اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

کلیات بازاریابی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

کلیات بازاریابی چیست؟

کلیات بازاریابی به اعتقاد ویلسون وگیلیگان (۱۹۹۹ میلادی) بازاریابی عبارت است از فرآیند برنامه ریزی و اجرای ایده ی اولیه، قیمت گذاری، ترفیع و توزیع ایده ها، محصولات و خدمات برای ایجاد مبادلاتی که اهداف فردی و سازمانی را تحقق بخشد. کاتلر (۲۰۰۳ میلادی) بازاریاب را اینگونه تعریف می کند: فرآیندی اجتماعی و مدیریتی که افراد و گروه ها آنچه نیاز دارند و میخواهند را از طریق خلق و مبادله ی محصولات و ارزش ها با دیگران به دست می آورند. دراکر معتقد است که بازاریابی بسیار وسیع تر از فروش است و فعالیتی نیست که منحصر به واحدی خاص شود، بلکه کل مجموعه کسب و کار را در بر می گیرد.

۴p بازاریابی در کلیات بازاریابی

فلسفه اصلی مدیریت بازاریابی برچهار عامل استوار است که آنها را با عنوان چهار p (محصول,  قیمت  , تشویق,  جایگاه ) می شناسند .  مشخصات محصول,   قیمت تعیین شده برای آن  ,  جایگاه مناسب زمانی و مکانی  برای عرضه محصول و عوامل تشویق کننده ای مانند تبلیغ و اطلاع رسانی تشکیل دهنده آمیخته بازاریابی می باشند . لیکن در مورد بازاریابی فناوری این عوامل تا حدی محدود می شوند . شبکه توزیع و عوامل تشویق کننده به اطلاع رسانی و بستر سازی خلاصه می شود . تعیین قیمت مبنای متفاوتی دارد و مشخصات تکنولوژی  به صورت کامل در دست خریدار نیست . فن بازار با ایجاد فضای مناسب اطلاع رسانی و تکمیل بانک اطلاعاتی٬محیط مجازی بازار را درست میکند و با تسهیل ایجاد رابطه بین عرضه و تقاضا بازاریابی را آسان تر می کند.

کلیات بازاریابی

کلیات بازاریابی – کالج مدیریت

نکات کلیدی تعاریف بازاریابی توسط نویسندگان مختلف به صورت خلاصه بیان شده است:

۱-بازاریابی قرار دادن مشتری در کانون محوری کسب و کار است.کاتلر – موسسه ی خبرگان بازریابی

۲-بازاریابی راجع به روشی هایی که میتواند برای اثرگذاری مطلوب مورد استفاده قرار گیرد، بحث می کند.لندرویک و لیندن

۳-بازاریابی روشی که هر کسب و کار بازارهای خود را توسعه می دهد، تشریح می کند-لویت

۴-بازاریابی سازماندهی فرهنگ کسب و کار برای بازار محور شدن و مشتری گرا شدن را مورد توجه قرار می دهد.پیترز و واترمن -کانتر – دراکر

فرآیند بازاریابی

فرایند بازاریابی شامل پنج مرحله است. در چهار مرحله اول برای مشتری ارزش خلق می شود. بازاریاب ابتدا باید بازار و نیازها و خواسته های مشتری را درک کند. بعد باید استراتژی بازاریابی مشتری مداری را طراحی کند که هدف آن جذب، حفظ و رشد مشتریان هدف می باشد. بازاریاب در مرحله سوم برنامه واقعی که منجر به ارائه ارزشهای برتر می شود را تهیه می کند. این سه مرحله، اساس مرحله چهارم که همان ایجاد رابطه سودمند با مشتریان و مشعوف کردن آنها است، می باشد. در گام آخر، شرکت بخاطر برقراری رابطه مستحکم با مشتری، پاداش خود را از طریق جذب ارزش از او بدست می آورد.

در مجموع اهداف بازاریابی عبارتند از:

افزایش سهم بازار
ورود به بازارهای جدید
دستیابی به موقعیت شمارہ ی یک بازار
بهبود وجهه و تصویر کسب و کار (۱۷۰ .bid, p ا).

کاتلر (۲۰۰۳ میلادی) معتقد است که بازاریابی بر روی چهار ستون واقع شده است. استوانه های بازاریابی عبارتند از:

    بازار هدف
نیازهای مشتریان
بازاریابی ترکیبی

کاتلر در خصوص اهمیت بازاریابی اظهار می دارد که اگر هر کسب و کاری به دنبال دستیابی به سودآوردی است کلیه ی بخش های سازمان باید به سمت ارضای مطالبات خواسته ها و نیازهای مصرف کننده گرایشی داشته باشند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

انجام پایان نامه مدیریت دولتی

انجام پایان نامه انجام پایان نامه مدیریت دولتی، مدیریت دولتی دارای زیر شاخه ها  و گرایش هایی است. این گرایش…

مشتری مداری

برخورد اولیه در مشتری مداری مشتری مداری : یکی از مهم‌ترین اصول در مشتری مداری، برخورد اولیه (First Impression) است.…