اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

اتوماسیون بازاریابی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اتوماسیون بازاریابی چیست؟

اتوماسیون بازاریابی ، اصطلاحی است که برای توصیف پلتفرمی استفاده می شود که هدف اصلی آن انجام خودکار فعالیت های بازاریابی در کانال های مختلف است. عموما این فعالیت ها شامل کارهای پرتکرار و در عین حال با اهمیت مثل ارسال ایمیل، مدیریت اطلاعات تماس و فعالیت در شبکه های اجتماعی است.

در صورت استفاده درست از اتوماسیون، می توانید به شکلی موثر و کارآمد و بدون کاهش کیفیت کار، در هر مرحله از مسیر حرکت مشتری، مشتری راغب و مشتری بالقوه ایجاد کرده و در نتیجه درآمد زایی و بازگشت سرمایه بیشتری داشته باشید. اتوماسیون بازاریابی می تواند با ساده کردن کارها کمک کند که سریع تر به اهدافتان برسید.

اما باید توجه داشته باشید که اتوماسیون بازاریابی و فروش نمی تواند جایگزین خود شما یا مهارت هایتان باشد؛ بلکه فقط ابزاری برای ارتقای قابلیت های موجود شماست.

اتوماسیون بازاریابی در ساده ترین شکل خود شامل مجموعه‌ای از ابزارهای طراحی شده برای هموار کردن و ساده کردن زمانبرترین مسئولیت‌های بازاریاب و فروشنده‌های مدرن است. هدف اتوماسیون چه در زمینه خودکار کردن فرایند ارزیابی کیفیت لیدها (مشتریان راغب) و چه در فرایند ایجاد قطبی برای ساختن کمپین دیجیتال، ساده تر کردن دنیای بیزنس است که پیچیدگی آن به سرعت در حال افزایش است.

اتوماسیون بازاریابی به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به فشردن دستی دکمه Send برای هر ایمیل، پیام، کمپین یا پستی که ایجاد می‌کنید، یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ بسازید. ابزارهای اتوماسیون خوب به شما کمک می‌کنند تا مخاطبین خودتان را بشناسید، محتوای خوب و مفید طراحی کنید و بر اساس برنامه و رفتار مشتری، اقداماتی خاص انجام دهید. وقتی کمپین شما راه اندازی شد می‌توانید روی سایر کارها متمرکز شوید، سپس با مشاهده نتایج، طرح بازاریابی خودتان را تحلیل کرده و تغییر دهید. یک استراتژی بازاریابی خودکار می‌تواند به صرفه جویی در زمان و منابع کمک کرده، منجر به افزایش درآمد و بازگشت سرمایه شود تا شما تمرکز خودتان را بر رشد کسب و کارتان معطوف کنید.

اتوماسیون بازاریابی به طور کلی به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

  • هوش بازاریابی (marketing intelligence): استفاده از کدهای ردیابی رفتارهای آنلاین مشتریان در این دسته جای می‌گیرد. با استفاده از این دسته از اتوماسیون بازاریابی، بازاریاب‌ها الگوهای رفتار مشتریانشان را کشف کرده و بر اساس آن‌ها برای مخابره پیام‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی‌شان برنامه ریزی می‌کنند.
  • گسترش کسب و کار (business development): در این بخش از اتوماسیون بازاریابی بیشتر بر حرکت دادن مشتریان از بالای قیف بازاریابی به کف قیف (خرید کردن) تمرکز می‌شود. برای این منظور سعی می‌شود تا به وسیله بازاریابی محتوا، بهینه سازی موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل به علایق و اهداف مشتریان پی برد و تاکتیک‌های بازاریابی را با توجه به آن‌ها ارائه کرد.
  • اتوماسیون در جریان (workflow automation): به فرایندهای داخلی مثل بودجه‌بندی، جدول زمان‌بندی بازاریابی، مدیریت کارهای دیجیتال و هر چیز دیگری که شرکت‌های بزرگ برای اداره بخش پیچیده بازاریابی‌شان به آن نیاز دارند.

فواید استفاده از اتوماسیون بازاریابی

بزرگ‌ترین فایده‌ی اتوماسیون بازاریابی این است که به تیم فروش و بازاریابی شما کمک می‌کند تا کار خود را با راندمان بالاتری انجام دهند. مردم محتوای شخصی‌سازی شده را دوست دارند. ایمیل‌های شخصی‌سازی شده، ۶ برابر بازخورد بهتری نسبت به ایمیل‌های عمومی دارند. با این حال، ارسال ایمیل‌های شخصی‌سازی شده به مشتریان به‌صورت دستی، کاری وقت‌گیر است. پلتفرم‌های اتوماسیون بازاریابی این وظیفه‌ی مهم و پرتکرار را بر عهده می‌گیرند و این امکان را برای بازاریابان فراهم می‌کنند تا وقت خود را برای وظایف پر چالش و مهم‌تری صرف کنند.

اتوماسیون بازاریابی نه تنها فرستادن پیام را راحت‌تر می‌کند، بلکه باعث می‌شود بفهمیم مشتریان در کدام مرحله از فرایند تبدیل قرار دارند. نرم‌افزارهای اتوماسیون بازاریابی، معمولاً سیستم امتیازدهی به مشتری دارند. این سیستم امتیازدهی به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید کدام یک از کاربران یا مشتریان‌تان علاقه بیشتری به خرید محصول یا خدمات شما دارد.

یکی از دلایلی که اتوماسیون بازاریابی در ابتدای تجارت بکار گرفته می‌شود، اهمیت پیشرفت در نرخ تبدیل و بازده است. اتوماسیون بازاریابی کمک می‌کند تا با مشتری به صورت بلندمدت در تماس باشیم؛ تا جایی که از خرید آن ها مطمئن شویم. به‌صورت میانگین، شرکت‌هایی که از اتوماسیون بازاریابی استفاده می‌کنند، ۵۳% نرخ تبدیل بیشتر و همچنین بازده سالانه‌ی ۳.۱% بیشتری نسبت به شرکت‌هایی دارند که از اتوماسیون اداری استفاده نمی‌کنند.

برای محصولات و خدماتی که چرخه‌ی تبدیل طولانی‌تری دارند، اتوماسیون بازاریابی می‌تواند باعث سرعت بخشیدن به این چرخه شود. برای مثال، شرکت VentureHarbour گزارش کرده است که تامسون رویترز (Thomson Reuters) با استفاده از نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی توانسته زمان چرخه‌ی تبدیل این شرکت را ۷۲% کاهش دهد.

مفاهیم کلیدی در اتوماسیون بازاریابی

نرم‌افزار به عنوان یک سرویس (SAAS)

Software as a service به هر چیزی که مبتنی بر وب باشد گفته می‌شود. برای مثال ایمیل‌هایی که شرکت‌ها برای کارمندانشان از ارائه‌دهندگان خدمات ایمیلی خریداری می‌کنند یک SAAS محسوب می‌شود. برای این نوع خدمات باید ماهانه مبلغی پرداخته شود.

رابط پروتوکل اپلیکیشن (API)

Application Protocol Interface مربوط به برنامه‌نویسی می‌شود. API مشخص می‌کند که یک نرم‌افزار چطور با جهان خارج ارتباط برقرار کند.
شرکتی که نرم‌افزاری را تولید می‌کند باید یک رابط کاربری برای آن طراحی کند تا سایر افراد –بدون دانش برنامه‌نویسی- بتوانند با آن نرم‌افزار ارتباط برقرار کنند و حتی فراتر از آن، به گونه‌ای ارتباط برقرار کنند که خواسته‌هایشان را از نرم‌افزار بگیرند بدون اینکه نیازی باشد طرز کار آن را بدانند.

ابزارهای اتوماسیون در جریان (workflow)

منظور از «در جریان» یک سری از فعالیت‌هاست که دائماً جریان دارند. این ابزارها نیز معمولاً مبتنی بر وب هستند یا به عبارت دیگر SAAS به شمار می‌روند.

