اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط
آخرین زمان ویرایش:

محیط بازاریابی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

همحیط بازاریابی چیست؟

محیط بازاریابی می تواند به عنوان ترکیب همه عوامل موثر بر بازار، سیستم بازاریابی و وظایف مرتبط با بازاریابی تعریف شود. این محیط تمامی شرایطی که باید با توجه به آنها تصمیمات اتخاذ و عملیات بازاریابی اجرا گردد می شود و بی توجهی به آن می تواند باعث شکست تمامی تلاش ها در بازاریابی شود.

محیط بازاریابی داخلی

بازاریابی داخلی، شامل همه عواملی است که در درون سازمان و شرکت جای دارند. این عوامل در کنترل مدیریت هستند. به عنوان مثال، چند نمونه از این عوامل عبارت اند از نیروی انسانی، سرمایه، ماشین‌آلات، مواد اولیه، بازار فروش،  و حتی زمان.

محیط بازاریابی خرد و کلان

از انواع محیطهای بازاریابی ،محیط  خرد است.

 این محیط از سازمان‌ها و افراد که با بنگاه از نزدیک در ارتباط هستند و اثری مستقیم بر تعامل مشتری با بنگاه دارند، تشکیل شده است. یعنی: خود بنگاه، متصدیان آن، نمایندگی‌های آن، فروشگاه‌ها و حتی رقبا. محیط خرد نسبتأ قابل کنترل است.

محیط بازاریابی

محیط بازاریابی -کالج مدیریت

محیط بازاریابی کلان

محیط بازاریابی کلان که کم‌تر در کنترل مدیران کسب‌و‌کار است، گستره‌ی فرهنگ، مسائل سیاسی، سطح تکنولوژی، محیط طبیعی، مسائل اقتصادی و عوامل جمعیت شناختی بستر اجتماع را در‌بر‌می‌گیرد.

محیط بازاریابی به چهار محیط یا قلمرو کوچکتر قابل تقسیم است:

الف– محیط  سازمانی
ب-  محیط بازار
ج- محیط عمومی
د- محیط ناشناخته

محیط سازمانی

محیط داخلی بنگاه یا مؤسسه، قوانین داخلی، ضوابط و روابط حاکم بر آن، نوع تولیدات، رشته فعالیت، تقسیمات اداری، کارکنان، کانالهای توزیع (عمده فروشی، خرده فروشی، نمایندگیها)، ارتباطات اداری، حقوقی، خانوادگی و … است.

محیط بازار

شامل تعداد خریداران، پراکندگی محلی آنها، قدرت خرید آنها، سلیقه، نیاز، تمایل و ترجیحات خریداران، سن، جنس، عادات و رسوم ایشان، تعداد مؤسسات رقیب، انواع تولیدات و کیفیت و قیمت آنها، انواع کالاهای مشابه و جانشین و قیمت ها و شرایط خاص آنها و دیگر خصوصیات و شرایطی است که به تبع وجود خریداران یا مشتریان و رقبا یا فروشندگان دیگر در بازار وجود دارد و آثاری از خود برجای می گذارد که می تواند فروش کالا یا خدمت بنگاه مورد مطالعه را افزایش یا کاهش دهد.

محیط عمومی

به معنی شرایط کلی، ثابت، تغییر ناپذیر و غیر قابل کنترلی است که حاکم بر عملیات بازاریابی است. اگر قلمرو فعالیت های بازاریابی در محدوده ملی باشد، این محیطها را محیطهای ملی می نامیم و اگر قلمرو فعالیت های بازاریابی از مرزهای ملی فراتر رود، این محیط را محیط بین المللی می خوانیم.
از مهمترین پارامترها یا عناصر محیط عمومی می توان به فرهنگ و عوامل معنوی مانند آداب و رسوم، اعتقادات، زبان، ارزشها، مذهب، قوانین و هنجارهای اجتماعی، تکنولوژی، پیشرفت یا عقب ماندگی فنی، سیاست، وابستگی یا سلطه پذیری، استقلال، توسعه یافتگی یا عقب ماندگی اقتصادی، جمعیت ( ترکیب سنی و جنسی، تراکم، پیری و جوانی)، سرمایه و دیگر متغیرهای کلان اقتصادی اشاره کرد.

محیط ناشناخته

پوسته خارجی یا قسمت فراگیر محیط است. عوامل این محیط هنوز برای بازار مبهم هستند و ممکن است بر اثر پیشرفت های فنی، تغییر و تکامل تکنولوژی، اختراعات، جریانات سیاسی، جنگها و کودتاها، اکتشافات علمی و … آثار خود را در بازار ظاهر سازند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

کسب و کار

تعریف کسب و کار نویسندگان مختلف، تعاریف متفاوتی از کسب و کار دارند. در واژه نامه‌ی آکسفورد کسب و کار…

کالا چیست؟

کالا چیست ؟ کالا چیست؟ یک راکت تنیس با علامت تجاری خاص، خدمات آرایشگاهی، یک نمایش تئاتر، گذراندن تعطیلات، یک…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *