اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی کمبود

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بازاریابی کمبود چیست؟

بازاریابی کمبود ، ایده‌ای برای محدود کردن عرضه یک محصول است، خواه از طریق محدود کردن دسترسی به محصول با مشخص کردن یک بازه زمانی یا کاهش تولید محصول یا هر دو این روش‌ها. این بازاریابی بر این اصل استوار است که همه‌ی افراد چیزی را می‌خواهند که به دست آوردن آن سخت است. بازاریابی کمبود از این ویژگی بهره می‌برد و تقاضا را از طریق ایجاد کمبود فراهم می‌کند.

بازاریابی کمبود بر ترس مصرف‌کنندگان برای از دست دادن انتخاب متمرکز است. به عبارت ساده‌تر، اگر محصولی در دسترس نباشد، جذاب‌تر می‌شود. کمبود همچنین می تواند ارزش درک شده کالا یا خدمتی را که ارائه می‌دهید افزایش دهد. به این ترتیب محصولات شما می توانند از نظر مشتری بسیار گران‌بها محسوب  شوند، ترس از وجود محدود بودن منبع خرید، باعث می‌شود مشتری سریعتر و احتمالا با اندیشه کم‌تری خرید را انجام دهد.

بازاریابی کمبود چگونه کار می کند؟

بازاریابی کمبود بر اساس یک اصل اولیه و بسیار ساده استوار است: ترس، افراد را به عمل ترغیب می کند. این می تواند ترس از هر چیزی باشد: ترس از دست رفتن، ترس از خجالت اجتماعی، ترس از عدم کفایت … شما ایده می گیرید.

به عنوان مثال Disney Vault را در نظر بگیرید. برای چندین دهه، دیزنی همزمان فیلم های کلاسیک خود را قفل کرده است. سپس، هر چند وقت یکبار، آن ها خرک را باز می کنند و عناوین خاصی را برای مدت محدودی دوباره منتشر می کنند. اگر کپی از فیلم مورد علاقه دوران کودکی خود را می خواهید، باید در آن دوره بخرید و گرنه آن را از دست خواهید داد.

این یک استراتژی ساده است، اما آنقدر خوب طراحی و اجرا شده است که هر نسخه “جدید” در نسل بعدی خریداران جلب می کند. و در نتیجه، فیلم های دیزنی یک مکان خاص و تقریباً مقدس در خانواده آمریکایی حفظ می کنند – همه این ها به دلیل کمبود بازاریابی است.

راز موفقیت دیزنی این واقعیت است که وقتی همه چیز همیشه در دسترس است، به یک کالا تبدیل می شود. ما به عنوان انسان، چیزهای عادی را امری طبیعی می دانیم. با این حال، وقتی چیزی فقط برای مدت محدود یا به تعداد محدود در دسترس باشد، خاص می شود. ما خیلی بیشتر به چیزهایی اهمیت می دهیم که بدست آوردن یا جایگزینی آن ها دشوار باشد و این موارد برای ما ارزش بیشتری دارند.

مزایا و معایب بازاریابی کمبود

مزیت بازاریابی کمبود این است که شما می‌توانید با استفاده از این بازاریابی برای رونق علاقه و خرید استفاده کنید. می‌توانید روشی جدید را برای فروش محصولات و خدمات خود اتخاذ کنید و یک داستان جذاب را برای توضیح دلیل کمبود بیان نمایید. شما این امکان را دارید که در یک زمان کوتاه فروش، را رونق دهید، به خصوص اگر از تاکتیکی مانند شمارش معکوس و هشدار کمبود موجودی استفاده کنید.

از جمله معایب بازاریابی کمبود این است که ممکنه شما مشتریان آینده نگر خود را از دست بدهید، به ویژه اگر آن‌ها به برند شما علاقه داشته باشند اما این ترس از محدود بودن دسترسی، آن‌ها را از خرید بازدارد. استراتژی شما در ایجاد توهم کمبود ممکن است احساس فریب را در افراد ایجاد کند.

بازاریابی کمبود

بازاریابی کمبود – کالج مدیریت

تکنیک های بازاریابی کمبود

یک) ایجاد کمبود از طریق محصول

در این زمینه سعی می کنند محصولی را تولید کنند که تعداد آن در بازار کم است. زمانی که محصولی کم باشد مردم تمایل دارند همان محصول را به دست آورند. زیرا با به دست آوردن چنین محصولی احساس اعتماد به نفس و خاص بودن در آن ها ایجاد می شود. به همین دلیل در برخی از زمان ها شاهد محصولی هستیم که در تعداد بسیار کمی وارد بازار می شود و مشتریان به دنبال این هستند که بتوانند یکی از آن ها را خریداری کنند. این رقابت نا محسوسی که در میان مشتریان برای خرید این محصولات راه می افتد فقط به خاطر استراتژی بازاریابی کمبود است که صاحبان این محصولات استفاده کرده اند.

