/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی تعاملی

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بازاریابی تعاملی ، در گذشته ، درگیر کردن مشتریان در یک مکالمه برای بازاریابان دشوار بود و نیاز به وقت و انرژی برای جستجوی و بررسی مشتریان بالقوه داشت که با ظهور اینترنت همه این ها تغییر کرد. امروزه، ابزارها  و شبکه های اجتماعی باعث می شوند که شرکت ها از بازخورد، پیگیری رفتارهای مشتری و بازاریابی مناسب و ارائه محصولات به خواسته های مشتری خود، به راحتی به فروش محصول خود بپردازند. بر قراری ارتباط منجر به رضایت بیشتر مشتری و وفاداری طولانی تر از برند می شود و به مصرف کنندگان این امکان را می دهد تا در گفتگو درباره محصولات مورد علاقه شرکت کنند.

 

بازاریابی تعاملی چیست؟

بازاریابی تعاملی گونه‌ای ابداعی از بازاریابی است که در آن مخاطبان می‌توانند با محتوای شما ارتباط برقرار کنند. در این نوع بازاریابی، هر برند بر اساس حرکت هر مشتری و مخاطب، پاسخی در خور می‌دهد. در این روش برندها می‌توانند خلاقانه‌تر عمل کنند و داستان‌های بهتری بگویید و به این ترتیب مخاطبان بیشتری به دست بیاورید. بر خلاف روش‌های بازاریابی برونگرا، بازاریابی تعاملی فضایی را ایجاد می‌کند که در آن مشتریان و برند بتوانند گفتگویی دو طرفه داشته باشند.
بازاریابی تعاملی به مشتریان این اجازه را می‌دهد که به رشد و تحول محصول و برند مورد علاقه‌شان کمک کنند و همین امر باعث می‌شود که ۱۰ تا ۱۲ بار بیشتر از بقیه انواع بازاریابی مفید واقع شوند. هرچه که مشتریان بیشتر در فضای آنلاین بیشتر در مورد یک برند صحبت کنند، هرچه بیشتر در سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، ویدئو و ایمیل‌هایشان از یک محصول یا شرکت بگویند، بیشتر امیدها و ایده‌هایشان را به آن شرکت منتقل می‌کنند و باعث رشد نام آن برند می‌شوند.

انواع بازاریابی تعاملی

۱. داستان پردازی تعاملی

 بازاریابان می توانند از فرصت هایی استفاده کنند که با محتوا پویاتر باشند. این ممکن است به معنای اضافه کردن انیمیشن یا اینفوگرافیک به یک پست وبلاگ یا ایجاد تبلیغات بومی باشد که ریشه در قصه گویی دارد که عناصر رسانه ترکیبی را در خود گنجانده است. پست های بلند و صفحات فرود پیشرفته را با تقسیم متن، کلیپ های ویدیویی و صوتی و مؤلفه های تعاملی که امکان به اشتراک گذاری و کشف اطلاعات بیشتر را دارند، بشکنید.

۲. محتوای شخصی شده

از فناوری پیشرفته ای برای به دست آوردن بینش در مورد مشخصات جمعیتی، داده های جغرافیایی، اطلاعات چرخه عمر و موارد دیگر برای ارائه مطالب و پیشنهادات شخصی شده، مرتبط استفاده کنید. وقتی به اندازه افراد می توانید در مورد مشتریان خود بدانید، می توانید معنادارترین تجربه ها را برای آن ها ایجاد کنید. هنگامی که مشتری به طور مناسب شخصی شود، مشتریان با محتوا ارتباط کامل تری برقرار می کنند و با به اشتراک گذاشتن آن، در تعامل با محتوا مناسب تر خواهند بود.

۳. اطلاعات لایه ای

آموزش مشتریان به اولویت اول برای بازاریابان تبدیل شده است و بازاریابی تعاملی راهی هوشمندانه برای لایه بندی اطلاعات برای مصرف کنندگان با ارائه مطالب دقیق به صورت افزایشی است. بازاریابان این امکان را دارند که با تهیه قطعه اطلاعات در سریع خواندن و ارائه مطالب دقیق تر و آموزنده تر در سایر لایه ها به مخاطبان که می خواهند هرچه بیشتر درباره یک موضوع اطلاع داشته باشند، داستان های برند را بازگو کنند.

۴. تعامل دو طرفه

 ابتکارات تعامل دو طرفه در قلب بازاریابی تعاملی است زیرا آن ها برای مشارکت فعال یک وسیله را به مصرف کنندگان می دهند. به عنوان مثال، ابزارهای تعاملی مانند آزمون ها، ماشین حساب ها، محتویات انشعاب، بازی ها و فیلم های تعاملی تجربه قدرتمندتری را برای مخاطب فراهم می کنند.

 

بازاریابی تعاملی

بازاریابی تعاملی – کالج مدیریت

مزایای بازاریابی تعاملی

اگر با خودمان روراست باشیم متوجه می‌شویم که امروزه مصرف‌کنندگان انتظار دارند برندها جلوتر از خواسته‌ها و انتظارات آن‌ها قدم بردارند. بازاریابی تعاملی در این راه کمک شایانی به بازاریابان و برندها می‌کند. به کمک بازاریابی تعاملی، برندها و سازمان‌ها می‌توانند نیازهای مشتریان خود را بهتر بشناسند. اینتراکتیو مارکتینگ باعث کاهش ریسک و افزایش فروش می‌شود؛ چراکه نتایج آن از شناخت نیازها، رفتارها و خواسته‌های مشتریان برآمده است. با شخصی‌سازی بازاریابی تعاملی می‌توان مشتریان بالقوه را راحت‌تر به مشتری خریدار تبدیل کرد و درآمد بیشتری نیز کسب کرد. در نهایت، بازاریابی تعاملی باعث افزایش رضایت مشتری، کاهش هزینه‌های بازاریابی و گشایش درب‌ها به سمت بازاریابی خودکار می‌شود.

چه کسانی از بازاریابی تعاملی استفاده می‌کنند؟

بازاریابی تعاملی به سرعت یکی از ابزارهای رایج و مهم در بازاریابی آنلاین شد. به همین دلیل حتی کوچک‌ترین و قوی‌ترین شرکت‌ها در وبسایت‌ها و وبلاگ خود از آن استفاده می‌کنند. به لطف ساده‌ترین ابزارهای طراحی سایت توسعه و حضور آنلاین خود را تقویت کرده تا به جلب توجه مشتریان کمک کنند.

آنچه مشخص است این است که شرکت‌های بزرگ به ویژه کسب و کارهایی که در زمینه تجارت الکترونیک سرمایه‌گذاری کرده‌اند بیش از سایرین به بازاریابی تعاملی علاقه‌مند هستند. هر چند شرکت‌های کوچک با جاه‌ طلبی‌های بزرگ نیز می‌توانند از این ابزار استفاده کنند، اگرچه نیاز به زمان هزینه و تخصص نیز خواهند داشت.

توسعه برنامه‌های بازاریابی تعاملی

بسیار مهم است که هر طرح بازاریابی تعاملی مبتنی بر تجزیه و تحلیل دقیقی از داده‌ها و اطلاعاتی باشد که به واسطه مشتریان به دست می‌آید. دانستن اینکه مشتری‌های بالقوه چه کسانی هستند، چه چیزی می‌خواهند و سیستم عامل‌هایی که اکثر آن‌ها به صورت آنلاین در آن حضور دارند چیست، نه تنها برای بازاریابی آنلاین و تبلیغات، بلکه برای پیشبرد اهداف بازاریابی تعاملی بسیار مهم است. به عنوان مثال زمانی که شرکت آدیداس تصمیم گرفت تا یک طرح تعاملی اجرا کند اقدام به فروش ۲۵۰ جفت کفش کرد. این کفش‌ها بلافاصله از پرطرفدارترین محصولات آدیداس شناخته شد. این کمپانی در ازای کسب اطلاعات درباره ترجیحات و تجربیات مشتریان با برند، این امکان را در اختیار آن‌ها قرار داد که هرچه سریع‌تر کفش‌های مورد نظر خود را خریداری کنند، بنابراین به کمک این تعامل توانست هماهنگی‌های لازم را برای بهبود طرح بعدی خود پیاده کنند.

با توجه به این موارد بسیار مهم است که شرکت‌ها برای اجرای طرح‌های بازاریابی تعاملی خود بتوانند از ابزارهای متعدد در بازاریابی آنلاین استفاده کنند و نه تنها اطلاعات بیشتری از مشتریان به دست آورند، بلکه اطلاعات لازم را درباره محصول خود در اختیار ایشان قرار دهند. بدون شک به کمک این روش سازمان‌ها و کسب و کارها به مخاطبان هدف خود دست پیدا می‌کنند.

نوشته های مشابه

مدیریت زمان در کسب و کار

مدیریت زمان در کسب و کار ، همه می‌دانیم که ضعف در برنامه ریزی و مدیریت زمان، می‌تواند مشکلات فراوانی…

بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان ، همیشه ابزاری مهم برای کسب و کارها بوده است. این ابزار فروش را به این…