اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط
آخرین زمان ویرایش:

مهارت های مدیریت

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مهارت های مدیریت مورد نیاز مدیران را می‌توان به صورت فنی، انسانی و ادراکی طبقه‌بندی کرد. مهارت به توانایی‌های قابل پرورش شخص که در عملکرد و بقای وظائف منعکس می‌شود بنابراین منظور از مهارت توانایی به کار بردن مؤثر دانش و تجربه شخصی است.

درکی از نقش مدیریت در سازمان برای مهارت های مدیریت

به عهده گرفتن مدیریت در سازمان امروزی که مدام در حال تغییر و تحول است، بسیار مشکل خواهد بود. مهارت های مدیریتی در بسیاری از شغل‌های مدیریتی ذاتی بوده و معمولاً برچسب مدیر به افرادی اطلاق می‌شود که مسئولیت تیم‌ها و فعالیت‌های اجرایی را بر عهده می‌گیرند.

مدیران گاهی در خط مقدم و در مواجهه با مشتریان و گاهی در قسمت‌های مختلف سازمان در نقش‌های میانی و ارشد حضور دارند.

 

سطوح مدیریت برای مهارت های مدیریت

در سازمان­‌ها، سطوح مدیریت شامل موارد ذیل است:

۱. سطح مدیریت عالی: مدیران عالی عموماً به وظیفه سیاست‌گذاری و تصمیم­‌گیری می­‌پردازند.

۲. سطح مدیریت میانی: وظیفه عمده مدیران میانی ایجاد هماهنگی و تنظیم روابط در داخل سازمان است.

۳. مدیریت عملیاتی: مدیرانی که مجموعه­‌ای از افراد صف (عملیاتی) را برای ارائه خدمات به ارباب رجوع هدایت می­‌کنند، جزء مدیران عملیاتی محسوب می­‌شوند.

تعریف مهارت‌های سه‌گانه مدیریت به شرح زیر است

مهارت فنی

یعنی دانایی و توانایی در انجام دادن وظایف خاص که لازمه آن ورزیدگی در کاربرد فنون و ابزار ویژه و شایستگی عملی در رفتار و فعالیت است. مهارت‌های فنی از طریق تحصیل، کارورزی و تجربه حاصل می‌شوند. مدیران معمولاً این مهارت‌ها را طی دوره‌های آموزشی یا کارآموزی فرا می‌گیرند نظیر دانش، فنون و روش‌های برنامه‌ریزی،‌ بودجه‌بندی، کنترل، حسابداری، امور مالی، کارگزینی کارپردازی و غیره ویژگی بارز مهارت، فنی آن است که به بالاترین درجه شایستگی و خبرگی در آن می‌توان دست یافت زیرا این نوع مهارت دقیق، مشخص، دارای ضوابط عینی و قابل اندازه‌گیری است. از این رو، کنترل و ارزشیابی آن، هم در جریان آموزش و هم در مرحله کاربرد و عمل آسان است.

مهارت انسانی

یعنی داشتن توانایی و قدرت تشخیص در زمینه ایجاد محیط تفاهم و همکاری و انجام دادن کار به وسیله دیگران، فعالیت مؤثر به عنوان عضو گروه، درک انگیزه‌های افراد و تأثیرگذاری بر رفتار آنان. مهارت انسانی در نقطه مقابل مهارت فنی است. یعنی کار کردن با مردم در مقابل کار کردن با اشیا و چیزها. داشتن مهارت‌های انسانی مستلزم آن است که شخص بیش از هر چیز خود را بشناسد، به نقاط ضعف و قوت خود آگاه باشد، عقاید و افکارش برخوردار و روشن باشند، اعتماد به نفس داشته باشد، به دیگران اعتماد کند، به عقاید، ارزش‌ها و احساسات آنان احترام بگذارد، آنان را درک کند، از تأثیر گفتار و کردار خویش بر دیگران آگاه باشد و بتواند محیط امن و قابل قبولی برای جلب همکاری دیگران فراهم سازد. مهارت‌های انسانی به آسانی قابل حصول نیستند و فنون و روش‌های مشخصی ندارند. امروز دانش‌ علمی در قلمرو روان‌شناسی، روان‌شناسی اجتماعی و مردم‌شناسی و تجربه و کارورزی در شرایط گروهی و اجتماعی، به طور غیرمستقیم زمینه دستیابی به مهارت‌های انسانی را فراهم می‌سازند. کنش و واکنش متقابل با مردم و حساسیت نسبت به انگیزه‌ها، انتظارات و رفتارهای آنان کمک می‌کنند تا شخص به مرور بتوانند علل و عوامل شکل‌دهنده رفتار افراد انسان را درک کرده راه و رسم کار کردن با مردم و اثرگذاری بر رفتار آنان را بیاموزد.

