیز در برمی گیرد. چه مواردی مخاطبان شما را ترغیب می کند؟ محصولات و خدمات شما چه ایراداتی دارد که می‌تواند برطرف شود؟ وقتی چنین اطلاعاتی را به نگارش درآورید، به شما کمک می‌کند تا به اهدافتان پی ببرید و شما را به مرحله سوم هدایت می‌کند.

 

پلن بازاریابی

پلن بازاریابی – کلج مدیریت

 

اهداف SMART خود را بنویسید

مادرم همواره به من می‌گفت “نمی‌توانی بدون داشتن نقشه راه هیچ جایی بروی”. با اینکه فکر می‌کنم در حال حاضر این پند به لحاظ جغرافیایی قابل رد است، اما همچنان پند دقیقی محسوب می‌شود. در حوزه مارکتینگ این پند را استعاره‌وار می‌توان اعمال کرد. نمی‌توانید بدون آگاهی از اهدافتان بازدهی سرمایه خود را بهبود بخشید.

پس از آنکه به وضعیت فعلی‌تان پی بردید و مخاطبانتان را شناختید، می‌توانید اهداف SMART خود را تدوین کنید. اهداف SMART عبارتند از اهداف مشخص، قابل‌اندازه گیری، دست یافتنی، مرتبط و زمان‌بندی شده. این بدین معناست که تمام اهداف شما باید مشخص و دربردارنده برنامه زمان‌بندی باشند که شما آن‌ها را تکمیل کنید.

به عنوان مثال، هدف شما ممکن است بالا بردن تعداد فالورها به میزان ۱۵% طی سه ماه باشد. بسته به اهداف کلی بازاریابی شما، این اهداف باید مرتبط و شدنی باشند. به علاوه، این هدف مشخص، قابل اندازه‌گیری و دربردارنده برنامه زمان‌بندی نیز می‌تواند باشد.

پیش از آنکه هرگونه تاکتیکی را آغاز کرده، باید اهداف خود را یادداشت کنید. پس از آن می‌توانید ارزیابی کنید که چه تاکتیکی به شما کمک می‌کند تا به این هدف دست یابید. به این ترتیب می‌توانید به مرحله چهارم قدم بگذارید.

تاکتیک های خود را ارزیابی نمایید.

در این مرحله شما اهداف خود را بر اساس مخاطبان هدف و وضعیت فعلی خود نوشته‌اید. اکنون باید به این مساله پی ببرید که چه تاکتیکی به شما کمک می‌کند تا به اهدافتان برسید. به علاوه، چه اقدامات و مسیرهای صحیحی وجود دارد که بر آن تمرکز کنید.

به عنوان مثال، اگر هدف شما افزایش ۱۵% تعداد فالورها در اینستاگرام طی سه ماه است، تاکتیک‌های مورد استفاده می‌تواند برگزاری مسابقه، پاسخ به کلیه نظرات و گذاشتن سه پست در هفته باشد.

موقعی که به اهدافتان پی بردید، همفکری در خصوص انتخاب چند تاکتیک برای نیل به این اهداف آسان می‌شود. با این وجود، در حالیکه تاکتیک‌های خود را می‌نویسید باید بودجه را نیز در ذهن داشته باشید. انجام این کار نیازمند انجام مرحله پنجم است.

برای خود بودجه بنویسید

پیش از آنکه شروع به اجرای هر یک از ایده‌هایی کنید که در مراحل قبل به آن‌ها اشاره کردیم، باید از بودجه خود اطلاع داشته باشید. به عنوان مثال، ممکن است یکی از  تکنیک‌های شما تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی باشد. با این حال اگر شما برای آن بودجه کافی نداشته باشید، ممکن است نتوانید به این هدف دست پیدا کنید.

در حالیکه تکنیک‌های خود را می‌نویسید، اطمینان یابید که یک برآورد تخمینی از بودجه لازم برای آن در اختیار دارید. می‌توانید به این برآورد، زمان لازم برای اجرای هر تاکتیک و همچنین دارایی‌هایی که ممکن است در این مسیر به آن‌ها نیاز داشته باشید از قبیل فضای تبلیغاتی را اضافه نمایید. حال که می‌دانیم چگونه یک برنامه بازاریابی تهیه کنیم، بیایید بررسی کنیم که یک پلان بازاریابی سطح بالا چه عناصری دارد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

قوانین بازاریابی اینترنتی

قوانین بازاریابی اینترنتی ، امروزه بسیاری از شرکت ها در راستای بازاریابی اینترنتی حرکت می کنند و دیگر به راه…