اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط

سیستم اطلاعات مدیریت

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

سیستم اطلاعات مدیریت ، اطلاعات یک منبع ارزشمند برای اتخاذ تصمیمات کوتاه مدت و تاکتیکی است که در عملیات روزمره سازمان جاری می باشد . اطلاعات علاوه بر مزایای کوتاه مدت و بلند مدت برای سازمان مزایای استراتژیک نیز برای سازمان دربردارد سازمان از نظر استراتژیک باید یک نگاه جامع نسبت به آینده بازار و برنامه ریزی خود در یک چارچوب زمانی ۵ تا ۷ ساله داشته باشد بدیهی است این برنامه ریزی همراه با ریسک و عدم اطمینان همراه است اما اگر مدیریت بتواند اطلاعات صحیحی از وضعیت و تحولات و روند محیط بیرونی داشته باشد ، می تواند منجر به کاهش خطرات شود . بدین ترتیب هر سازمانی که داده های صحیح ، دقیق ، بهنگام و جامع در اختیار داشته باشد و بتواند در کمترین زمان ، به داده های مورد نیازش دستیابی داشته باشد ، موفق تر است نقش داده ها و اطلاعات در مدیریت سازمانها ، نقش حیاتی و اساسی است هر چه فضای اطلاعات یک سازمان دقیقتر ، شفافتر ، منسجم تر و سیستماتیک تر باشد ، سازمان بهتر می تواند به اهدافش نائل آید. اطلاعات یکی از مهمترین منابعی است که در اختیار مدیران قراردارد لذا مدیران باید بتوانند آن را مانند هر منبع دیگری مدیریت نمایند .

تعریف سیستم اطلاعات مدیریت

سیستمی یکپارچه متشکل از کاربر و ماشین برای ارائه اطلاعات در پشتیبانی از عملیات، مدیریت و تصمیم گیری در سازمان است. این سیستم از نرم افزار و سخت افزار رایانه ای، راهنماها و دستورالعمل ها، مدل هایی برای تحلیل، برنامه ریزی، کنترل و تصمیم گیری و یک پایگاه اطلاعات بهره می گیرد. سیستمی است که داده های محیطی را جمع آوری و داده های تبادلات و عملیات سازمانی را ثبت می کند و سپس آن ها را فیلتر، سازماندهی و انتخاب کرده و به عنوان اطلاعات به مدیران ارائه می نماید و ابزاری برای مدیران فراهم می آورد که اطلاعات مورد نیاز خود را تولید نمایند.

سیستم های اطلاعات مدیریت شامل چه سیستم هایی است ؟

سیستم پردازش عملیات

هدف این سیستم کاهش هزینه ها و افزایش کارایی سازمان از طریق انجام پردازشهای حجیم با سرعت بالا می باشد . سیستم پردازش عملیات مجموعه ای از افراد ، دستورالعملها ، حافظه و تجهیزات است که به جمع آوری ، پردازش و ثبت عملیات سازمانی می پردازد این سیستم مشابه سیستمهای دستی است که امور مربوط به محاسبات ، جمع بندی و ارائه گزارش از عملیات را با سرعت و دقت بالا انجام می دهد.

سیستم اطلاعات مدیریت

دومین نسل از سیستم های اطلاعاتی است که بطور خاصی گزارشات لازم از سیستم های پردازشی تعاملات را بطور ترکیبی تهیه و در اختیار مدیران قرار می دهد به همین دلیل به آن سیستم گزارش دهی مدیریت نیز گفته می شود. سیستم های پردازش عملیات در هر یک از زمینه های خاصِ عملیات ، طراحی و گزارشات مربوط به آن عملیات را ارائه می نمایند ولی نیاز مدیران سطوح میانی به گزارشات ترکیبی از زمینه های عملیات مختلف ، ضرورت طراحی چنین سیستمی را در اواخر دهه ۱۹۶۰ مطرح و با ابداع پایگاه داده ها و نیز سیستم مدیریت پایگاه داده ها ، مدیران توانستند به گزارشات مورد نیاز خود دست یابند . سیستم اطلاعات مدیریت مجموعه ای نظام یافته از افراد ، دستورالعملها ، پایگاه داده ها و تجهیزات است که گزارشات روزمره مورد نیاز مدیران را جهت تصمیم گیری ارائه می نماید .

 

سیستم اطلاعات مدیریت

سیستم اطلاعات مدیریت – کالج مدیریت

مفهوم سیستم اطلاعات مدیریت

سیستمی که اطلاعات مناسب را برای تصمیم  گیری بهینه مدیران مهیا می کند. مدیران از این سیستم ها استفاده می کنند تا بتوانند اطلاعات صحیح و دقیقی در مورد سازمان، مشتریان و محیط سازمان به دست آورند. و از آنجایی که جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات کمی، منافع زیادی برای مدیران در بر دارد نقش و اهمیت این سیستم ها بیشتر نمایان می شود.

به طور کلی سیستم اطلاعات مدیریت شامل سه جزء است : مدیریت ، اطلاعات و سیستم.

اگر به دنبال صفحه اول در گوگل هستید سئو سایت کلینیک کسب و کار را امتحان کنید.

 

ویژگی های سیستم اطلاعات مدیریت (MIS)

  • جامع و یکپارچه : منظور آن است که سیستم اطلاعات مدیریت باید بتواند امکان استفاده کاربران متعدد را از یک پایگاه داده یا بانک اطلاعاتی مشترک امکان پذیر سازد.
  • مبتنی بر کامپیوتر : منظور آن است که امروزه سیستم ها باید کامپیوتری باشند. این به آن علت است که با توجه به حجم عظیم اطلاعاتی که وجود دارد و اهمیت سرعت پردازش، سازگاری بین داده ها و نیز دقت و صحتی که بین آن ها موجود است، سیستم های اطلاعات مدیریت بدون کامپیوتر مفهومی ندارند.
  • کاربر پسند : در سیستم های اطلاعات نوین باید کاربر و ماشین با یکدیگر در تعامل باشند. در سیستم های قبلی که داده ها در جای دیگری پردازش و سپس اطلاعات مورد نیاز تهیه می شدند، رابطه ای بین کامپیوتر و استفاده کننده نهایی وجود نداشت.در حالی که امروزه سیستم ها به گونه ای طراحی می شوند که کاربران به راحتی می توانند با آن ها کار کنند.
  • پشتیبانی از تصمیمات : در نهایت سیستم اطلاعات مدیریت جهت ارائه اطلاعات به شیوه های مختلف، جهت پشتیبانی و حمایت از تصمیمات مدیران طراحی می گردند. بنابراین هدف نهایی سیستم اطلاعات مدیریت، تهیه اطلاعات برای مدیران به منظور کمک به آنان در تصمیم گیری است.

مزایای پیاده سازی سیستم اطلاعاتی:

  1. با استفاده از این روش شرکت ها می توانند نقاط ضعف و نقاط قوت خود را با استفاده از ابزار گزارش گیری و ثبت عملکرد کارکنان تشخیص دهند. در واقع روش های ارزیابی عملکرد در این واحد کارایی بسیاری دارد.
  2. به مدیریت تصویر یکپارچه ای از شرکت می دهد.
  3. به عنوان یک سیستم برنامه ریزی و ارتباطی عمل می کند.
  4. دسترسی به اطلاعات مشتریان و بازخوردهای آن به هماهنگ سازی فرآیندهای تجاری و تسهیل آن برای مشتری کمک می کند. مدیریت کارایی اطلاعات مشتریان باعث اجرای برنامه های بازاریابی مستقیم و افزایش فروش می شود.
  5. به شرکت ها مزیت رقابتی می بخشد. مزایای رقابتی یک شرکت سریع تر عمل کردن، بهتر عمل کردن و یکه تاز بودن در مقابل سایر رقباست.

نتیجه:

  • درنهایت قابل توجه است که امروز وظایف سیستم های اطلاعات مدیریت از مدیران فراتر رفته و کلاٌ با کاربرد رایانه در خدمات تجارت و شرکتها درآمده است. امروز در دفتر هر شرکتی بخش MIS یا معاونت MIS را می توان مشاهده کرد. با توجه به رشد روزافزون علم و اهمیت وجود سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) در سازمان ها، مرکز آموزش مجازی هادی اقدام به ارائه دوره سیستم اطلاعات مدیریت نموده است.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

نظریه مزیت رقابتی مایکل پورتر

مزیت رقابتی چه معنایی دارد؟ نظریه مزیت رقابتی مایکل پورتر ، مزیت رقابتی، مهارت‌ها و منابع منحصر‌به‌فرد برای اجرای استراتژی‌هایی…

بنچ مارکتینگ

بنچ مارکتینگ ، یکی از ابزارهایی است که مدیران برای سنجش میزان موفقیت سازمانشان از آن استفاده می کنند. بنچ…