اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط
آخرین زمان ویرایش:

مدیریت دانش

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مدیریت دانش

  مدیریت دانش در فرهنگ لغت آکسفورد، تعریف دانش چنین آمده است: “دانش عبارت است از درک یا آشنایی حاصل از تجربه و اطلاعات”. برای بسط این دیدگاه، داونپورت و پروساک به این تعریف واژه «چهارچوب» را می ­افزایند: “دانش عبارت است از ترکیبی ناپایدار از تجربیات، ارزش ها، اطلاعات زمینه­ای و بینش ­های خبرگان که چهارچوبی برای ارزیابی و ادغام تجربیات و اطلاعات جدید به دست می­دهد” .

مدیریت دانـش اشـاره بـه طیفی از اقدامات و فنونی دارد کـه بـه وسـیله سـازمان جهـت شناسایی، ارائه و توزیع دانش، تخصص، سرمایه فکـری و دیگـر اشکال دانش برای به­ کارگیری، استفاده مجدد و انتقال دانـش و یادگیری در سطح سازمان بکـار مـی رود. مـدیریت دانـش عبارت است از فرایندی که سازمان­ها را قادر به شناسایی، انتخاب، سازماندهی، توزیع و انتقال تجربه­ ها و اطلاعات حیاتی که ممکن است در فعالیت­ هایی همچون حل مسئله، یـادگیری پویا، برنامه­ ریزی استراتژیک و تصمیم­ گیری بکار رود، می سـازد و عموماً بر تسهیل دانش میان افراد و همچنین توسعه دانش مشـترک درون سـازمان تمرکـز دارد و بـه عنـوان مغـز سـازمان در نظـر گرفته ­شده است که نیـاز افـراد بـه دانـش و اطلاعـات را بـرای تسهیل کـارایی وظـایف مختلـف و افـزایش سـرعت و صـحت فرایندهای تصمیم­ گیری تأمین می­ کند. مدیریت دانـش در سازمان به­ منظور ایجاد دارایـی هـای فکـری درون سـازمان بـه ترکیب دو جنبه فنی (ذخیره و سازماندهی دانـش) و انسـانی (ایجاد دانش جدید موجه) نیاز دارد. سازمان­ های پیشرو، موضوع مدیریت دانش را در دستور کار قرار می­دهند . هدف از مدیریت دانش در سازمان­ها، این است که در زمان مناسب اطلاعات مناسب در اختیار افراد مناسب قرار گیرد.

می توانید یک مقاله در مورد رهبری را مطالعه کنید.

مدیریت دانش

مدیریت دانش- کالج مدیریت

خلق دانش در مدیریت دانش

دربرگیرنده فعالیت هایی است که با ورود دانش جدید به سیستم مرتبط است و شامل توسعه، کشف و تسخیر دانش است. بر اساس مدل مارپیچ خلق دانش، دانش از طریق تعاملات بین افراد با هم یا بین افراد، گروه ها و محیط و طی چهار فرآیند تبدیل متفاوت شامل: اجتماعی سازی، بیرونی سازی، ترکیب کردن و درونی سازی خلق می شود.

نگهداری دانش

حفظ و نگهداری از دانش کارکنان آن ها یک چالش عمده برای سازمان است. در این زمینه مهمترین عامل، حافظه سازمانی و حافظه فردی است و ان عبارت است از توانایی سازمان برای حفظ و نگهداری دانش که اگر این دو در کنار هم باشند یکدیگر را تقویت می کنند.

تبدیل دانش

در سازمان شامل تبادل دانش، تجربه و اطلاعات، عینی نمودن دانش ذهنی افراد، ترکیب دیدگاه ها با هم و پدید آوردن دیدگاه های جدید، سازماندهی، انتقال و یادگیری و درونی سازی مجدد دانش را گویند.

بکارگیری دانش

این مرحله شامل فعالیت هایی در ارتباط با اجرای دانش در فرآیندهای سازمانی است به بیان دیگر ویژگی های مذکور از خصوصیات سازمان های یادگیرنده نیز هست. سازمانی که کسب و انتقال دانش از  ارکان اساسی آن در ایجاد و خلق دانش و نواوری و خلاق بودن است.

مزایا و اهداف مدیریت دانش

مزایای مدیریت دانش شامل استفاده دوباره از دانش موجود و پرهیز از تکرار هزینه ها برای حل مسائل تکراری است. مدیریت دانش دوره زمانی بیان مسئله تا شفاف سازی مسئله را کاهش می دهد؛ بازاریابی را تسریع می کند و سازمان را از طریق بازاریابی دقیق یا تشخیص نیازمندی های مشتری یاری می رساند (سهرابی و دارمی،۱۳۸۸). همچنین سازمان می تواند از دانش ذخیره شده برای برطرف کردن طیفی از مشکلات از قبیل تولید محصول جدید، برنامه ریزی تبلیغات و رسیدگی به شکایات مشتری استفاده کند. مدیریت دانش همچنین موجب افزایش کارایی داخلی، هماهنگی خدمات مشتریان و سودآوری کلی می شود. دانش سازمانی از طریق ارائه محیط بهبود یافته برای توسعه دانش جدید و استفاده از تجربه حل مسائل، ارزش آفرینی می کند.

سازمان های موفق مزیت رقابتی را از طریق کاهش کنترل و افزایش یادگیری ایجاد می کنند که این خود از طریق خلق و به اشتراک گذاشتن مستمر دانش جدید به دست می آید. از فواید مدیریت دانش می توان به بهبود تصمیم گیری، انعطاف پذیری بیشتر، افزایش سود، کاهش بار کاری، افزایش بهره وری، ایجاد فرصت های جدید کسب و کار، کاهش هزینه ها، سهم بازار بیشتر و بهبود انگیزه کارکنان اشاره کرد.

 

این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱ بروز رسانی شد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

کتاب مبانی تجارت الکترونیکی

پیشگفتار کتاب مبانی تجارت الکترونیکی کتاب مبانی تجارت الکترونیکی ، از دیرباز تجارت با شروع ارتباطات در زمان ماقبل تاریخ…

شخصیت برند

مفهوم شخصیت برند آکر (۱۹۹۷ )بیان نمود که، تصویر برند هنگام نام بردن از یک برند به ذهن آورده می…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *