اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی واسطه ای

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بازاریابی واسطه ای چیست؟

بازاریابی واسطه ای ، نوعی از بازار یابیست که محصولات و خدمات دیگران را در قبال دریافت کمیسیون برای فروش یا خدمات در سایت، وبلاگ یا از طریق لینک های که در اختیار شما قرار داده میشود به صورت آنلاین به دیگران معرفی کنید. به طور خلاصه میتوان گفت بازاریابی واسطه ای یعنی بازاریابی و معرفی کالا یا خدمات دیگران به منظور فروش کالا یا خدمات آنها و استفاده مشترک از سود به دست آمده براساس توافق انجام شده. در این مدل بازاریابی نیازی به سرمایه زیادی نیست ریسک بالایی انجام نمی دهید وهمه ی مسئولیت ها برای ارائه تامین و پشتیبانی بر عهده فروشنده یا ارائه کننده خدمات است.

واسطه های بازاریابی شامل موارد زیر است

آژانسهای خدمات بازاریابی

این واحد شامل مؤسسات تحقیقات بازار، آژانسهای تبلیغاتی، شرکتهای مشاوره ای و رسانه های جمعی می شود که شرکت را در امر تبلیغات و پیشبرد و ترفیع فروش مساعدت می کنند.

واسطه های مالی

این واحدها شرکت را در تأمین مالی و معاملات یا بیمه خرید و فروش کالا در مقابل خطرات کمک می نمایند و شرکتها می توانند با داشتن روابط خوب با این واحدها که عمدتاً شامل بانکها ،مؤسسات اعتباری و شرکتهای بیمه می شوند ،در امر بازاریابی و فروش موفقیتهای چشمگیری به دست آورند.

واحدهای توزیع فیزیکی

این واحدها به مؤسسات در امر انبارداری و جابجائی کالاها از مبداء تا مقصد کمک می کنند.

دلالان

دلالان مؤسسات را در یافتن مشتری و فروش کالا به آنان یاری می کنند.

رقبا

هر شرکتی با طیف وسیعی از رقبا مواجه است که باید برای کسب موفقیت و رسیدن به اهداف خود نسبت به آنها، نیازها و خواسته های مشتریان را به نحو شایسته تری ارضاء نماید.

مشتریان

مشتریان مؤسسات،همان مشتریانی که در پنج بازار عنوان شده  قبلی  وجود دارند یعنی مصرف کنندگان،مشتریان دولتی،مشتریان صنعتی،بازار واسطه ای و بازار بین المللی که هر کدام از اینها کالاها و محصولات شرکت را با منظور خاصی خریداری می کنند.

 

بازاریابی واسطه ای - کالج مدیریت

بازاریابی واسطه ای – کالج مدیریت

مزایای بازاریابی واسطه‌ای برای بازاریابان

۱. درآمد بالا در صورت عملکرد درست

مهم‌ترین مزیت این روش کسب درآمد بالا در صورت عملکرد درست است. به این معنی که در صورتی که فرد بازاریاب در کار بازاریابی و تولید محتوای خود متبحر و باتجربه باشد، بعداز مدتی خواهد توانست به درآمدهای بالایی دست یابد. در صورت شروع درست کار، این درآمد به صورت خودکار و افزایشی ادامه خواهد یافت.

۲. نیاز به سرمایه بسیار کم

مزیت مهم دیگر این روش بازاریابی، آسان بودن اجرا و پیاده‌سازی آن است. دیوارهای ورود به این صنعت بسیار کوتاه بوده و با سرمایه‌ای اندک و داشتن مهارت کافی می‌توان وارد آن شده و با موفقیت شروع به فعالیت کرد.

فقط کافی است شما وب‌ سایتی برای خودتان راه‌اندازی کرده و با به‌کارگیری مهارت تولید محتوا و بازاریابی خود نسبت به نوشتن از خصوصیات و مزایای مهم محصول موردنظرتان اقدام کنید. در این صورت بعداز مدتی موفق به کسب درآمد بالایی خواهید شد. البته داشتن وب‌ سایت و یا وبلاگ اختصاصی برای این کار ضروری نیست و امکان اقدام از طریق پلتفرم‌های اجتماعی مختلف نیز وجود دارد.

۳. عدم نیاز به تجربه تخصصی

برای انجام بازاریابی واسطه‌ای شما نیاز به داشتن تجربه در زمینه بازاریابی ندارید و تنها کافی است شروع به فعالیت کنید. بعد از مدتی و با آزمودن روش‌های ارگانیک مختلف و راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغ و فروش گوناگون، تجارب ارزشمندی به دست آورده و به درآمدهای بالایی دست خواهید یافت. فقط باید تلاش به همراه پشتکار را سرلوحه کار خودتان قرار دهید.

۴. فعالیت به عنوان شغل دوم

با توجه به اینکه این کار نیاز به حضور و فعالیت فرد به صورت تمام وقت ندارد، می‌توان آن را به عنوان شغل دوم برگزید و در زمان‌های خالی فعالیت‌های مورد نیاز را انجام داد.

۵. راحتی، انعطاف‌پذیری و حق انتخاب

بازاریابی واسطه ای ، در این فعالیت شما می‌توانید در زمینه‌های متنوع و برای فروشندگان مختلف کار کنید و نیازی نیست که حتما خودتان را محدود به یک شرکت یا فروشگاه خاص کنید. می‌توانید همزمان در چندین پلتفرم و وب‌ سایت مختلف کمپین‌ های تبلیغ و فروش راه‌اندازی کنید و هرکدام که سود بیشتری برایتان به همراه داشت، در آن زمینه بیشتر به فعالیت بپردازید و زمان بیشتری به آن اختصاص دهید. زمان شروع و پایان فعالیت، ادامه و یا توقف فعالیت با یک عرضه‌کننده و یا فروشنده نیز با شماست و هیچ محدودیتی در این زمینه نخواهید داشت.

۶. نبود مسئولیت سرویس مشتریان

در این روش، سرویس‌دهی به مشتریان و خدمات پس از فروش بر عهده شما نیست و به محض فروش محصول، پورسانت مشخص شده به حسابتان واریز خواهد شد.

۷. دارا بودن استقلال در انجام کارها

در صورت فعالیت و کسب درآمد از این طریق، شما به عنوان یک فریلنسر هیچگونه دغدغه‌ای در مورد ساعات کاری، نحوه پوشش و فعالیت، مدیریت مجموعه، اقدام براساس قوانین خاص تیمی و … نخواهید داشت و در چگونگی انجام کارهایتان کاملا مستقل و آزاد هستید.

۸. کسب درآمد در هنگام تفریح و استراحت

مزیت بزرگ این کار، امکان کسب درآمد همیشه و در همه‌ حال است. به این صورت که شما در صورت انجام تنظیمات مربوطه به صورت درست و تولید محتوای مناسب، بعداز مدتی تنها برای کنترل موجودی حساب و میزان درآمدتان مجبور خواهید بود لپ‌تاپتان را روشن کرده و وارد حساب کاربریتان شوید.

معایب بازاریابی واسطه‌ای برای بازاریابان

۱. عدم توانایی کنترل برنامه‌ها و شرایط فروش

یکی از معایب این کار عدم کنترل و تسلط بر برنامه‌ها و شرایط فروش وب‌سایت‌های فروشگاهی است. شما مجبور هستید از شرایط تعیین‌شده توسط آنان تبعیت کنید و در صورت تغییر شرایط فروش، شما هم باید بر این اساس شرایط خود را برای مخاطبینتان تغییر دهید.

۲. عدم تسلط بر شرایط رقابتی

با توجه به محصول موردنظر و شرایط بازار امکان دارد شرایط سختی بر سر رقابت برای فروش محصولی خاص وجود داشته باشد و افراد زیادی به عنوان بازاریاب واسطه‌ای در پی فروش محصول موردنظر شما باشند. در این صورت احتمال دارد، سود موردنظرتان را کسب نکنید. البته در چنین بازارهای رقابتی کسانی که تلاش و پشتکار کافی داشته باشند، در نهایت برنده خواهند بود.

۳. عدم کنترل خریدهای بعدی مشتری

در صورتی که شما برای اولین بار یک مشتری را با وب‌ سایت فروشگاهی خاص آشنا کنید، بعد از آن احتمال بسیار کمی وجود دارد که آن مشتری از طریق شما برای خریدهای بعدی به آن فروشگاه مراجعه کند و شما تنها همان بار اول صاحب درآمد خواهید شد. البته برخی فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارند که در صورت هدایت یک مشتری از طریق لینک اختصاصی شما به آن فروشگاه، خریدهای بعدی مشتری هم باعث پرداخت مبلغی به صورت درصدی از مبلغ کل خرید، به شما خواهد شد.

۴. عدم وجود تضمین برای کسب درآمد

در این روش بازاریابی هیچ تضمینی برای کسب درآمد وجود ندارد. یعنی این امکان وجود دارد که شما تلاش زیادی در این زمینه انجام دهید ولی با این وجود در نهایت موفق به کسب هیچ درآمدی از این طریق نشوید.

۵. امکان هک شدن حساب شما و یا جایگزینی لینک شما

در صورت رعایت نکردن نکات امنیتی و عدم انجام فعالیت براساس اصول و قواعد صحیح، این امکان وجود دارد که حساب کاربری شما هک شده و درآمدتان توسط دیگران برداشت شود و یا اینکه لینک‌های اختصاصی شما با لینک‌های اشخاص دیگری جایگزین شود. در این صورت پورسانت فروش شما به حساب افراد دیگری واریز شده و قابل برگشت نخواهد بود.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

عناصر بازاریابی

۴ عنصر بازاریابی موفق ۱٫ چه می‌فروشید؟ عناصر بازاریابی ، بخش آغازین ترکیب بازاریابی تولید یا خدمت است. همیشه به…