/ در بازاریابی / توسط

کمپین بازاریابی

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

کمپین بازاریابی ، اگر در دنیای کسب و کار باشید و رسانه های تخصصی این حوزه را دنبال کنید تحلیل و بررسی کمپین تبلیغاتی یا بازاریابی شرکت های مختلف را می بینید. افراد مختلف از جنبه های متفاوتی این کمپین ها را بررسی می کنند. میزان بودجه کمپین (به عنوان مثال فلان بانک ده میلیارد تومان کمپین بیلبورد اجرا کرده است) یا بر اساس رسانه ( برند خاصی در صدا و سیما دائما تبلیغ می کند) برخی دیگر نیز به موارد تازه ای اشاره می کنند. ظاهر برند یا کوچک و بزرگ بودن نوشته ها در تبلیغات و بنرها یا اینکه فلان شعار برای مخاطب هدف مناسب است یا خیر. حقیقت این است که تمام این فاکتورها برای یک کمپین تبلیغاتی بازاریابی مهم است اما به تنهایی کافی نیست.

کمپین بازاریابی چیست؟

آگاهی در مورد محصول یا خدمت را از طریق رسانه های مختلف، که شامل تلویزیون، رادیو، تبلیغات چاپی و پلت فرم های آنلاین می شود، توسعه می دهند. قرار نیست کمپین های بازاریابی فقط بر تبلیغات تکیه کنند، ممکن است از مواردی دیگری مانند تظاهرات و نمایش، تبلیغات توصیه ای و تکنیک های تعاملی دیگر هم استفاده شود. کسب و کارهایی که در بازارهای بسیار رقابتی فعالیت می کنند، ممکن است به صورت مرتب کمپین های بازاریابی راه اندازی کنند و منابع قابل توجهی را به آن اختصاص دهند تا از این طریق بتوانند آگاهی برند ایجاد کنند و منجر به افزایش فروش شوند. طراحی کمپین بازاریابی با توجه به تاثیری که بر توسعه ی کسب و کار می گذارد، بسیار حائز اهمیت است.

انواع کمپین بازاریابی

کمپین های بازاریابی دیجیتال

اولین نوع کمپینی که در مورد آن بحث خواهیم کرد، دیجیتال است. این معمول ترین نوع کمپین های بازاریابی است که امروزه وجود دارد. یکی از دلایل این امر به این واقعیت مربوط می شود که افراد زیادی مدت زمان طولانی را در اینترنت می گذرانند. بازاریابی دیجیتال شامل تبلیغات در وب سایت ها، بازاریابی محتوا، بازاریابی در شبکه های اجتماعی و هر آنچه در فضای دیجیتال انجام می دهید. شرکت های بازاریابی دیجیتال ممکن است ویدیوی آنلاین ایجاد کنند ، حساب های شبکه های اجتماعی شما را اجرا کنند و از طریق وب سایت ها ، دستگاه های تلفن همراه و موارد دیگر تبلیغات را انجام دهند.

کمپین های رادیویی و تلویزیونی

کمپین های رادیویی و تلویزیونی همچنان اشکال معتبر تبلیغات هستند. قطعاً به اندازه گذشته استفاده نمی شوند، اما هنوز هم برای انواع خاصی از شرکت ها بسیار موثر است. بسیاری از اوقات، شرکت های محلی در تلویزیون و رادیو تبلیغ می کنند زیرا این کاری است که همیشه انجام داده اند. اما شرکت های جدید اغلب به دلیل آشنایی بیشتر با تبلیغات دیجیتال کار خود را آغاز می کنند. شرکت قدیمی قطعاً باید به دنبال بازاریابی دیجیتال باشد و حتی شرکت های جدیدتر باید به تبلیغات رادیویی و تلویزیونی بپردازند زیرا هنوز هم می تواند موثر باشد.

کمپین های خارج از چارچوب

یکی از انواع Marketing Campaign که در خارج از سازمان وجود دارد، کمپین خارج از چارچوب است. این کمپین خارج از چارچوب به سادگی یک کمپین بازاریابی کاملاً غیرمعمول است. که ممکن است از ایجاد یک فیلم ویروسی گرفته تا استفاده واقعی از وسایل فیزیکی برای جلب مشتریان برای آزمایش یک شرکت باشد. چند نمونه از فعالیت های خارج از چارچوب شامل شرکت های Tom’s Shoes و شرکتی است که به عمد پنج هزار کارت ویزیت را که در مکان های عمومی جمع آوری شده اند، رها کرده است. در پشت، تصویر رنگی بخشی از اسکناس صد دلاری چاپ شده بود که باعث می شد مردم هر وقت دیدند آن ها را بردارند. کفش های Tom’s Shoes قول دادند که به ازای خرید هر یک جفت کفش، یک جفت کفش اهدا کنند. و کمپین One Day without Shoes خود را برای افزایش آگاهی عمومی افراد بدون کفش در جهان سوم ایجاد کردند.

کمپین پست الکترونیکی مستقیم

کمپین های پست الکترونیکی مستقیم می تواند یکی از بهترین راه ها برای کمک به رشد تجارت شما باشد. بسیاری از مردم فکر می کنند که پست الکترونیکی به اندازه سابق معمول نیست. اما واقعیت این است که کمپین های ایمیل مستقیم می توانند این روزها حتی موثرتر باشند زیرا افراد کمتری از آن ها استفاده می کنند. و نامه های الکترونیکی کمتری نیز ارسال می شود. این بدان معناست که وقتی پست الکترونیک یا تبلیغاتی می رسد، احتمال اینکه کسی بخواهد آن را ببیند و به آن پاسخ دهد، بیشتر است.

کمپین های ارجاع به مشتری

سرانجام، کمپین های ارجاع به مشتری وجود دارد. کمپین های ارجاع به مشتری به آن دسته از کمپین هایی گفته می شود که مشتریان فعلی یک محصول یا خدمات – یا یک شرکت خاص – را به تعداد زیادی از دوستان یا خانواده خود توصیه می کنند. اگر بتوانید مشتری ها را وادار کنید که این ارجاع ها را انجام دهند، این یک روش بسیار موثر در بازاریابی است. با این حال، امروز بسیاری از شرکت ها روی این کمپین تمرکز نکرده اند که بسیار جای تاسف دارد زیرا می تواند واقعاً موثر باشد.

 

کمپین بازاریابی

کمپین بازاریابی – کالج مدیریت

اصول اولیه طراحی یک کمپین بازاریابی

جایگاه کنونی شرکت

از لحاظ محصول، مشتریان و رقابت و جریان های بازار شرکت شما در چه جایگاهی قرار دارد؟

تعریف جایگاه از این بابت مهم است که اگر فرض کنیم شما قصد افزایش سهم بازار خود را دارید وقتی جایگاه خود را به درستی نشناسید ممکن است اهدافی را برای سهم بازار خود در نظر بگیرید که بسیار دور از دسترس هستند به گونه ای که اجرا آن کمپین نه تنها به هدف نزدیک نمی شود بلکه موجب هدر رفتن منابع مالی شما شود.

نتایج کار های قبل

همه کارهایی که از قبل کرده اید نظیر تبلیغات و فعالیت های بازاریابی تان از لحاظ حجم فروش، سهم بازار، سود آوری، کسری بودجه، ضرر دهی، رضایت مشتریان، ارزیابی مشتریان چه نتایجی داشته است؟

مواردی که موجب ضعف شما شده اند می بایست اصلاح شوند و هر آنچه باعث بدست آمدن نتایج مثبت شده است باید تقویت گردد. همچنین می توانید در این بخش برای گسترش نقاط قوت خود دست به خلاقیت بزنید.

استراتژی شرکت

وقتی که هدفتان را از اجرای یک کمپین بازاریابی مشخص کردید باید انتخاب کنید که استراتژی شما برای رسیدن به آن هدف چیست؟ برای رسیدن به هدف خود باید برای روی رقابت تمرکز کنید یا محصول؟ قصد دارید محصول جدیدی را معرفی کنید و یا حجم فروش محصولات قبلی را افزایش دهید؟

استراتژی قلب اجرایی کمپین بازاریابی شماست چرا که در طول اجرای یک کمپین نمی توانید تغییر کلی در آن ایجاد کنید.

