اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط

مدیریت روابط کار

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مدیریت روابط کار ، شفاف‌سازی مقررات قانون کار و تامین اجتماعی یکی از مسئولیت‌های اجتماعی ما به‌عنوان اعضای مراجع حل اختلاف، مدیران منابع انسانی و به‌طور اعم کارشناسان منابع انسانی و روابط کار است که گاه از آن غافل می‌شویم. غافل شدن از این مسئولیت سنگین موجب عدم اطلاع دو شریک راهبردی ما از مسئولیت‌ها و تکالیفی که براساس قانون به عهده دارند می‌شود، بدیهی است در فضایی که این شفاف‌سازی صورت نگرفته، هر یک از دو طرف ممکن است خود را محق به حقوقی بداند که صاحب آن حقوق نیست، یا اینکه از قبول مسئولیت‌هایی که مطابق قانون به عهده وی گذاشته شده خودداری کند.

 

تعریف مدیریت

مدیریت به هماهنگی و اجرای وظایف برای رسیدن به یک هدف اطلاق می‌شود. چنین فعالیت‌های مدیریتی و اجرایی شامل تعیین استراتژی‌های سازمان و هماهنگی کارهای کارکنان برای رسیدن به این اهداف از طریق استفاده از منابع موجود است. همچنین ممکن است تعریف مدیریت به ساختار ارشد در کارمندان یک سازمان اطلاق شود.

تعریف روابط کار

 روابط کار عبارت از روابط کار فرآیند تصمیمات هم آهنگ در چارچوب شرایط سیاسی ، اقتصادی ، و اجتماعی بمنظور تنظیم روابط کارکنان و مدیریت در جهت رعایت حقوق طرفین است . اغلب صاحب نظران معتقدند که نظام روابط کار در هر جامعه ای بازتاب شرایط محیطی آن جامعه است .

اهمیت روابط کار :

روابط کار در سطح یک سازمان بصورت کارآیی ، بهره وری ، و رضایت شغلی تجلی می یابد که ثبات و ادامه حیات سازمان را تأمین می کند . در سطح ملی نیز بصورت بهبود بهره وری و افزایش درآمد متجلی میشود . بطوری که موجب ثبات و امنیت اجتماعی و سیاسی میگردد .

بطور کلی اهمیت روابط کار را می توان در دو فرآیند زیر بیان کرد :

* راهنمایی هایی را جهت طراحی راه کارهایی برای بهره برداری حداکثــر از بخش مهمــی از ثـروت ملی یعنی « نیروی کار » فراهم کرده ، و در اختیار برنامه ریزان و مجریان کشور قرار می دهد .

وظایف واحد روابط کار

                     
  1. نظارت براجرای بخش روابط کار مقررات مدیریت کار و خدمات اشتغال ، مصوبات و دستورالعمل های مربوطه درکارگاهها
  2. رسیدگی به دادخواست های کارگرانی که علیه کارفرمای خود شکایت دارند واعلام رای دراین مورد
  3.  اتخاذ تدابیر لازم جهت اجرای احکام صادره درمراجع حل اختلاف ازطریق کارگاهها یا دادگستری
  4. انجام اقدامات لازم جهت برقراری بیمه بیکاری
  5. اهتمام در جهت اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ، آیین نامه انضباطی و سایر الزامات قانونی در کارگاه ها
  6. انجام مشاوره های حقوقی مرتبط با مسایل کارگری وقانون کار
  7. رسیدگی به صلاحیت پیمانکاران وکارفرمایان

 

مدیریت روابط کار

مدیریت روابط کار – کالج مدیریت

وظایف مدیریت روابط کار

–         رسیدگی به اختلافات و شکایات کارگری و کارفرمایی از طریق تشکیل مراجع حل اختلاف به منظور حل وفصل اختلافات با توجه به قانون کار و مقررات مربوطه.

–         نظارت عملیاتی و راهنمایی امور مربوط به چگونگی انعقاد پیمان های دسته جمعی کارگری و کارفرمایی.

–         نظارت بر اجرای طرح های طبقه بندی مشاغل کارگری با هماهنگی اداره کل روابط کار و جبران خدمت.

–         بررسی طرح های مزد و بهره وری و رسیدگی به قراردادهای پاداش افزایش تولید.

–         مدیریت امور مربوط به بازرسی مستمر از کارگاهها و کارخانجات حوزه استان و برقرار کردن مبانی حفاظتی و

–         بهداشتی و ایمنی کار و انطباق شرایط کار با قوانین و مقررات ذیربط.

–         برنامه ریزی و هماهنگی برای برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با کارگران و کارفرمایان.

