اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط

مدیریت نگهداری و تعمیرات

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

مدیریت نگهداری و تعمیرات ، در هر سازمان به عملکرد صحیح و قابل اطمینان دارایی‌های فیزیکی (تجهیزات و ماشین‌آلات) که نقش مهمی در رسیدن به اهداف آن سازمان دارند کمک می‌کند. به عنوان مثال یک کارخانه تولیدی شامل تجهیزات و خطوط تولید با خرابی کم به تولید بیشتر، پاسخ‌گویی به موقع به مشتریان و هچنین سودآوری بیشتر منجر می‌شود. هیچ سازمانی از اینکه خطوط تولید یا فرآیندهای آن‌ها مختل شود یا محصول بی کیفیت و خدمات پایین ارائه کند خشنود نیست. با این وجود در دنیایی زندگی می کنیم که ایده‌آل نیست، هیچ تجهیزی برای همیشه قرار نیست بدون خرابی کار کند، خرابی‌ها و توقف‌های ناگهانی، کاهش کیفیت محصول و خدمات و عدم پاسخ‌گویی‌ به موقع به مشتریان همیشه وجود خواهد داشت. با پیاده‌سازی نگهداری و تعمیرات به صورت پایه‌ای و اصولی می‌توانیم بازیکن بهتری در این دنیای رقابتی باشیم.

تعریف نگهداری و تعمیرات

مجموعه ای از فعالیتها و عملکرد ها است که هر کدام با توجه به تعاریف خود ، ماموریت عملیاتی نگاهداشتن دستگاه ها ، ماشین آلات و تجهیزات را دارند که باعث می گردند قابلیت عملیاتی آنها حفظ شود.

امروزه نگهداری و تعمیرات یک تجهیز یعنی: طرح ریزی و انجام فعالیت هایی برروی تجهیزات که باعث عملکرد مستمر تجهیز برای تولید محصول یا خدمات با کیفیت را مهیا سازد.

عوامل کلیدی در موفقیت سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات

۱- تسهیل فرایندهای مدیریت کار

بدون شک می توان فرایند مدیریت کار را قلب تمامی سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات دانست. مدیریت کار یعنی اینکه چطور یک شرکت فعالیت های نگهداری و تعمیرات خودش را از مرحله درخواست کار تا اجرا و در آخر ثبت داده ها و بازخورد مدیریت می‌کند. عوامل بسیاری بر روی روشی که یک شرکت در فرایندهای مدیریت کارهای خود بکار می‌گیرد دخالت دارند مانند اندازه خط تولید یا پلنت، تعداد نفرات گروه های تعمیراتی و غیره. اما بصورت کلی سه رویکرد کلی در این باره وجود دارد :

  • سیستم کاغذی : استفاده از این رویکرد می تواند برای شرکت های کوچک مفید باشد اما در این رویکرد جستجو در سوابق تعمیراتی تجهیزات بسیار دشوار است. بعلاوه استفاده از این رویکرد باعث افزایش زمان غیر بهره ور فعالیت های تعمیراتی شده و نیز به دلیل مصرف زیاد کاغذ، با رویکردهای توسعه پایدار و الزامات زیست محیطی هم مطابقت ندارد.
  • سیستم صفحه گسترده: این رویکرد می تواند برای شرکت های سایز متوسط و حتی بزرگ مقیاس مناسب باشد اما می‌تواند چالش هایی را نیز با خود به همراه داشته باشد. به عنوان مثال تکنسین تعمیرات که در کنار تجهیز حضور دارد نمی‌تواند به فایل صفحه گسترده دستورکار و یا تاریخچه خرابی تجهیز دسترسی داشته باشند . چالش دیگر این رویکرد کنترل تغییرات در فایل های صفحه گسترده است.
  • انواع سیستم های کامپیوتری پشتیبان نگهداری و تعمیرات مانند سیستم مکانیزه مدیریت نگهداری و تعمیرات (CMMS) و یا سیستم مدیریت دارایی ها (EAM) : CMMS ها و EAM ها قدرتمند ترین ابزار مدیریت دستورکار نگهداری و تعمیرات هستند که دسترسی لحظه ای به اطلاعات و تاریخچه تجهیزات را فراهم می کنند. علاوه بر تاریخچه تجهیزات، لیست متریال مورد نیاز ، نقشه ها و دستورالعمل ها و … می تواند به هر دستورکار متصل شوند که می تواند در اجرا باکیفیت فعالیت تعمیراتی بسیار موثر باشد.