جزئیات کمپین بازاریابی

تمامی فعالیت هایی که در جهت اجرای کمپین خود در نظر گرفته اید مشخص کنید. جز به جز آن را نوشته و مکان و زمان اجرای آن را در برنامه خود بیاورید. این فعالیت ها باید منطبق بر استراتژی شما باشند.

مثلا اگر قصد اجرای یک کمپین بازاریابی در فضای اینترنت را دارید نباید راه های ارتباطی، برای بازخورد گیری و ارزیابی مشتریان را محدود به فکس و تلفن کنید.

هزینه ها

میزان هزینه های اجرایی را بررسی کنید، سپس دیدگاه کلی از بازگشت سرمایه به کسب و کارتان داشته باشید.

به یاد داشته باشید که در کمپین بازاریابی شما، تبلیغات پر هزینه ترین بخش خواهد بود، اگر در شرایط ثبات بازار هستید برای تخمین ارقام می توانید از نتایج کمپین های قبلی مواردی مثل هزینه جذب هر مشتری و نرخ تبدیل را محاسبه کنید.

اگر در شرایط ثبات بازار قرار ندارید به اعداد قبلی اعتماد نکنید شدیدا روی هزینه ها حساس باشید به یاد داشته باشید نمی توانید به دلیل کمبود نقدینگی یک کمپین را متوقف ساخته و از آن انتظار نتیجه داشته باشید.

راهکارهای طراحی کمپین بازاریابی

استفاده از وقایع و رویدادهای اجتماعی : استفاده از حوزه ی تخصصی خود به گونه ای که متناسب با موقعیت های خاص باشد، آسان ترین راه برای آن است که در مورد کسب و کار شما صحبت شود. اینگونه تاثیرگذاری خود را افزایش می دهید و به محصولات و خدمات تان اعتبار می بخشید.

از مشتریان بخواهید به شما رجوع کنند : ایجاد و افزایش مراجعه کننده از مشتریان فعلی یکی از بهترین روش ها برای بازاریابی کردن کسب و کارتان است. به مشتریان خود توضیح دهید دقیقاً به دنبال چه نوع تعاملی هستید و آن ها چگونه می توانند کمک کنند. مانند کمپین های خیرخواهانه که از مردم خواسته می شود جهت انجام کار خیری کمک هزینه ای را در حد توان مالی خود پرداخت کنند.

خودتان را به جای مشتریان تان بگذارید : برای آنکه بفهمید مشتریان تان واقعا چه می خواهند، سعی کنید با تعداد بسیاری از آن ها ارتباط برقرار کنید و ببینید عموما به چه چیزهایی علاقه دارند و سبک زندگی عادی آن ها چگونه است. رفتار آن ها را مشاهده کنید و ببینید به چه خدماتی نیاز دارند یا واکنش مثبتی به آن ها نشان می دهند، سپس کسب و کار خود را با نیاز و علایق آن ها منطبق کنید.

نمونه های مجانی بدهید : اگر افراد محصول شما را امتحان کنند، ممکن است در آینده آن را خریداری کنند. افرادی را برای اینکار قرار دهید تا با رویی گشاده و به شیوه ای محترمانه محصول شما را به صورت مجانی به افراد بدهند تا افراد آن را امتحان کنند، حتی اگر فرصت مناسبی به وجود آمد از آن ها بخواهید نظراتشان را در مورد محصول بیان کنند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

سیستم بازاریابی

سیستم بازاریابی ، بازاریابی بیش از آنکه یک حوزه مطالعاتی یا رشته دانشگاهی باشد، یک فلسفه کسب‌وکار است. فلسفه‌ای که…

فروش سازمانی

فروش سازمانی ، فروش، جنبه‌ای از کسب‌و‌کار است که با تمرکز بر پیدا کردن مشتریان بالقوه در بازار، اطلاع‌رسانی درباره‌ی…