اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

اهداف بازاریابی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اهداف بازاریابی چیست؟

اهداف بازاریابی ، از فعالیت های جمعی ده ها هزار مؤسسه انتفاعی و غیرانتفاعی تشکیل شده است. این سیستم کلیه افراد اعم از خریداران، فروشندگان و بسیاری از گروه های اجتماعی واجد خصوصیات مشترک را تحت تأثیر قرار می دهد. اهداف این گروه ها ممکن است با یکدیگر در تضاد باشند.

مثلا: خریداران طالب محصولاتی با کیفیت مطلوب و قیمتی مناسب در مکان های عرضه مناسب و فروشندگانی درستکار با صفا و مددکار هستند، و خواهان تنوع کالا تضمین های مطمئن و خدمات بعد از فروش مطلوب می باشند.

فروشندگان نیز در اهداف بازاریابی هنگام ارائه کالا برای فروش با وضعیت های دشواری روبرو می شوند. چه گروهی از مصرف کنندگان باید مخاطب قرار گیرند؟ نیازهای مصرف کنندگان هدف کدامند؟ نحوه طراحی، تولید و قیمت گذاری محصول برای تأمین این نیازها باید به چه صورت باشد؟ عمده فروشان و خرده فروشان چگونه انتخاب شوند؟ برای فروش کالا از چه نوع آگهی تبلیغاتی، فروشندگی شخصی و تبلیغات پیشبرد فروش می توان مدد گرفت؟ بازار طالب کالای زیادی است. فروشندگان باید به کمک تفکر اهداف بازاریابی مدرن به تولید و عرضه کالا اقدام کنند تا بتوانند مشتریان را جذب کنند و رضایت آن ها را فراهم آورند.

انواع اهداف بازاریابی

افزایش فروش

هدف تمام تلاش‌های بازاریابی شما، افزایش فروش است. افزایش فروش یک هدف چالش‌برانگیز برای مدیران بازاریابی که چرخه فروش طولانی دارند – در این حالت، اغلب ما به عنوان مشاور مدیریت فروش ، پیشنهاد می‌نماییم که “شاخص‌های پیشرو در رشد” را انتخاب نمایند .

بنابراین می‌توان موفقیت‌های خود را از لحاظ درآمد یا مثلا تعداد پیش‌فروش را ( بر اساس مدل کسب و کار خود ) اندازه‌گیری نمایید.

افزایش تعداد مشتری راغب ( افزایش فرصت‌های فروش )

اگر قصد دارید میزان اثربخشی بازاریابی خود ارزیابی نمایید، باید به نتایجی که پیش‌تر از چرخه فروش حاصل‌شده است ، نگاهی بی اندازید.

اگر تعداد مشتریان راغبleads  را اندازه‌گیری می‌کنید، بهتر است یک معیار مناسب مانند تعداد مشتریان راغب مورد تایید واحد بازاریابی (MQLs) یا تعداد مشتریان راغب مورد تائید اولیه واحد فروش (SALs ) را انتخاب نمایید، زیرا تعداد مشتریان راغبی که تعیین صلاحیت نشده‌اند، می‌تواند شما را به اشتباه بی اندازد و این عدد را یک موفقیت تصور نمایید. ارزیابی فرصت، پیرامون اعداد از پیش تائید شده، به واقعیت نزدیک‌تر است.

جذب مشتریان جدید

جذب مشتریان جدید، یک هدف والا، برای هر نوع کسب و کاری است، صرف‌نظر از آنچه به افراد یا شرکت‌ها می‌فروشید. درحالی‌که این روش آسان به نظر می‌رسد، اما بسیاری از شرکت‌ها حتی برای تعیین منطقی تعداد مشتریان جدید خود نیز دچار مشکل هستند.

 

اهداف بازاریابی

اهداف بازاریابی – کالج مدیریت

 

نرخ از دست رفتن مشتری ( یا حفظ مشتریان )

یکی از مهم‌ترین شیوه‌های اندازه‌گیری‌های موفقیت فروش در اهداف مارکتینگ در بلندمدت، تعیین تعداد مشتریان از دست رفته است یا تعداد مشتریان باقی مانده است.