–         انجام اقدامات لازم در زمینه اجرای قانون کار و مقررات بیمه بیکاری و برنامه های حمایت از مشاغل.

–         نظارت بر اجرای آیین نامه های مربوط به بازرسی از کارگاهها، موضوع تبصره ماده ۹۹ قانون کار.

–         بررسی و پیگیری برای بهبود فعالیت تشکل های کارگری و کارفرمایی از لحاظ کمی و کیفی و نظارت بر عملکرد آنها.

–         مطالعه، تحقیق و تجزیه و تحلیل مسائل مرتبط با حفاظت فنی و بهداشت کار و ارایه راه حل های مناسب به

–         منظور پیشگیری از حوادث ناشی از کار.

–         انجام امور مربوط به تشکل های کارگری و کارفرمایی با توجه به قوانین و مقررات و آئین نامه های ذیربط.

–         نظارت بر فعالیت ها و امور مربوط به وظائف واحدهای زیرمجموعه.

–         هماهنگی و تعامل با واحدهای ستادی ذیربط به منظور حسن اجرای وظایف مربوطه.

–        پیگیری وهماهنگی بامراجع ذیربط برای تعیین اعضای مراجع حل اختلاف و صدور اعتبارنامه ها

 تاریخچه روابط کار در ایران

با پیدایش صنعت نفت در زمان سلسلۀ قاجار ، تحولی در روابط کار ایجاد شد اما شیوۀ تبعیض آمیز خارجیان حاکم بر این صنعت موجب نارضایتی کارگران ایرانی گردید و زمینۀ تشکل آنان را فراهم کرد . مبارزات این تشکلهای کارگری با کمک تحولی که بعدها انقلاب مشروطه ایجاد کرده بود ، دگرگونیهایی را در روابط بین کارگران و کارفرمایان بوجود آورد .

درحدوو پنجاه سال قبل ، حرکت کلی کشور بسوی صنعتی شدن با احداث راه آهن ، کارخانه های نساجی ، قند ، سیمان ، کبریت سازی ، پالایشگاه و…. شروع شد .

در نتیجه با افزایش کارگران ، نیاز به وضع قوانین و مقرراتی جهت تعیین حقوق آنان محسوس گردید . از طرفی با ازدیاد واحدهای تولیدی و عدم توجه کارفرمایان به حقوق کارگران ، تدریجاً زمینه دخالت دولت در روابط کار فراهم شد و دولت ناگزیر شد تا بتدریج قوانین و مقرراتی را برای ساماندهی روابط کار وضع نماید .

اهم این قوانین و مقررات عبارت بود از :

۱ – در این برهۀ زمانی اولین سند دخالت دولت در روابط کار ، فرمانی است که در سال ۱۳۰۲ توسط والی کرمان و بلوچستان در حمایت از کارگران کارگاههای قالی بافی صادر شد و پیرامون ساعات کار ، ایام تعطیل ، حداقل سن کار ، شرایط محیط کار و بازرسی از محیط کار مقرراتی را وضع کرد .

۲- مقررات مربوط به قرارداد کار در قانون مدنی مصوبۀ ۱۳۰۷ که در آن به اجارۀ اشخاص اشاره شده است .

۳- وضع و اجرای قانون تأمین اجتماعی ( در سالهای ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۱ ) . زیرا احداث راه آهن سراسری و ساختمانهای دولتی ، با وقوع حوادث ناشی از کار توأم بود .

۴- نظامنامۀ کارخانه ها و مؤسسه های صنعتی کشور ( مصوب ۱۳۱۵ هیئت دولت ) که در آن مواردی از قبیل حفاظت و بهداشت کار ، بازرسی کار و تأمین اجتماعی پیش بینی شده بود

* پس از پیروی انقلاب اسلامی ، وزارت کار و امور اجتماعی ، قانون جدید کار را تدوین نمود که بتصویب دولت و مجلس شورای اسلامی رسید ولی به دلیل ایرادهای شورای نگهبان ، سرانجام پس از اصلاح در ۷۶ ماده به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و به دولت ابلاغ گردید و از سال ۱۳۶۹ به اجراء درآمد .

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

آموزش منابع انسانی

آموزش منابع انسانی ، به معنای آموزش‌های رسمی‌ یک سازمان است که به‌طور مداوم برای آموزش افراد در ضمن خدمت…

موضوعات پایان نامه رشته مدیریت دولتی

برترین موضوعات پایان نامه رشته مدیریت دولتی ۴۰ موضوعات پایان نامه رشته مدیریت دولتی بررسی رابطه بین برنامه تحصیلی دوره…