مهارت های مدیریت

مهارت های مدیریت – کالج مدیریت

مهارت ادراکی در مهارت های مدیریت

یعنی توانایی درک پیچیدگی‌های کل سازمان و تصور همه عناصر و اجزای تشکیل‌دهنده کار و فعالیت سازمانی به صورت یک کل واحد (سیستم) به عبارت دیگر، توانایی درک و تشخیص اینکه کارکردهای گوناگون سازمان به یکدیگر وابسته بوده تغییر در هر یک از بخش‌ها، الزاماً بخش‌های دیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آگاهی از این روابط و شناخت اجزا و عناصر مهم در موقعیت‌های مختلف، مدیر را قادر می‌سازد که به طریقی تصمیم‌گیری یا اقدام کند که موجبات اثربخشی سازمان و رضایت کارکنان آن را فراهم نماید.

ویژگی‌های یک مدیر اثربخش و مهارت های مدیریت

«دراکر» ویژگی­‌های مدیر اثربخش را در قالب هشت مورد بیان می­‌کند:

۱. تشخیص اینکه چه چیزهایی نیاز است که انجام شود؛

۲. درک ماهیت موسسه­‌ای که در آن فعالیت می­‌کند؛

۳. ایجاد برنامه­‌های عملیاتی؛

۴. مسئولیت­‌پذیری در مقابل تصمیم‌های متخذه؛

۵. مسئولیت­‌پذیری برای برقراری ارتباطات؛

۶. تمرکز بر روی فرصت­‌ها بجای مسائل و مشکلات؛

۷. برگزاری جلسات سازنده و ثمربخش؛

۸. اندیشیدن و گفتن «ما» بجای «من»

 

شش حوزه مهارتی و شایستگی مدیران (مهارت های مدیریت)

با توجه به مطالعات صورت گرفته توسط صاحبنظرانی همچون «برای» و همکاران (۱۹۷۴ میلادی)، «یویاتزیس» (۱۹۸۲ و ۲۰۰۶ میلادی)، «کاتر» (۱۹۸۲ میلادی)، «ثورنتون» و «بیهام» (۱۹۸۲میلادی)، «لوتانز» و همکاران (۱۹۸۸ میلادی)، «هوارد» و «برای» (۱۹۸۸ میلادی)، «کمپبل» و همکاران (۱۹۷۰میلادی)، «اسپنسر» (۱۹۹۳ میلادی)، «گلمن» و همکاران (۱۹۹۸و ۲۰۰۲ میلادی)، مجموعه­‌ی مهارت­‌ها و شایستگی­‌های مدیران را می­‌توان در قالب شش حوزه‌ی اصلی تقسیم­‌بندی نمود که میزان این شایستگی­‌ها در مدیران کشورهای مختلف، متفاوت است. این «حوزه‌های شایستگی مدیران» عبارتند از:

۱- شایستگی­‌های هوش شناختی

تفکر سیستمی: دیدن موقعیت‌ها به عنوان رویدادهای علی و پی بردن به جریان اطلاعات، تعامل افراد و تولید محصولات و خدمات در درون یک سازمان و یا یک جامعه.

تشخیص الگو: دیدن مضامین، موضوعات یا الگوها در رخدادهای به ظاهر تصادفی

۲- شایستگی­‌های هوش عاطفی

خودآگاهی عاطفی: شناختن احساسات افراد توسط خودشان و تشخیص اثرات آنها.

۳- شایستگی­‌های خود مدیریتی

خودکنترلی عاطفی: زیستن با عواطف مزاحم و مختل‌کننده و میل به بهره­‌مندی از دیگران.

انطباق‌پذیری: انعطاف‌پذیری در انطباق با موقعیت‌های در حال تغییر و کنترل شرایط ابهام­‌آلود.

موفقیت‌گرایی: تحریک برای بهبود عملکرد جهت دستیابی به استانداردهای نهایی سرآمدی.

نقطه‌نظر مثبت: داشتن دیدگاه و نقطه‌نظر مثبت درباره­‌ی افراد، رویدادها و آینده.

۴- شایستگی­‌های هوش اجتماعی

۵- شایستگی­‌های آگاهی اجتماعی

همدلی: درک کردن عواطف و احساسات و دیدگاه­‌های دیگران، و فعال نمودن علائق در آنها.

آگاهی سازمانی: تفسیر وضع جاری، شبکه­‌های تصمیم‌ها و سیاست‌ها در سطح سازمان.

۶- شایستگی­‌های مدیریت روابط

رهبری الهام‌بخش: هدایت کردن و برانگیختن افراد با بینش جذاب و گیرا.

نفوذ: استفاده از طیفی از تاکتیک­‌ها برای متقاعدسازی

مربی‌گری و مرشدی: ایجاد توانایی­‌ها در دیگران از طریق بازخور و هدایت.

مدیریت تضاد: حل مسائل و مشکلاتی که در اثر عدم توافقات مخرب ایجاد شده است.

کار تیمی: همکاری و تیم‌سازی

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

کنترل سازمانی

کنترل چیست؟ منظور از کنترل سازمانی این نیست که روی دنیای پیرامون مسلط شویم یا بتوانیم نسبت به دیگران کنترل…

هوش هیجانی چیست ؟

تاریخچه هوش هیجانی  چیست ؟ و توجه به اهمیت آن هوش هیجانی چیست ؟ اگر منظورمان صرفاً توجه به نقش…