مثلا : ۹۵٪ از مشتریان را حفظ و یا ۵٪ از مشتریان از دست رفته‌اند. در سراسر دنیا از مدل توزیع SaaS برای این منظور استفاده می‌شود.( دسترسی مشتری به نرم‌افزار از طریق وب تحت خدمات فضای ابری. اپ‌های گوگلی جز همین سیستم هستند ).

استفاده از تکنیک‌های فروش حرفه‌ای ( فروش بیشتر در زمان فروش ، فروش به مشتریانی کنونی )

اگر هم اکنون مجموعه‌ای از مشتریان را دارید یک روش عالی برای رشد، فروش بیشتر به همین مشتریان کنونی است، یا فروش محصولات و خدمات جدید به مشتریان موجود است. ارزیابی انجام یا عدم انجام این روش افزایش فروش به سطح مهارت نیروی فروش و میزان بلوغ سازمان بستگی دارد.

افزایش سطح آگاهی

شاید اینکه بگویم، افزایش سطح آگاهی، موجب بهبود اهداف مارکتینگ شما می‌گردد، کمی آسان به نظر آید، اما به شما قول می‌دهم که اندازه‌گیری آن بسیار چالش‌برانگیز است.

اگر اندازه‌گیری سطح آگاهی هدف شماست، باید یک شاخص نتیجه‌ای برای اندازه‌گیری میزان آگاهی فرد در نظر گیرید، مثلا تعداد مشتری حاصل از بازاریابی درون‌گرا، ترافیک روی وب‌سایت یا نظرات مثبت مشتریان در فضای وب در خصوص انتخاب شرکت شما . اندازه‌گیری نهایی این سطح آگاهی به یک تحقیق در خصوص افزایش سطح آگاهی نیاز دارد.

افزایش رضایت مشتری

در طول سال‌ها، بازاریابان به‌طور فزاینده‌ای مسئول افزایش رضایت مشتری بوده‌اند – به خصوص اگر تیم بازاریابی هرگونه مسئولیتی در مورد تولید نیز بر عهده داشته است.

در نتیجه برنامه‌هایی مانند بازاریابی مشتری یا بازاریابی حمایت از مشتری، بیشتر رایج شدند. رایج‌ترین شیوه اندازی گیری رضایت مشتری، نمره NPS است که سطح وفاداری در رابطه بین مشتری با شرکت را می‌سنجد ، اما همچنین می‌توانید از سایر ابزارهای نظرسنجی را بهره‌برداری گیرید.

ارائه یک محصول یا راهکار جدید

ارائه راه‌حل‌های جدید به بازار به رشد کسب و کار شما کمک می‌نماید – تیم بازاریابی محصول، اغلب مسئول مدیریت معرفی و راه‌اندازی این راه‌حل‌ها در بازار هستند.

مراقب باشید که موفقیت خود صرفا به راه‌اندازی محصول گره نزنید – در عوض، باید یک شاخص در مورد پذیرش بازار، مثل سوالات مطرح‌شده، نظرات، مشتریان راغب ، یا فروش محصول جدید، را با توجه به طول دوره‌فروش انتخاب نمایید.

برندینگ مجدد ( برندسازی مجدد ) یا جایگاه یابی مجدد

جایگاه یابی مجدد موفق یا برندسازی مجدد موفق شرکت و یا محصول می‌تواند موجب افزایش رشد کسب و کار گردد. اگر نخواهید که برای خود عدد سازی نمایید تا خود را خوشحال کنید، باید معیارهایی برای ارزیابی موقعیت خویش داشته باشید. مثلا جایگاه جدید در رسانه‌ها (به عنوان شاخص پیشرو)، آگاهی از برند و یا رشد افزایش‌یافته.

افزایش ترافیک وب‌سایت

گاه ، هدف‌گذاری شما خیلی ساده تعیین می‌شود ( مثلا افزایش بازدید وب‌سایت ) .

در این نوع از هدف‌گذاری، شاخص‌های کیفی خیلی مهم خواهند بود. ترافیک واقعی، نرخ ماندگاری روی سایت، نرخ تبدیل مشتری راغب به خریدار یا شاخص‌های مشابه، موجب می‌شود که افراد مناسب را به سایت خود جذب نمایید.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

تبلیغات کلامی

تبلیغات کلامی چییست؟ تبلیغات کلامی ، تبلیغات شفاهی یا تبلیغات دهان به دهان به انواعی از تبلیغات گفته می شود…