اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

تحقیقات بازاریابی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تحقیقات بازاریابی ، می تواند به عنوان توسعه، تفسیر و تعامل اطلاعات بر اساس تصمیم تعریف شود که می تواند در تمام مراحل فرآیند بازاریابی استفاده شود. مدیران نیاز به اطلاعات برای معرفی محصولات و خدماتی دارند که برای مشتری ارزش ایجاد می کند. اما درک این ارزش، یک رویکرد منطقی است و اولویت مشتریان در سال جاری، کاملا متفاوت با اولویت آن ها در سال آینده است.
عناصری که اولویت ایجاد می کنند، نمی توانند با تکیه به دانش عمومی کشف شوند. این داده ها باید جمع آوری و بررسی شوند. هدف از تحقیقات بازاریابی، اطمینان از واقعیت ها و مسیرهایی است که مدیران باید در تصمیمات مهم بازاریابی خود آن ها را در نظر بگیرند. با این حال، برای افزایش سود در تحقیقات بازاریابی، بازاریابان باید روند تحقیق و محدودیت های آن را بدانند.

تحقیقات بازاریابی باید مجموعه ای از اطلاعات از مشتریان باالفعل و باالقوه و همچنین خواسته های آنها باشد. این اطلاعات باید به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد و نتیجه و خلاصه آن به صورت یک گزارش قابل فهم و ساده ارائه شود، تا بتوان درباره‌ی محصول یا خدمات قابل عرضه تصمیم گرفت.

زیرا هر شرکت باید رقبا، مشتریان و بازار خود را برای کسب نتیجه بشناسد. تحقیقات بازاریابی برای موفقیت شرکت های مختلف فارغ از بزرگی و کوچکی شان یک ضرورت است .

در اثر این تحقیقات ریسک کار کاهش می‌یابد، از فرصت ها بیشتر استفاده می شود و نتایج حاصل از انجام کار بهتر خواهد بود.

از تحقیقات بازاریابی می شود برای نظارت بر شرایط بازار و ارزیابی آن، قضاوت درباره روندها و شرایط بازار و شناخت رقبا و همینطور در تثبیت موقعیت محصول در بازار و برنامه های تبلیغاتی موثر استفاده کرد.

تحقیقات بازاریابی چیست؟

تابعی است که بین مصرف‌کننده، مشتری و مردم با بازاریاب از طریق اطلاعات ارتباط برقرار می‌کند – اطلاعاتی که برای شناسایی و تعیین فرصت‌ها و مشکلات بازاریابی؛ تولید، پالایش و ارزیابی اقدامات بازاریابی؛ نظارت بر عملکرد بازاریابی و بهبود درک ما از بازاریابی به عنوان یک فرآیند مورد استفاده قرار می‏‌گیرد. تحقیقات بازاریابی اطلاعات مورد نیاز برای پرداختن به این موضوعات، طراحی روشی برای جمع‌آوری اطلاعات، مدیریت و پیاده‌سازی فرایند جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل نتایج و برقراری ارتباط بین یافته‌ها و پیامدهای آن‌ها را مشخص می‌کند.

انواع تحقیقات بازاریابی

تحقیقات کمی:
در تحقیقات کمی از روشهایی استفاده می‌شود که بتوان نتایج را اندازه‌گیری کرد. این روشها بر پایه تحقیقات پیمایشی قرار دارد که اغلب از نمونه‌هایی بیش از ۱۰۰ نفر استفاده می‌شود. ولی پژوهشگران بر این باور نیستند که باید فقط از روش کمی استفاده کرد. اغلب پژوهشگران بر این باورند که باید نخست با استفاده از روشهای کیفی از دیدگاه و نظرات افراد آگاه شده و سپس درصدد ارائه اعداد و ارقام برآمد. بنابراین، شاید بهترین راه این باشد که از ترکیبی از روشهای کیفی و کمی استفاده کرد.

تحقیقات کیفی:
در برخی از تحقیقات، پژوهشگران می‌خواهند نه تنها درباره آنچه رخ می‌دهد بلکه درباره علت و شیوه رخ دادن آن درکی عمیق پیدا کنند. تحقیقات کیفی عمدتاً به دنبال چرایی موضوع تحقیق است و اقدامی در جهت اندازه‌گیری پاسخها به عمل نمی‌آورد. تحقیق کیفی می‌تواند داده‌های پربار و غنی ارائه کند و از این طریق پژوهشگر می‌تواند به نوع نگرش، رفتار ، نیازها و انگیزه‌های آزمودنی‌ها پی ببرد. در تحقیقات کیفی عمدتاً از روشهای مصاحبه آزاد و بحث گروهی استفاده می‌شود.

 

اگر به دنبال صفحه اول در گوگل هستید، سئو سایت کلینیک کسب و کار را  امتحان کنید.

 

تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی – کالج مدیریت

فرآیند تحقیقات بازاریابی

۱- تعیین سوال تحقیق

اولین گام از فرایند تحقیقات بازاریابی طراحی سؤال تحقیق است، که این مرحله عموماً دشوار و زمان بر می‌باشد. از آن جایی که سازمان‌ها غالباً در دستیابی به پاسخ عجله دارند و تمایل دارند هر چه سریع‌تر به پاسخی برای مسائل خود دست پیدا کنند، وسوسه می‌شوند قبل از این که تعیین کنند مسئله اصلی آن‌ها چیست و واقعاً به دنبال چه چیزی هستند، فرایند تحقیق بازاریابی را شروع کنید.

در نتیجه، ممکن است یک سوال تحقیقاتی را که به خوبی تعریف نشده و یا حتی سوالی که به کلی اشتباه بوده است، مورد پژوهش قرار دهند. برای اینکه نتایج پژوهش بتواند موثر باشد، مطالعه تحقیقات بازار هم باید به خوبی طراحی شود و هم متمرکز و هدفمند باشد. اگر سؤال تحقیق بازاریابی بیش از حد وسیع باشد، اطلاعات بسیار زیادی نیز بدست خواهد آمد. علاوه بر این، حجم زیاد داده‌هایی که در نتایج پژوهش به دست می‌آید، تجزیه و تحلیل دشواری به همراه داشته و درنهایت برای سازمان استفاده کمتری خواهد داشت. حتی بدتر از آن، اگر سوالی اشتباه پرسیده شود، داده‌های نادرستی نیز جمع‌آوری خواهد شد و تمام تلاش تحقیقاتی هدر خواهد رفت.

۲- منابع اطلاعات

پژوهشگران باید تفکرات و اندیشه‌های قابل توجهی را که از اطلاعات قابل دستیابی است، برای برنامه‌ریزی منابع مورد استفاده قرار دهند. منابع مختلف داده‌ها در دو گروه ثانویه (داده‌هایی که در حال حاضر وجود دارند) و اولیه (داده‌هایی که پژوهشگران جمع‌آوری می‌کنند) طبقه‌بندی می‌شوند. علاوه بر این، داده‌های ثانویه را می‌توان به صورت داخلی (که شرکت از قبل در اختیار دارد) و خارجی (که باید از منابع دیگر جمع‌آوری شود) طبقه‌بندی کرد.

بعضی اوقات، ممکن است سازمانی داده‌های کافی برای پاسخ به سؤال خود جمع کرده باشد. در موارد دیگری نیز احتمال دارد پاسخ سؤالات تحقیق یک سازمان، در نتایج و دستاوردهای تحقیقات بازار انجام شده توسط سازمان‌های دیگر وجود داشته باشد. با این حال حتی اگر به یک سؤال پژوهش هم پاسخ داده نشده باشد، جمع‌آوری داده‌های ثانویه می‌تواند به طراحی یک روش تحقیق اولیه کمک کند.

۳- انتخاب روش تحقیق

مرحله بعدی فرایند تحقیقات بازاریابی انتخاب روش تحقیق است. فرایند انجام تحقیقات اولیه، با تصمیم‌گیری در این باره که آیا سوال تحقیق یک تحقیق توصیفی است، اکتشافی است یا علی، آغاز می‌شود.

این انتخاب بستگی به این دارد که سوال پژوهش باید با حقایق قابل سنجش پاسخ داده شود یا نه. اگر سؤال تحقیق به این صورت باشد: ‌چه تعداد‌ یا ‌کدام یک؟‌ احتمالاً از تحقیق توصیفی یا علی استفاده خواهد شد. اما اگر سؤال تحقیق به این شکل باشد ‌چرا؟ احتمالاً از تحقیقات اکتشافی استفاده خواهد شد.

درک این که سازمان برای استفاده از اطلاعات چگونه برنامه‌ریزی خواهد کرد نیز در تصمیم‌گیری مناسب تأثیرگذار خواهد بود. اگر سازمان بخواهد حقایقی را در مورد تیپ جمعیتی مشتریان خود اثبات کند، مانند این که چه تعداد از زنان در مقایسه با مردها یک محصول را خریداری می‌کنند، یک تحقیق توصیفی مناسب خواهد بود.

از طرفی دیگر، اگر یک سازمان بخواهد دلیل کاهش فروش خود را کشف کند، نیاز به انجام تحقیقات اکتشافی دارد. تحقیقات علّی برای تعیین تأثیر تغییراتی معین، کمک خواهد کرد.

۴- برنامه‌ریزی روش تحقیق

پس از انتخاب روش تحقیقات بازار، پژوهشگران باید روش انجام تحقیق را طراحی کنند. این گام شامل تعیین جزئیاتی است در مورد نحوه انجام پژوهش، از جمله زمان، مکان و شخصی که تحقیقات بازار را انجام خواهد داد.

روش‎های تحقیقی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل نظرسنجی‌ها، گروه‌های کانونی یا متمرکز، مصاحبه‌ها، تکنیک‌های طرح‌ریزی، مشاهده، مردم نگاری و نظریه بنیادی است. یک طرح پژوهش شامل جدول زمانی پژوهش، افراد و بودجه مورد نیاز می‌باشد. هرچه برنامه‌ریزی دقیق‌تر و با جزئیات بیشتری تعریف شود، انجام پژوهش راحت‌تر خواهد بود.

۵- انجام تحقیقات و گزارش یافته‌ها و توصیه‌ها

در آخرین مرحله از فرایند تحقیقات بازاریابی محققان داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و یافته‌ها و نتیجه‌گیری را در قالب گزارش نهایی و یافته‌های تحقیق ارائه می‌دهند. برای آن که به زمینه‌ها، الگوها و روابط مشترک، دست پیدا کنیم، لازم است بر روی نتایج و پاسخ‌های جمع‌آوری شده، به طور مکرر تجزیه و تحلیل انجام شود.

گزارش نهایی ممکن است در قالب گزارش کتبی، یک ارائه شفاهی و یا به هر دو شکل ارائه شود. یک گزارش کتبی که نتایج یک پژوهش تحقیقاتی کمی را تشریح می‌کند، معمولاً دارای مقدمه‌ای است که در ادامه آن توضیحاتی در مورد روش پژوهش ارائه می‌شود. همچنین دربرگیرنده بخشی است که یافته‌های پژوهش را در قالب اطلاعات آماری و نمودار نشان می‌دهد. این یافته‌ها اساس توصیه‌های ارائه شده در گزارش خواهد بود.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

مفهوم بازاریابی اجتماعی

مفهوم بازاریابی اجتماعی ، براساس مفهوم بازاریابی اجتماعی، مدیران بازاریابی سازمان ها و شرکت های بزرگ ناگزیرند در تعیین خطر…

روش های ایده پردازی

روش های ایده پردازی ، خیلی وقت‌ها، ایده‌هایی به ذهن‌مان خطور می‌کنند: راهکارهایی برای مشکلات غیر قابل حل بشری، روش‌هایی…