صفحه فرود (Landing Page)

یک صفحه فرود بخشی از یک سایت است که به طور اختصاصی با هدف تبدیل کاربر به مشتری ایجاد شده است. این صفحات حتماً باید یک درخواست برای اقدام یا call to action داشته باشند.
گاهی اوقات در طراحی صفحه فرود تفاوت‌هایی با صفحات دیگر سایت قائل می‌شوند؛ برای مثال در صفحه فرود فهرست نمی‌گذارند و کلاً هیچ چیز قابل کلیکی در آن قرار نمی‌دهند به جز همان دکمه درخواست برای اقدام.
صفحه فرود در واقع همان جایی است که فردی ناآگاه وارد می‌شود و با وارد کردن اطلاعاتش در فرم موجود در صفحه، به کاربر سایت تبدیل می‌شود. این صفحه آغاز اتوماسیون بازاریابی است.

فرایند دو مرحله‌ای

بعد از اینکه افراد در فرم صفحه فرود ایمیلشان را وارد کردند، نوبت به فرایند دو مرحله‌ای می‌رسد. یعنی برای اینکه شما مطمئن شوید افراد دریافت‌کننده ایمیل‌هایتان واقعاً از دریافت ایمیل از سوی شما رضایت دارند، یک ایمیل تأییدیه برای ثبت‌نام کنندگان ارسال می‌کنید و از ایشان می‌خواهید تا با کلیک بر روی لینک داده‌شده، ثبت‌نام خود را تأیید نمایند.

پاسخ خودکار

یکی از مهم‌ترین مفاهیم اتوماسیون بازاریابی، پاسخ خودکار است.
پاسخ خودکار یعنی وقتی چیزی را به صورت آنلاین خریداری می‌کنید و بلافاصله یک ایمیل تشکر دریافت می‌کنید. چنین مواردی پاسخ خودکار هستند.
با ارسال پاسخ خودکار به مشتری خود اطلاع می‌دهید عملی که انجام داده یا اطلاعاتی که وارد کرده است به درستی اعمال شده و شما در اسرع وقت آن را پیگیری خواهید کرد.

رتبه‌بندی طرفداران

تخصیص یک نمره به طرفداران یا کاربران بر اساس اینکه چقدر با شما، با شرکتتان یا وب سایتتان تعامل داشته‌اند را رتبه‌بندی طرفداران می‌گویند. این کار به صورت خودکار انجام خواهد شد.
با این روش می‌توانیم متوجه شویم یک کاربر به محصولات ما علاقه دارد یا نه.
برای این منظور می‌توانید قوانین خودتان را تعیین کنید. برای مثال با دیدن هر یک صفحه یک امتیاز به کاربر داده شود یا با هر بار کلیک بر روی لینک‌های ایمیل‌های ارسالی از طرف شما، کاربر امتیاز دریافت کند.
با این روش متوجه می‌شوید کدام کاربر واقعاً به محصولات شما علاقه‌مند است و می‌توانید وقت خود را برای متقاعد کردن همان کاربر به خرید صرف کنید. این تلاش احتمال بیشتری برای به ثمر رسیدن خواهد داشت.

قیف فروش

ما تمام مسیر حرکت یک فرد از زمانی که با برند شما آشنا می‌شود تا وقتی که تبدیل به کاربر سایت شده و پس از آن به مشتری و سپس به مشتری وفادار و … تبدیل می‌شود را به یک قیف تشبیه می‌کنیم.
دهانه بزرگ‌تر این قیف ابتدای ورود مشتریان بالقوه است؛ زمانی که با آگاهی دادن و اطلاع رسانی باید اقدام به جذب کاربر کنید. هرچه قیف باریک‌تر می‌شود، کار سخت‌تر شده و باید مشتری‌های خود را حفظ کنید تا در نهایت به مشتریان وفادارتان برسید.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

بازاریابی مدرن

بازاریابی مدرن ، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برای فروش بیش‌تر محصولات و خدمات‌شان از علم بازاریابی استفاده می‌کنند. بازاریابی در…