اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

تبلیغ اینترنتی

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

تبلیغ اینترنتی ، بنا به تعریف سپستراپ در سال ۱۹۹۱ تبلیغات اینترنتی ایده آل، تبلیغاتی است که از بالاترین امکان دسترسی به مشتریان بالقوه، همراه با امکان پذیری بالا برای گرفتن بازخورد و البته هزینه پایین برخوردار باشد. چهار ویژگی اصلی تبلیغ به این شرح است:

 ۱) تبلیغ جهت ترفیع و ارائه ایده ها، کالاها و خدمات بکار می رود؛

 ۲) تبلیغ در ازاء پرداخت وجه و پول صورت می گیرد؛

 ۳) تبلیغ متولی خاص دارد؛

 ۴) تبلیغ غیرشخصی است؛

 بدین معنی که تبلیغات توسط فرد فروشنده به طور مستقیم و در ملاقات با خریدار صورت نمی گیرد؛ بلکه از طریق شخص ثالث و به وسیله رسانه های تبلیغی نظیر رادیو و تلویزیون انجام می شود. هزینه های تبلیغات یکی از هزینه سازترین فعالیت های تجاری است. اطلاع رسانی، تشویق و ترغیب مشتریان به خرید و یادآوری سه هدف اصلی تبلیغات هستند که تحقق آن ها نیازمند هزینه های گزافی است. اشلوزر و همکاران، تبلیغات اینترنتی را هر نوع محتوا و ضمون تجاری موجود در اینترنت می دانند که شرکت ها برای آگاه کردن مصرف کنندگان در مورد کالاها و خدمات خود طراحی می نمایند. اینترنت، سامانه ای جهانی از شبکه های رایانه ای به هم پیوسته است که ابزاری راحت و ارزان برای شرکت ها به منظور تبلیغ و ارتباط با مشتریان فراهم می کند و از این نوع تبلیغ به عنوان تبلیغ اینترنتی یاد می شود. تبلیغ اینترنتی، نوعی تبلیغ دیجیتالی است که در فعالیت های بازاریابی، بسیار دارای اهمیت است؛ زیرا امروزه دسترسی به اینترنت بسیار آسان است، تعداد کاربران آن، روز به روز در حال زیاد شدن هستند و در شرایط کنونی به یک مدل کسب و کار عمومی و غالب تبدیل شده است. ولی از آنجا که تبلیغات طبقه بندی شده اینترنتی، پتانسیل تجاری بالایی دارند، حوزه تبلیغات طبقه بندی شده اینترنتی هدفی برای پست های الکترونیک ناخواسته است و این یکی از بزرگترین عواملی است که از توسعه تبلیغ اینترنتی جلوگیری کرده است.

ارتقا و افزایش توان شبکه اینترنت کشور در چند سال گذشته، موجب شده است که بسیاری از امور از جمله خرید و فروش و تجارت الکترونیکی و اینترنتی در ایران با رشد چشمگیر ۸۰ درصدی مواجه شود. امروزه، تبلیغات اینترنتی به طور گسترده ای برای ارتقای میزان فروش کالاها و خدمات، به وسیله شرکت ها و تبلیغ کنندگان به کار گرفته می شود. نتایج پژوهش های  کرکوا و همکاران در سال ۲۰۱۵ حاکی از آن است که اگر چه کیفیت پایین وب ممکن است منجر به کاهش میزان فروش و همچنین کم شدن تعداد تکرار بازدید از یک وبگاه شود، اما مشتریان، چشم انداز مثبتی نسبت به تبلیغ اینترنتی دارند و وفاداری مشتری می تواند یک عامل کلیدی برای فروش اینترنتی باشد. بسیار واضح و مبرهن است، مشتریانی که طرز فکر مثبت تری نسبت به فرایند تبلیغات دارند، به وسیله تبلیغات اینترنتی نیز بیشتر متقاعد می شوند. درک این موضوع که یک مشتری به گونه تبلیغ اینترنتی را دریافت می کند یا نسبت به آن واکنش می دهد و چه عواملی بر طرز فکر و واکنش او نسبت به کالاها و خدمات تبلیغ شده به صورت اینترنتی تاثیر می گذارد، بسیار مهم است. تبلیغات اینترنتی را می توان از دو دیدگاه کلان بررسی نمود:

  1. تبلیغات اینترنتی به عنوان یک مدل درآمدی: در این دیدگاه تبلیغات اینترنتی یک نوع مدل درآمدی تلقی می شود. این دیدگاه در مورد شرکت هایی صادق است که با دریافت پول، اقدام به تبلیغات اینترنتی می نمایند.