دو) ارتقاء محصول

گاهی استفاده از تکنیک کمبود به روش های دیگری اعمال می شود. مثلا، ممکن است محصولی که هم اکنون در بازار وجود دارد را ارتقاء بخشند و از آنجایی که سایر نمونه های آن هنوز ارتقاء داده نشده است مشتریان به فکر این هستند که این محصول ارتقاء یافته را خریداری کنند تا بهترین نسخه از این محصول را داشته باشند.

سه) قیمت گذاری

در برخی از شرایط نیز ایجاد کمبود از طریق قیمت گذاری انجام می شود. فروش محصول با قیمت های پایین ولی در تعداد محدود یا در مدت زمان محدود در واقع ایجاد یک نوع کمبود کاذب است که مشتریان سعی می کنند به هر نحوی که شده این محصول را که در مدت زمان یا تعداد محدودی با قیمت پایین تر و ارزان تر عرضه شده است خریداری کنند.

چهار) پیامها یا دعوتنامه برای افراد خاص

گاهی در برخی از شرایط ممکن است صاحبان کسب و کارها و محصولات دعوتنامه هایی را به افراد ویژه ای ارسال کنند و به مخاطبان و مشتریان خود چنان القا کنند که از میان افراد زیادی انتخاب شده اند و این فرصت برای آن ها ایجاد شده تا خریداری کنند. این نوع بازاریابی کمبود معمولاً ممکن است در کالاهای لوکس و گران قیمت اتفاق بیافتد. زیرا کالای لوکس با تکنولوژی بالایی را برای افراد خاصی تولید می کنند و چون این محصولات در تعداد کم تولید می شود افرادی که در رده های اجتماعی بالاتر هستند سعی دارند این محصول را تهیه کنند و موقعیت اجتماعی خود را به دیگران نشان دهند.

پنج) کنترل محصول

یکی دیگر از تکنیک هایی که در بازاریابی کمبود ممکن است اجرا شود، استفاده از کنترل محصول است. در این نوع بازاریابی، محصولی که از نظر مواد اولیه بسیار مطلوب و در حد بالایی است و تولید کنندگان به سختی توانسته اند آن را تولید کنند سعی می کنند میزان تولید آن را کنترل کنند تا در اثر کمبود آن محصول در بازار، رغبت مشتریان برای خرید را افزایش دهند.

در ایران نیز برخی از بازاریاب ها تمایل دارند از این تکنیک از طریق ارسال ایمیل استفاده کنند. اما در بسیاری از موارد تجربه نشان داده است که افرادی که این شیوه را به درستی اجرا می کنند بسیار کم هستند. بزرگترین اشتباهی که بازاریاب معمولاً در بازاریابی کمبود مرتکب می شوند این است که فکر می کنند حتماً باید تخفیف های بالایی به مخاطبان خود بدهند تا بتوانند آن ها را تبدیل به مشتریان وفادار کنند.

چرا بازاریابی کمبود موثر است؟

اول از همه، خریدارانی که اقلام کمیاب را خریداری می‌کنند، احساس انحصاری به آن‌ها دست می‌دهد. از طرفی داشتن یک محصول یا خدمتی که انحصاری است نیز باعث می‌شود احساس قدرت کنید. بعلاوه، مردم کالاهای کمیاب را با ارزش‌تر از کالاهایی می‌دانند که دسترسی به آن‌ها ساده است.

دوم این که افراد وقتی خریدی را انجام نمی‌دهند بعد از آن پشیمان شده و از این احساس پشیمانی می‌ترسند. اگر در خرید کالای نادری شک کنند و از این فرصت استفاده نکنند، احساس پشیمانی می‌کنند. این دلایل نشان می‌دهد که بازاریابی کمبود می‌تواند موثر باشد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

کمپین بازاریابی دیجیتال

کمپین بازاریابی دیجیتال ، در دنیایی که همه چیز دیجیتالی است و هر روز افراد زیادی وارد این دنیای جذاب…

عمده فروشی

عمده فروشی چیست؟ عمده فروشی ، به دو مدل تجاری ممکن اشاره دارد. یک تجارت ممکن است کالاها را در…