اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی مکان محور

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بازاریابی مکان محور ، یک روش بازاریابی مستقیم است که با دستیابی به مکان مخاطبان اطلاعات و تبلیغات مرتبط با آن مکان برای آن ها ارسال می­ شود. نتیجه این تبلیغات با توجه به اهمیت لوکیشن دقیق تر و هدفمندتر خواهد بود. در نوع آنلاین آن با استفاده از GPS و گرفتن دسترسی آن در اپلیکیشن ها، موقعیت جغرافیایی مخاطبین رصد می ­شود و خدمات به سبک هوشمندانه تری به به مخاطبان ارائه می ­شود. مثلا اپلیکیشن های ارائه دهنده خدمات مانند سفارش غذا، با استفاده از دسترسی به موقعیت جغرافیایی کاربران، آن ها را سریعتر به رستوران های اطراف خود می ­رسانند. همچنین این اپلیکیشن ها برای تبلیغ رستوران های خود به کاربرانی که در آن منطقه حضور دارند پیشنهادهای فوری ارسال می­ کنند. با این کار هم کاربری خوشحال تر و راضی تر خواهند داشت و هم کسب و کاری موفق تر، چرا که کمتر آدمی پیدا می­ شود که به فکر انتخاب یک رستوران در فرسخ ها دورتر از خود باشد!

معرفی بازاریابی مکان محور

مکان در بازاریابی یکی از ابعاد مهم و با ارزش محسوب می شود. نکته قابل توجه این است که اگرچه امروزه از اینترنت به‌عنوان روش جدیدی برای از میان برداشتن فاصله های جغرافیایی بازارها استفاده می‌شود، ولی آن نیز با مشکلاتی مواجه است. متأسفانه مطالعات بسیارکمی در رابطه با تحلیل مکانی در بازاریابی صورت گرفته است. این درحالی است که موقعیت مکانی یک سازمان نقش بسیار مهمی در توسعه سازمان بازی می‌کند و ارتباط تنگاتنگی با توسعه روش‌های ژئومارکتینگ دارد. ژئومارکتینگ به مجموعه‌ایی از روش ها اطلاق می‌شود که به ما کمک می‌کنند داده‌های جغرافیایی (مکانی) کدگذاری شده را دستکاری و تحلیل کنیم و بدین ترتیب این روش‌ها به تحلیل استراتژی‌ها و تصمیم گیری‌های سازمانی کمک می‌کنند. ژئومارکتینگ با کارآمدی و سرعت می تواند به هر سوالی که با ”کجا“ آغاز می شود پاسخ دهد و به شرکت ها این اجازه را می دهد که موفقیت و پیشرفت‌شان را بهبود بخشند و تصمیمات تجاری آگاهانه‌تری اتخاذ نمایند. کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، بطور یکسان می توانند سیستم های اطلاعات جغرافیایی را به‌عنوان یک ابزار تحلیل ضروری و اجتناب ناپذیر به کار گیرند. از جمله‌ی این کاربردها در تحلیل مناطق بازاری، بازاریابی مستقیم، سیاست‌های تبلیغاتی، واردات موازی و کنترل سیاست‌های قیمت گذاری، مدیریت مناطق فروش، بازاریابی مکانی و رفتار مکانی مصرف کننده، نمایش و به تصویرکشیدن مشتریان، مسیریابی فروش، استراتژی‌های مکان خرده فروشی، خدماتی و نیز تدوین استراتژی‌های تجاری می باشد. هسته اصلی ژئومارکتینگ، سیستم اطلاعات جغرافیایی یا مکانی (GIS) است که می‌تواند مفهوم بازاریابی را تقویت کند و یا بطور کلی تغییر دهد. این سیستم کمک می کند که داده ها در سیستم بازاریابی با اضافه شدن مولفه مکان بصورت منظم و یکپارچه با سایر اطلاعات جغرافیایی ارتباط برقرار نماید و از قابلیت های وسیع، متنوع و قدرتمند GIS در فرآیند برنامه ریزی و پیاده سازی بازاریابی استفاده نمود. پس هدف از بکارگیری بازاریابی سیستم اطلاعات جغرافیایی(مکانی) یا ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان‌محور این است که راهی ارائه شود تا از طریق آن بتوان اطلاعات، مفاهیم و روش‌های جغرافیایی یا مکانی را با جنبه‌های کاربردی و استراتژیک تحقیقات بازاریابی ادغام نمایید.

بازاریابی مکان محور چیست؟

بازاریابی مکان محور (یا بازاریابی مبتنی بر مکان) از اطلاعات جغرافیایی استفاده می کند تا درباره اینکه مردم چگونه در یک منطقه خاص، رفتار می کنند و یا پول خود را خرج می نمایند، درک بهتری به دست آورد. این روش بازاریابی، نقشه هایی در سراسر جهان ایجاد می کند که در هر نقشه اطلاعات خاصی درباره نحوه عمل مصرف کنندگان در آن منطقه وجود دارد.

در حالی که تعریف بازاریابی مکان محور، ارتباط داده‌ها و نقشه در معنای سنتی است، ظهور رسانه های اجتماعی، بازاریابی موبایلی و تکنولوژی های جدید نیز آن را به یک ابزار بازاریابی بسیار قدرتمند در عرصه دیجیتال تبدیل کرده است.

 

بازاریابی مکان محور

بازاریابی مکان محور – کالج مدیریت

مزایای بازاریابی مکان محور

۱- هدف گذاری مکان

هدف گذاری مکانی می‌تواند به مشاغل کمک کند تا بازدیدهای بیشتری را به سمت فروشگاه خودشان جلب کنند؛ چون می‌توان از برخی فناوری‌های گفته شده جهت تبلیغ برای مشتریان در زمانی که در محدوده یک کسب و کار یا رقیبی خاص هستند استفاده کرد.

۲- استفاده از داده‌ها

نتایج استفاده از این نوع بازاریابی به شما اطلاعات عمیقی در مورد رفتار و جزئیات خرید مشتریان خواهد داد.

۳- امکان هدف گذاری پیشرفته

بازاریابی مکان محور در برخی موارد دقت زیادی دارد؛ بنابراین با آن می‌شود هوشمندانه‌تر بازاریابی کرد.

در بازاریابی مکانی علاوه بر نوع مکان می‌توان از روی زمان روز، نوع خرید مشتریان، وضعیت آب و هوا و موارد دیگر نیز دست به بازاریابی زد.

بازاریابی مکانی به شما کمک می‌کند که تبلیغاتتان را هرچه بیشتر شخصی سازی کنید.

شخصی سازی شدنِ تبلیغ یعنی بیشتر شدنِ نرخ تبدیل اشخاص دریافت کننده‌ی تبلیغاتتان به مشتری.

۴- کم شدن هزینه‌ی تبلیغات

بازاریابی مکانی هزینه‌ی تبلیغات شما را با فناوری‌های مختلف بسیار پایین می‌آورد؛ چون بسیاری از تبلیغات شما به مشتریان مناسب می‌رسد.

معایب بازاریابی مکانی

۱- محدودیت انتخاب فناوری توسط مشتری

اگر مشتری، موقعیت مکانی خود را فعال نکند تبلیغات شما را دریافت نخواهد کرد.

۲- کاربرانی که تلفن هوشمند ندارند

در سراسر جهان، هنوز هم افراد زیادی هستند که تلفن هوشمند ندارند و در نتیجه قادر به دریافت تبلیغات بازاریابی مکانی نیستند.

۳- هدف گذاری غلط

بازاریابی مکانی باید کاملاً درست انجام شود؛ در غیر این صورت نتیجه نخواهد داشت.

لازم است مخاطبان مورد نظر خود را درست انتخاب و درست تقسیم بندی کنید.

۴- اطلاعات مکانی غلط

اثربخشیِ بازاریابی مکانی متکی به درست بودن اطلاعات مکانی مشتری بستگی دارد.

اگر مثلاً کاربری VPN روشن درگوشی خود داشته باشد بازاریابی مکانی نتیجه نخواهد داد.

نوشته های مشابه

بازاریابی لحظه ای

بازاریابی لحظه ای ، شکی نیست که رسانه های اجتماعی تأثیر عمده ای در نحوه ی عملکرد امروز ما در…

مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک ، وقتی صحبت از آن است تنها بررسی چندین قانون و پیروی از آنها ملاک قرار نمی‌گیرد. مدیریت…