/ در بازاریابی / توسط

ارتباطات بازاریابی

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

ارتباطات بازاریابی چیست؟

ارتباطات بازاریابی ، ابزاری می باشد که شرکت با بهره گیری از آن به مشتریان خود اطلاع رسانی می کند، با این مشتریان را به انجام خرید کالا یا محصولات و خدمات تحریک می کند. و محصولات و خدمات شرکت را به یاد آن ها می آورد. به عبارت دیگر، ارتباطات بازاریابی در حقیقت «صدای» شرکت و نام های تجاری آن است که به گوش مشتریان می رسد. شرکت ها با کمک ارتباطات بازاریابی گفتگو و رابطه دو طرفه ای را با مشتریان آغاز می کنند.

ارتباطات بازاریابی چه فوایدی برای مشتریان دارد؟

برای مشتریان نیز منافع خاصی را به همراه دارند. ارتباطات بازاریابی به مشتریان دلیل و چگونگی استفاده از یک محصول و همچنین فروشنده، محل و زمان فروش محصول را نشان می دهند. همچنین، مشتری می تواند بفهمد که چه شرکتی محصول را ساخته است و محصول چه مزایا و منافعی را به دنبال دارد. ارتباطات بازاریابی به شرکت ها اجازه می دهند که محصولات خود را با افراد، مکان ها، رویدادها، نام های تجاری، تجربه ها، احساسات و اشیای خاصی پیوند بزنند. افزون بر این، ارتباطات بازاریابی ارزش نام های تجاری، میزان فروش و حتی ارزش سهامداران شرکت را افزایش می دهند.

محیط متغیر ارتباطات بازاریابی

فناوری های جدید و عوامل دیگر محیطی به شدت بر رابطه بین مشتری و شرکت تأثیر می گذارند و به مشتری اجازه می دهند که ارتباطات خود با شرکت را تعریف و مدیریت کند. به عنوان مثال، افزایش و تغییر کاربردهای اینترنت، بازی های ویدیویی، تلفن های همراه هوشمند، دستگاه های سیار پخش موسیقی و ویدیو و از همه مهم تر، دستگاه های دیجیتالی حذف تبلیغات تلویزیونی (DVR)، شرکت ها را به چاره اندیشی و تغییر ابزارهای ارتباطی خود سوق داده اند. این ابزارهای نوین، کارایی ابزارهای ارتباطی انبوه را به شدت زیر سوال برده اند.

به عنوان مثال، در دهه ۱۹۶۰، پروکتر اند گمبل می توانست با پخش یک تبلیغ تلویزیونی ۳۰ ثانیه ای در سه شبکه ان.بی.سی، ای.بی.سی و سی. بی. اس، پیام خود را به بیش از ۸۰٪ از زنان خانه دار آمریکایی منتقل کند. اما امروزه، پروکتر اند گمبل اگر بخواهد به چنین رکوردی دست یابد، باید تبلیغ خود را در بیش از ۱۰۰ شبکه تلویزیونی پخش کند و تازه امیدوار هم باشد که مخاطبان مجهز به تجهیزات دیجیتالی حذف تبلیغات تلویزیونی، از این تجهیزات برای حذف تبلیغات محصولات پروکتر اند گمبل استفاده نکنند. این تغییرات باعث شده است که سهم تبلیغات تلویزیونی از کل تبلیغات پروکتر اند گمبل از ۹۰٪ در سال ۱۹۹۴ به حدود یک چهارم در سال ۲۰۰۳ کاهش یابد.

با وجود این که برخی از بازاریاب ها، ابزارهای ارتباطاتی سنتی را کنار گذاشته اند ولی چالش انتخاب ابزارهای ارتباطاتی مناسب همچنان باقی است. امروزه، یکی از اصلی ترین چالش های پیش روی بازاریاب ها، بحث شلوغی بیش از حد رسانه های ارتباطاتی است. طبق برآوردهای موجود، آمریکایی هایی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند روزانه به طور متوسط در معرض ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ پیام تبلیغاتی مختلف قرار می گیرند.

بنابراین می توان گفت که امروزه، ارتباطات بازاریابی با کمک رسانه ها و ابزارهای مختلف، در حال رشد و گسترش است به گونه ای که برخی از مشتریان فکر می کنند که در زندانی از تبلیغات مختلف، گیر افتاده اند. بنابراین، بازاریاب ها باید ضمن استفاده خلاقانه از فناوری های جدید، از حضور سرزده در زندگی شخصی مصرف کنندگان و نقض حریم خصوصی آن ها خودداری کنند.

 

ارتباطات بازاریابی

ارتباطات بازاریابی – کالج مدیریت

اهداف ارتباطات بازاریابی

ایجاد اولویت

ایجاد اولویت اغلب تلاشی بلند مدت است که هدف آن استفاده از ابزار ارتباطی برای کمک به موقعیت یابی محصول یا شرکت شما در ذهن مشتری است. بخش بزرگی از این هدف پیش از تماس شما و مشتری از طریق بازاریابی اتفاق می افتد. اما بخشی از آن هنگامی که مشتری در فرآیند فروش قرار گرفته توسط نیروهای فروش و نیازسنجی صحیح مشتری برای ارائه ی راه حل های مناسب انجام می پذیرد.

جایگاه یابی و ساخت یک برند طول می کشد و نیاز به یک هماهنگی خاص (نه فقط در خود تلاش های ارتباطی، بلکه در رابطه با عناصر اصلی محصول، قیمت گذاری، و توزیع) دارد و به همین دلیل نشان دهنده تعهد قابل توجهی برای سازمان است.

به یاد داشته باشید که ایجاد اولویت با ساخت یک برند، بر سهم بازار، سودآوری و حتی دسترسی شما به نیروهای مستعد (که در اثر برندینگ کارفرما به وجود می آید) تاثیر خواهد گذاشت و در نتیجه ارزش بلند مدتی برای شرکت فراهم می کند.

کوتاه کردن چرخه فروش

کوتاه شدن چرخه فروش به معنای کمک به فروش در تلاش برای شناسایی، تعامل و ارائه محصول به یک مشتری است. درک فرآیند خرید مشتری، بینش عمیقی را در مورد چگونگی کوتاه کردن چرخه فروش به ارمغان می آورد.

اثرات ارتباطات بازاریابی

روشی که بدان وسیله، تجربه های مختلفی درباره یک نام تجاری شکل می گیرند، مساله مهمی نیست. به عبارت دیگر، فرض کنید مشتری ای تجربه قوی، مطلوب و منحصر به فردی از نام تجاری سوبارو (Subaru) داشته و معتقد باشد که سوبارو یعنی «خودروی مخصوص مسافرت»، «خودروی چالاک» و «خودروی قوی و محکم». حال چه فرقی می کند که این اعتقادات بر اثر مشاهده تبلیغ تلویزیونی سوبارو ایجاد شده باشند یا تبلیغات محیطی آن در مسابقات اسکی، کایاک و موتورسواری، مهم این است که ارزش های اصلی سوبارو به خوبی شناسایی و به مخاطبان منتقل شوند.

نکته مهم این است که ابزارهای مختلف ارتباطات بازاریابی باید با هم یکپارچه باشند و پیام واحدی را برای دستیابی به موضع استراتژیک شرکت، به مخاطبان آن مخابره کنند. نقطه آغازین فرایند برنامه ریزی ارتباطات بازاریابی بازبینی تمامی تعاملات بالفعل و بالقوه ای است که میان مشتریان هدف یک شرکت و تمامی محصولات و خدمات آن وجود دارد. به عنوان مثال، فردی که می خواهد یک رایانه قابل حمل جدید بخرد را در نظر بگیرید. این فرد ممکن است با دوستانش مشورت کند، تبلیغات تلویزیونی مختلف را مشاهده کند، مقالات و نظرات متخصصان صنعت رایانه های قابل حمل را بخواند، اطلاعات مربوط به مدل های مختلف رایانه های قابل حمل را در اینترنت جستجو کند و مدل های مورد نظرش را در مغازه ها از نزدیک مشاهده و بررسی کند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

ثبت برند خارجی

ثبت برند خارجی ، برند یا علامت تجاری به دلیل اعتباری که به محصولات و خدمات شرکت ها می دهد…

تکنیک بازاریابی

تکنیک بازاریابی ، به طور عجیبی با تغییرات تکنولوژی گره خورده است. به طوری که بازاریابی دیجیتالی  در مدت کوتاهی،…