  1. تبلیغات اینترنتی به عنوان یک مدل هزینه ای: در این دیدگاه تبلیغات اینترنتی به عنوان هزینه تلقی می شود. این دیدگاه در مورد شرکت هایی صادق است که با پرداخت مبالغی اقدام به تبلیغ کالاها و خدمات خود از طریق شرکت های تبلیغاتی می کنند. تفاوت مهم بین این دو دیدگاه، آن است که درآمد اصلی شرکت های تبلیغاتی اینترنتی از طریق تبلیغات حاصل می شود؛ در حالی که درآمد اصلی شرکت هایی که برای تبلیغات کالاها و خدمات خود به شرکت های تبلیغاتی مبالغی می پردازند، از طریق فروش کالاها و خدمات حاصل می شود.

 

تبلیغ اینترنتی

تبلیغ اینترنتی – کالج مدیریت

عوامل موثر بر تبلیغ اینترنتی

مانند دیگر بخش های بازاریابی، بخش تبلیغات اینترنتی نیز نیازمند نظارت، تجزیه و تحلیل و بهینه سازی است. بر طبق پژوهش های جوها  و همکاران (۲۰۱۱) که یک ارائه کننده خدمات فنی تبلیغ در سطح جهانی است، متوسط نسبت کلیک برای تبلیغات اینترنتی در طی یک دوره مشخص، در سطح جهانی روندی کاهشی داشت. برای معکوس کردن این روند و افزایش اثربخشی تبلیغ اینترنتی، مسئولان و پژوهشگران چندین راهبرد به کار گرفتند که می توان به شخصی سازی تبلیغ اشاره کرد. در حقیقت، شخصی سازی تبلیغ از جمله روش های کاربردی گسترده برای افزایش محبوبیت تبلیغات اینترنتی می باشد. تبلیغ های شخصی سازی شده نسبت به تبلیغ های مشابه غیر شخصی سازی شده، تقریباً بیشتر از دو برابر موثرترند. میزان رضایت از تبلیغ، قابلیت پذیرش و جذابیت آن به عنوان عوامل موثر در کاربران اینترنتی شناسایی شده اند و همچنین به منظور ایجاد یک اثربخشی مناسب از طریق تبلیغ در کاربران، باید کیفیت تبلیغات را با توجه به متوسط سطح دانش اقشار مختلف جامعه افزایش داد. پژوهشگران زیادی در این مورد بحث کرده اند. از این بین در پژوهش استونر و همکاران در سال ۲۰۱۲ مشخص شد که اگر تبلیغ اینترنتی قادر به دریافت پاسخ فوری از سوی مشتریان باشد، موثر خواهد بود. ویژگی های کاربران و استفاده کنندگان از اینترنت، نیز در اثربخشی تبلیغات اینترنتی مهم هستند. هدف قراردادن برخی پارامترها مانند سن و جنسیت کاربران و همچنین محل کار و میزان درآمد آن ها، می تواند به طور معمول در تبلیغات اینترنتی رایج باشد. ساباسیک (۲۰۱۳) نیز ویژگی هایی مانند سن، جنس، درآمد خانواده و وضعیت تاهل کاربر را در انتخاب تبلیغ اینترنتی موثر می داند. نتیجه پژوهش های  دوتا و همکاران (۲۰۱۴) نشان می دهد که میزان درآمد افراد، مهارت های استفاده از اینترنت، میزان استفاده روزانه و همیشگی افراد از اینترنت و محتوای تبلیغات، عوامل مهمی هستند که بر اثربخشی تبلیغات اینترنتی تاثیر می گذارند. ایجاد جذابیت در پیام های تبلیغاتی، یکی از کارامدترین راه های اعمال اثرگذاری تبلیغات اینترنتی در مشتریان است. عکس و نوع محتوا در جذب و افزایش تمایل به تبلیغ اینترنتی موثرند. تبلیغات اینترنتی که بر نوع محتوا متمرکز هستند، به طور عمومی متنی ساده و شیوا را به کار می گیرند، زیرا سریع تر از عکس و فایل های چند رسانه ای بارگذاری می شوند. وی و همکاران (۲۰۱۰) تاثیر دو ویژگی عکس و محتوا در تبلیغ اینترنتی بر مشتریان را مورد بررسی قرار دادند، نتیجه پژوهش های  آن ها نشان داد که عامل عکس، بیشترین امکان تمایل به خرید را در مشتریان ایجاد می کند. بنابراین، از جمله دلایل جذب مردم به سمت تبلیغات اینترنتی و اثربخشی آن ها در جذب بیشتر مشتریان، استفاده از عکس های زیبا و همچنین متن مناسب در تبلیغ می باشد. باید دانست که استفاده از رنگ مناسب برای پس زمینه صفحه وب و همچنین متن جذاب و به کار گرفتن عبارت های تحریک آمیز و در عین حال با مفهوم، برای انجام یک تبلیغ اینترنتی ضروری است. در یک تبلیغ اینترنتی ترکیب مناسب رنگ، متن و گرافیک بسیار قابل ملاحظه است. همچنین تبلیغاتی که در قسمت های وسط یک وب گاه قرار می گیرند، جلب توجه بیشتری می کنند. کائو و وانگ در پژوهش های  خود به این نتیجه رسیدند که تبلیغ کالاها مرتبط به یک وبگاه، به طور کلی موثرتر از تبلیغات بی ربط است. از جمله عوامل موثر دیگر در تبلیغات اینترنتی، توجه به شفافیت متن تبلیغ، اصولی بودن تبلیغ، سرعت اینترنت، مناسب بودن کیفیت کالاها و خدمات تبلیغ شده و توجه به مشتریان اینترنتی مثل پاسخ به سوال های مشتریان و جبران خسارت های آن ها و در نظر گرفتن نظریان مشتریان می باشد. پاسخ مصرف کننده به تبلیغات، تحت تاثیر محتوای آگهی، احساسات و نوع نگرش مصرف کننده نسبت به تبلیغ در زمان مشاهده آن است. استفاده از بعضی عبارت ها در تبلیغ اینترنتی و بیان اطلاعات لازم و ضروری در رابطه با کالاها و خدمات به تصمیم گیری بهتر و سریع تر مشتری، جهت خرید کمک می کند. توجه به شباهت ها و تفاوت های فرهنگی، اقتصادی و فردی مشتریان در محتوای تبلیغات، قیمت گذاری و بخش بندی بازار هدف، نیز قابل ملاحظه می باشد. خودداری از بیان جملات و عبارت های نامفهوم و نا مرتبط با کالا یا خدمات تبلیغ شده در محتوای یک تبلیغ اینترنتی نیز باید مد نظر قرار گیرد. همچنین توسعه زیرساخت های فناوری از عوامل موثر بر پذیرش تبلیغات اینترنتی و افزایش اثربخشی آن ها است. نتایج پژوهش های  پارک (۲۰۱۵) و اسمیت و راپ (۲۰۰۳) نشان داد میزان دسترسی گروه های مختلف مردم به اینترنت در موثر بودن تبلیغات اینترنتی مهم است، همچنین برونر (۲۰۰۵) بیان کرد نوع وسیله مورد استفاده به وسیله  (تلفن همراه، لپ تاپ و…) باید برای تولید کنندگان و بازاریابان مورد توجه قرار گیرد. با توجه به آنچه گفته شد، مهمترین مولفه های موثر بر تبلیغات اینترنتی به شرح زیر است:

جدول: مهم ترین مولفه های موثر بر تبلیغ اینترنتی

ردیف معیار ردیف زیرمعیار
۱ ویژگی های کاربران ۱ میزان درآمد افراد بازدیدکننده از تبلیغ
۲ میزان مهارت استفاده از اینترنت توسط افراد
۳ میزان استفاده روزانه افراد از اینترنت
۴ تفاوت جنسیتی کاربران
۵ گروه های مختلف سنی کاربران
۶ نوع نگرش کاربران به تبلیغات اینترنتی
۲ جذابیت تبلیغ ۱ عکس های مورد استفاده در تبلیغ
۲ استفاده از رنگهای مناسب و جذاب
۳ مکان قرار گرفتن تبلیغ در یک وبگاه
۴ استفاده از وبگاه های معتبر و مرتبط با کالا یا خدمت جهت تبلیغ
۳ توجه به مشتریان ۱ شخصی سازی تبلیغ
۲ رضایت از تبلیغ
۳ قابلیت پذیرش تبلیغ به وسیله مشتریان
۴ در نظر گرفتن نظریات مشتریان
۵ ارائه پاسخ فوری به سوال های احتمالی مشتریان
۶ در نظر گرفتن عوامل فرهنگی مشتریان هدف
۴ در نظر گرفتن زیرساخت های اینترنتی ۱ سرعت اینترنت
۲ امکان دسترسی گروه وسیعی از مشتریان به شبکه اینترنت
۳

نوع وسیله استفاده از اینترنت به وسیله کاربران (لپ تاپ، تبلت، گوشی همراه و…)

 

نوشته های مشابه

مزایای بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

مزایای بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی ، مزایای بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی بسیار متعدد و اکثراً کم…

انواع تکنیک های تبلیغات اینترنتی

تبلیغات بنری انواع تکنیک های تبلیغات اینترنتی ، بنر، پیامی است که به شکلی هنری، شامل تصاویر و متون ثابت…