اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

کانال های بازاریابی

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

کانال های بازاریابی ، یک کانال بازاریابی متشکل از افراد، سازمان ها و فعالیت های لازم برای انتقال مالکیت کالا از نقطه تولید به نقطه مصرف است. این راهی است که محصولات به مشتری نهایی، مصرف کننده می رسانند. و همچنین به عنوان کانال توزیع شناخته می شود. کانال بازاریابی ابزاری مفید برای مدیریت است، و برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی موثر و با برنامه ریزی بسیار مهم است.

شکل دیگر شناخته شده کانال بازاریابی، کانال توزیع دوگانه است. این کانال یک فرم کمتر سنتی است که به تولید کننده یا عمده فروش اجازه می دهد تا با استفاده از بیش از یک کانال توزیع به کاربر نهایی برسد. تولید کننده می تواند به طور همزمان از طریق یک بازار مستقیم، مانند یک وب سایت، به مشتری برسد یا اینکه به یک شرکت یا خرده فروش دیگر بفروشد که از طریق کانال دیگری، به عنوان مثال یک فروشگاه، به دست مصرف کننده برسد. نمونه ای از این نوع کانال ها حق رای دادن است.

کانال های بازاریابی چیست؟

کانال بازاریابی سیستمی است که توزیع کالا از تولید کننده به مصرف کننده را با عبور از چندین سطح معروف به واسطه، تضمین می کند. همچنین به عنوان کانال های توزیع شناخته می شود. هر محصولی با یکدیگر متفاوت است و کانال های توزیع آن ها نیز متفاوت است.

انواع کانال های بازاریابی

تولید کننده → مشتری (کانال سطح صفر)

تولید کننده کالا را می فروشد یا خدمات را مستقیماً به مصرف کننده ارائه می دهد بدون این که با یک مرد میانی مانند واسطه، عمده فروش، خرده فروش، نماینده یا نمایندگی فروش درگیر شود. مصرف کننده مستقیماً برای خرید محصول بدون مراجعه به کانال دیگری به تولیدکننده مراجعه می کند. این نوع بازاریابی بیشتر به نفع کشاورزانی است که می توانند قیمت محصولات خود را بدون نیاز به استفاده از فدراسیون کشاورزی کانادا تعیین کنند. به طور معمول، کالاهایی که توسط بخش کوچکتری از بازار مصرف می شوند، بر تولیدکنندگان تأثیر می گذارند و بنابراین کالاهایی که به سفارش چند مشتری در پاسخ تولید می شوند، در نظر گرفته می شوند. معمولاً کالاها و خدمات این کانال توسط بخش های بزرگ بازار استفاده نمی شود. علاوه بر این، قیمت کالاها ممکن است دچار نوسانات قابل توجهی شود. به عنوان مثال، تقاضای زیاد حکم افزایش قیمت را دارد.

علاوه بر این، این کانال خاص دارای سه روش اصلی برای فروش مستقیم است و این موارد شامل: دستفروشی، فروش از طریق پست و تجارت از طریق فروشگاه های متعلق به تولید کننده. دستفروشی یک نسخه منسوخ از تجارت بین دو طرف است و محموله ها اغلب به مقدار کم توسط فروشندگانی که به مکان های مختلف سفر می کنند، فروخته می شوند. به عنوان مثال، نماینده فروش لوازم آرایشی New Wave را با استفاده از یک روش دستفروشی به خانم های خانه دار می فروشد. از فروش پست الکترونیکی معمولاً برای فروش کاتالوگ، کتاب و غیره استفاده می شود، به جز کالاهای صنعتی و حجیم. به عنوان مثال، یک شرکت کالاهای قابل جمع آوری را از طریق استفاده از سفارش پستی به فروش می رساند. این روش فروش معمولاً بدون تماس چشمی انجام می شود.

در آخرین روش (فروشگاه های متعلق به تولید)، تولید کننده خود توسط فروشگاه ها محاصره می شود و مستقیماً کالاهای فروشگاه های خود را تأمین می کند. به عنوان مثال، Singer چرخ خیاطی های خود را از طریق فروشگاه های خود به فروش می رساند. به دلیل فاصله کالا و محصولات بین تولید کننده و فروشنده، این یک مزیت را دارد که در نوع خود یک کانال توزیع موثر باشد و این مزایا عبارتند از: تولیدکنندگان توجه زیادی را با مشتریان انجام می دهند و از افکار و عقاید آن ها با آن ها آگاه هستند، هیچ واسطه ای وجود ندارد که بتواند سود شرکت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد که منجر به ضرر قابل توجه شود و به دلیل نداشتن زمان تحویل کالا کوتاه می شود موانعی مانند واسطه و غیره. با وجود این مزایای آشکار، فروش مستقیم به کانال قدرتمندی تبدیل نشده است. طبق برآورد، حتی کمتر از ۳ درصد از فروش کل مصرف کنندگان در این کانال انجام می شود.

از طرف دیگر، نوآوری های فن آوری ، کمک به اینترنت و تلفن های هوشمند راحت اکنون شیوه کار تجارت را به میزان قابل توجهی تغییر می دهد. گسترش کانال های مستقیم اینترنت به این معنی است که شرکت های اینترنتی قادر به تولید و تجارت مستقیم خدمات و کالاها با مصرف کنندگان خواهند بود. این می تواند مستقیماً از طریق اینترنت توزیع شود، به عنوان مثال خدمات در حوزه قمار یا نرم افزارهایی مانند برنامه های آنتی ویروس به همین ترتیب.

تهیه کننده → خرده فروش → مصرف کننده (کانال یک سطح) -کانال های بازاریابی

خرده فروشان مانند Walmart و Target محصول را از تولید کننده خریداری کرده و مستقیماً به مصرف کننده می فروشند. این کانال برای تولیدکنندگانی که کالاهای خرید مانند لباس، کفش، مبلمان، کارد و چنگال و اسباب بازی تولید می کنند بهترین عملکرد را دارد. از آنجا که مصرف کنندگان قبل از تصمیم به خرید این موارد به زمان بیشتری احتیاج دارند، به نفع تولید کننده است که قبل از ورود به دست مصرف کنندگان، آن ها را به یک واسطه بفروشد.

استفاده از یک شبکه مستقر که از قبل دارای وفاداری به برند است، یک استراتژی خوب برای استفاده تولیدکنندگان برای رساندن سریع محصول به کاربر نهایی است. بسته به نوع دارایی خرده فروشی، اپراتورها می توانند یک شرکت مستقل، متعلق به مالکان مختلف یا درگیر شبکه خرده فروشی باشند. واسطه ها (خدمات خرده فروشی) به دلیل تجربه، حرفه ای بودن، توانایی ارائه محصولات به بازار هدف و ارتباطات در صنعت و همچنین مزایای تخصصی بودن و کیفیت بالای کار مفید هستند. به عبارت دیگر، تولید کنندگان کالاها و محصولات زیادی تولید می کنند اما در کالاهای مختلف محدود هستند. مصرف کنندگان به دنبال تنوع گسترده تر در مقادیر کمتر هستند. بنابراین توزیع کالاها از تولیدکنندگان مختلف متناسب با نیازها و خواسته های مصرف کنندگان بسیار ضروری است. هنگام ایجاد فروشگاه خرده فروشی، تلاش خریدار هنگام خرید در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال، فروشگاه هایی که کالاهای مصرفی روزمره می فروشند به راحتی در یک محله نزدیک برای ساکنان واقع شده اند. سرعت و سهولت خدمات برای منافع مشتری در اولویت بسیار قرار دارد.

یک جز equally مهم به همان اندازه مهم در تجارت خرده فروشی، عملکرد خرده فروشی است که نقشی اساسی دارد. این موارد شامل تحقیق در مورد محصولات، اجرای ذخیره سازی، تنظیم سیاست قیمت گذاری، ترتیب محصولات و انتخاب آن برای ایجاد انواع مختلف کالاها، کاوش در شرایط حاکم در بازار است. این کانال مفید شناخته می شود اگر حجم پیش فروش و پس از فروش ناچیز باشد، مقدار بخش های بازار زیاد نباشد و کالاهای متنوع و محصولات گسترده باشد. در نهایت، اهمیت واسطه ها در تجارت توزیع حیاتی است زیرا آن ها به مصرف کنندگان کمک می کنند کالاهای خاص یک مارک خاص را بدون اقدامات غیر ضروری بدست آورند. بنابراین، واسطه ها نقش تعیین کننده ای در ایجاد تطابق بین تقاضا و عرضه دارند.

 

کانال های بازاریابی

کانال های بازاریابی – کالج مدیریت

 

تولید کننده → عمده فروش → خرده فروش → مشتری (کانال دو سطح)

عمده فروشان محصولات را از تولید کننده خریداری کرده و به مصرف کننده می فروشند. در این کانال، مصرف کنندگان می توانند مستقیماً محصولات را از عمده فروش به صورت عمده خریداری کنند. با خرید عمده اقلام از عمده فروش، قیمت کالاها کاهش می یابد. این به این دلیل است که عمده فروش هزینه های اضافی مانند هزینه خدمات یا هزینه نیروی فروش را که مشتریان معمولاً هنگام خرید از خرده فروشی پرداخت می کنند، می گیرد. ارزان کردن قیمت برای مصرف کننده.

با این حال، عمده فروش همیشه به طور مستقیم به مصرف کننده نمی فروشد. گاهی اوقات عمده فروش قبل از اینکه محصول به دست مصرف کننده برسد، از طریق یک خرده فروش مراجعه خواهد کرد. هر فروشنده (تولید کننده، عمده فروش و خرده فروش) به دنبال کسب سود مناسب از محصول است. از این رو، هر بار که خریدار کالا را از منبع دیگری خریداری می کند، قیمت محصول باید افزایش یابد تا سود هر شخص به حداکثر برسد. این قیمت محصول را برای کاربر نهایی افزایش می دهد.

به دلیل کار همزمان و مشترک عمده فروش و خرده فروش، تجارت تنها در صورتی سودمند است که بازاری در منطقه وسیعی واقع شده باشد و عرضه کالا محموله های کوچک اما فوری (محصولات) انجام شود، می تواند مقرون به صرفه و مقرون به صرفه باشد. با تهیه محموله های قابل توجه (محصولات) به تعداد کمتر مشتری سودآور است. کارخانه های صنعتی می خواهند از مزایای تولید انبوه برای تولید و فروش تعداد زیادی (دسته) استفاده کنند در حالی که خرده فروشان به دنبال خرید محموله های کوچکتر هستند و ترجیح می دهند. این روش برای کارخانه ها می تواند منجر به فروش فوری، بازده بالا و مقرون به صرفه شود. بنابراین، به ویژه در این شرایط، عمده فروش در حال حاضر نقشی را بازی می کند که این خواسته های متناقض را آشتی دهد.

عمده فروش قطعات زیادی را خریداری می کند و آن ها را در قطعات کوچکتر به خرده فروشان می فروشد. حمل و نقل محصولات کمتر سنگین می شود زیرا با استفاده از این کانال (عمده فروشی) مقدار کالاهای تحویل داده کاهش می یابد. به عنوان مثال، اگر پنج تولید کننده کالا را مستقیماً به صد فروشگاه خرده فروشی مختلف عرضه کنند، در این صورت باید ۵۰۰ بار تحویل کالا (۵ برابر ۱۰۰) داشته باشند. با این حال، اگر این پنج تولید کننده به عمده فروش یکسان عرضه کنند و عمده فروش در این مرحله ۱۰۰ خرده فروش مختلف را ارائه دهد، در این صورت تعداد کل تحویل به ۱۰۵ (۵ به اضافه ۱۰۰) کاهش می یابد.

یکی دیگر از مولفه های مهم مورد توجه در عمده فروشی، ذخیره سازی است. ذخیره کالا یکی دیگر از جنبه های کاری یک عمده فروش است. عمده فروش، کالاها را با همگام سازی تولید و مصرف کالاهای مادی تنظیم می کند. علاوه بر این، عمده فروش، بیشتر تعهدات مالی مربوط به بی حرکت کردن وجوه سرمایه گذاری شده در ایجاد سهام کالا را بر عهده می گیرد. اگرچه، زنجیره انتقال نشان می دهد که عمده فروش مستقیماً با یک تولید کننده ارتباط برقرار می کند و با آن معامله می کند، ممکن است بدون ابهام باشد. سهم یک توزیع کننده بسیار مورد تأیید است و قبل از ورود به دست عمده فروشان، خرده فروشان و غیره، در توزیع جریان کالاها نقشی اساسی دارد.

یک توزیع کننده نماینده تولید کننده است و توزیع کالا از تولید کننده به عمده فروش یا خرده فروش را از طرف سازنده انجام می دهد. یک توزیع کننده همیشه مراقب سفارشات مشتریان مختلف است و محصولات و خدمات تولید کننده را فعالانه تبلیغ می کند. وظایف اصلی توزیع کننده مطالعه بازار و ایجاد پایگاه های اطلاعاتی مصرف کنندگان، تبلیغات کالا، سازمانی از خدمات برای تحویل کالا، تهیه سطح موجودی کالا، ایجاد یک شبکه فروش پایدار است که شامل فروشندگان است. و سایر واسطه ها، بسته به وضعیت بازار. توزیع کنندگان به سختی کالاهای تولید کننده را مستقیماً به مشتری می فروشند.

تهیه کننده → نماینده / کارگزار → عمده فروش یا خرده فروش er مشتری (کانال سه سطح)

این کانال توزیع قبل از اینکه محصول به دست مصرف کننده برسد، بیش از یک واسطه را شامل می شود. واسطه، معروف به عامل، در مذاکره بین تولید کننده و فروشنده کمک می کند. نمایندگان وقتی وارد کار می شوند که تولیدکنندگان نیاز دارند محصول خود را در اسرع وقت وارد بازار کنند. این اتفاق بیشتر وقتی می افتد که کالای فاسدشدنی باشد و قبل از شروع به پوسیدگی باید تازه وارد بازار شود.

در بعضی مواقع، نماینده مستقیماً با کالاها به خرده فروش می رود یا از طریق عمده فروش که به یک خرده فروش و سپس سرانجام به مصرف کننده می رود، مسیر دیگری را طی می کند. یک همکاری متقابل معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که طرفین، به ویژه آخرین کانال زنجیره توزیع بازاریابی با یکدیگر روبرو شوند، به این دلیل که تولیدکنندگان، نمایندگان، خرده فروشان / عمده فروشان و مصرف کنندگان این کانال به یکدیگر کمک می کنند و از یکدیگر سود می برند. همکاری آن ها از طریق سودآوری بیشتر، با تشخیص و کاوش در بازارهای جدید فروش و ایجاد یک رابطه تجاری بهتر، تولید بیشتری دارد. شرکت کنندگان در کانال های توزیع نه تنها برای نگهداری موثر از بخش های هدف بلکه برای حفظ مزیت رقابتی تولید کننده باید دانش و تجربه داشته باشند. به عنوان مثال، نمایندگی که قادر به تغییر قیمت برای محصولات خاص است می تواند مذاکره کند و یا قیمت ها را کاهش دهد. این به او کمک می کند تا مزیت نسبی را حفظ کند، در رقیبان خود باقی بماند و تقاضای بازار را برآورده کند. یک کارگزار عمدتا برای جمع آوری فروشنده و خریدار و کمک به روند مذاکره کار می کند.

واسطه ای مانند کارگزار معمولاً از نظر کالا به سفارش کالا یا تولید فروخته شده وابسته است و در معاملات یکبار مصرف نیز مشارکت دارد و نمی تواند یک کانال موثر توزیع باشد. با این حال، اگر حق نمایندگی انحصاری تولیدکننده و کسب سود را داشته باشد، می تواند یک مزیت رقابتی نسبت به سایر شرکت ها در قالب یک مارک خاص حفظ کند. او به نمایندگی از فروشنده (تولید کننده یا تولید کننده) عمل می کند و هیچ حقی برای تغییر قیمت محصولات ندارد. علاوه بر این، داشتن یک کانال توزیع، مهم است که به یاد داشته باشید که بهره برداری و استفاده از واسطه ها در یک تجارت (نه تنها عمده فروشان، خرده فروشان بلکه لجستیک حمل و نقل) زنجیره توزیع را طولانی تر می کند. پس از آن یک کسب و کار باید در نظر بگیرد که کدام کانال از نظر تحویل به موقع، کارایی، سیاست قیمت گذاری و مکانی که در میان رقبا قرار دارد مقرون به صرفه تر و سودآورتر است. به عنوان مثال، بازخورد کلی، امتیاز بالاتر و تقاضای بیشتر از مشتریان. بهترین استفاده و کمک از واسطه ها را می توان برای مشاغل نوپا و شاید یک تجارت مستقر استفاده کرد.

عملکرد کانال های بازاریابی

کانال های بازاریابی در ابتدا دسترسی به محصولات یا خدمات برای مشتریان احتمالی را هدف قرار می دهند. این کانال توسط عواملی که در بالا ذکر شد انتخاب می شود.

واسطه ها افراد یا سازمان هایی هستند که به عنوان رابط بین تولید کنندگان و مشتریان عمل می کنند. آن ها چندین کار را انجام می دهند تا هم شرکت ها و هم مشتریان را تسهیل کنند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

بازاریابی موثر

بازاریابی موثر ، اثربخشی بازاریابی با توجه به اینکه استراتژی های بازاریابی یک شرکت چقدر درآمد خود را افزایش می…