۲- توانمندسازی از طریق ابزارهای تکنولوژیک

امروزه در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات واژه هایی نظیر CMMS، EAM، APM، IOT و … زیاد شنیده می شوند و درباره آن ها صحبت می شود. این ابزارهای فناوری به شرکت ها کمک می کنند تا بتوانند به اهداف عملکردی خودشان در مدیریت نگهداری و تعمیرات دست پیدا کند. شرکت ها با استفاده از این ابزارها می توانند شاهد افزایش بهره وری واحدهای عملیاتی، حداقل شدن زمان توقف و کاهش هزینه های بهره برداری و نگهداری و تعمیرات باشند.

با توجه به تعدد و گوناگونی این ابزارهای فناوری، اینکه شرکت ها از چه فناوری و در چه زمانی باید استفاده کنند تا بتواند در برنامه‌های نگهداری و تعمیرات خودشان به موفقیت برسند، دشوار به نظر می رسد. آنچه مشخص است این است که یک پاسخ منحصر به فرد برای انتخاب ابزار فناوری وجود ندارد. به عنوان مثال ابزارهای هوش مصنوعی ممکن است در یک کارخانه کارگشا و موثر باشند ولی در کارخانه دیگری لزومی بر پیدا سازی آن وجود نداشته باشد. در ادامه دو مثال از اینکه چطور استفاده از این ابزارها باعث ایجاد ارزش می شوند آورده شده است :

  • CMMS ها و یا EAM ها اغلب پایه و اساس یک سیستم قوی مدیریت کار در نظر گرفته می شوند. این سیستم ها اگر به درستی پیاده سازی شوند می توانند بالاترین بازگشت سرمایه را برای شرکت ها داشته باشند. یکی از حیاتی ترین مزایای این نوع سیستم ها امکان ایجاد یک پایگاه داده از تاریخچه عملکرد تجهیزات است. از تاریخچه تجهیزات در CMMS می‌توان برای نمایش روند عملکرد تجهیزات، تعیین KPI ها، زمانبندی برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و کاهش زمان انجام تعمیرات استفاده کرد.
  • امروزه IOT به یکی محبوب ترین ابزارهای حوزه تکنولوژی تبدیل شده است. IOT مفهومی است که در آن به اتصال تجهیزات به یکدیگر از طریق شبکه اینترنت می پردازد و هدف از آن ایجاد یک شبکه هوشمند آنلاین می باشد. یکی از استفاده های IOT در سیستم پایش وضعیت ارتعاش در تجهیزات است به نحوی که با استفاده از IOT تجهیزات اندازه‌گیری به سیستم هشدار متصل می شوند و به بر اساس داده های آنلاین ارتعاش می توان دستورکارهای پیش بینانه بر روی تجهیز صادر نمود.

بهره گیری از فناوری های نوین باعث افزایش بهره وری نیروی کار، ارتقای کیفیت تصمیم گیری و بهبود راندمان کلی در سیستم نگهداری و تعمیرات می شود.

۳- استفاده هوشمند از داده ها و سوابق تجهیزات

داشتن داده درست برای بهینه سازی عملکرد و کمک به تصمیم گیری های سخت تجاری برای یک سازمان بسیار حیاتی است. یکی از اولین چالش هایی که سازمان ها باید برای ساختن یک سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات درست با آن مواجه شوند، چالش جمع آوری داده های مرتبط با فعالیت های نگهداری و تعمیرات است. در این زمینه اولین سوالی که سازمان باید به آن پاسخ دهد این است که کدام داده ها و اطلاعات نگهداری و تعمیرات برای من اهمیت دارند. تاریخچه تجهیزات و دارایی های فیزیکی در طول فرایند تعمیرات و نگهداری می توانند مجموعه ای از  اطلاعات ارزشمند را برای سازمان ایجاد کنند. برای مثال دانستن اینکه یک تجهیز چه زمانی خرید شده است و چه مدت است که در حال بهره برداری است می تواند یک شاخص خوب باشد برای اینکه چه‌زمانی این تجهیز نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد، باشد.

هر چقدر جزئیات ثبت شده در دستورکارهای قبلی بیشتر باشد می توان تخمین دقیق تری از انجام دستورکارهای بعدی داشت و این بسیار برای افزایش بهره وری نیروهای نگهداری و تعمیرات حائز اهمیت است. لیست متریال مورد نیاز، لیست مهارت های در دسترس در هفته آتی، نقشه ها و دستورالعمل هایی که باید به آن ها رجوع شود و پیش نیازها و هماهنگی هایی که برای انجام کار نیاز است نمونه هایی از داده هایی هستند که داشتن آنها بسیار برای فرایند مدیریت نگهداری و تعمیرات با ارزش است. بعد از اینکه داده های مورد نیاز جمع آوری شدند باید اطمینان پیدا کنیم که تمام کسانی که در این فرایند به این داده ها نیاز دارند می توانند به آنها دسترسی داشته باشند. این افراد می توانند از مدیر بهره برداری تا تکنسین تعمیرات را شامل شود. علاوه بر این که در اختیار قراردادن اطلاعات مورد نیاز به تکنسین ها می تواند چقدر با ارزش باشد، استفاده از تجهیزات موبایل تکنسین ها را قادر می سازد تا اطلاعات تجهیزات را با دقت بالاتری ثبت کنند. برا مثال اگر تکنسین ها بتوانند زمان اتمام کار را در همان لحظه در موبایل ثبت کنند، زمان دقیق تری از انجام کار بدست می آید که می تواند در برنامه ریزی های بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

۴- حرکت از نگهداری و تعمیرات واکنشی به نگهداری و تعمیرات پیش کنشی

اخرین عامل موثر در مدیریت نگهداری و تعمیرات موفق که در این مقاله به آن می پردازیم، حرکت از نگهداری و تعمیرات واکنشی به سمت نگهداری و تعمیرات پیش کنشی است. ساده ترین تعریف از نگهداری و تعمیرات واکنشی را می توان چنین دانست : “تعمیر بعد از بروز خرابی”. شرکت هایی که از این رویکرد استفاده می کنند اکثرا توقف های برنامه ریزی نشده بیشتر، عمر کوتاه تر تجهیزات و هزینه های بیشتر نگهداری و تعمیرات را تجربه می کنند. البته حرکت به سمت نگهداری و تعمیرات پیش کنشی چالش‌های خودش را دارد. در اولین قدم برای رسیدن به این رویکرد شرکت ها باید داده ها و اطلاعات تجهیزاتشان را به خوبی جمع آوری و ثبت کرده باشند. به همین دلیل است که گفتیم پیاده سازی CMMS یکی از ارکان اصلی موفقیت سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات است. اما با این وجود صرف جمع آوری داده کافی نیست و شرکت ها باید بر روی تحلیل داده ها بصورت جدی سرمایه گذاری کنند تا بتواند روندهایی که منجر به بهتر شدن فرایند زمان بندی برنامه های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه می‌شوند را استخراج کنند. چشم انداز شرکت ها در این مسیر باید این باشد که در نهایت تمام برنامه پیشگیرانه خودشان را به برنامه های پیش بینانه تبدیل کنند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

رهبری چیست؟

رهبری چیست؟ رهبری چیست؟ ، به زبان ساده رهبری به معنای تاثیرگذاشتن روی دیگران، نفوذ در دل آنها و همراه…