اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط
آخرین زمان ویرایش:

۷S مکنزی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

۷S مکنزی ، یک ابزار برنامه‌ریزی استراتژیک است که به سازمان امکان می‌دهد مسیر حرکت به سمت اهداف موردنظر خود را طراحی نماید. تا پیش از معرفی این چارچوب، مدیران می‌بایستی پیرامون طراحی سازمان، میزان تمرکز بر ساختار و استراتژی و پاسخ به سوالاتی از قبیل اینکه چه کسی در سازمان مسئول چه کاری باشد، به چه کسی گزارش دهد و چه تعداد لایحه‌های مدیریتی می‌بایست مدنظر قرار بگیرد، تصمیم‌گیری می‌کردند. بدین ترتیب، بررسی هم‌زمان تمام این مسائل با رشد سازمان، به چالش بزرگی برای مدیران تبدیل شد. در دهه ۱۹۸۰، چارچوب مکنزی برای مواجه با تغییرات سازمانی، پیچیدگی‌های بحث ادغام و تملک سازمانی، تسهیل شرایط اجرای استراتژی جدید و درک نقاط ضعف و کاستی‌های یک سازمان توسط مکنزی (Mckinsey) معرفی شد.

مدل مکنزی در دهه ۸۰ میلادی بوسیله پیترز و واترمن دو مشاوری که در بنگاه مشاور کمپانی مکنزی کار می کردند و به تجزیه و تحلیل بیش از ۷۰ شرکت می پرداختند ایجاد گردید در این مدل به این ایده اساسی قائل بودند که سازمان فقط ساختار نیست.

مدل ۷ اس مکینزی چیست؟

مدل ۷ اس مکینزی ابزاری است که با نگاه کردن به ۷ عنصر کلیدی و داخلی سازمان طراحی سازمانی یک شرکت را تحلیل می‌کند که این ۷ عنصر عبارت‌اند از: استراتژی(strategy)، ساختار(structure)، سیستم(system)، ارزش‌های مشترک(shared values)، سبک(style)، کارکنان(staff) و مهارت‌ها(skills).

استراتژی: -۷S مکنزی

استراتژی طرحی است که منظور دستیابی به یک مزیت رقابتی پایدار در سازمان و رقابت موفقیت‌آمیز در بازار توسعه پیدا می‌کند.

در مدل ۷ اس مکینزی یک استراتژی خوب طراحی‌شده به چه معنا است؟

به‌طورکلی، یک استراتژی خوب و منطقی، استراتژی است که به‌خوبی به دیگران انتقال داده‌شده باشد، بلندمدت باشد، به دستیابی به مزیت رقابتی کمک کند و با استناد به چشم‌انداز سازمانی، رسالت و ارزش‌ها تقویت‌شده باشد.

اما زمانی که به تنهای مورد تحلیل قرار بگیرد، اظهارنظر در رابطه با هماهنگی و انطباق آن با دیگر عناصر سخت و دشوار است.

بنابراین کلید اصلی در مدل ۷ اس مکینزی نگاه کردن به شرکت خودتان به‌منظور پیدا کردن استراتژی، ساختار، سیستم‌ها و . . . خوب و مناسب نیست، بلکه باید به دنبال هماهنگی آن با دیگر عناصر سازمانی باشیم؟

به‌عنوان‌مثال، انتخاب استراتژی کوتاه‌مدت اغلب برای شرکت کاری معقول به‌حساب نمی‌آید، اما اگر با دیگر عناصر سازمانی هماهنگ باشد، ممکن است منجر به نتایج خوب و قوی شود.

ساختار:

ساختار بیانگر شیوه‌ای است که بر اساس آن بخش‌ها و واحدهای سازمانی سازمان‌دهی شده و شامل اطلاعاتی مبنی بر پاسخگو بودن کدام بخش به دیگری است.

به‌عبارت‌دیگر، ساختار چارت سازمانی شرکت محسوب می‌شود. از طرف دیگر یکی از واضح‌ترین و آسان‌ترین عناصر قابل‌تغییر در مدل هم هست.

سیستم‌ها: -۷S مکنزی

سیستم‌ها فرایندهایی و دستورالعمل‌هایی در شرکت هستند که بیانگر فعالیت‌های روزانه یک کسب‌وکار و چگونگی اتخاذ تصمیم‌ها می‌باشند.

سیستم‌ها بخش‌هایی از شرکت و سازمان هستند که نشان می‌دهند چگونه یک کسب‌وکار انجام‌گرفته و باید تمرکز اصلی مدیران در حین فرایند تغییر سازمانی بر روی آن متمرکز باشد.

 

۷S مکنزی

۷S مکنزی – کالج مدیریت

مهارت‌ها: -۷S مکنزی

مهارت‌ها توانایی‌هایی است که کارکنان یک سازمان به‌خوبی به انجام می‌رسانند.

این مهارت‌ها همچنین شامل قابلیت‌ها و توانمندی‌ها هم می‌شوند.

در طی فرایند تغییر سازمانی، اغلب این سؤال مطرح می‌شود که سازمان برای اجرای استراتژی جدید یا ساختار جدید خودش به چه مجموعه مهارت‌هایی نیاز دارد.

مقصود از مهارت فعالیتی است که سازمان آن را به بهترین شکل انجام میدهد.

کارکنان:

عنصر کارکنان به این موضوع می‌پردازند که یک سازمان چه نوع کارکنان و به چه تعداد از آن‌ها نیاز دارد و روند استخدام، آموزش، انگیزش و پاداش دادن به آن‌ها باید به چه صورتی انجام پذیرد.

سبک:

سبک بیانگر شیوه‌ای است که بر اساس آن یک شرکت توسط مدیران ارشد سازمانی مورد مدیریت قرارگرفته،

آن‌ها چگونه با یکدیگر تعامل می‌کنند، چه‌کارهایی انجام می‌دهند و ارزش‌های نمادین آن‌ها هم چیست.

به‌عبارت‌دیگر، بیانگر سبک مدیریت رهبران یک سازمان است.

ارزش‌های مشترک: -۷S مکنزی

ارزش‌های مشترک در قلب مدل ۷ اس مکینزی قرار دارد. این ارزش‌ها شامل بایدها و استانداردهایی است که راهنمای رفتار کارکنان و اعمال شرکت می‌شود و ازاین‌رو اساس و بنیاد هر سازمانی است.

چگونه از مدل ۷S  استفاده کنیم؟

این مدل بر اساس این تئوری که برای عملکرد خوب یک سازمان بایستی این ۷ عامل به درستی عمل کنند و به طور مرتب تقویت شوند، استوار است. بنابراین این مدل نشان خواهد داد که برای بهبود عملکرد شرکت نیاز به تغییر و ایجاد پیشرفت در کدام عامل هستیم.

مدل مبتنی بر این نظریه است که برای داشتن عملکردی خوب از سمت سازمان، باید این هفت عامل با هم هماهنگ باشند و به طور مشترک یکدیگر را تقویت کنند. در نتیجه از این مدل می‌توان برای تشخیص اینکه، چه چیزی باید از نو هماهنگ شود تا کارایی بهبود پیدا کند یا در طول انواع تغییرات، هماهنگی (و عملکرد) حفظ شود، استفاده کرد.

خواه این تغییرات ساختاردهی مجدد، فرآیند‌های جدید، ادغام سازمانی، سیستم‌های جدید، تغییر رهبری و خواه هر تغییر دیگری باشند، می‌توان این مدل را برای فهم اینکه عوامل سازمان چگونه به هم وابسته هستند، استفاده کرد. در نتیجه می‌توان مطمئن شد که تأثیرات گسترده‌تری که تغییر در یک ناحیه ایجاد می‌کند، در نظر گرفته شده‌اند.

نتیجه:

مدل مکنزی تاثیرات هرگونه اعمال تغییر را در سازمان در مقیاس وسیع‌تری نشان می‌دهد. این ابزار به سازمان امکان می‌دهد بر مسائلی که منجر به رسیدن آن به نقطه مطلوب می‌شوند متمرکز شود و از طریق انسجام دپارتمان‌ها و فرایندها از رقبا پیشی بگیرد. با این حال، نحوه به کارگیری آن ممکن است برای تمام کسب‌وکارها ساده نباشد و در صورت عدم وجود الگوی درست و مناسب، به شکست منجر شود. علاوه بر آن، مدل مکنزی تنها بر فاکتورهای داخلی سازمان متمرکز بوده و عوامل خارجی را مدنظر قرار نمی‌دهد؛ به همین دلیل بررسی تمام جنبه‌های محیطی در هنگام به کارگیری آن ضروری است.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

نمونه گیری طبقه ای چیست؟

نمونه گیری طبقه ای چیست؟ ، برای بیشتر کردن شباهت نمونه و جامعه و افزایش دقت نمونه برداری برای برآورد…

راهبرد اقیانوس آرام

راهبرد اقیانوس آرام ، پارادایم رقابت در فضای کسب و کار، بر ذهن بسیاری از مدیران امروز جهان سیطره دارد،…