استراتژی های حضور در بازار |انواع استراتژی ورود به بازار| استراتژی چیست؟ | کالج مدیریت

چندبار داغ شده:1 بار
اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

استراتژی های حضور در بازار

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

استراتژی های مرحله ورود به بازار

الف) استراتژی پیش گامی: – استراتژی های حضور در بازار

استراتژی های حضور در بازار محور اصلی اتخاذ این استراتژی داشتن ابداع (در محصول) و یا نوآوری ویژه ای در بازار است. در این استراتژی تحقیقات بازار پله اول حرکت است که پس از کشف نیاز بازار و پردازش بهینه آن با ابداعی در رفع آن نیاز یا اختراعی در محصول همراه می شود. این ابداع اگر برخاسته از نیاز بازار نباشد به زودی شکست خواهد خورد و ضررهای هنگفتی را متوجه شرکت پیش گام خواهد نمود اما اگر با دقت و ظرافت و باتوجه به نیاز بازار طراحی شده باشد، البته که موفقیتهای چشمگیری خواهد داشت. هرگز نباید فراموش کرد که پیش گام بودن مستلزم کشف نیاز بازار و سرعت عمل در طراحی محصول است که اگر هر یک از این دو اصل در نظر گرفته نشود هزینه های ایجاد و ورود به بازار به هدر خواهد رفت.ویژگی های پیش گام بودن در بازار به قرار زیر است:

۱- ریسک پذیری بسیار بالا

۲- احتیاج به منابع مالی قابل توجه (جهت تحقیقات، راه اندازی تولید، عرضه و تبلیغات که در این مرحله هزینه هستند.)  ۳-دستیابی سریع تر و آسان تر از سایرین به منابع اولیه و تامین کنندگان

۴- در صورت موفقیت معیار سنجش محصول تولید کنندگان بعدی قرار می گیرد

۵- قواعد تولید و توزیع و کیفیت و قیمت را تعیین می کند.

ب) استراتژی پیرو:

پیرو بودن به معنای این است که محصول اختراع شما نمی باشد ولی به دلیل تقاضای زیاد بازار و یا عرضه اندک تولید کنندگان، حضور شرکت پیرو دارای توجیه می گردد. در بعضی موارد هم شرکت پیرو با بهبود بخشیدن محصول (از نظر تکنولوژیکی، کیفیت و یا قیمت) می تواند حضوری موثر و موفق در بازار داشته باشد. باتوجه به اینکه شرکتهای دیگری قبل از پیرو در بازار حضور داشته اند که احتمالاً شرکت پیش گام هم جزو آنهاست باید بتواند برای مشتری ارزشی افزوده ایجاد نموده تا او را به سمت محصولات خود جلب نماید. البته این کار ساده ای نیست چون در این حالت معیار سنجش محصول پیرو، محصولات پیش گام است پس بهبود بخشی ها باید با اصل محصول در تضاد نباشد مثلاً کاهش قیمت تمام شده، بسته بندی جذاب تر، ‌افزایش کیفیت محصول بدون تغییر قیمت آن و …. می تواند از تاکتیک های موفق این استراتژی باشد.ویژگی های اتخاذ این استراتژی را می توان به صورت زیر بیان کرد:

۱- بهره برداری و اصلاح اشتباه دیگران در طراحی محصول و موقعیت بازار

۲- کاهش هزینه در شناسایی منابع اولیه و تامین کنندگان (البته قدرت چانه زنی با منابع اولیه کاهش می یابد)

۳- کاهش هزینه در شناسایی بازارهای هدف

۴- امکان بهره برداری از جدیدترین تکنولوژی

 ۵- لزوم پیروی از استانداردهای تعیین شده از سوی پیش گام

 

استراتژی های حضور در بازار

استراتژی های حضور در بازار – کالج مدیریت

 

عوامل چندی یک شرکت را به حیطه بین المللی میکشاند .این عوامل عبارتند از: – استراتژی های حضور در بازار

۱-شرکت های جهانی که کالاهای بهتر یا ارزانتری تولید می کنند ،میتوانند به بازار داخلی شرکت یورش آورند .شرکت میتواند برای درگیر کردن منابع این مهاجمان در صدد حمله علیه این شرکت ها در کشورهایشان بر آید .

۲-شاید شرکت به این نتیجه برسد که فعالیت در کشورهای خارجی سود آور تر از بازارهای داخلی است .

۳-شرکت ممکن است برای دستیابی به صرفه جوئی های حاصله از مقیاس تولید به مشتریان بیشتری نیاز داشته باشد .

۴-شرکت بخواهد وابستگی خود به یک بازار و نیز مخاطرات مربوط به این وابستگی را از میان بردارد .

۵-مشتریان شرکت ممکن است به کشور های دیگر رفته و شرکت ناچار به خدمات بین المللی شود .

هر شرکت قبل از تصمیم گیری درباره فعالیت خارج از کشور خود باید مخاطرات چندی را سبک و سنگین کند. از آن جمله اند:

۱-شرکت ممکن است از رجحان های مشتری خارجی سر در نیاورد و لذا در تهیه کالای رقابتی با شکست مواجه گردد .

۲-این احتمال وجود دارد که شرکت برای برخورد موثر با افراد خارجی درک درستی از راه و رسم و فرهنگ یا دانش کسب و کار خارجی بدست نیاورد .

۳-شرکت ممکن است به ضوابط و مقررات خارجی بهای لازمه را ندهد و از این رهگذر متحمل خساراتی شود .

۴-شرکت ممکن است دریابد که واقعا فاقد مدیران باتجربه بین المللی است .

۵-کشور خارجی ممکن است در صدد تغییر قوانین تجاری خود برآید ،ارزش پول خود را کاهش دهد ،یا با رویدادی نظیر یک  انقلاب روبه رو شود و دارائیهای خارجیان را مصادره کند .

نوشته های مشابه

افزایش فالوور اینستاگرام

این روزها افزایش فالوور اینستاگرام به یکی از کسب و کارهای پررونق تبدیل شده است. اما واقعا چه تعداد از مدعیان این…

هاست چیست و چگونه یک هاست فوق‌العاده بخریم؟

هاست چیست و چگونه یک هاست فوق‌العاده بخریم؟ هاست یا میزبانی وب (به انگلیسی Host) قسمتی از یک سرور است، که…