اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط
آخرین زمان ویرایش:

سیستم اطلاعات بازاریابی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

سیستم اطلاعات بازاریابی

یک سیستم اطلاعات بازاریابی مجموعه‌ای از فرایندها و روش‌ها است که به‌منظور تولید، تحلیل، انتشار و نگهداری اطلاعات پیش‌بینی‌شده تصمیم‌های بازاریابی بر اساس یک‌روند منظم و مداوم طراحی‌شده است. یک سیستم اطلاعات می‌تواند به‌صورت عملیاتی، مدیریتی یا استراتژیک برای چندین زمینه مختلف از بازاریابی مورداستفاده قرار گیرد.

سیستم اطلاعات بازاریابی چیست؟

MIS مخفف عبارت Management Information System است و معادل فارسی آن سیستم اطلاعات مدیریت است. سیستم اطلاعاتی، مجموعه ای از عناصر به هم پیوسته و چهارچوبی کلی بوده که وظیفه کنترل اطلاعات را بر عهده دارد. سیستم اطلاعات مدیریت، وظیفه ی تمرکز بر اطلاعات سازمانی و سیستم‌های فناوری را برعهده داشته و سیستم های اطلاعات جزیی را با یکدیگر همخوان و هماهنگ می کند.

سیستم اطلاعات بازاریابی

سیستم اطلاعات بازاریابی – کالج مدیریت

کاربرد سیستم اطلاعات

سیستم های اطلاعاتی بازاریابی شامل افراد و تجهیزات و راهبرد ها و همچنین برنامه هایی برای شناسایی و جمع آوری و تحلیل و ارزیابی اطلاعات صحیح سازمان جهت تصمیم گیری های صحیح مدیران است.علاوه بر این از آنجا که هدف اصلی تلاش های بازار یابی، ارتباط با مشتریان شرکت یا سازمان است، این سیستم باید بتواند علاوه بر ذخیره اطلاعات، توانایی جمع آوری و ذخیره سازی و تجزیه تحلیل اطلاعات مربوط به رقبا و متغیر ها را نیز دارا باشد.

سیستم اطلاعاتی بازاریابی می تواند اطلاعات جامع تری درباره مشتریان ارائه داده، اطلاعات مربوط به رقبا را تجزیه و تحلیل کند و همچنین سوابق داخلی شرکت یا سازمان را در اختیار کاربران قرار دهد.

 

 مزایای این سیستم

۱- جمع‌آوری اطلاعات سازمان‌دهی شده.

۲- یک‌چشم انداز وسیع.

۳- نگهداری اطلاعات هم.

۴- اجتناب از رخداد بحران.

۵- برنامه‌های بازاریابی هماهنگ

۶- سرعت در به دست آوردن اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری.

۷- اطلاعات موردنظر طی چند دوره جمع‌آوری و نگهداری می‌شود.

۸- توانایی انجام تجزیه‌وتحلیل هزینه-فایده.

 

اطلاعات موردنیاز مدیران برای راه‌اندازی چنین سیستمی از منابع اصلی به‌قرار زیر حاصل می‌شوند:

۱- اطلاعات داخلی شرکت یا سازمان – مثلاً فروش‌ها، سفارش‌ها، نمایه مشتریان، سهام، گزارش خدمات مشتری و . . .

۲- اطلاعات بازاریابی – این موارد می‌تواند اطلاعاتی باشد که از منابع مختلف شامل عرضه‌کنندگان، مشتریان، توزیع‌کنندگان و . . . به دست می‌آید. اطلاعات بازاریابی یک واژه کلی است که تمامی اطلاعات روزمره در رابطه با توسعه بازارها را ارائه می‌کند و به کسب‌وکارها در تهیه طرح‌های کسب‌وکار و بازاریابی کمک می‌کند.

۳- تحقیقات بازار – مدیران همواره برای تصمیم‌گیری‌های خود نمی‌توانند در انتظار به دست آوردن اطلاعات از منابع داخلی به‌صورت ذره‌ذره یا اطلاعات حاصل از اطلاعات بازاریابی باشند، چراکه این اطلاعات هم در همه موارد قابل‌اتکا و به‌ روز نیستند. بنابراین نیاز به انجام مطالعات دقیقی هستند که به آن تحقیقات بازاریابی می‌گویند.

 

استفاده از سیستم اطلاعات بازاریابی چه زمان الزامی است؟

اثر بخشی این سیستم زمانی مثبت و هویدا خواهد بود که بتواند فعالیت شرکت یا سازمان را از جهاتی ارتقا بخشد و آن مجموعه را وارد رقابت با رقبای بهتر کند و به آن مزیت های رقابتی ببخشد. این اتفاق در صورتی رخ می دهد که نظارت بر این سیستم همیشگی باشد و مدیران با هوشیاری به اطلاعات به دست آمده از این سیستم رسیدگی کنند.

نوشته های مشابه

بازاریابی موبایل

تعریف بازاریابی موبایلی اصطلاح بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ در ابتدا بیشتر معادل بازاریابی پیامکی (SMS Marketing) محسوب می‌شد. اما…

خرید سازمانی

خرید سازمانی فرایند خرید سازمانی شامل اتخاذ تصمیمی است که بر اساس آن سازمان‌های رسمی نیاز برای خرید کالا یا…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *